Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä sitä tietäisi, mitä elämältään haluaa?

Vierailija
12.02.2015 |

Ala, jota opiskelen yliopistossa, tuntuu mielenkiintoiselta - mutta silti väärältä minulle. Motivaatio on ollut kadoksissa koko lukuvuoden.

Minne sitä uskaltaa hakea, ettei taas hakisi väärään paikkaan? Moni juttu kiinnostaisi, mutta sitten en taas tiedä haluanko sittenkään.

Olen huono lukemaan. Siis, asioiden opiskelu lukemalla on minulle vaivalloista, tai sen lukemisen aloittaminen. Vauhtiin päästyäni pakon edessä pärjään ihan ok ja saan hyviä arvosanoja. Opiskelu vaan tuntuu sellaiselta pakkopullalta tällä hetkellä.

Haluaisin työn, joka olisi oikeasti hyödyllistä, ja jossa pääsisin käyttämään kielitaitoani ja matkustamaan. Myös sellainen työ kiinnostaisi, jossa ei tarvitsisi tuoda töitä kotiin, sillä olen tosi huono tekemään kotiläksyjäkin.

Muiden ihmisten kanssa työskentelystä pidän, mutta toisaalta vapaa-ajalla kaipaan paljon omaakin rauhaa. Asiakaspalvelutöissä olen viihtynyt, mutta en kuitenkaan ole sellainen sosiaalinen ihminen, jolla olisi laaja tuttavapiiri. Olen yksityiselämässä huono tutustumaan muihin ihmisiin, mutta työkaverina taas puhelias ja ystävällinen.

En oikein tiedä missä olisin hyvä. Eikä minulla ei tunnu olevan pitkäjänteisyyttä akateemiseen opiskeluun...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan ihan yhtä hyvin ainakaan Suomessa. Esimerkiksi EU:ssa on kumminkin paljon tulkkeja, ja tulkkien työllisyystilanne on luullakseni aika hyvä ja palkka parempi kuin sairaanhoitajien. Jos haluaa EU-tulkiksi, kannattaa valita ainakin ranska ja englanti, ja yrityksissä vaikka venäjän tai kiinan osaaminen voisi olla hyvä.

Kaupallisillakin aloilla pääsee varmasti hyvin ulkomaille työskentelemään ja koulutus on lyhyempi. Tai jossakin kansainvälisessä järjestössä työskentely.

Vierailija
2/8 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottaa kun tajuaa kuinka vaihtoehdoton paikka Suomi oikeasti on ja kuinka vähän varmoja, työllistäviä aloja oikeasti on. Suosittelen valitsemaan myös alan, jolla ei ole ikärasismia ja millä voit työllistyä myös ulkomaille. Oikeasti - älä ole liian idealisti ja valitse alaa, jonka työllisyysnäkymät ovat heikot ja jota ei voi soveltaa niin, että voisit työskennellä monenlaisissa eri työpaikoissa.

Jätä intohimosi vapaa-ajan harrastukseksesi ja/tai pieneksi osaksi työtäsi.

Ei mikään niin hatuta kun olla myöhemmin ylikoulutettu "hanttihommiin", tai se ettei olekaan varaa opiskella toista tutkintoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:16"]

Helpottaa kun tajuaa kuinka vaihtoehdoton paikka Suomi oikeasti on ja kuinka vähän varmoja, työllistäviä aloja oikeasti on. Suosittelen valitsemaan myös alan, jolla ei ole ikärasismia ja millä voit työllistyä myös ulkomaille. Oikeasti - älä ole liian idealisti ja valitse alaa, jonka työllisyysnäkymät ovat heikot ja jota ei voi soveltaa niin, että voisit työskennellä monenlaisissa eri työpaikoissa.

Ei mikään niin hatuta kun olla myöhemmin ylikoulutettu "hanttihommiin", tai se ettei olekaan varaa opiskella toista tutkintoa. 

[/quote]

Kiitos vastauksesta.

Olen miettinyt sairaanhoitajan ammattia, ja se kiinnostaa minua kovasti. En vain tiedä, onko musta sairaanhoitajaksi. Töitä on hyvin Suomessa ja ulkomailla. Minua kiinnostaisi erilaisissa kulttuureissa ja myös kehitysmaissa. Mutta kun mulla ei ole koskaan ollut vahvaa kutsumusta hoitotyöhön, vasta viime vuosina olen alkanut miettiä, että se voisi olla vaihtoehto. Mitä voin edes pääsykokeessa vastata "Miksi haluat sairaanhoitajaksi"-kysymyksiin, kun en tiedä onko se minulla oikea ala? Siellä on varmasti muita, jotka ovat koko ikänsä halunneet hoitsuiksi, niin miksi ne mua edes ottaisi?

Vierailija
4/8 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:26"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:16"]

[/quote]

Kiitos vastauksesta.

Olen miettinyt sairaanhoitajan ammattia, ja se kiinnostaa minua kovasti. En vain tiedä, onko musta sairaanhoitajaksi. Töitä on hyvin Suomessa ja ulkomailla. Minua kiinnostaisi erilaisissa kulttuureissa ja myös kehitysmaissa. Mutta kun mulla ei ole koskaan ollut vahvaa kutsumusta hoitotyöhön, vasta viime vuosina olen alkanut miettiä, että se voisi olla vaihtoehto. Mitä voin edes pääsykokeessa vastata "Miksi haluat sairaanhoitajaksi"-kysymyksiin, kun en tiedä onko se minulla oikea ala? Siellä on varmasti muita, jotka ovat koko ikänsä halunneet hoitsuiksi, niin miksi ne mua edes ottaisi?

[/quote]

Siksi koska Suomi tarvitsee lisää hoitajia. 

Suosittelen valitsemaan viisaasti. Pitkäaikaistyöttömän elämä ei ole mitään herkkua. Uudestaankouluttautumaan on myös vaikea päästä. Minullekin oli iso kynnys alkaa harkitsemaan sairaanhoitajaopintoja, mutta sitten löysin erikoisalan sairaanhoidossa, mikä kiinnosti minua oikeasti.

Sairaanhoitaja on myös maailman kansainvälisin ammatti.

Vierailija
5/8 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä yhtä kansainvälisiä ammatteja muitakin. Jos sairaanhoitajan työ sinua kuitenkin kiinnostaa, niin kokeilemalla selviää, sovitko sellaiseksi. Muutenhan sitä ei voi tietää.  Tai pidä välivuosi ja mieti asiaa, sekin voi auttaa päättämään.

Vierailija
6/8 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:45"]

On niitä yhtä kansainvälisiä ammatteja muitakin. Jos sairaanhoitajan työ sinua kuitenkin kiinnostaa, niin kokeilemalla selviää, sovitko sellaiseksi. Muutenhan sitä ei voi tietää.  Tai pidä välivuosi ja mieti asiaa, sekin voi auttaa päättämään.

[/quote]

Mainitsetko sellaisia ammatteja.

Vierailija
7/8 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tulkki.

Vierailija
8/8 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset