Onko vartijalla oikeus tutkia laukun ja taskut?
Kommentit (52)
Ohis, mutta jos VIATON henkilö kyseessä, niin miksei voisi näyttää laukkuaan/taskujaan?
Ihan samaan tapaan kun matkustaessa joskus otetaan ihmisiä ns. satunnaistutkintaan (samaa ei kaupossa tietenkään harrasteta!) niin enemmän kai se herättää epäilyksiä jos ei kassiaan suostu avaamaan vert. avaa sen ja näyttää ettei mitään varastettua ole siellä.
Onhan monissa tapahtumissakin (esim. festarit) tarkastus porteilla/ovilla, alkaako tuo yksi sielläkin estellä ja "soitella asianajajalleen"....? :D Viattomilla ei ole mitään salattavaa, veikkaan että varkaat on ne jotka eivät suostu yhteistyöhön?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:18"]Ohis, mutta jos VIATON henkilö kyseessä, niin miksei voisi näyttää laukkuaan/taskujaan?
Ihan samaan tapaan kun matkustaessa joskus otetaan ihmisiä ns. satunnaistutkintaan (samaa ei kaupossa tietenkään harrasteta!) niin enemmän kai se herättää epäilyksiä jos ei kassiaan suostu avaamaan vert. avaa sen ja näyttää ettei mitään varastettua ole siellä.
Onhan monissa tapahtumissakin (esim. festarit) tarkastus porteilla/ovilla, alkaako tuo yksi sielläkin estellä ja "soitella asianajajalleen"....? :D Viattomilla ei ole mitään salattavaa, veikkaan että varkaat on ne jotka eivät suostu yhteistyöhön?
[/quote]
Nää on kato niitä joilla on OIKEUS.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:51"]
Jos on epäilys rikoksesta niin vartijalla on oikeus siihen, jotkut tosin vetovat johonkin pilipalilakiin ja haluavat poliisin paikalle. Vartija saa ja hänen täytyykin tutkia laukku, jottei turhaan juoksuteta poliiseja koska joku ei halua laukkuaan vilauttaa.
[/quote]
Vartija ei minun laukkuani tutki ja sillä hyvä. Moiseen ei ole syytä koska ei ole tapana varastaa.
Minä en halutessani edes puhu moiselle vaan kävelen tyynesti autolleni ja ajan pois.
Mikäli vartija käy käsiksi on hän todella kusessa -siitä pidän lakimiehen avulla huolen.
Mikäli se vartijaa harmittaa että pidän oikeuksistani kiinni niin voi voi -ammatinvalintakysymys.
[/quote]
Minäpä voin ihan lain turvin varmistaa, onko vaginaasi kätketty aseita! ;)
T. Vartija
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:17"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:51"]
Jos on epäilys rikoksesta niin vartijalla on oikeus siihen, jotkut tosin vetovat johonkin pilipalilakiin ja haluavat poliisin paikalle. Vartija saa ja hänen täytyykin tutkia laukku, jottei turhaan juoksuteta poliiseja koska joku ei halua laukkuaan vilauttaa.
[/quote]
Vartija ei minun laukkuani tutki ja sillä hyvä. Moiseen ei ole syytä koska ei ole tapana varastaa.
Minä en halutessani edes puhu moiselle vaan kävelen tyynesti autolleni ja ajan pois.
Mikäli vartija käy käsiksi on hän todella kusessa -siitä pidän lakimiehen avulla huolen.
Mikäli se vartijaa harmittaa että pidän oikeuksistani kiinni niin voi voi -ammatinvalintakysymys.
[/quote]
No tuossa tapauksessa se vartija voi sut ottaa kiinni vaikka voimakeinoin ja sitten odotellaan poliiseja yhdessä kun alat nokkavaksi.
[/quote]
Epäilys ei riitä. Tarvitaan rikos että vartija saa koskea/tutkia.
"Vartijalla on vartioimistehtävää suorittaessaan oikeus ottaa kiinni VEREKSELTÄ tai PAKENEMASTA tavattu rikoksentekijä, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai jos rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos. Vartija saa ottaa kiinni myös sen, joka on viranomaisen antaman etsintäkuulutuksen mukaan pidätettävä tai vangittava. Kiinni otettu on viipymättä luovutettava poliisille. (12.7.2002/616)"
[/quote]
Epäilys riittää. Vartija voi epäillä sun näpistäneen ja pyytää katsoa laukkuusi. Ei siinä ole mitään henkilökohtaista.
[/quote]
Saa epäillä ja pyydellä aivan vapaasti. Kyllä. Mutta ei ole mitään laillista oikeutta koskea/tutkia.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:51"] Jos on epäilys rikoksesta niin vartijalla on oikeus siihen, jotkut tosin vetovat johonkin pilipalilakiin ja haluavat poliisin paikalle. Vartija saa ja hänen täytyykin tutkia laukku, jottei turhaan juoksuteta poliiseja koska joku ei halua laukkuaan vilauttaa. [/quote] Vartija ei minun laukkuani tutki ja sillä hyvä. Moiseen ei ole syytä koska ei ole tapana varastaa. Minä en halutessani edes puhu moiselle vaan kävelen tyynesti autolleni ja ajan pois. Mikäli vartija käy käsiksi on hän todella kusessa -siitä pidän lakimiehen avulla huolen. Mikäli se vartijaa harmittaa että pidän oikeuksistani kiinni niin voi voi -ammatinvalintakysymys. [/quote] No tuossa tapauksessa se vartija voi sut ottaa kiinni vaikka voimakeinoin ja sitten odotellaan poliiseja yhdessä kun alat nokkavaksi.
[/quote]
Kas kun vartijalla ei ole mitään oikeutta ottaa minua kiinni. Koska on varmaa että hän ei ole nähnyt minun varastavan -tässä tapauksessa hänellä on tasan samat oikeudet estää minua poistumasta kuin kenellä tahansa kaupan asiakkaalla.
Jos hän väkivaltaa käyttäen estää poistumiseni hän syyllistyy rikokseen ja silloin poliisia jo tarvitaankin. En ala solvaamaan ketään vaan olen hyvin kohtelias.
Toki vartijakin tämän tietää eikä tee tätä virhettä.
Katsos jotku uhkailevat suureen ääneen ties millä -kaikki tietävät että ei näillä ole rahaa eikä motivaatiota loppujen lopuksi siihen pitkään oikeusprosessiin. Minulla on.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:51"]
[/quote]
[/quote]
Entäs jos vaikka vaatekaupan portit alkaa hälyttää sun kohdalla ja vartija tulee katsomaan niin lähdetkö silloinkin kävelemään vain pois paikalta ja sanot ettei sun laukkuihin katsella?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:51"] Jos on epäilys rikoksesta niin vartijalla on oikeus siihen, jotkut tosin vetovat johonkin pilipalilakiin ja haluavat poliisin paikalle. Vartija saa ja hänen täytyykin tutkia laukku, jottei turhaan juoksuteta poliiseja koska joku ei halua laukkuaan vilauttaa. [/quote] Vartija ei minun laukkuani tutki ja sillä hyvä. Moiseen ei ole syytä koska ei ole tapana varastaa. Minä en halutessani edes puhu moiselle vaan kävelen tyynesti autolleni ja ajan pois. Mikäli vartija käy käsiksi on hän todella kusessa -siitä pidän lakimiehen avulla huolen. Mikäli se vartijaa harmittaa että pidän oikeuksistani kiinni niin voi voi -ammatinvalintakysymys. [/quote] No tuossa tapauksessa se vartija voi sut ottaa kiinni vaikka voimakeinoin ja sitten odotellaan poliiseja yhdessä kun alat nokkavaksi. [/quote] Parhaassa tapauksessa saat vielä lähtiäislahjaksi syytteen järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta.
[/quote]
Heh, enpä kuule usko. Tiedän oikeuteni ja toimin niiden mukaan.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:25"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:51"] Jos on epäilys rikoksesta niin vartijalla on oikeus siihen, jotkut tosin vetovat johonkin pilipalilakiin ja haluavat poliisin paikalle. Vartija saa ja hänen täytyykin tutkia laukku, jottei turhaan juoksuteta poliiseja koska joku ei halua laukkuaan vilauttaa. [/quote] Vartija ei minun laukkuani tutki ja sillä hyvä. Moiseen ei ole syytä koska ei ole tapana varastaa. Minä en halutessani edes puhu moiselle vaan kävelen tyynesti autolleni ja ajan pois. Mikäli vartija käy käsiksi on hän todella kusessa -siitä pidän lakimiehen avulla huolen. Mikäli se vartijaa harmittaa että pidän oikeuksistani kiinni niin voi voi -ammatinvalintakysymys. [/quote] No tuossa tapauksessa se vartija voi sut ottaa kiinni vaikka voimakeinoin ja sitten odotellaan poliiseja yhdessä kun alat nokkavaksi.
[/quote]
Kas kun vartijalla ei ole mitään oikeutta ottaa minua kiinni. Koska on varmaa että hän ei ole nähnyt minun varastavan -tässä tapauksessa hänellä on tasan samat oikeudet estää minua poistumasta kuin kenellä tahansa kaupan asiakkaalla.
Jos hän väkivaltaa käyttäen estää poistumiseni hän syyllistyy rikokseen ja silloin poliisia jo tarvitaankin. En ala solvaamaan ketään vaan olen hyvin kohtelias.
Toki vartijakin tämän tietää eikä tee tätä virhettä.
Katsos jotku uhkailevat suureen ääneen ties millä -kaikki tietävät että ei näillä ole rahaa eikä motivaatiota loppujen lopuksi siihen pitkään oikeusprosessiin. Minulla on.
[/quote]
Voi jumalauta. Tulihan se rahakin sieltä :DDDDDDD
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:51"] Jos on epäilys rikoksesta niin vartijalla on oikeus siihen, jotkut tosin vetovat johonkin pilipalilakiin ja haluavat poliisin paikalle. Vartija saa ja hänen täytyykin tutkia laukku, jottei turhaan juoksuteta poliiseja koska joku ei halua laukkuaan vilauttaa. [/quote] Vartija ei minun laukkuani tutki ja sillä hyvä. Moiseen ei ole syytä koska ei ole tapana varastaa. Minä en halutessani edes puhu moiselle vaan kävelen tyynesti autolleni ja ajan pois. Mikäli vartija käy käsiksi on hän todella kusessa -siitä pidän lakimiehen avulla huolen. Mikäli se vartijaa harmittaa että pidän oikeuksistani kiinni niin voi voi -ammatinvalintakysymys. [/quote] No tuossa tapauksessa se vartija voi sut ottaa kiinni vaikka voimakeinoin ja sitten odotellaan poliiseja yhdessä kun alat nokkavaksi. [/quote] Epäilys ei riitä. Tarvitaan rikos että vartija saa koskea/tutkia. "Vartijalla on vartioimistehtävää suorittaessaan oikeus ottaa kiinni VEREKSELTÄ tai PAKENEMASTA tavattu rikoksentekijä, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai jos rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos. Vartija saa ottaa kiinni myös sen, joka on viranomaisen antaman etsintäkuulutuksen mukaan pidätettävä tai vangittava. Kiinni otettu on viipymättä luovutettava poliisille. (12.7.2002/616)" [/quote] Epäilys riittää. Vartija voi epäillä sun näpistäneen ja pyytää katsoa laukkuusi. Ei siinä ole mitään henkilökohtaista.
[/quote]
Hän saa todellakin pyytää.
En suostu ja kävelen pois -se siitä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:51"]
[/quote]
[/quote]
Minäpä voin ihan lain turvin varmistaa, onko vaginaasi kätketty aseita! ;)
T. Vartija
[/quote]
Sopii yrittää, olen mies. :)
Ja tiedän kyllä mitkä vartija oikeudet ovat. Käytännössä nolla, varsinkin järjestyksenvalvojaan verrattuna.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:18"]
Ohis, mutta jos VIATON henkilö kyseessä, niin miksei voisi näyttää laukkuaan/taskujaan?
[/quote]
Minun ei tarvitse selittää mitään. Siitä saa vetää vaikka millaisia johtopäätöksiä ihan vapaasti -en välitä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:18"]
[/quote]
Minun ei tarvitse selittää mitään. Siitä saa vetää vaikka millaisia johtopäätöksiä ihan vapaasti -en välitä.
[/quote]
Vastaappas tohon vaatekaupan porttihälytys kysymykseenkin..
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:18"] Ohis, mutta jos VIATON henkilö kyseessä, niin miksei voisi näyttää laukkuaan/taskujaan? Ihan samaan tapaan kun matkustaessa joskus otetaan ihmisiä ns. satunnaistutkintaan (samaa ei kaupossa tietenkään harrasteta!) niin enemmän kai se herättää epäilyksiä jos ei kassiaan suostu avaamaan vert. avaa sen ja näyttää ettei mitään varastettua ole siellä. Onhan monissa tapahtumissakin (esim. festarit) tarkastus porteilla/ovilla, alkaako tuo yksi sielläkin estellä ja "soitella asianajajalleen"....? :D Viattomilla ei ole mitään salattavaa, veikkaan että varkaat on ne jotka eivät suostu yhteistyöhön? [/quote] Minun ei tarvitse selittää mitään. Siitä saa vetää vaikka millaisia johtopäätöksiä ihan vapaasti -en välitä. [/quote] Vastaappas tohon vaatekaupan porttihälytys kysymykseenkin..
[/quote]
En osaa vastata siihen, en ole perehtynyt.
Itse pelaisin varman päälle ja näyttäisin kassini -tirsk (olen siis mies)- jos sitä pyydettäisiin tuossa tilanteessa.
Kysyn tutlta poliisilta kun seuraavan kerran näen.
Ainakin mun vartijakoulutuksessa taottiin päähän että jos vaatii laukkua asiakkaalta näytettäväksi, pitää olla satavarma siitä, että tämä on laukkuunsa laittanut varastettua tavaraa. Epäilys ei riitä. Jos asiakas ei suostu näyttämään laukkuaan, kutsutaan poliisi paikalle, joka saa tutkia laukun. Poliisia odotellessa sitten rukoillaan, että siellä laukussa on jotain kaupasta varastettua - jos ei ole, ystävällinen poliisi kysyy asiakkaalta haluaako tämä tehdä rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta. Käytännössä jokainen laukkunsa tutkimisesta kieltäytynyt tekee niin. Jos jossakin päin Suomea toimitaan toisin, rikotaan lakia.
t. Stevari vuodesta 2008
42:lle jos vartija (tmv.) selittää asiallisesti miksi haluaa nähdä esim. laukun sisällön, niin ihan taatusti sen näytän.
Ja tästä on omakohtainen kokemus, aikanaan baarissa (jälkikäteen kuulin että eräs minulle ns. pahaa tahtova) ihminen oli mennyt sanomaan portsarille että minulla on ase laukussani. Aivan naurettava väite, en koskaa ole minkään laista asetta edes pitänyt kädessäni(!). Portsari tuli asiallisesti sanomaan että joku on nähnyt laukussani aseen ja asia pitää tarkistaa, sopiiko asia minulle. Sanoin ettei todellakaan ole, mutta voin kyllä näyttää laukkuni, ja menimme johonkin takahuoneeseen missä laukkuni näytin. Portsari pahoitteli asiaa, ja kertoi että nämä on hyvä kuuitenkin tarkistaa jne. ja ymmärsin asian. JOS jollakin olisi ase baarisssa, niin en todellakaan tahtoisi olla sellaisessa baarissa...
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:49"]
Ainakin mun vartijakoulutuksessa taottiin päähän että jos vaatii laukkua asiakkaalta näytettäväksi, pitää olla satavarma siitä, että tämä on laukkuunsa laittanut varastettua tavaraa. Epäilys ei riitä. Jos asiakas ei suostu näyttämään laukkuaan, kutsutaan poliisi paikalle, joka saa tutkia laukun. Poliisia odotellessa sitten rukoillaan, että siellä laukussa on jotain kaupasta varastettua - jos ei ole, ystävällinen poliisi kysyy asiakkaalta haluaako tämä tehdä rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta. Käytännössä jokainen laukkunsa tutkimisesta kieltäytynyt tekee niin. Jos jossakin päin Suomea toimitaan toisin, rikotaan lakia.
t. Stevari vuodesta 2008
[/quote]
Juurikin näin. Suomalaiset ovat vaan valitettavan auktoriteettiuskoisia ja hämäys menee läpi.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:51"] Jos on epäilys rikoksesta niin vartijalla on oikeus siihen, jotkut tosin vetovat johonkin pilipalilakiin ja haluavat poliisin paikalle. Vartija saa ja hänen täytyykin tutkia laukku, jottei turhaan juoksuteta poliiseja koska joku ei halua laukkuaan vilauttaa. [/quote] Vartija ei minun laukkuani tutki ja sillä hyvä. Moiseen ei ole syytä koska ei ole tapana varastaa. Minä en halutessani edes puhu moiselle vaan kävelen tyynesti autolleni ja ajan pois. Mikäli vartija käy käsiksi on hän todella kusessa -siitä pidän lakimiehen avulla huolen. Mikäli se vartijaa harmittaa että pidän oikeuksistani kiinni niin voi voi -ammatinvalintakysymys. [/quote] No tuossa tapauksessa se vartija voi sut ottaa kiinni vaikka voimakeinoin ja sitten odotellaan poliiseja yhdessä kun alat nokkavaksi. [/quote] Parhaassa tapauksessa saat vielä lähtiäislahjaksi syytteen järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta.
[/quote]
Syytteen kieltäytymisestä voi saada vain, jos vartijalla lopulta osoittautuu perusteet toimilleen. Väkivaltaa ei tietenkään saa käyttää, mutta koskemattomuudesta ei tarvitse luopua ilman aihetta ja omasta omaisuudestaan saa pitää huolta, kun tietää, ettei ole tehnyt mitään väärää.
Mikään laki ei kiellä estämästä omaisuutensa tutkimista. Vartija voi pyytää lupaa, mutta sitä ei tarvitse antaa. Voimakeinoihin vartijan on kerrottava perusteet, eikä riitä pelkkä mielivaltainen epäilys tai luulo.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:58"]
42:lle jos vartija (tmv.) selittää asiallisesti miksi haluaa nähdä esim. laukun sisällön, niin ihan taatusti sen näytän.
Ja tästä on omakohtainen kokemus, aikanaan baarissa (jälkikäteen kuulin että eräs minulle ns. pahaa tahtova) ihminen oli mennyt sanomaan portsarille että minulla on ase laukussani. Aivan naurettava väite, en koskaa ole minkään laista asetta edes pitänyt kädessäni(!). Portsari tuli asiallisesti sanomaan että joku on nähnyt laukussani aseen ja asia pitää tarkistaa, sopiiko asia minulle. Sanoin ettei todellakaan ole, mutta voin kyllä näyttää laukkuni, ja menimme johonkin takahuoneeseen missä laukkuni näytin. Portsari pahoitteli asiaa, ja kertoi että nämä on hyvä kuuitenkin tarkistaa jne. ja ymmärsin asian. JOS jollakin olisi ase baarisssa, niin en todellakaan tahtoisi olla sellaisessa baarissa...
[/quote]
Just näin, asiakkaalle pitää asiallisesti kertoa mitä epäillään. Osa suhtautuu rauhallisesti, osa vetää heti kilarit. Mut täytyy myös sanoa, että tälle alalle eksyy valitettavasti myös niitä oman elämänsä ramboja, jotka kuvittelevat toimivansa poliisivaltuuksin, ja jotka pitäisi hyllyttää vartijan tehtävistä pysyvästi jo ennen luvan saamista. Jos tällaiseen törmäätte, pyytäkää vartijalta vastaavan hoitajan nimi ja yhteystiedot ja ottakaa tähän yhteyttä toimenpiteen laillisuuden selvittämiseksi.
Mokia sattuu tässäkin työssä ja arvostan aina yhteistyökykyistä asiakasta. :-) Osaan pyytää myös anteeksi ja ymmärrän, jos joku tuon kunnianloukkausilmon tekee. Noloahan se on, jos kassalta viedään kaikkien töllistellessä, eikä ne "Tämä hälytys oli aiheeton." - kuulutukset enää tuossa vaiheessa lohduta, kun jengi kassajonossa on jo vaihtunut.
t. Se sama tylsä stevari :-)
Annoin luvan katsoa laukun ja taskut, mutta ihmettelin kyllä miksi se tehtiin kaupan oven vieressä kaikkien nähden..Ap
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:51"]
[/quote]
[/quote]
No tuossa tapauksessa se vartija voi sut ottaa kiinni vaikka voimakeinoin ja sitten odotellaan poliiseja yhdessä kun alat nokkavaksi.
[/quote]
Epäilys ei riitä. Tarvitaan rikos että vartija saa koskea/tutkia.
"Vartijalla on vartioimistehtävää suorittaessaan oikeus ottaa kiinni VEREKSELTÄ tai PAKENEMASTA tavattu rikoksentekijä, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai jos rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos. Vartija saa ottaa kiinni myös sen, joka on viranomaisen antaman etsintäkuulutuksen mukaan pidätettävä tai vangittava. Kiinni otettu on viipymättä luovutettava poliisille. (12.7.2002/616)"
[/quote]
Epäilys riittää. Vartija voi epäillä sun näpistäneen ja pyytää katsoa laukkuusi. Ei siinä ole mitään henkilökohtaista.