Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Krooninen väsymys -miten tästä helvetistä pääsee eroon?

Vierailija
21.11.2021 |

Olen kärsinyt jonkin sortin kroonisesta väsymyksestä koko aikuisikäni eli noin 20 vuotta. En koskaan herää virkeänä. Voin nukkua joko 8 tai 9 tuntia tai kellon ympäri ja siltikin olen väsynyt. Olen viimeiset 1,5 vuotta nukkunut lääkkeillä. Olen parhaimmillani illalla klo 20.00 jälkeen ja epäilen, että minulla myöhäistynyt vuorokausirytmi.

Olen käynyt otattamassa omakustanteisesti labroja ja ferritiini sekä D-vitamiini ovat olleet alhaiset mutta ferritiini oli lääkärien hehkuttamissa viiterajoissa (17). Olen syönyt vitamiineja ja rautaa purkista pitkiä aikoja. Jossain vaiheessa aina kyllästyn siihen, koska en huomaa eroa olossani, syön tai en syö vitamiineja.

Väsyn ihmisten seurassa. Selviän töissä asiantuntijatehtävissä mutta iltaisin kotona en jaksa mitään tai ketään. Etätyöt ovat sopineet minulle hyvin ja korona-aika on sopinut minulle erinomaisesti, koska nyt ei tarvitse selitellä, miksi en pääse, eli jaksa, lähteä tapaamaan ihmisiä tai osallistua mihinkään.

Tämä väsymys estää minua tekemästä asioita kotona. Remonttitarpeita on omakotitalossa paljon mutta niitä on turha aloittaa, koska ne jää luultavasti kesken, kuten suurin osa projekteistani.

Liikun jaloin tai julkisilla, jotta saan hyötyliikuntaa. Syön kasvis- ja kalapainotteisesti. En polta tai käytä juurikaan alkoholia. Olen luopunut myös kahvin juonnista. Limua en myöskään juo.

Miten tästä helvetin väsymyksestä pääsee eroon? Onko kanssakärsijöitä, jotka ovat löytäneet jonkun kikka kolmosen?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua väsytti kroonisesti kun jouduin heräömään töihin seitsemäksi.

Käytkö töissä? Onko työstressiä?

Itse opiskelen, ja nukjn kun tukki, jos herään ajattele.an vaan että eipä haittaa herärä, nukun sitten vaan pidempään! Ja yleensä nukahdan heti uudestaan.

Älä yritä pingottaa, tee asioita jotka susta hauskoja, vaikka seiskan lueskelu.

Vierailija
2/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepa ottaa kuuri punaista lihaa ja välillä naudan maksaa, niin että syöt niitä useammin. Itse olin yhdessä vaiheessa jatkuvasti väsynyt, ja söin paljon kasvisruokaa, kalaa ja satunnaisesti kanaa.

Sitten rupesin yhdessä vaiheessa syömään punaista lihaa enemmän ja oikeasti jaksaminen nousi hyvin paljon. Kalorimääräkään siinä mitä söin ei ollut kovin suuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko uniapnean mahdollisuus poissuljettu?

Vierailija
4/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

D vitamiinia osta ja juo vettä paljon, liiku ulkona. Treenaa. Pierase välillä kunnolla ilmat pihalle eläkä pihtaa vaikka olisit seurassa, koska tämä on todella tärkeää. Elä ota koronapiikkiä ja sun muuta tordaa.

Vierailija
5/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile modafiniilia. En tiedä kuinka helposti siihen irtoaa resepti mutta kyllä sitä saa hommatuksia aika helposti netin kautta ilman reseptiäkin. On hyvä stimulantti ilman mitään huumaavaa vaikutusta. Eikä tule mitään "laskuja" toisin kuin jossain amfetamiinipohjaisissa valmisteissa. Antaa käytännössä paljon virtaa koko päiväksi ja lisää myös huomattavasti keskittymiskykyä yksi pilleri. Ei aiheuta levottomuutta tai aggressiivisuutta myöskään. Kuuluu mm. astronauttien vakiokalustoon nykypäivänä. Itselläni tosi positiivisia kokemuksia toisin kuin esim. joistain ADHD-lääkkeistä, joihin mulla on ihan reseptikin. Suomessa modafiniilin virallinen käyttökohde on kai käytännössä narkolepsia, mutta en itse ymmärrä tätä, koska tuolla on tosi paljon hyviä vaikutuksia ja aika vähän mitään negatiivisia vaikutuksia. Joten miksi ihmeessä ainoastaan narkolepsia?

Vierailija
6/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika juominen väsyttää. Oli se sitten vettä tai mitä tahansa.

Sisäinen verenvuoto voi väsyttää esim. vatsahaavat, pukamat yms.

Vierailija
7/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ylipainoa? Mites verensokerit? Masennus? Jätä ainakin alko kokonaan pois. Jos otat oluen jouluna ja juhannuksena niin siiten sillä ei tosin oo ehkä väliä..

Vierailija
8/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan mitään stimulantteja ala käyttämään.. Mun miehellä auttaa säännöllinen päivärytmi ja liikunta. Menee siis salille/ kävelylle vaikka väsyttäis. On tosin sairaslomalla.. en tiedä onnistuisiko tuo jos olisi vielä töissä.

Vierailija
9/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko uniapnean mahdollisuus poissuljettu?

Ei ole. Lääkärien mielestä se on vaan ikävää ja harmillista, jos on koko ajan väsynyt. Kädet nostetaan ylös, kun apua hakee. En sen takia enää käy lääkärissä asian takia. Nuorempana sanottiin, että on ihan normaalia olla väsynyt, jos opiskelee, käy duunissa ja harrastaa urheilua. Kun sain lapsia oli normaalia olla väsynyt, koska ruuhkavuodet, työt, pienet lapset ja velvollisuudet. Nyt sanotaan, että asiantuntijatyö ja stressi aiheuttaa väsymystä.

Vierailija
10/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liika juominen väsyttää. Oli se sitten vettä tai mitä tahansa.

Sisäinen verenvuoto voi väsyttää esim. vatsahaavat, pukamat yms.

Uskon juovani vettä ihan hyvän määrän eli sen suositellun noin 2 litraa päivässä.

Vatsahaavaan en usko, kun maha ei muuten juurikaan oireile. Tosin närästyksen takia lopetin kahvin juomisen ja nyt närästyskin on jo historiaa.

Vierailija
11/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile modafiniilia. En tiedä kuinka helposti siihen irtoaa resepti mutta kyllä sitä saa hommatuksia aika helposti netin kautta ilman reseptiäkin. On hyvä stimulantti ilman mitään huumaavaa vaikutusta. Eikä tule mitään "laskuja" toisin kuin jossain amfetamiinipohjaisissa valmisteissa. Antaa käytännössä paljon virtaa koko päiväksi ja lisää myös huomattavasti keskittymiskykyä yksi pilleri. Ei aiheuta levottomuutta tai aggressiivisuutta myöskään. Kuuluu mm. astronauttien vakiokalustoon nykypäivänä. Itselläni tosi positiivisia kokemuksia toisin kuin esim. joistain ADHD-lääkkeistä, joihin mulla on ihan reseptikin. Suomessa modafiniilin virallinen käyttökohde on kai käytännössä narkolepsia, mutta en itse ymmärrä tätä, koska tuolla on tosi paljon hyviä vaikutuksia ja aika vähän mitään negatiivisia vaikutuksia. Joten miksi ihmeessä ainoastaan narkolepsia?

Toivoisin, että voisin elää ilman ylimääräisiä nappeja. Kyllä normaalilla ihmisellä pitäisi olla virtaa ilman stimulantteja.

Vierailija
12/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun olet syönyt rautaa ja d:tä, onko ne arvot jossain kohtaa tarkastettu, kuinka paljon ne on nousseet, onko ne olleet syönnin jälkeen normaalit vaikka vaikutus ei olossa näkyisikään?

Ferritiini 17 on käytännössä tyhjät rautavarastot ja se muutettiin ohjeeksi ihan virallisestikin, alle 30 on huono arvo jota pitäisi tutkia ja hoitaa. Näin ei valitettavasti siltikään vielä tehdä vaikka se tosiaan on ihan virallinen ohjeistus lääkäreillä nykyään.

Uniapnea tutkimusta kannattaisi kyllä vielä myös yrittää saada, siinä suppeassakin tutkimuksessa kun näkyy esim levottomat jalat ja heräilyjen määrä yöllä. Voi olla että syvää unta ei tule riittävästi ja/tai heräilee tietämättään yöllä paljon vaikka kyse ei olisi hengityskatkoksista.

Vierailija
13/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo punainem liha on hyvä vinkki. Pitääkin ostaa taas iso köntsä nautaa joku pv

Vierailija
14/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea on hyvä. Oma uniapnea löytyi vihdoin ja oli 'käden väännön takana'. Happi kulkee ja keukot toimii. Omaan apneaan pääsin kiinni vihdoin halvalla älykellolla joka näytti yölliset pulssit. Tämä ei tietenkään ole mitään ehdotonta diagnoosia, mutta pulssi putosi pitkin yötä todella alhaisiin arvoihin

Suosittelen myös Matti Välimäki , endokrinologin professori, lääkärikeskus Aava Kamppi

Eli tutkisi kilpirauhasen toiminnan. Välimäki on parhaita Suomessa ja sai minukin kuntoon.

ohessa lisää tietoa kilpirauhasesta ja sen alitoiminnasta. Terveyskeskus ja muut lääkärit tuijottaa sokeasti tsh arvoa ja tämä ei auta todelliseen tilanteeseen, kun tarvitaan lääkettä kilpirauhasen toimintaa varten

linkki

https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/kilpirauhanen-kiusaa-ja-vasytt…

ja 300 (todellakin :) kilprauhasen alitoiminnan oiretta , englanniksi

https://hypothyroidmom.com/300-hypothyroidism-symptoms-yes-really/

Vierailija
15/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosittelen myös kasvisruokavalion hylkäämistä. Syö luonnollista, ravitsevaa ruokaa, kaikki keinotekoinen pois.

Itse jätin ensin sokerin pois, sitten kaikki viljat. Välillä kun pääsee ketoosin puolelle, virtaa ja voimaa on kuin pienessä kylässä ja mieliala paljon iloisempi. Kannattaa kokeilla toimiiko, ei maksa kuin vaivan.

En sano että hiilihydraatteja pitäisi kartella, mutta nuo viljat kyllä vetää koomaan aika monen.

Viljat on myös useimmiten syynä huonoihin rauta-arvoihin ja todella moneen muuhunkin ongelmaan. Onko sinulla muita vaivoja kuin väsymys ja huonot raudat?

Vierailija
16/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

SUosittelen kans tutkituttamaan sen uniapneajutun alta pois.

Vierailija
17/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa onkin jo edellä mainittu, mutta uniapnea tuli mieleen. Puoliso kärsi siitä vuosikausia, veti kokista ja energiajuomia ja kahvia ja oli aina väsymyt.

Vierailija
18/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin puoli vuotta sairaslomalla väsymyksen vuoksi. Hb kunnossa, mutta ferritiinit 9. Pääsin lopulta rautainfuusioon ja olo parani kertaheitolla. En olisi ikinä uskonut miten paljon voi vaikuttaa. Olen kuullut monilta samaa jälkeenpäin.

Kansanterveydellistä tuhlausta, ettei tuota rauta asiaa hoideta ihmisillä kertaheitolla kuntoon.

Vierailija
19/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta kaikkien piristeiden käyttö kokonaan. Lopeta kaikkien rauhoittavien käyttö kokonaan. Syö ketogeenisesti, tai vähähiilihydraattisesti. Liiku enemmän aamupäivisin. Suihkussa vain viileällä vedellä.

Vierailija
20/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa uniapnealle.