Miten pidät itsestäsi huolta?
Kommentit (7)
Käyn töissä, opiskelen, lenkilläkin käyn ja syön terveellisesti. Alkoa käytän vain vähän enkä polta.
Poltan tupakkaa ja juon yli riskirajojen. Ei huvita juuri vanhaksi elää, kun sitten ei huolta pidä enää kukaan. Mikä järki elää kymmen viimeistä vuotta vaipoissa syöden ala-arvoista moskaa ja pillereitä?
Vihaan ulkoilua.
Tänään pitäisi viedä roskat.
Tai viimeistään huomenna.
Yritän!
-syödä terveellisesti ja kohtuudella. Sokeri minimiin - sitä saa hedelmistä tarpeeksi.
-nukkua tarpeeksi
-pitää yllä saman päivärytmin arkena ja viikonloppuna
-antaa lapsille aikaa
-pitää kiinni harrastuksestani, mutta jättää sen vain harrastukseksi. Ei liikaa stressiä ja tavoitteita!
-rajoittaa sosiaalista elämää eli pystyä sanomaan ei
-järjestää hetkiä olla yksin
-ulkoilla melkein joka päivä edes vähän. Pimeään vuodenaikaan tämä tuottaa hanakaluuksia.
Seuraavat eivät vielä onnistu, mutta toivoisin voivani:
-järjestää parisuhdeaikaa
-käydä säännöllisesti hierojalla tai edes joskus
-käydä säännöllisesti kampaajalla
-nauttia jostain lempeästä joogasta tai muusta rauhoittavasta liikkeestä. En vain pysty siihen.
-vähentää tuntuvasti somessa kökkimistä
Yritän nukkua mahdollisimman hyvin, esim illalla omat rutiinit ennen nukkumaan menoa.
Ulkoilen / harrastan liikuntaa säännöllisesti. Ja teen omia juttuja mielenkiinnon mukaan.
Pyrin purkamaan työasiat töissä että ne jäisivätkin sinne.
En aikatauluta vapaa-aikaa, tai ainakin pyrin että olisi mahdollisimman vähän aikatauluja.
Varmistan että mulla on omaa aikaa ja tilaa.
Pyrin syömään terveellisesti ja säännöllisesti.
Kuuntelen itseäni. Annan itselleni luvan vaan olla jos siltä tuntuu.
Käyn säännöllisesti hierojalla. Muuten rentoudun esim äänikirjojen parissa.
Pidän yhteyttä läheisiin.
Olen eläinteni kanssa.
Hemmottelen itseäni joskus esim herkut, uusi kosmetiikkatuote, vaate, kampaaja tms.
Pyrin välttämään stressiä, yli ajattelua (ei aina niin helppoa).
Olen vähentänyt somen käyttöä.
Säännöllinen unirytmi
Terveellinen ruoka
Liikunta
Ulos kävelylle joka päivä
Meditointi
Tuon meditoinnin aloittaminen aamuin ja illoin on yksi parhaita asioita mitä olen tehnyt mielenterveydelleni. Auttaa todella paljon stressin hallinnassa, vähentää masennusta ja ahdistusta ja auttaa myös keskittymään paremmin.
Nukun hyvin, 8-9 tuntia yössä.
Syön terveellisesti enkä mässää, painokin kiittää.
En käytä alkoa enkä tupakkaa.
Ulkoilen päivittäin.
Stressaavasta työstä huolimatta pyrin pitämään stressin alhaalla. Siihen auttaa mm. juuri ulkoilu.
Pidän huolen ystävyys- ja perhesuhteista.
Olen aktiivinen ja pidän mieleni virkeänä ja avoimena.
Ja yksi mutta ei suinkaan vähäisin; elän sinkkuna!