****HUHTIKSET UUTEEN VIIKKOON****
Kommentit (36)
Mekin ollaan hengissä, vaikkei mitään kuulukaan pitkiin aikoihin! On tämä arki miehen töihin lähdettyä ja remonttipuuhien keskellä vaan sellaista että harvoin ehtii koneen ääreen ja se on ylipäätään varma tapa saada molemmat lapset hereille jos salaa yrittää :P
Meillä Martan 5kk neuvola vasta ensi viikolla. Piikkiä ei saada tällä kertaa, kun otettiin tässä välissä se calmette-rokotus. Vielä ei ole tullut minkäänlaista märkäpattia, mutta onhan tässä vielä pari viikkoa aikaa... Muuttokin on VIIMEIN parin viikon päästä näkyvissä, tällä viikolla pitäisi enimpien remonttien olla ohipuolella. Ja meidänhän ei pitänyt mitään tehdä sinne... mutta yllättäen paisuikin sitten, ja lattianhan lupasi laittaa edellinen omistaja joka siis nyt vasta tulossa sitä laittamaan.
Martta tuntuu laihtuneen, varsinkin mahan kohdalta =( En tiedä, johtuuko liikkumisesta vai onko äidinmaito käynyt riittämättömäksi... no, ensi viikolla kuullaan. kuvioihin on tullut taas yösyönti mukaan, joten ehkä pitäisi alkaa niitä kiinteitä pikkuhiljaa sitten. Martta on alkanut nyt kieriä, siis pääsee myös mahalta selälle ja välillä löytyy pitkän matkaa siitä mistä on lähtenyt... Ikeniä kutittaa valtavasti mutta hampaita ei vielä ole. Sylissä istuskelee jo kovasti, en vielä ole tohtinut koittaa syöttötuolia tms. kun eipä tuo mitään vielä syökään paitsi tissiä...
Me ollaan näihin remonttipuuhiin niin tukkaa myöten kyllästyneitä (siis sekä tällä vanhalla että uudella kodilla) että lähdetään pariksi-kolmeksi päiväksi mummolaan evakkoon. Siis minä ja lapset... esikoinen on muutenkin ollut taas ihan riittävän hankala viime ajat, raukka joutuu kärsimään sitten äidinkin kiukkuamiset, miestä tuskin näkyy kotona johtuen töistä ja remontista. Jospa sitten päästäisiin ihan oikeasti jo muuttamaan sinne uuteen kotiinkin, vaikka kova siivoaminen plus joitain ongelmia (mm. tiski- ja pyykkikoneen toiminnan kanssa!!!) vielä onkin.
Mutta nyt täytyy vissiin vapauttaa mies, jopa 10min suostui katsomaan molempia lapsia kerralla. Tuli tänään eka kertaa viikkoon ennen iltakahdeksaa kotiin!
Meillä on Jerryllä alaleuassa kulmahampaan paikkeilla omituinen " paise" . Saattaa olla hammas, mutta saattaa olla muutakin. Pari viikkoa meillä oli nk. hyvä rytmi, mutta nyt on rytmi ihan hukassa.
Jaaha ja hermot on tosi tiukassa. Paria minsaa kauempaa ei viihdytä lattialla. Sen siitä saa ,kun ei millään nukuta iltapäiväunia...
Gotta go...ll' be back
eli neuvolassa käyty ja poju kasvanut edelleen hyvin rintamaidolla. Ei kiinteitä aloiteta vieläkään, sitten puolvuotiaana.
Rokotus kiukutti aika paljon, mut oli jo muutenkin unien aika, et sekin lisäs suuttumusta. Nyt nukkuu hyvin tuolla vaunuissa, sisällä kuitenkin. Ittellä on väsy, joka paikkaa kolottaa, kipeäksi varmaan tulossa =(
Kiitokset tildalle vastauksesta.
Mut nyt oikasen itteni tuohon sohvalle, jos sais levättyä...
M@nsikk@ ja pikku3
Kai nyt on torstai... tulin heti epäuskoiseksi..
Meillä viittä vaille kontataan. Ihan varmasti pian keksii lähteä eteenpäin. Suu messingillä kömyää konttausasennossa ja hakee vauhtia pyllyllä. Syöttötuolista on tullut myös lempparipaikka - siinä perunatkin menee hienosti kun näkee komeesti korkeelta;))
Hampuja ei ole puhjennut, mut tuntuu jynssäävän kovin ikeniä, ja kuola valuu mielettömästi. Isommillekin on puhjennut vasta 8kk paikkeilla, hyvä sinänsä, tissit on rauhotettu siks asti ainakin. Söpöthän ne on kun mitkä, kun ekat helmet pilkottaa huulesta <3
Onpa innokkaasti viestejä nykyään, jopa niin paljon, ettei tuu luettua kaikkia näin yht´äkkii. Syksy siis tulee auttamattomasti.
Sitten kysymys; onko kukaan kohdannut koskaan kihomatoja? Yhdellä tuttavaperheellä on lapsissa kihomatoja, ja se on ollut tapetilla nyt kovasti. Käyvät perhekerhossa, joten kaikki hysteerisinä täällä miettivät onko omat/itse saanut tartunnan. Vissiin aika sitkeitä saada pois... Ihan painajaismaista, inhottavaa miettiäkin koko matoja. Ovat ottaneet yhen satsin lääkkeitä alkuviikosta, mutta heidän lapset on kuulemma normaalisti kerhoissa/eskarissa. Siis melko varmasti madot leviää leluista ym.. käsien kautta... Hyi olkoon koko madot.
Noh, loppuviikontoivotuksin Lumo
Yksi onnellinen Ergon omistaja ilmoittautuu taas! Sain tartunnan teidän jutuista ja tilastin viime viikolla ja ah sitä iloa, kun paketti tänään tuli! Tilasin muutakin mukavaa (semmosia ihania säärystimiä vauvalle ja yhden taskuliinan. Oon tosi ihastunut ollut Kangaan ja nyt tämä taskuliina tuntuu vielä paremmalta!!) ja kun mieskin vielä yllätti ostamalla mulla lahjaksi takin, niin tänään on ollut varsinainen joulu! No, me harvoin shoppaillaan, ainakaan muualta kun kirppikseltä tai Huuto.netistä, niin että ihan jees tämäkin (vaikka vähän huono omatunto... menin ihan pökerryksiin tilausta tehdessä ja ostin kuudet (siis KUUDET) semmoset säärystimet... Rauhoittelen tässä omaatuntoani sillä, että niistä kahdet on lahjaksi (eli vielä NELJÄT meidän pojulle), ja että ne menee pitkään :) :)
Onkin ollut reippaat kaksi päivää...... mut nyt poika taitaa herätä syömään, joten se niiden päivien selostuksesta, täytyy mennä avaamaan tissibaari!
C U soon, käykäähän kaikki ilmoittautumassa tapaamispinossa meidän tapaamiseen Helsingissä!!! Bussilla pääsee vähän pidemmältäkin! :)
Sannima ja boy 4,5kk
En ole itse kohdannut, mutta kaverilla oli...
Siis matojen lisääntyminen menee seuraavasti: munat tulevat suun kautta ihmisen elimistöön. Kehittyvät madoiksi jotka (yleensä yöllä) kulkevat peppuaukolle munimaan. Lapsi raapii kutiavaa peppua unissaan, saa munia käsiin ja sitä kautta taas suuhun. Madot leviävät myös vuodevaatteista.
Hoito onnistuu yleensä hyvin (lääke auttaa lähes 100%) kun myös oireettomat hoidetaan, vuodevaatteet vaihdetaan ja kynnet leikataan lyhyeksi. Mato on inha mutta vaaraton.
OK, nyt isomummille!
Lala
Hei kaikille!!
en olekaan kirjoitellut sitten synnytyksen jälkeen, kun on ollut kaikellaista muuta menoa. Asumme taasen vieraalla maalla ja kaikki heitti jonkun aikaa härän pyllyä. Tyttöni on vieläkin maailmani ihanin, vaikka herätteleekin joka 2-3 tunti syömään, sitä on jatkunut noin 1,5 kuukautta, ennen sitä meni hurjan hyvin. Kaverini vauva nukkuu jo 12 tunnin yö unia (pulloruualla) ja on saman ikäinen! Miten teillä öiden kanssa menee??
S.C
munat voivat elää sitten muutamia kuukausia leluissa, matoissa, lapasissa siis lopultakin ihan missä vaan niitä voi olla ja niitä voi siis olla kenellä vaan, siisteissä perheissä ja sotkusissa...Vaikka omat lapset olisikin hoidettu, voi tarhassa olla niitä, joilla tartuntaa ei ole vielä huomattu..Joskus vaikea todeta, että en lähtisi ketään eristämään tai sormella osoittamaan ne ovat niin yleisiä ja ne jotka reilusti kertovat saaneensa tartunnan monesti leimataan " likaisiksi" , kun taas toiset hoitavat tartunnan hiljaisuudessa, eikä silloin perheen kanssa kontaktissa olleet perheet huomaa ajoissa tartuntaa ja kierre on valmis.
Olen itse ollut vuosia päiväkodeissa töissä ja nähnyt niin monenlaista suhtautumistapaa asialle, että oli taas pakko älähtää;-))
69,5cm ja 9020g. Rokotusta ei edes huomannut. Oli liian kiire hurmata neuvolatäti hymyilemällä. ;)
eilein puhkesi toinen alahammas, kaksi hammasta nyt sitten viikon sisällä.
Annoin Niklakselle tänään kalvettavaksi maissinaksun ja kylläpäs se oli osava työkalu ronkkia kutisevaa suuta. Onnessaan istua kökötti syöttärissä (tuettuna) siskon syödessä omaa ruokaansa ja natusti naksua. Kyllä taas kylmäsi kuinka iso poika jo on.
Oletteko tilanneet tutteja lapsen nimellä? Minä ostin Niklakselle ja vähänkä on söpönen. Kolmen tutin pakkaus (t.sin, v.sin ja valkoinen) 95kr. www.namnnappen.se muistaakseni oli osoite.
Lähdemme valmistautumaan Pepin kaverin 3v synttäreihin, tack och adjö.
Peppinetta ja Niklas 5kk
No, matoasia on vähän jo laantunut. Sehän se, kun siitä ei tiedetä tänäpäivänä (meidän sukupolvi) tarpeeksi, alkaa sormella osoittelu ihan hetkessä. Käy tätä äitiä sääliksi oikein kun ajatteleekin. Heillä kun on muutenkin kaikenlaista vastoinkäymistä ollut paljon. Ja ilmeisesti näitä matoja ollut jo keväästä alkaen, joten niitä voi olla ihan missä vaan ja kenellä vaan ja kuinka paljon vaan. Munia kun ei näe silmällä. Mut hienoa minustakin, että perhe on kertonut tästä kaikille, eihän ketju muuten katkea koskaan. Käsipesut kunniaan vaan.
Meillä ollaan vieläkin lähtöasemissa. Ei ole pikkumies keksinyt miten siirtää polvea eteenpäin. Mutta ei kiirettä, kerkee ihan varmasti vielä. Vaikka minkä teet, mennään sit kun menottaa. Isot sisarukset ja koira houkuttelevat liikkeelle lujaa.
Meidän tarvis käydä neuvolassa uudelleen hakeen se 5kk rokotus. Viimeks oltiin niin räkäsiä, ettei otettu laisinkaan piikkiä. Kuumettakin nousi silloin, joten taidan supottaa jo valmiiksi niin ei sit tarvi kärsiä.
Kääk, kuuntelen novaa tässä ja siellä 2kk sitten aviotunut pari voitti matkan Mauritiukselle 2 viikoksi. Ehkä pikkasen ihanaa ois... *voi haikeus* lähtisin EHKÄ liian mielelläni lämpöseen, ja oisin niin pöhkö et haluisin lapset mukaan. Tosi lomaa:P
Tulikohan riittävän sekavaa tekstiä... No, lähen tästä leipoon pullikoita. Joten tuoreen pullantuoksuista perjantai-iltapäivää toivotteee Lumo
Moi!
Ihanaa kun poika vetelee tossa just pitkiä päikkäreitä. Pitkästä aikaa hetki aikaa touhuta omia. Nää onkin kolmeen päivään ekat yli puolen tunnin päiväunet. Meillä oli jotenkin niin touhukkaita päiviä, et mussulla tais mennä vähän rytmit sekaisin. Ja sen kyllä huomasi... Poitsu on yleensä ihan pelkkää aurinkoa, mutta tänään alkoi olla jo vähän itkuinen, ei viihtynyt yksin juuri ollenkaan. Mut mut, toivottavasti nää päiväunet nyt taas palauttaa tilanteen normaaliin :)
S.C:lle: Meillä mussu on melkein koko elämänsä (nyt 4,5kk) heräillyt parin tunnin välein syömään. Ehkä kahteen-kolmeen kuukauteen asti hän piti yhden pidemmän tauon (4h heti kun meni nukkumaan), mutta siitä eteenpäin imuutteli tonne 4kk asti parin tunnin välein päivin öin. Nyt ihan viimeisen viikon aikana mussu on taas nukkunut yhden vähän pidemmän ajan (3h) siellä ihan keskellä yötä (tai sit mä oon imettäny jotenkin täysin unissani :) ). Mä oon kyl jo tottunut tohon rytmiin, 2 h riittää mulle unipätkän pituudeksi, mutta sitä vähempi kyl sit jo tuntuu siltä ettei ehtis nukkua ollenkaan... Meilläkin mennään pelkällä tissimaidolla ja varmaan sinne puoleen vuoteen asti, kun poika se tuntuu kasvavan vaan. Mut toivottavasti ei imuuttelut tästä enää tihene... Vaik toisaalta täs on se hyvä puoli, et tähän verrattuna yksi kaksi yösyömistä tuntuu sit joskus ihan luksukselta!!
Jeps, mites teidän mussut muuten viihtyy hyppykiikussa? Meidän poitsu on laitteesta aivan innoissaan! Tekee tosi hupaisia liikkeitä söpöläinen! Pomppimisesta onkin tullut meidän päivän kohokohta, kiikku on tuolla meidän vanhempien puolella taloa ja niin siellä sitten koko jengi isomummua myöten kokoontuu katsomoksi kun pupu pomppii!
Tsa taas ja mukavaa perjantaita!!
Sannima ja poika 4,5kk
minkä ikäisenä hyppykiikkuun voi laittaa? Eiks kuitenkin pidä osata laittaa jalka tasaisesti maahan ennen kuin saa hypyttään kiikussa? Niklas ei nimittäin vielä osaa vaan varvistaa. Tykkää kyllä pomppia sylissä kaikkien käsivarret maitohapoille.
Nyt syömään iltapalaa ja sitten ajattelin hautautua peiton alle uuden Vauva-lehden pariin.
Moi! Mä olen kuullut (muilta äideiltä, en asiantuntijoilta), että 4 kk eteenpäin voi hypyttää, jos vauva on siihen valmis, eli niska kestää ja jalat ottaa maahan juuri niinkuin sanoit. Mutta en tosiaan tiedä mitä suositellaan... Eli oon ihan fiiliksellä antanut hyppiä, sillä touhu näyttää minusta näyttää ihan hyvältä, eikä juuri eroa siitä mitä poika sylissä tekee. Poika seisoo jo aika topakasti omilla jaloillaan ja tosiaan tykkää myös hyppiä sylissä, niin että käsissä tuntuu :) Painoakin kun on varmaan jo liki 9 kiloa (4kk oli 8,3)!
Sannima & boy 4,5kk
Meillä Moona on tosiaan nuhassa. Oli niin tukkoinen viime yö, että huh. Itse nukuin tunnin puolentoista pätkiä, kun Moona oli hereillä. Nyt on ostettu keittosuolatippoja ja kunnon imuri, millä räkää voisi imeä pois, neiti ei vain oikein tykännyt hommasta.
Moona jaksoi kyllä olla ihastuttava eilisellä Tampereen reissulla. Oli kyllä neiti päivänsäde, vaikka ei millään malttanut nukkua ja nuhakin vähän vaivasi.
Kotimatkalla Jyväskylään meni kylmät väreet pitkin selkäpiitä, kun ysitiellä oli sattunut paha kolari. Ei ollut paljon jäänyt jäljelle henkilöauton etuosasta, joka oli törmännyt rekkaan. Kyllä tiesi jo silloin, että sen auton etupenkiltä ei kukaan voinut selvitä hengissä. Hassua miten ennen hätkähdytti hälytysajoneuvojen ääni, mutta nyt kun niitä on kuunnellut vuoden joka päivä, niin ei tunnu enää miltään. Nyt samanlainen fiilis tuli eilen siellä kolaripaikalla.
Sannimakos se oli ostanut BabyLegsit? Minustakin ne on aivan ihanat. Ostin yhdet viime viikonloppuna, kun täällä Jyväskylässä oli Pienten päivä -tapahtuma. Täytynee varmaan ostaa toisetkin, jotta on sitten toiset jalkaan, kun toiset on pesussa. =) Meillä kun ne on olleet joka päivä jalassa, on tosi näppärät. Kaikki on niitä ihastelleet, jotka on ne meillä nähneet, jopa jäykkä neuvolantäti oli aivan haltioissaan. =)
Mutta nyt hetkeksi hahtuvien neulontaan ja sitten päiväkahville. =) Mukavaa viikonlopun jatkoja!
Elliina
Mahassa kurisee -niin minulla kuin Martalla;) Mitäköhän olen taas suuhuni pannut, ja Martta-parkakin joutuu kärsimään...
Meillä oli tänään 5kk nla, ja Martan mitat 67cm ja 6.8kg. Pitkä hoikka tyttö siis, mutta koska kasvaa tasaisesti, ei soseilla ole kiirettä. Ja hyvät uutiset oli, että py on viikon pysynyt samana, joten kyseessä oli joku kasvupyrähdys, ei siis hydrokefaluksen villiintyminen:)
Meillä oli siis lääkärinla kun ei päästy 4kk neuvolaan, ja kaikki näytti olevan ok. Martta on vähän ' pehmeä' (lue: ei jäntevä), mutta muuten ihan ok. Tosin tämänhän tiesin kyllä kun jatkuvasti joku lääkäri arvioi Marttaa...Edelleenkään ei käänny massulleen, mutta vielä on kuukausi aikaa oppia;) Ehkä fysioterapeutti antaa ensi viikolla jotain aktivointivinkkejä!
Minäkin olen miettinyt tuota unipussia kun Martta löytyy sängystä milloin mitenkin päin, eikä peitto pysy siinä vilskeessä mukana. Tosin esikoinenkaan ei käytä edelleenkään peittoa ja on aamulla ihan jääkalikka mutta tyytyväinen!
Lala