Hemmetin "RAIKAS salaatti" :D
Joka hiton ruokakeskustelussa täällä ehdotetaan seuraksi RAIKASTA SALAATTIA.
Öö... onko se mentholilla raikastettua? Vai hyvin tuuletettua?
Eikös se salaatti ole vi**u salaattia ja syödään tuoreena, ei erikseen tarjoilla ummehtunutta salaattia tai tunkkaista salaattia. Huoh.
MuuSSi ja RAIKAS salaatti. Siinä on av-mamman perusresepti.
Kommentit (23)
No mun mielestä salaatti voi olla raikas tai "tuhti". Tuhdissa salaatissa on esim majoneesipohjainen kastike tai jotain rasvasta esim pekonia tmv. Sillon salaatti ei oo raikas :) Näin mä ainakin asian aattelen. Siks puhutaan raikkaasta salaatista ku on tietty terveellisempi vaihtoehto ku vähän "tuhdimpi".
No eihän ne makaroni-majoneesi-mössöt edes ole salaattia. Salaatti on vihreä lehti / kerä, joka syödään kypsentämättömänä.
Jos kasataan kulhoon makaronia, majoneesia, herneitä, maissia, kinkunpalasia, ei se ole salaattia. Se on makaronimössöä. Ei salaattia.
Ihan sama kun jokaisen ruokaohjeen eteen laitettava maistuva, maukas, herkku ym. Minä itse päättelen onko ruoka hyvä vai ei, en tarvitse kenenkään muun kertovan sen mulle.
Ymmärrän minäkin.
Ei raikkaita-salaatteja on esim. Ceasar-salaatti, coleslaw, majoneesipohjaiset, pastasalaatit, perunasalaatit, Waldorf salaatti jne.
Niitä ei raikkaita on oikeastaan tosi paljon.
No miksei voi sanoa kevytsalaatti? Tunkekaa ne raikkaat ******siinne!
No voi kyllä! Ja miksi siitä salaatista pitää edes mainita? Salaatinpuputtajlla on aina ne rehut siinä lautasen reunalla muutenkin, kun taas esim. minä en mitään salaatteja laita lisäksi, vaikka joku niin kehottaisikin. Kasvissyöjä kun olen, kasviksia tulee syötyä muutenkin aika hemmetisti ja tomaatti, sipuli, paprika ym. on jo valmiina siinä ruuassa, enkä näe esim. jäävuorisalaattia kovin ravinnerikkaana tuotteena.
Mun mielestä hedelmäsalaatti on raikas salaatti, mutta vihersalaatti ei ole mielikuvissani raikas milloinkaan. (Paitsi nyt kun oikein mietin, niin saattaisihan se olla raikas, jos siinä olisi paljon minttua...)
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 10:58"]
[/quote]
No se olisi täysin harhaanjohtava nimi. Kevytsalaatti kuvaa mielestäni salaattia jossa on huomioitu vähäkalorisuus/vähärasvaisuus. Raikaassa salaatissa voi olla paljonkin kaloreita.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 11:01"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 10:58"]
[/quote]
No se olisi täysin harhaanjohtava nimi. Kevytsalaatti kuvaa mielestäni salaattia jossa on huomioitu vähäkalorisuus/vähärasvaisuus. Raikaassa salaatissa voi olla paljonkin kaloreita.
[/quote]
No pelkkä salaatti sitten. Tai lisukesallaatti. Vihersalaatti, pirteä salaatti, vihannessalaatti, rapea salaatti... Miksi aina vaan RAIKAS?
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 10:45"]
Mä tavallaan tajuan sen raikkauden; esimerkiksi joku pastasalaatti majoneesilla ei ole mun mielestä raikas. Ymmärrän raikkaalla salaatilla vihreyden, tuoreet, kypsentämättömät tuotteet, ei raskasta mössökastiketta.
[/quote]
Kyllä juuri näin!
meillä on tota noin niin pupujen ja minun kanssa sellanen sopimus että noin niin minä en syö heijän ruokiansa eivätkä he syö meikäläisen ruukia... että sellaista
Halusi ap tai ei, majoneesipohjaiset salaatit on salaatteja. Esim kaupan punajuurisalaatti. Kaukana raikkaasta mutta salaatti kuitenkin. Minä siis ymmärrän varsin hyvin että käytetään ilmaisua raikas salaatti.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 11:13"]
meillä on tota noin niin pupujen ja minun kanssa sellanen sopimus että noin niin minä en syö heijän ruokiansa eivätkä he syö meikäläisen ruukia... että sellaista
[/quote]
Mooooi! Mitä muuta sinne 80-luvulle kuuluu?
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 10:48"]
No eihän ne makaroni-majoneesi-mössöt edes ole salaattia. Salaatti on vihreä lehti / kerä, joka syödään kypsentämättömänä.
Jos kasataan kulhoon makaronia, majoneesia, herneitä, maissia, kinkunpalasia, ei se ole salaattia. Se on makaronimössöä. Ei salaattia.
[/quote]
Eikö niitä kaupoissa kuitenkin salaatin nimellä myydä? Esim. sienisalaatti. Mikä se sitten on, sörsseli, sekoitus?
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 11:13"]meillä on tota noin niin pupujen ja minun kanssa sellanen sopimus että noin niin minä en syö heijän ruokiansa eivätkä he syö meikäläisen ruukia... että sellaista
[/quote]
Onnee vaan sullekin
Ja salaatin kastikkeeksi usein riittää, että sitruunaa vaan pirskauttaa päälle, raikasta, eikö?
Jos sen salaatin saisikin omassa kupissaan niin voisi sailya raikkaana. En ymmarra miksi Suomessa syodaan salaatti lihapullakastikkeen kanssa.
Eikö ketään ärsytä kunnon pihvi? Miksei kukaan sano haluavansa syödä vaikka kunnon salaaatin? Tai kuhafileen?
Tai lounaalla hyvässä seurassa vielä ärsyttävämpi kuin raikas salaatti...
Mä tavallaan tajuan sen raikkauden; esimerkiksi joku pastasalaatti majoneesilla ei ole mun mielestä raikas. Ymmärrän raikkaalla salaatilla vihreyden, tuoreet, kypsentämättömät tuotteet, ei raskasta mössökastiketta.