Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13-v. haukkuu äitiään! Mitä tekisitte??

Vierailija
11.09.2006 |

Meidän 13v. tyttö haistattelee v:tä ja nyt viimeksi haukkui minut (äitinsä!) h:ksi. Syystä, että kiellän häntä esim. lähtemästä lauantai iltana klo 19 Helsingin keskustaan norkoilemaan kaverin kanssa.

Onko muut saman ikäiset tällaisia? Mitä tekisitte, jos omanne toimisi näin?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Äitinä näen hyvänä, mutta onko lapsi tässä katkera, vai...

Vierailija
22/38 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lipsuin kotiintuloajasta niin viikko arestia pamahti heti, eikä todellakaan lähdetty mihinkään eikä kavereita saanut tulla meille. Myöskin jos lähdettiin johonkin kylään koko perhe lähti eikä siinä auttanut ruikuttaa ettei halunnut, ruoka syötiin aina klo 17 ja jos jäit siitä pois, seuraava ruoka oli iltapala. Ei tarvinnut edes kuvitella menevänsä jääkaapille aikasemmin. Vieläkään en uskalla kiroilla äidin kuullen.

Mulle ei jäänyt tästä traumoja, pikemminkin olen onnellinen kurista ja järjestyksestä. Jäi kaikki seksisekoilut, huumekokeilut ja kännäämiset (ensikänni 17v) tekemättä.

Lapsuus oli turvallinen. Omien lapsien kanssa olen vähän lipsunut mutta ei meillä kirota eikä haukuta ketään. Kotiin tullaan sillon kun on määrä ja jos ei tulla niin seuraavana päivänä ei mennä mihinkään. Mikäli myöhästely toistuu arestipäivät myös lisääntyy.

Lapsilla on paljon enemmän vapauksia kuin mitä mulla oli lapsena, mutta ei ylenmäärin.

Äiti joskus sanoikin nuorimman siskon kohdalla, että kun tämän vielä saisi maailmalle ilman huolta ja murhetta niin olisi hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

murrosiässä äidilleni kun mua masensi ja vitutti kun ne ei ikinä olleet kiinnostuneita mun asioista, eivät tahtoneet päästää tansseihin jne. Kotona olisi pitänyt vaan olla ja kun nökötin kotona niin eivät olleet huomaavinaan, eivät ikinä kyselleet miten koulussa menee ym.

Vierailija
24/38 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pikkusisaruksia, et 13-vuotiaalle ei tietysti kaikki aika riitä, mutta aina olen hänet tasapuolisesti pyrkinyt huomaamaan!

Mutta nämä kotiintulo-, netissäolo- ja nukkumaanmenoajat kun aiheuttaa kahnausta koko ajan, vaikka niistä on yhdessä neuvoteltu. Ja ylipäätään aina se, kun jotain kiellän (kuten tämä lauantainen keskustaan meno, josta sitten sain kuulla olevani homo = - (

Vierailija
25/38 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuako niiden antaa käyttäytyä miten sattuu.

Vierailija
26/38 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun olen kuvitellut, että olisi parempi olla hyvä esimerkki hyvästä käytöksestä kuin että alentuu siihen samaan lapsen tasolle?! Aina en toki ole pystynyt olemaan huutamatta ja riehumatta, mutta tähän uskon/toivon muidenkin vanhempien aika ajoin sortuvan...

Vierailija
27/38 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhemmat ei koskaan antaneet siskolle kunnon rangaistuksia. Mun mielestä jokaisesta haistattelusta ja huorittelusta ois pitänyt esim. asettaa kotiarestia tai evätä viikkoraha. Ei vain uhkailla vapauksien menettämisellä, kuten meillä.

Vierailija
28/38 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos haluaa lisää vastuuta (eli kaupungille) pitää osata käyttäytyä vastuullisesti, ja aivan aiheesta on kielto koska ei selvästikään osaa vielä. Eli haukkumalla ei lisää oikeuksia saa, päinvastoin.

Vierailija
29/38 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää luottaa itseesi että olet ollut niin hyvä äiti että tyttäresi on sen verran järkevä ettei mitään todella älytöntä tee. Ja ulos on päästettävä, muuten ei mitään opi. Asutaan Helsingin keskustassa, ja meidän lapset on tossa iässä saaneet olla ulkona klo 22 asti. En ymmärrä miksi 13v pitäisi olla kotona klo 19. Ja turha ton ikäistä on provosoida, toi sun käytös on todella inhoittavaa. Mitä oikeasti ajat takaa?

Vierailija
30/38 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisellä pitää vielä olla selkeät kotiintuloajat ja säännöt siitä, missä saa olla. Kaupungilla iltaisin notkuminen ei todellakaan kuulu vielä 13-vuotiaalle.

Lapsellehan voi sanoa, että esimerkiksi rippikoulun jälkeen (tämä oli meillä kotona mittapuuna) lapsi saa tunnin lisää ulkonaliikkumisaikaa tai muita vapauksia, ja 15 vuotta täytettyään taas jotain lisää. Vaikka itse protestoin näistä huolimatta, se että tiesin, milloin saan lisää vapauksia, hillitsi uhmaa jonkin verran.

Vierailija
31/38 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

selväks, että äitille ei puhuta noin! Missä lapsen kunnioitus? hui kamala!!!

Vierailija
32/38 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei osaa käyttäytyä kotona niin ei tarvi päästä mihinkään. Minun mielipide!

Vierailija
33/38 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotias on vielä lapsi, aika pienikin vielä! Itseensä kasvattajana luottaminen ei tarkoita sitä, että heittää lapsen susille ja luottaa että kyllä se pärjää, vaan pitää luottaa itseensä niin paljon, että uskaltaa sanoa lapselle missä menee rajat.

Vierailija
34/38 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän nuoret menee ympäriinsä, niiden koulukaverit on eripuolilta Helsinkiä, Oulunkylästä Tammisaloon, ja keskusta on järkevin paikka tavata. Itte asutaan Töölössä, ni mihin se liikkuminen pitäis ap:n mielestä rajoittaa?

Vierailija
35/38 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettajana yläasteella, siihen perustan näkemykseni siitä, että 13-vuotiaat ovat lapsia.

9

Vierailija
36/38 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähdin mukanani todistus, jonka ka 9,5. Helsingin keskustaa en edes pidä kovin vaarallisena paikkana, etenkään, jos tytöt vaikka sovittelee vaatteita tai tutkii meikkejä tms. Kotiintuloaika, jos sellainen ois pakko olla, 13-vuotiaalle kenties klo 20 arki-iltana ja viikonloppuisin klo 21:30.

13v ei ole minun näkökulmastani enää pieni lapsi kuitenkaan, ensiaskeleitaan teininä ottava nuori naisenalku.

Sanelisin ehdot jotenkin siihen tyyliin, että jos koulu sujuu kohtalaisesti ja kotona tehdään sovitut kotityöt, niin saa mennä.

Huorittelu on todella ikävää ja siitä puhuttelisin tyttöä kyllä. Mutta toisaalta se pitää nähdä myös osana sitä irtautumisprosessia vanhemmista. Erittäin epäkypsästi, mutta kuitenkin... ehdottomasti nimittelyn tulisi loppua, vaikkapa sitten klassisen purkin avulla, eli jos tulee rumia sanoja suusta, lähtee 50 senttiä tai euro viikkorahoista tms. Se tuntuu pian tuonikäisen lompakossa ja alettava etukäteen ajatella mitä puhuu.

Nuorelle voi myös antaa lukollisen päiväkirjan, jonne voi purkaa tuntojaan. ETKÄ SITTEN LUE SITÄ!

Vierailija
37/38 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset nyt 18v, 16v, 15v ja 11v.

Jokainen on oman vaikean tien kulkenut. Kun lapsi itsenäistyy, hän kokeilee vanhempiensa hermoja. Haistatukset ja " suu kiinni" jutut on ihan tyypillistä. Ne menee ohi. Olen sitä mieltä, että jos lapsi on tosi helppo murrosikäisenä, hän itsenäistyy huonommin.

Ei lapsi tarkoita loukata, mutta siinä kuohuntavaiheessa hän etsii rajojaan. Sinun vanhempana on asetettava rajat, mutta todellakin tuntuu, että tuo klo 19 aika on vähän liian tiukka. Itse toki päätät.

Vierailija
38/38 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.14

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän