Oululaiset ei tajua Stockan päälle (HS)
Stockmann harkitsee Oulun tavaratalon sulkemista. Se suunnittelee myös sulkevansa kolme tavarataloa Venäjällä, yhtiö kertoo tiedotteessaan.
"Nämä suunnitelmat ovat osa tehokkuusohjelmaa, jonka käynnistämme kääntääksemme tuloksemme takaisin kannattavaksi", Stockmannin toimitusjohtaja Per Thelin perustelee.
Oulun tavaratalossa aloitetaan yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat tavaratalon koko henkilökuntaa. Siellä työskentelee noin 230 työntekijää, joista kokoaikaisia on noin 90. Tavaratalon nykyinen vuokrasopimus umpeutuu alkuvuonna 2017.
Venäjällä suljettavat tavaratalot sijaitsevat Mega-kauppakeskuksissa Moskovan alueella. Stockmannin tavoitteena on sulkea tappiolliset tavaratalot ensi vuoden loppuun mennessä.
Myös Stockmannille kuuluva Lindex suunnittelee myymälöidensä sulkemista Venäjällä. Syynä ovat "Venäjän vähittäiskaupan epävarmat näkymät". Lindexillä on Venäjällä 19 myymälää.
Stockmann teki viime vuoden viimeisellä neljänneksellä tappiota 31,1 miljoonaa euroa ennen veroja. Edellisvuonna samaan aikaan se oli tehnyt voittoa 39,3 miljoonaa euroa.
Koko vuonna tappiot ennen veroja nousivat 103,6 miljoonaan euroon. Edellisvuonna yhtiö oli tehnyt 26,8 miljoonaa euroa voittoa.
Vuoden viimeisellä neljänneksellä Stockmannin liikevaihto supistui 9,7 prosenttia 548,5 miljoonaan euroon. Vertailukelpoisin valuuttakurssein pudotusta oli 4,7 prosenttia.
Thelinin mukaan viime vuosi oli Stockmannille vaikea erityisesti sen päämarkkinoilla Suomessa ja Venäjällä. Vuoden viimeisen neljänneksen aikana tulosta heikensi entisestään Venäjän ruplan ennätysalhainen kurssi.
"Kaupan alalla eletään haastavia aikoja, eivätkä omat toimemme olleet riittäviä vastaamaan heikkoon talouskehitykseen ja kilpailutilanteen muutoksiin", Thelin toteaa.
Oululaiset taitaa olla niin maalaisia, ettei tajua hyvän päälle eikä Stocka pysy moisessa maalaispitäjässä pystyssä:)
Minulla on sen verta huonot kokemukset, että en enää ikinä mene stockalle. Kerrankin minua palvellut myyjä lähti yhtäkkiä omille teilleen ja muutaman minuutin päästä näin hänet palvelemassa hyvin rikkaan oloista mummelia, minut jättäen vaatteideni kanssa törröttämään keskelle myymälää. Samoin jos menen äitini kanssa stockalle, niin myyjät palvelevat vain häntä vaikka oltiin yhdessä tulossa katselemaan minulle tavaroita :D Joskus äiti jopa joutunut sanomaan, että mitä sinä minua palvelet kun tyttärenihän tässä on ostoaikeissa.
Varmasti moni muukin nuori on kokenut vastaavaa palvelua, ja nyt niiden rikkaiden murmeleiden kuollessa asiakkaat katoaa kun ei ne huonosti kohdeltut nuoret enää asioi siellä. Hahaa, justice!!