Auttakaa, miten pystyn kääntämään unirytmiä? Miten saisin itseni ylös huomenna?
Heräsin tänään kahdelta... En nukahtanut kuin vasta kahdeksalta aamulla... Miten nousisin ylös, kun herätyskello soi?
Kommentit (28)
Minä en välttämättä saa unta ollenkaan, jos pitää aamulla aikaisin herätä. Pelkään kai liikaa pommiin nukkumista ja siitä seuraavaa häpeää, etten pysty rentoutumaan ja nukahtamaan. Vaikka sitä unettomasta yöstä huolimatta horkassa puuhailisi koko päivän jotain "oikeaoppisesti" ilman päiväunia, ei ole mitään takeita siitä että aivot sammuu yliväsyneenäkään. Kuljen sitten samoilla silmillä monta päivää putkeen, ei kiva.
Vierailija kirjoitti:
Sä laitat 10 hälytystä. Ja sä laitat kelloja ympäri kämppää, jotta joudut nousemaan sammuttaaksesi ne. Sit lisäksi päätät herätä, eli et anna itsellesi lupaa "vähäksi aikaa suljen silmät".
Ei tuo auta pitkään. Kellon soidessa nouset sängystä sammuttamaan sen ja nukahtaa heti kun menee takaisin sänkyyn. Olen varmaan 10-20 vuotta ainakin käyttänyt tuota ja torkutan joka aamu lähes tunnin ravaten kelloja sammuksiin 10 minuutin välein ja nukahdan joka välissä uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä laitat 10 hälytystä. Ja sä laitat kelloja ympäri kämppää, jotta joudut nousemaan sammuttaaksesi ne. Sit lisäksi päätät herätä, eli et anna itsellesi lupaa "vähäksi aikaa suljen silmät".
Ei tuo auta pitkään. Kellon soidessa nouset sängystä sammuttamaan sen ja nukahtaa heti kun menee takaisin sänkyyn. Olen varmaan 10-20 vuotta ainakin käyttänyt tuota ja torkutan joka aamu lähes tunnin ravaten kelloja sammuksiin 10 minuutin välein ja nukahdan joka välissä uudelleen.
Sun kannattaa opetella tosta torkuttamisesta pois. Nukut tunnin pidempään ja heräät pakolla silloin kun pitää.
Mikään tutkimus ei tue torkutuksen hyötyä.
Tänään sentään heräsin ennen 12... huomenna voisi yrittää ennen 10. On vain liian mukavaa kölliä lemmikin kanssa kaikessa rauhassa. -ap
Jos voit, jätä verhoja auki, niin heräät auringonvalon avulla helpommin.
Jos heität illalla tunnin reipasvauhtisen kävelylenkin, niin uni tulee vähän aikaisemmin.
Joitakin auttaa suihku illalla.
No en nyt oikein ymmärrä. Laitat herätyksiä ympäri kämppää, etkä mene enää takaisin sänkyyn. Varaat aamuun aikaa, ettei tarvitse umpiuupuneena juosta matkaan, mutta kai nyt tuon verran on selkärankaa, että ei mene takaisin sänkyyn. Olen itse uniongelmainen ja se unirytmi kääntyy tasan sillä, että jos et saa nukuttua jotain yönä, väsyt niin, että jonain toisena yönä nukut ihan normaaliin aikaan. Ei siihen kuole, että menee väsyneenä töihin tai kouluun. Teinipoikani on illanvirkku, mutta kun nyt työharjoittelu alkaa kolmelta aamuyöstä, niin sinnehän menee, vaikka väsyttää. Se hermoilu "jos mua sitten väsyttää" vain pahentaa tilannetta, antaa väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
"Laita 10 hälytystä. Ja laita kelloja ympäri kämppää..."
Korjasin.
Ei ei ei, missään tapauksessa sängyssä ei saa pyöriä kolmea tuntia!!
Jos ei väsytä, nouset puolen tunnin päästä ylös puuhailemaan jotain, ei makaamaan sohvalle tai istumaan koneelle.