*****Maanantainta Jouluntähdet*****
Huomenta kaikille!
En ainakaan nähnyt tälle päivälle vielä aloitettua ketjua joten tässä tulee. En osaa viikonlopun turinoita siirtää tänne, joten joku osaavampi tekee kunhan ehtii.
Viikonloppu meni nettipimennossa sukulaisten luona, mutta eipä haitannut. Eipä edes ehtinyt nettiä kaipaamaan kun neiti ja pikkuserkku (ikäeroa 1kk) leikkivät aamusta iltaan =)
Hyvin tulivat toimeen, kun eivät ole ennen koskaan nähneet.
Viime viikolla olin sokerirasitustestissä ja tulos oli että mulla on TAAS raskausajan diabetes. Paastoarvo oli 6.6 ja 1h sekä 2h reippaasti yli 10. Ruokavaliolla koitetaan ensin, mutta saa nähdä tehoaako??? Viime raskaudessa tehosi, mutta arvot eivät olleet läheskään noin korkeat vaikka korkealla olivat silloinkin.
19.9 mennään neuvolaan ja sitten varataan taas aika verikokeisiin, joissa selvitellään sokeriarvoja.
Muuta ihmeellistä omassa navassa: sairaslomalla ollaan 20.9. asti jatkuvan väsymyksen takia, rautaa syön ja vitamiineja, koska ruoka ei maistu. Toivotaan että rautakuuri tehoaa kun hb oli viime viikolla 103 kun normaalisti on 140, aika huima romahdus siis. Eipä ihme jos välillä väsyttää.
Miten muilla turkulaisilla kuinka te olette saaneet jotain ohjeita raskausdiabeteksen hoitoon? Olette saaneet mittausvälineet heti kotiin vai käyneet tyksissä?
Muualla näyttää aika helposti saavaan lähetteen sairaalaan ja jatkotutkimuksiin vaikka arvot eivät olisi koholla kuin hieman...
Niisku
rv 28-29
Kommentit (8)
Heipsan tähtöset!
Ihanalta kuulosti nuo HEINIn reissailut. Taitaa se lämmin aalto onneksi lipua sieltä tänne Suomeenkin päin, luvattiin niin lämmintä ilmaa loppuviikoksi.
OUJH, harmillista tuo sokerin nousu. Itsellä kun on nuo nautinnot vähissä, on sentään ihanaa kerran tai kaksi kertaa päivässä herkutella jollain pullalla tai vastaavalla. No, painohan siinä kyllä äkkiä nousee - sitä murhetta sulle ei äkkiä tule.
Omassa navassa ei uutta. Äiti tuli mieheni iltavuorojen ajaksi tänne (asuu yli 200km päässä) ja hoitaa pojua iltaisin tarhan jälkeen. Suunnaton apu hänestä myös kotitöissä, jotka on ollu kyllä aika retuperällä. On nyt sitten kokkaillu pakastimeen ruokia, siivonnu ja tehny pihahommia, kun poju on tarhassa.
Tulkaas kirjoittelemaan kuulumisia!
t. päivikki 27+6
no niin aamulla käytiin sokerirasitus testeissä :)
saas nähdä millaiset tulokset huomenna neuvolassa odottaa.
nykyään laitetaan kyllä hirmu herkästi noihin testeihin, ainakin kun on seurannut teitä toisia odottajia. mulla kyllä paino noussu n.13kg :o
niin sillä perustelli lääkäri että tarkistetaan..
taidan olla ainokainen jolla paino nousee raskaudessa huimasti :)
nooh..viime raskaudesta tuli 20kg ja poika painoi syntyessään 2790g
liekköhän silläkin jotain vaikutusta kun olen aina heittänyt tupakoinnin pois kun raskaustesti näyttänyt plussaa.
hyvin esikoisenkin kiloista pääsin eroon, kaikki ylimääräinen oli kadonnut vuodessa :) nyt tietty kilot ei lähde mitenkään :/
mutta hyvää vointia kaikille..lähden jatkamaan vapaapäivää
ai niin sitähän minun piti kanssanne ihmetellä kun minun neuvola-lääkäri ei katsonut tarpeelliseksi päästää minua sairaslomalle vaikka olen töissä meinannut pyörtyä 2kertaa kun olen joutunut istumaan paikoillani yli tunnin..tuumasi vaan että massu painaa pääverisuonia ja tokaisi että kyllähän sinä pääset työpäivän aikana pitkäksesi välillä jos siltä tuntuu... annoin asian olla ja ajattelin että just joo :( missähän työpaikoilla on sängyssä makoilu sallittua??
tulipas tekstiä paljon :)
Niisku, kovin kuulosti tutulta tuo sinun tilanteesi!
Itse tosiaan sain viime viikolla tietää tuosta raskausjan diabeteksestä. Minulla oli koholla paastoarvo (6,6) ja 1. mittausarvo(10,8). Sain siis viime tiistaina kuulla omasta tuloksestani ja perjantaina soittivat jo Naistenklinikalta ja pyysivät jarkotutkimuksiin.
Joudun tulevana keskiviikkona sairaalaan vuorokausiseurantaan, jolloin noita veriarvoja tarkkaillaan kunnolla ja myös vauvaa ultrataan. Pääsen myös tapaamaan ravitsemusterapeuttia, josta olen tyytyväinten. Nyt olen viikon noudattanut aika tiukasti ruokavaliota ja on kiva päästä kysymään joistakin mieltä askarruttavista asioista. Ilmeisesti todella eri lailla kohdellaan eri puolilla maata meitä " sokerikkoja" . Itse olen tyytyväinen kun pääsen tutkimuksiin, vaikka samalla harmittaa vietävästi että minulla tuo vaiva on... Tämän raskauden kilojen kertyminen kuitenkin loppui tähän... Viimeisen kuukauden aikana paino on noussut n. 1 kg, ja koko raskausaikana yhteensä n. 4-5 kg. Eli en ole kauhesti saanut kiloja, mutta toisaalta tuo lähtöpaino on jo valmiiksi riittävä. Toivottavasti sinullakin Niisku auttaa ruokavalio niin ei tarvitsisi alkaa pistelemään. Tätä minä toivon hartaasti itsellenikin!!!!
Aika karua oli lukea erkkierikan lääkärin kommentteja!!! On se ihmeellistä, kuinka voivat lääkäritkin olla niin totaalisen erilaisia. Minähän olen myös sairauslomalla 20.9. asti, koska supistelee niin paljon. Supistelut eivät ole avanneet paikkoja, mutta ovat muuten tosi voimaavieviä. Meidän lääkäri oli sitä mieltä, että parempi ottaa varman päälle, etenkin kun minulla on noita keskenmenoja + muuta ollut. Vaikka keskenmenot ovat olleet viikoilla 9-12 ja nyt jo eletään viikolla 28+1 !!
Päivikki, olipa kiva lukea, että äitisi on tullut sinua auttamaan. Toivoisin olevani joskus samanlainen äiti omille lapsilleni, että auttaisin tällä tavoin konkreettisesti, vaikka olisivat jo aikuisia. Oma äitini on niin uraihminen, että hän ei kerkeä avuksi vaikka mikä olisi... Mutta on hänestä muuten paljon iloa :) !!
Voikaa taas hyvin kaikki pallerot, minusta todella tuntuu jo olo hyvin paksulta. Tuntu että vauva potkiskelee jo yllättävän ylhäällä ;) .
t. Maituliini 28+1
Täällä sairaslomalla ollaan. Ei kylläkään raskausvaivojen takia vaan jämähti niska niin et vasen käsi lopetti toiminnan :(( olis ollu aikas vaikeeta näppäillä tietsikkaa kun toinen käsi ei aamulla noussut ollenkaan ja sormet oli kun HK:n siniset sekä tunnottomat. Lämpöhoito ja hieronta - - nyt toimii ja huomenna taas töihin :)
Mulla on huomenna neuvola tuon nousseen sokeriarvon takia ja saan sen mittarin. Sitä sitten kotona loppuviikon ja maanantaina ajelen taas äippäpolille. Ihmettelen vaan miten sinne pääsen kun matkaa 50km ja auto teki lakon. Hinaus hakee sen keskiviikkona ja korjaus kestää kuulemma ainakin viikon :o Illalla saan fillarin että pääsen aamusella neuvolaan ja töihin. Toivottovasti ei ala supisteleen tuo pyöräilyn rytkytys. Kokemuksia??
RauPotar, omituinen vasen käsi sekä toukka 27+2
Toisaalta kiva kuulla että jollain muullakin on " outo" lääkäri etten ole ainut!
Mulla on ollut polttoja tuola alaselässä niin meillä neuvolalääkäri käski ottaa panadolia 3kertaa päivässä ja sanoi että jos nyt kovasti alkaa vaivaamaan niin voin saada pari päivää sairaslomaa... En mä sairaslomaa sieltä edes halunnut vaan selityksiä mistä noi poltot voisi johtua mutta se selitys jäi saamatta.. ja muutenkin irvaili vaan kun mun lapuissa luki että olen ajatellut meneväni yksityiselle lääkärille.. ja miksihän olen ajatellut?? Kohdunsuun tilanteen tarkasti vaan sormella joka ei meinannut kuulemma edes ylettyä kyseiseen paikkaan jäi vähän epäilys siitäkin että löysikö edes sitä. Kohdunkaulan tilannetta ei tutkittu ollenkaan jos ei sitten sormella saanut sekin tutkittua?? Ihme touhua ja tollaseen pitäisi sitten luottaa?
Mutta eipä enempää vuodatusta, nyt kotiin ja äkkiä :) rv. 27+4
ja pikaiset kuulumiset.
Harmillista, kun niin monella jouluäidillä on tuota sokeria. Voimia teille ruokavalion kanssa!!
RauPotar (menikö oikein?), tuttu tunne kun niska jumittaa, se on kamalaa! Ja meilläkin auto hinattiin tänään korjaamolle, nauratti oikein sun viestis vaikkei asiassa sinänsä mitään naurettavaa ole, päinvastoin! Meillä auto teki stopin jo perjantaina, kosteudesta johtuva sähkövika, minkä vuoksi mikän ei toimi, jarrut, vaihteet jne. Huollossa kuulemma koko viikko ruuhkaa, eli ne alkaa korjata sitä vasta ensi viikolla!!! Pulassa täällä, bussilla ei huvita lähteä mihinkään lonkka- ja iskiaskipujen vuoksi lisälastina vielä 2v. taapero ja kaikki tavarat... Arggggg!!! Huomenna saan onneks miehen auton käyttöön, pääsen vähän asioille ja kaupoille edes päivällä.
Tosiaan sellainen iskias- tyyppinen viiltävä perskipu on taas vaivannut muutaman ajan jo, sama homma oli esikoisesat kaksi vuotta sitten, suunnilleen samoilla viikoilla. Tilasin ajan torstaiksi osteopaatille, joka hoiti kivun viimeksikin kertakäynnillä pois. Saa nähdä auttaako nyt, vai oliko sattumaa viimeksi...
Välillä supistelee, osa kivuttomia ja välillä kipeitäkin. Varattiin neuvolasta mulle lääkäriaika viikonpäähän varmuuden vuoksi, täältä lukemistani jutuista olen ajatellut että parempi katsoa kuin katua... ettei olisi lähtenyt paikat aukeamaan vielä. En usko mutta hyvähän se on varmistaa.
Uiminen ja äitiysjooga on oikeastaan ainoat liikuntamuodot jota olen voinut jotenkin tehdä ja joista voin nauttia. Eilen kävin uimahallissa pitkästä aikaa ja tekipä hyvää! Vedessä lonkka/selkäkivutkaan ei tunnu. Suosittelen kaikille, jos vaan mahdollista!
Tulipas omaa napaa taas oikein urakalla. Mulla viikonlopun pinotkin lukematta vielä, taidan mennä niitä selailemaan seuraavaksi.
Voikaa hyvin!!
Äitikuu ja 3 kk laskettuun aikaan....
hei vaan tähtöset, kotisohvalla taas. Vähän väsyttää reissaajaa, kun oli aikamoinen härdelli töissä heti päällä ja pääsin vasta yhdeksän aikaan kotiin.
Juuri sopivasti katsomaan TÄYDELLISIÄ NAISIA :-D
SOKERI rasitusta mäkin vielä odottelen omalta osaltani, vaikka lääkäri oli sitä mieltä et pitäis mennä, neuvolasta sitä mieltä että vasta myöhemmin.. no, mä mielellään mussutan mitä mussutan. Laukku on täynnä Belgialaista suklaata, se on taivaallista!
TÖISSÄ kun jaksan tämän viikon vääntää ohjeita ja neuvotteluita, niin sitten rupean olemaan tiukkana siinä mitä teen. Aikaa liikunnalle ja töiden siirtämistä seuraajalle... Toivon että säästyn sairauslomalta. Tsemppiä vaan kaikille jotka olette kotona, hyvä kirja tosiaan auttaa selviämään päivistä jos joutuu olemaan aloillaan.
Nyt on ajatukset niin tkossa, että en pysty kirjoittaman enempää. Ihailen sitä kun monet muistaa jo nimimerkit, kuka sanoi mitä. Esim. Keinuhepo kirjoitti tosi kivasti eri nimimerkeille kommentoiden. Miten te oikein teette sen, kirjoitatteko muistiinpanoja ;-) koitan tsempata itsekin siinä. Teidän juttuja on ihana lukea!
Halauksin, Heini ja tytteli rv24
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8296723&p=2&tmode=1&smode…