Tytön nimi Skye?
http://www.iltalehti.fi/viihde/2015021219183775_vi.shtml
Ooookkeeei!
Lausutaankohan tuo "skye", "skaie" vai "skie" vai jotain muuta? Herra mun vereni, kun tuo sukunimi sopii siihen etunimeen niin ihanasti!
Kommentit (41)
Arvasin, että tämä juttu pääsee tänne pähkäiltäväksi, itsekin mietin.
Veikkaan, että kohta täällä mietiskellään myös sitä, onko kiinteistönvälittäjä-Danitan päällä harmaa collegepusero ja miksi housut unohtuivat (Iltalehti-osastoa myös).
Tunnen yhden Skye-tytön. Lausutaan skai, miten muutenkaan?
Miksi aikuiset ihmiset näkevät oikeudekseen haukkua lasten nimiä? Eihän se ole ala-asteikäisillekään ok kiusata toista hänen nimestään. Ajatelkaa mielessänne mitä ajattelette, mutta tällainen julkinen lynkkaus siitä ja tästä nimestä on lapsellista. Eikö ole parempaa tekemistä torstaiaamupäivänä?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:35"]
[/quote]
Miksi sitten ei kirjoiteta Sky jos lausutaan 'skai'? Tuo e-lopussa kertoo itselleni, että lausuttaisiin jotenkin toisin 'skaie' esim.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:37"]
Miksi aikuiset ihmiset näkevät oikeudekseen haukkua lasten nimiä? Eihän se ole ala-asteikäisillekään ok kiusata toista hänen nimestään. Ajatelkaa mielessänne mitä ajattelette, mutta tällainen julkinen lynkkaus siitä ja tästä nimestä on lapsellista. Eikö ole parempaa tekemistä torstaiaamupäivänä?
[/quote]
Julkinen lynkkaus? Heippa Suvi! Etköhän nyt liioittele hiukan. Itse olette tuoneet lapsenne kokonimet auliisti julkisuuteen. Silverkin niin suomalaiseen perheeseen sopiva nimi! Minulla on kai oikeus mielipiteeseeni. Ei pahalla. Näistä lasten nimistä nyt vaan on totuttu keskustelemaan täällä vauvapalstalla, kun moni miettii lapselleen nimeä.
Mutta joo, omasta vauvastani ei tule Skyeä. Vai miten tuota nimeä nyt sitten taivutetaankaan. Hankala / outo / epäsuomalainen nimi on - ihme että nimilautakunta sen hyväksyy. Sitä ihmettelen enemmän. Tarkoitukseni ei ollut haukkua tätä nimenomaista lasta vaan keskustella nimestä. Vanhempansa ovat asian julkisuuteen tuoneet, en minä.
Tuo Lynn (kirjoittaisin itse kyllä linn) puolestaan ihan kaunis nimi oikeastaan.
Nätit nimet lapsilla ja hyvännäköinen pariskunta! Katselin aikoinaan tuon jakson jossa he esiintyivät ja hienoa että edelleen pyyhkii heillä hyvin! Ei ne kaikki nuorena yhteen menneet parit eroa :)
Joo ei parissa ja nuorena avioitumisessa mitään vikaa ole. Onnea heille vaan!
Lasten nimet sitten taas...
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:46"]
Miksi sitten ei kirjoiteta Sky jos lausutaan 'skai'? Tuo e-lopussa kertoo itselleni, että lausuttaisiin jotenkin toisin 'skaie' esim.
[/quote]
Ye olde butcherede Englishe.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:35"]
[/quote]
[/quote]
Koska Skye on (lähinnä) englanninkielinen nimi, ja englannissa sanan tai nimen lopussa oleva e-kirjain ei yleensä äänny.
En ihmettele, että ovat edelleen yhdessä. Helluntalaistaustaisissa perheissä kai avioero on harvinaisempaa, eivätkö he sitoudu yleensä nuorina ja koko loppuelämäksi?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:33"]Arvasin, että tämä juttu pääsee tänne pähkäiltäväksi, itsekin mietin.
Veikkaan, että kohta täällä mietiskellään myös sitä, onko kiinteistönvälittäjä-Danitan päällä harmaa collegepusero ja miksi housut unohtuivat (Iltalehti-osastoa myös).
[/quote]
Niin.Miksi ne unohtuivat?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:37"]
[/quote]
Julkinen lynkkaus? Heippa Suvi! Etköhän nyt liioittele hiukan. Itse olette tuoneet lapsenne kokonimet auliisti julkisuuteen. Silverkin niin suomalaiseen perheeseen sopiva nimi! Minulla on kai oikeus mielipiteeseeni. Ei pahalla. Näistä lasten nimistä nyt vaan on totuttu keskustelemaan täällä vauvapalstalla, kun moni miettii lapselleen nimeä.
Mutta joo, omasta vauvastani ei tule Skyeä. Vai miten tuota nimeä nyt sitten taivutetaankaan. Hankala / outo / epäsuomalainen nimi on - ihme että nimilautakunta sen hyväksyy. Sitä ihmettelen enemmän. Tarkoitukseni ei ollut haukkua tätä nimenomaista lasta vaan keskustella nimestä. Vanhempansa ovat asian julkisuuteen tuoneet, en minä.
[/quote]
Vitsi, että olet idiootti. Jos minä en pidä sinun lapsesi nimestä, ja esiinnyt Hesarissa kertomassa koulun myyjäisistä lapsesi kanssa, saan parjata lapsen nimeä armotta? Esim. itse en pidä lainkaan nimistä Martta, Veikko, ym. mutta en silti näe asiakseni parjata niitä netissä. Miksi nmistössä ei saisi olla runsautta? Miksi kaikkien kukkien ei anneta kukkia? Mitä se haittaa sinun elämääsi, jos jonkun nimi on Skye? Mitä se haittaisi edes Skyen elämää, jos sinun kaltaisiasi ihmisiä ei olisi olemassa? Miksi olet niin ahdasmielinen? Pelkäätkö muutosta, haluat että kaikki ovat samanlaisia? Suomaisten pitää olla homogeeninen kansa, jossa kaikki nimeävät lapsensa samoin? Ne, jotka eivät, savustetaan ulos?
T. Ellen äiti, kaksi ylempää korkeakoulututkintoa
Tällaiseen nimistöön liittyvällä vihapuheella ylläpidetään suvaitsematonta ja vihamielistä kulttuuria. Oletko todella niin pikkusieluinen, että parjaat ihmisiä heidän nimestään? Oletko sellainen esimerkillinen aikuinen, jota lapset ja muut aikuiset voivat katsoa ylöspäin tai vähintään pitää vertaisenaan? Onko tällainen käytös ja vihapuhe mielestäsi perusteltua, koska sinulla on eri mielipide? "Et pidä"? Ei kuule moni pidä lihavista tai muistakaan, mutta se, että sen kertoo julkisesti antaa hyvin juntin kuvan ihmisestä.
Taas jotain rallienglantitason mammoja täällä ihmettelemässä tuota lausumista :D
Onko siis niin, että täällä netissä on vain tietynlaisia (ilmeisesti mahdollisimman suomalaisia) nimiä, joita on ok antaa lapselleen? Jos näitä nimiä ei sitten anna syystä tai toisesta, tai jotenkin poikkeaa valtavirrasta esim. liian erikoisella nimellä, joutuu ikään kuin kiusatuksi, kuten ala-asteella? Joutuu porukasta pois, naurunalaiseksi? Pilkkapuheen kohteeksi? Millaiset aikuiset ihmiset viljelevät tällaista maailmankuvaa?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:26"]
Onko siis niin, että täällä netissä on vain tietynlaisia (ilmeisesti mahdollisimman suomalaisia) nimiä, joita on ok antaa lapselleen? Jos näitä nimiä ei sitten anna syystä tai toisesta, tai jotenkin poikkeaa valtavirrasta esim. liian erikoisella nimellä, joutuu ikään kuin kiusatuksi, kuten ala-asteella? Joutuu porukasta pois, naurunalaiseksi? Pilkkapuheen kohteeksi? Millaiset aikuiset ihmiset viljelevät tällaista maailmankuvaa?
[/quote]
Ja vielä, mitä tällaisen maaimankuvan ihannoimisella saavutetaan?Ahdasmielisyyttä? Pelokkuutta siitä, että ei kuuluta porukkaan? Ei olla hyväksyttyjä? Heitetään porukasta pois, koska on liian erikoinen, liian erilainen, huonon niminen, ym. Oikeasti hävetkää, aikuiset ihmiset. Kukaan, ei kukaan, ole kaikin tavoin massaa, kaikin tavoin valtavirrassa. Siinä missä nimesi on Pirkko, poikkeat jollain muulla tavalla muista. Ei ole kenenkään etu ylläpitää tällaista vihapuhetta. Jokainen voisi miettiä, miksi on niin kova tarve arvostella tai kategorisoida muita ihmisiä? Lähteekö se siitä, että kaipaa itsensä jalustalle asettamista? "Minä olen onnistunut tässä, lapsillani on hyvä nimi, yleisesti hyväksytty, lälläslää! Sinunpa lapsillasi ei ole, lälläslää! Katson oikeudekseni kiusata ja parjata sinua siitä! Sinulla ei ole hyvä maku, koska se on erilainen kuin meidän!"
Jos muistan oikein, Johannes on puoliksi saksankielinen. Skye on saksassa ihan normaali nimi.
Näyttää aika paljon Jennifer Connellylta toi nainen noissa instakuvissa :o
nimet on ihan järkyttävät.