Vauvan painoarvio rv36 2500g = iso vauva tulossa??
Auttakees nyt! Eli kävin synnytystapa-arviossa nyt rv 36+2. Kaikki oli oikein hyvin ja vauvan painoarvioksi tällä hetkellä lääkäri sanoi 2500g ja totesi, että laskettuna aikana lähempänä 4kg eli hieman keskivertoa isompi vauva olisi tulossa. Vähän hirvittää ajatus keskivertoa isommasta vauvasta kun ensisynnyttäjä olen. Googlailin kuitenkin noita painoarvioita ja huomasinkin että tuo 2,5kg onkin ollut yleinen arvio näillä viikoilla ja syntymäpainoksi arvioitu 3,5kg. Olen nyt ihan sekaisin että mitä tuo mun lääkäri nyt meinas tuolla että on isohko vauva olisi tulossa? en tietty osannut siinä tilanteessa kyseenalaistaa vaan nyt alkoi vasta ihmetys kun kokemuksia lueskelin.
Mun kohdalla ei ole myöskään pitäisi olla syytä epäillä että vauva kasvaisi liikaa viimeisillä viikoilla, koska raskausdiabetestä ei ole, BMI ennen raskautta 20 ja painoa tullut nyt koko raskauden aikana 6kg.
Vähän lisää kokemuksia painoarvioista siis kaipaisin :) toki ymmärrän että arviot on arvioita mutta kiva olisi vähän varautua minkä kokoista sitä lähtee pukkaamaan.
Kommentit (26)
Kuulostaa vähän omituiselta, mulle sanottiin viikolla 36 että painoarvio on 2400g ja lapsen paino nousisi noin 150g viikossa, että jos syntyy laskettuna aikana paino noin kolme kiloa. Sanottiin vielä että pieni ja siro lapsi tulossa.
Lähes 4 kg vauva on nykyisin aivan normaalikokoinen syntyessään eikä suinkaan suuri. Oman vauvani painoarvio oli noilla viikoilla 3,5 kg ja olin aivan järkyttynyt asiasta! Myöhemmin lähempänä laskettua aikaa, synnytyssairaalassa tehtiin uusi kokoarvio, joka oli tuolloin sama 3,5kg ja sanottiin, että ei tarvitse olla huolissaan, että syntyisi liian iso vauva - aikaisempi kokoarvio oli mennyt pahasti pieleen ja tuo arvio oli hyvin paikkansa pitävä, koska vauva syntyi rv 40+1 ja painoa oli hieman alle 3,9kg.
Äh no onpas outoa sitten kun on monille niin eri tavalla sanottu. Tyhmä kysymys mutta voiko lääkäri jostain mitasta vaikka nähdä että on suurempi vauva kyseessä?
Ja joo onhan 4kg vielä ihan normaali mutta silti vähän hirvittää etenkin jos yliaikaiseksi menisi ja kerkeisi kovasti vielä kasvaa tuosta...:/
ap
Noilla viikoilla painoarvio oli n.2,5kg ja syntymäpainoarvio n.3kg eli sama kuin esikoisella. Mutta viimeiset 4 viikkoa vauva kasvoikin ihan hurjasti ja mahakin kasvoi jättisuureksi pienestä pömpästä. Poika oli 4kg. Tosin meillä oli raskauden ja vauvan kanssa ongelmia jotka loppui just rv 36 joten vauva taisi vaan keskittyä kasvamaan ne viimeiset viikot. Minun painoni taas ei loppuraskaudessa enää kovin paljon noussut...vauva taisi viedä kaiken eli vauva kasvoi ja minä laihduin?
Ei ole iso vauva tulossa. Max kilo tulee enää painoa, jos sitäkään, eli täysin keskiverto tai alle.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:48"]
Äh no onpas outoa sitten kun on monille niin eri tavalla sanottu. Tyhmä kysymys mutta voiko lääkäri jostain mitasta vaikka nähdä että on suurempi vauva kyseessä?
Ja joo onhan 4kg vielä ihan normaali mutta silti vähän hirvittää etenkin jos yliaikaiseksi menisi ja kerkeisi kovasti vielä kasvaa tuosta...:/
ap
[/quote]
Ei se vauva kasva enää samalla tavalla, kun menee yliaikaiseksi. En tiedä miksi sinulle on lääkäri noin sanonut, mutta lapsesi ei todellakaan tule olemaan neljää kiloa, jos hän on nyt n. 2500g.
Meidän tyttö oli 2600g rv35 ja syntyi 3410g. :)
Minulla oli ultra laskettuna päivänä ja ultra antoi arvioksi 4,2 kg ja ei olisi päästetty yliaikaiseksi vaan olisi käynnistetty synnytys mutta vauva syntyi seuraavana yönä kun lääkäri teki ronskimman sisätutkimuksen ultran jälkeen juurikin sen takia että synnytys käynnistyisi. Vauva oli 4kg. Tiukkaa teki kun esikoinen oli vain 2.9kg (39+5).
Googleta terveyskirjasto sikiön kasvukäyrät. En jaksa nyt alkaa linkata puhelimella, mutta tuolta todella näkee ne tarkat lukemat ja mikä on suuri, keskikokoinen tai pieni lukema. Ei jää mitään arvauksen varaan!
Mulla arvioitiin 2,5 kg viikolla 36. Kaks päivää ennen synnytystä kokoarvio oli 3500 g. Vauva painoi syntyessään 3200 g.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:06"]
Mulla arvioitiin 2,5 kg viikolla 36. Kaks päivää ennen synnytystä kokoarvio oli 3500 g. Vauva painoi syntyessään 3200 g.
[/quote]
Lisään vielä, että syntyi yli viikon lasketun ajan jälkeen. Ne arviot voi heitellä aika paljonkin.
Kiitos vastauksista :) vähän nyt helpottaa ettei tuo olisikaan keskivertoa isompi. En kyllä keksi mitä se lääkäri sitten ajatteli tuolla kommentillaan normaalia isommasta? sf mitta mulla kyllä menee keski ja yläkäyrän välillä mutta eikait se nyt korreloi vauvan kokoon mitenkään, etenkin kun olen aika lyhyt.
ap
1727 34 viikolla 2,7kg. Syntyi 38 viikolla reilu 4 kg käynnistyksellä koon takia.
Jospa se lekuri tiesi olevansa niin surkea ottamaan sikiön mittoja että heittää arviot aina vähintään puoli kiloa-kilon :D ajatteli että varmempi sanoa yläkanttiin ettet sitten kauhistu kun pukkaat 4,5 kiloista kun on arvioitu että 3kg tulee :D
no ei vaan, ei minustakaan tuo mitta ole mitenkään suuri, todellakaan! itellä arvio tuolla viikolla oli 2700g ja poika oli 3600 kun synty laskettuna aikana :)
Mulla arvioitiin rv 32+0 vauva jo vähän yli 2-kiloiseksi, että ei kyllä kuulostaa isolta jos rv 36 ja arvio 2,5 kg. Mitä lie lääkäri sekoillut? Ei se kyllä 4-kiloiseksi ehdi kasvaa, ellet vedä sokeria pussikaupalla päivittäin.
Löysin vielä tämmöset mitat vauvasta jotka lääkäri oli merkinnyt korttiin:
BM 89, FE 67, AC 305 ---> paino 2550g
Ovat siis pää, jalka ja masu (ilmeisesti?) mutta enpä tiedä kertooko nuo nyt mitään miksi vauva olisi keskivertoa isompi.
ap
Mulla oli vklla 36 sama painoarvio. lapsi syntyi 40+6 ja painoi 3460 g
Tuskin tulee 4 kg. Mulla noilla viikoilla oli jo 3000g ja syntymäpaino oli 3900g.
Tsemppiä!! Vinkki: jos käytät ilokaasua niin muista hengittää sitä maski tiiviisti naamalla tosi syvään. On hauskaa ja helpottavaa! Vasta neljännen lapsen synnytyksessä mulle osattiin neuvoa miten sitä oikein otetaan ja se auttoi tosi paljon :D Ja kivoja oli ne naurukohtauksetkin supistusten välillä.
Ei niihin painoarvioihin voi luottaa. Virhemarginaali on + - 15%. Itselläni painoarvio samoilla vkoilla oli 3200g. Syntyi la 3700g. Toisessa raskaudessa painoarvio la oli 3900g. Syntyi seuraavana päivänä 4500g. Että..
Öö, olipas outo. Mulla oli noilla viikoilla syntynyt 2,7 kg juuri keskikäyrällä.