Saako sairauslomaa vai pitääkö ottaa lopputili
kun omainen joutuu saattohoitoon? Vai miten näissä tilanteissa toimitaan?
Kommentit (38)
Siis irtisanoutuvatko jotkut saattohoidon takia? Itselle ei tällainen olisi tullut edes mieleen vaihtoehtona.
Vaikea kysymys. Äitini oli saattohoidossa lähellä työpaikkaani, joten tein lyhennettyä työpäivää niin että kävin töiden jälkeen äidin luona. Etukäteen olimme tietysti kuvitelleet utopistisesti, että olisimme koko perhe olleet äidin luona viimeisinä päivinä saattohoitokodissa, mutta käytännössä sen toteuttaminen olisi ollut liian vaikeaa.
Mietin kauan jälkeenpäin, miksi emme osanneet hoitaa asiaa paremmin.
Tuo on vaikea tilanne siksikin, ettei etukäteen voi tietää sen kestoa. Äiti eli vielä melkein viikon sen jälkeen, kun hoitaja oli sanonut, että hän voi kuolla ensi yönä.
Toivoisin työnantajilta ymmärrystä saattohoitopotilaan omaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saattohoito kestää viikkoja, ei ole tarkoitus että omaiset päivystää siellä jatkuvasti. Järkevintä on viettää aikaa läheisten kanssa silloin kun he ovat vielä kunnossa.
Jos saattohoito toteutetaan kotona, niin voipi olla että jonkun on siellä oltava viikkojakin.
Suomessa saattohoito toteutetaan sairaalassa. Käytettävät lääkkeetkin ovat niin voimakkaita, että niiden annosteluun tarvitaan ammattihenkilöstö.
Näin esimiehenä kommentoisin, että otapa esimieheesi yhteyttä ja keskustele asiasta. Turha näistä on tällä palstalla keskustella, kun eri työpaikoilla on eri käytännöt.
Saattohoito ei tarkoita välttämättä, että hoidettava kuolee pian. Isäni oli saattohoidossa kahden vuoden aikana kolme kertaa aina 2-3 viikkoa kerrallaan. Hän oli viimeiset kuukaudet kotonaan ja kuoli yöllä nukkuessaan ilman saattohoitoa.
Ystäväni vuoden vanha lapsi oli saattohoidossa vaikean verenmyrkytyksen vuoksi. Hän pääsi saattohoidosta kuukauden jälkeen ja on nyt reipas eskarilainen. Toisen jalan varpaista joutui kyllä luopumaan.
Vierailija kirjoitti:
Saattohoito ei tarkoita välttämättä, että hoidettava kuolee pian. Isäni oli saattohoidossa kahden vuoden aikana kolme kertaa aina 2-3 viikkoa kerrallaan. Hän oli viimeiset kuukaudet kotonaan ja kuoli yöllä nukkuessaan ilman saattohoitoa.
Ystäväni vuoden vanha lapsi oli saattohoidossa vaikean verenmyrkytyksen vuoksi. Hän pääsi saattohoidosta kuukauden jälkeen ja on nyt reipas eskarilainen. Toisen jalan varpaista joutui kyllä luopumaan.
Nyt on hakusessa mitä saattohoito tarkoittaa. Saattohoidossa ei yritetä enää parantaa, vaan lievittää kipua. Kuvaamasi esimerkit eivät ole saattohoitoa.
Minulla isä joutui onnettomuuden seurauksena koomaan ja pari päivää meni kunnes menehtyi. Heti sairaalassa kun tilanne selvisi sairaalan osastolääkäri kirjoitti viikon sairauslomaa. Kun isä menehtyi ja tarvitsin aikaa toipua, järjestää asioita menin työterveyslääkärille, joka kirjoitti pyynnöstäni kaksi viikkoa sairauslomaa. Työterveyslääkäri ei yhtään nikotellut vaan katsoi listasta millä perusteella voi antaa 2 viikkoa.
Tietysti saa sairaslomaa ,niin kaauan ,kun ei ole työkykyinen.
Kuulostaa kammottavalta, mutta ystäväni joutui todellakin irtisanoutumaan työstään kun työnantaja ei antanut hänelle palkatonta vapaata äitinsä saattohoitoon. Todella kurja tilanne. Onneksi ystäväni oli lähestulkoon eläkeiässä, joten työpaikan menetys ei sinänsä ollut maailmanloppu. Mutta jos ajattelen esim. itseäni - olen kohta 45 ja äitini 85 - en tod. haluaisi lähteä työpaikastani kun tuo tilanne koittaa. Täytyy vain toivoa, että meillä ollaan joustavampia.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kammottavalta, mutta ystäväni joutui todellakin irtisanoutumaan työstään kun työnantaja ei antanut hänelle palkatonta vapaata äitinsä saattohoitoon. Todella kurja tilanne. Onneksi ystäväni oli lähestulkoon eläkeiässä, joten työpaikan menetys ei sinänsä ollut maailmanloppu. Mutta jos ajattelen esim. itseäni - olen kohta 45 ja äitini 85 - en tod. haluaisi lähteä työpaikastani kun tuo tilanne koittaa. Täytyy vain toivoa, että meillä ollaan joustavampia.
Joutuiko hän hoitamaan äitinsä itse kotona?
Vierailija kirjoitti:
Voit saada jos osaat sanoa oikeat sanat työkykyäsi arvioivalle henkilölle. Omaisen menetys/sairaus ei itsessään ole sairauslomaperuste mutta siitä aiheutuva kärsimys, henkinen liikakuormitus, ahdistus ja uniongelmat saattavat hyvinkin olla.
Esim. perheystävämme nuorin lapsi menehtyi ja äiti sai huikeat 2 päivää sairauslomaa koska oli lääkärin silmissä "ihan funktionaalinen", kunnes sitten alkushokki meni parissa päivässä ohi ja olikin ihan romuna.
Voi onnekas, mä sain 0pv saikkua. 😂 Töihin vaan! Sielläpä vaan itkua sitten tuhersin joka välissä. Kiva kun yksi kollega tuli oikein vihaiseen sävyyn tivaamaan että 'mitä teet täällä'. No, huvikseen tulin hengaamaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saattohoito kestää viikkoja, ei ole tarkoitus että omaiset päivystää siellä jatkuvasti. Järkevintä on viettää aikaa läheisten kanssa silloin kun he ovat vielä kunnossa.
Jos saattohoito toteutetaan kotona, niin voipi olla että jonkun on siellä oltava viikkojakin.
Suomessa saattohoito toteutetaan sairaalassa. Käytettävät lääkkeetkin ovat niin voimakkaita, että niiden annosteluun tarvitaan ammattihenkilöstö.
Kyllä kotona annetaan saattohoitoa. Isänikin oli siirtymässä ,mutta ehti menehtyä ennen siirtopäivää. Lääkityskään ei ole ongelma kun kotiin voi tulla hoitaja antamaan lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, äiti oli hoitokodissa, mutta halusi mennä sinne auttamaan äitinsä viimeisiksi ajoiksi.
Olin palkattomalla kun äitini kuoli, en olisi saanut työterveydestä sairaslomaa
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kysymys. Äitini oli saattohoidossa lähellä työpaikkaani, joten tein lyhennettyä työpäivää niin että kävin töiden jälkeen äidin luona. Etukäteen olimme tietysti kuvitelleet utopistisesti, että olisimme koko perhe olleet äidin luona viimeisinä päivinä saattohoitokodissa, mutta käytännössä sen toteuttaminen olisi ollut liian vaikeaa.
Mietin kauan jälkeenpäin, miksi emme osanneet hoitaa asiaa paremmin.Tuo on vaikea tilanne siksikin, ettei etukäteen voi tietää sen kestoa. Äiti eli vielä melkein viikon sen jälkeen, kun hoitaja oli sanonut, että hän voi kuolla ensi yönä.
Toivoisin työnantajilta ymmärrystä saattohoitopotilaan omaisille.
Se ymmärrys on kirjattu lakiin eli palkatonta vapaata saa, mutta ei sitäkään määrättömästi. Keskustelemalla asia yleensä ratkeaa.
Joskus saattohoito kestää kuukausia, joten on aika itsekästä vaatia työnantajalta monen kuukauden palkkaa, vaikka itse on pois töistä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla isä joutui onnettomuuden seurauksena koomaan ja pari päivää meni kunnes menehtyi. Heti sairaalassa kun tilanne selvisi sairaalan osastolääkäri kirjoitti viikon sairauslomaa. Kun isä menehtyi ja tarvitsin aikaa toipua, järjestää asioita menin työterveyslääkärille, joka kirjoitti pyynnöstäni kaksi viikkoa sairauslomaa. Työterveyslääkäri ei yhtään nikotellut vaan katsoi listasta millä perusteella voi antaa 2 viikkoa.
Äitini oli teholla ja tehtiin ei elvytetä -päätös. Kysyin sairaslomatodistusts, niin sain vastauksen, että heidän linjauksrn mukaan ei kirjoiteta saikkuja, että on hakeuduttava omaan työterveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, äiti oli hoitokodissa, mutta halusi mennä sinne auttamaan äitinsä viimeisiksi ajoiksi.
Ok hieno homma. Kuulostaa kylmältä, mutta itse en irtisanoutuisi läheisen saattohoidon takia.