Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisin koko terveyshistoriani?

Vierailija
12.02.2015 |

Siinä kysymys. Olen asunut niin monessa kunnassa elämäni aikana etten edes varmasti muista kaikkia. Ja olen ymmärtänyt että eri kunnilla on eri tietokannat tai tiedot? Mitä kautta siis saisin syntymästä lähtien kaikki terveystietoni?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaloiden arkistoista.

Vierailija
2/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulavasti et saa niitä kaikkia yhdestä paikasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:30"]

[/quote]

Voi peesi. Voinko minä pyytää ketään lääkäriä tai rekisterinpitäjiä tekemään haun omista tiedoistani? Kun minä olen syntynyt Helsingissä enkä minä asu lähelläkään sitä että voisin henk.koht. mennä paikalle. Enkä voi kysyä vanhemmiltakaan missä kaikkialla olen asunut, koska oli niin pieni kun muuteltiin ympäriinsä.

Vierailija
4/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko epikriisiä? Helsingissä ainakin saa sähköisenä tämän vuoden alusta.

Vierailija
5/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:38"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:30"]

[/quote]

Voi peesi. Voinko minä pyytää ketään lääkäriä tai rekisterinpitäjiä tekemään haun omista tiedoistani? Kun minä olen syntynyt Helsingissä enkä minä asu lähelläkään sitä että voisin henk.koht. mennä paikalle. Enkä voi kysyä vanhemmiltakaan missä kaikkialla olen asunut, koska oli niin pieni kun muuteltiin ympäriinsä.

[/quote]

Miksi et voi kysyä vanhemmiltasi? Eikä sinne välttämättä tarvitse henk.kohtaisesti mennä paikan päälle, itse olen tilannut kirjallisesti kaikki epikriisini.

Vierailija
6/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:38"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:30"]

[/quote]

[/quote]

Pyytää sitä voi mutta kyllä ne paikat joista asiakirjoja haetaan pitää luultavasti itse pysyä selvittämään. Voi myös olla että pyytöön ei suostuta ja joudut hakemaan/lähettää hakemukset itse.

Jotakin tietojen vaihtoa on toki voinut myös eripaikkakuntien välillä olla jos siihen on lupa, mutta silloinkin on kyse lähinnä jotakin yksittäisistä asioista. Lupa tietojen lähettmiseen ja syy miksi niitä tarvitaan pitää myös allekirjoitaa itse ja jokaiseen yksikköön tai ainakin paikkakunnalle erikseen.

Vierailija
7/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä saa helpolla. Jokaisella on omat järjestelmänsä ja vanhimmat asiat voivat olla ties missä arkistoissa.

Sitten on erikoislääkärit, yksityiset ym. Joiden tiedot näkyvät vain heillä.

Vierailija
8/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:43"]Tarkoitatko epikriisiä? Helsingissä ainakin saa sähköisenä tämän vuoden alusta.
[/quote]
Uusien tietojen osalta, mutta tuskin koko elinajalta.

Vierailija
9/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:46"]

Ei niitä saa helpolla. Jokaisella on omat järjestelmänsä ja vanhimmat asiat voivat olla ties missä arkistoissa. Sitten on erikoislääkärit, yksityiset ym. Joiden tiedot näkyvät vain heillä.

[/quote]

Ja ne saa sieltä pyytämällä. Joka paikasta saa.

Vierailija
10/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:46"]

Ei niitä saa helpolla. Jokaisella on omat järjestelmänsä ja vanhimmat asiat voivat olla ties missä arkistoissa. Sitten on erikoislääkärit, yksityiset ym. Joiden tiedot näkyvät vain heillä.

[/quote]

No siltä vaikuttaa. Mahdankohan minä koskaan saada selville kaikkea mitä minusta on merkitty :D Että tällainen projekti....ap

Vierailija
11/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistraatista tai kirkkoherranvirastosta saat tieetää kunnat joissa olet asunnut ja sitten sairaaloiden potilasarkistosta saat tiedot. Tosin monesti joudut käymään henk.koht koska ne vaativat henkilötodistuksen

Vierailija
12/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap tosiaan ollut vauvasta asti toistuvasti sairaalahoidossa vai puhutaanko me nyt erinäisistä Perä-Tassulan terveyskeskuksista ja joistakin yksityisistä lääkäriasemista?

Vierailija
13/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:46"]
No siltä vaikuttaa. Mahdankohan minä koskaan saada selville kaikkea mitä minusta on merkitty :D Että tällainen projekti....ap
[/quote]
Riippuu ehkä hiukan myös siitä mikä ikäinen olet, kuinka pitkä historia on. Sairauksien osalta ja esim. epikriisien osalta ehkä niitä on helpompi selvittää, mutta kaikkien hoitoon osallistuvien tekemien kaikkien merkintöjen kohdalta ehkä mahdotonta.

Vierailija
14/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:03"]

Oletko ap tosiaan ollut vauvasta asti toistuvasti sairaalahoidossa vai puhutaanko me nyt erinäisistä Perä-Tassulan terveyskeskuksista ja joistakin yksityisistä lääkäriasemista?

[/quote]

En ole ollut koko ajan sairaalahoidossa. Joskus olen kuullut että olen ollut mm. korvatulehduksen vuoksi antibiootti-kuureilla lapsena ja äitini väitti että olen tullut allergiseksi jollekin antibiootille, enkä nyt sitten tiedä mille kun ei millään löydä. Toisaalta, minulla on muutamaa muuta pitkä-aikaista terveysongelmaa(ilman hoitoa) ja haluasin nähdä onko näihin viitteitä/oireita tai muuta lapsuus ajoita, joita ehkä pystyisin yhdistämään niihin. AP

Vierailija
15/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on kehitteillä systeemi: www.kanta.fi. Voithan käydä katsomassa mitä sieltä jo löytyy osaltasi, kirjaudutaan pankkitunnuksilla.

Vierailija
16/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:28"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:03"]

[/quote]

En ole ollut koko ajan sairaalahoidossa. Joskus olen kuullut että olen ollut mm. korvatulehduksen vuoksi antibiootti-kuureilla lapsena ja äitini väitti että olen tullut allergiseksi jollekin antibiootille, enkä nyt sitten tiedä mille kun ei millään löydä. Toisaalta, minulla on muutamaa muuta pitkä-aikaista terveysongelmaa(ilman hoitoa) ja haluasin nähdä onko näihin viitteitä/oireita tai muuta lapsuus ajoita, joita ehkä pystyisin yhdistämään niihin. AP
[/quote]
Vaikka allergioista olisi lapsuudessa merkintä ne ei uudessa hoitotilanteessa merkitsisi juuri mitään ainakaan tilanteessa jossa lääkäri muuten katsoo että ko. antbiootti olisi paras vaihtoehto. Toki jos huomataan että olet (edelleen) allerginen kyseiselle lääkkeelle ja se aiheuttaa oireita vaihdetaa se seuraavaksi sopivimpaan.

Oireista epikriiseissä voi hyvin olla niin epämääräiset kuvaukset että niistä ei ole hyötyä uutta diagnoosia tehtäessä.

Vierailija
17/17 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso maistraatin sivuilta (sisäänkirjautumalla) osoitehistoriasi, niin näet missä olette asuneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi