"Kaverit" leikkasi saksilla tyttäreni hiukset koulumatkalla - nyt neuvoja
mitä tehdään? Kyseessä siis 3.luokkalaiset tytöt, luokassa ollut pidempään "kolmiodraamaa" oman tyttäreni ja kahden muun tytön kesken, periaatteessa ovat kaikki kavereita keskenään, mutta yksi tytöistä selkeästi pompottaa ja manipuloi kahta muuta (joista toinen tyttäreni), on aika kaksinaamainen, usuttaa näitä kahta tavallaan vastakkain tappelemaan omasta suosiostaan jne.
No, nyt tilanne se, että tyttäreni joutui sairauden takia olemaan liki viikon pois koulusta, tänään meni ekaa päivää pitkästä aikaa ja innolla odotti että näkee kaverit taas. No, tuli itkien kotiin hiukset nyrhittyinä, säikähdin ihan kamalasti mitä on tapahtunut, tyttö selitti että ne kaksi muuta kaveria olivat sanoneet että koska hän on ollut niin kauan pois ("hylännyt porukan") hänen täytyy "lunastaa" paikkansa siinä uudestaan, ja se vaatii jonkin testin - tytöt olivat vieneet tyttäreni "salapaikkaan" (heidän yhteinen leikkipaikka lähimetsässä), sitoneet huivilla tytön silmät ja sitten leikanneet hiukset! Tyttö oli tajutessaan mitä tapahtuu, yrittänyt estellä ja alkanut itkeä jolloin homma jäi kesken (koko tukkaa ei ole leikattu, mutta ihan kammottavia nyrhittyjä kohtia), molemmat toiset tytöt olivat nauraneet tytölleni miten hän on "lälläri" ja turha enää yrittää pyrkiä heidän porukkaan.
Tyttöni on ihan poissa tolaltaan edelleen, ei halua mennä kouluun huomenna. Kiehun raivosta, nyt viisaita neuvoja kaipaan miten etenen. Opehuoneeseen yritin soittaa, siwltä ei kukaan enää vastannut, ja kuuluukokaan koulumatkalla tapahtuneet keissit heille? Toisen tytön äidille yritin samoin soittaa, ei vastannut, toiselle en edes yritä, kun tiedän ettei hyödytä (tunnen tapauksen). Tyttöni itkee ja vaatii etten saa soittaa kenellekään, muuten "asiat vaan pahenee". :(
Kommentit (415)
Ap, hienoa! Jess.
Miten hienoa, ettette lamaantuneena jääneet vain heittopusseiksi. Lapselle paras esimerkki siitä, miten uhkailijoihin tulee suhtautua. Opettajan reaktio oli hyvä, mutta koulun keinot ovat rajalliset. Helposti ne tapaamiset ja keskustelut menevät ns. lässytykseksi, josta sitten kiusaaja perheineen luistaa muuttumattomana ja palaa entisiin toimintatapoihinsa, ehkä vain aiempaa ovelampana välttyäkseen kiinnijäämiseltä.
Nyt tarjoutuu tilaisuus aitoon muutokseen vähän syvemmällä tasolla. Jos kiusaajan perheessä on ongelmia ja ne heijastuvat näin, tulee se apu oikealta viranomaistaholta samalla hoidettua (lasu).
Nosto. Jospa ap olisi linjoilla?
Piristyikö tyttö kampaajalla? Ensi viikolla kouluun. Härkää sarvista! Onhan se pienelle tytölle rankka paikka, mutta muistuta tytölle, että niillä kiusaajillahan se pissa pöksyissä on! Tytölläsi kun ei ole mitään syytä hävetä, kun taas ne kaksi... Auts.
[quote author=" Tero" time="12.02.2015 klo 19:54"]Mä otan nyt muiden vihat taas niskaani, mutta en nyt ihan ensimmäiseksi alkaisi poliisille soittamaan tuollaisesta.
Tyttöihin ja tyttöjen vanhempiin yhteyttä ja kaikki saman pöydän ääreen selvittämään asia, turha on mun mielestä mennä kenenkään viranomaisten selän taakse.
Lapset on välillä typeryksiä, mutta ei se tarkoita, että meidän vanhempienkin pitäisi olla.
Olen vahvasti sitä mieltä, että tytönkin tulevaisuuden kannalta tämä on parempi.
[/quote]
Minä olen samaa mieltä. Vanhempien olisi aina hyvä toimia rakentavasti ja pyrkiä hoitamaan asiat puhumalla. (ellei se auta, niin sitten järeämpiä toimia). Ensin yhteys tyttöjen vanhempiin ja kouluun. Vasta toisisjaisesti poliisiin. Se on myös lapsen etu. Ei tarkoita mitenkään, että asia lakaistaisiin maton alle vaan antaa mahdollisuuden sovintoon ja tytölle helpomman tulevan koulutien.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 08:25"][quote author=" Tero" time="12.02.2015 klo 19:54"]Mä otan nyt muiden vihat taas niskaani, mutta en nyt ihan ensimmäiseksi alkaisi poliisille soittamaan tuollaisesta.
Tyttöihin ja tyttöjen vanhempiin yhteyttä ja kaikki saman pöydän ääreen selvittämään asia, turha on mun mielestä mennä kenenkään viranomaisten selän taakse.
Lapset on välillä typeryksiä, mutta ei se tarkoita, että meidän vanhempienkin pitäisi olla.
Olen vahvasti sitä mieltä, että tytönkin tulevaisuuden kannalta tämä on parempi.
[/quote]
Minä olen samaa mieltä. Vanhempien olisi aina hyvä toimia rakentavasti ja pyrkiä hoitamaan asiat puhumalla. (ellei se auta, niin sitten järeämpiä toimia). Ensin yhteys tyttöjen vanhempiin ja kouluun. Vasta toisisjaisesti poliisiin. Se on myös lapsen etu. Ei tarkoita mitenkään, että asia lakaistaisiin maton alle vaan antaa mahdollisuuden sovintoon ja tytölle helpomman tulevan koulutien.
[/quote]
Ja heti takaisin kouluun. Heti asian selvittely. Eikä hiustenpidennyksiä. Asiat paisuu kokoajan ja niiden rakentava hoitaminen tulee yhä vaikeammaksi
Faktat kuntoon vaan, mutta valitettavasti koululle iei kulu koulumatkoilla tapahtuneet asiat. Lapsella on vakutuutus voimassa, mutta koulun toimivalta ei yllä portista lähdön jälkeen...
Koulu voi puutua asiaan jos haluaa, mutta on heikoilla jos näiden kiusaajien vanhemmat nostavat äläkän.
Opetushallituksen kanta:
– Opetuksen, kasvatuksen ja valistuksen avulla saa tietysti puuttua. Koulumatkasta ei voi antaa sanktioita, koska koulu ei ole vastuussa koulumatkasta. Koulu voi vastata vain siitä, mitä koulussa sattuu ja siitä sen tuleekin vastata.
– Tämä ei tarkoita sitä, ettei minkään instanssin tulisi puuttua koulumatkoilla kiusaamiseen. Totta kai siihen pitää puuttua. Se on opetuksen järjestäjän eli kunnan tehtävä. Opetuksen järjestäjä on velvollinen takaamaan turvallisen oppimisympäristön kokonaisuudessaan ja totta kai myös koulumatka kuuluu siihen.
------------------
Harvinaisen paska juttu, mutta koulu ei voi muuta kuin tunnilla lisätä valistusta. Itse tapahtumaan ei voi puuttua.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 08:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 08:25"][quote author=" Tero" time="12.02.2015 klo 19:54"]Mä otan nyt muiden vihat taas niskaani, mutta en nyt ihan ensimmäiseksi alkaisi poliisille soittamaan tuollaisesta.
Olen vahvasti sitä mieltä, että tytönkin tulevaisuuden kannalta tämä on parempi. [/quote] Minä olen samaa mieltä. Vanhempien olisi aina hyvä toimia rakentavasti ja pyrkiä hoitamaan asiat puhumalla. (ellei se auta, niin sitten järeämpiä toimia). Ensin yhteys tyttöjen vanhempiin ja kouluun. Vasta toisisjaisesti poliisiin. Se on myös lapsen etu. Ei tarkoita mitenkään, että asia lakaistaisiin maton alle vaan antaa mahdollisuuden sovintoon ja tytölle helpomman tulevan koulutien. [/quote] Ja heti takaisin kouluun. Heti asian selvittely. Eikä hiustenpidennyksiä. Asiat paisuu kokoajan ja niiden rakentava hoitaminen tulee yhä vaikeammaksi
[/quote]En vähättele henkistä väkivaltaa, mutta tietyn rajan yli mennään siinä jos käydään fyysisesti käsiksi. Tässä ei edes pelkästään esim. revitty hiuksista vaan leikattiin toisen hiuksia! Rikosilmoitus on täysin aiheellinen. (Ymmärtäisin myös siinä tapauksessa, jos tekijä olisi lapseni.) Ei tuollaista yksinkertaisesti voi painaa villaisella. Aika hirveää, jos lapsen vanhemmat eivät kunnolla reagoisi suojellakseen lastaan, kuka muukaan sitä lasta suojelisi? Kukaan normaalin kasvatuksen saanut lapsi ei leikkele koulukaverin hiuksia kiusaamistarkoituksessa, se on 100% varmaa.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 19:53"]
Tiedän tapauksen, jossa erästä poikaa oli jo jonkin aikaa kiusattu koulussa parin pojan toimesta. Pojan isä yhteydessä kouluun, mitään ei tapahtunut. Kerran nämä pojat olivat kuristaneet ja puristelleet kiusattua poikaa kaulasta niin, että kaulaan tuli mustelmia. Tämä välitunnilla. Pojan isä vei pojan lääkäriin ja sai lääkäriltä todistuksen vammoista. Sitten asteli rehtorin puheille ja kertoi, että vie asiaa eteenpäin poliisille. Rehtori oli toppuutellut, ettei sellaiseen kannata ryhtyä, koulu kyllä selvittää asiaa.
Isä vei asian poliisille, jota kautta myös lasut tuli kuvioihin. Tuohon loppui kiusaaminen. Eli kyllä joskus on hyvä viedä asiaa eteenpäin, koulu ei useinkaan toimi kuin pakon edessä ja keinotkin on nykyään aika vähissä hullujen lasten ja heidän hullujen vanhempien kanssa. Kova kovaa vastaan. Jokaisella on oikeus käydä koulunsa rauhassa ja turvassa
[/quote]
Oliko kyseessä Lotilan koulu Lahdessa?
Vieläkö Ap on linjoilla? Menikö tyttö tänään kouluun?
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 08:25"]
[quote author=" Tero" time="12.02.2015 klo 19:54"]Mä otan nyt muiden vihat taas niskaani, mutta en nyt ihan ensimmäiseksi alkaisi poliisille soittamaan tuollaisesta.
Olen vahvasti sitä mieltä, että tytönkin tulevaisuuden kannalta tämä on parempi. [/quote] Minä olen samaa mieltä. Vanhempien olisi aina hyvä toimia rakentavasti ja pyrkiä hoitamaan asiat puhumalla. (ellei se auta, niin sitten järeämpiä toimia). Ensin yhteys tyttöjen vanhempiin ja kouluun. Vasta toisisjaisesti poliisiin. Se on myös lapsen etu. Ei tarkoita mitenkään, että asia lakaistaisiin maton alle vaan antaa mahdollisuuden sovintoon ja tytölle helpomman tulevan koulutien.
[/quote]
Ja vähän jäi sellainen olo tästä viestistä, että jomman kumman kiusaajan äiti yrittää laannuttaa tulipaloa... Lusikalla. Ehdottomasti poliisille AINA tällaiset jutut, jotta jäävät kirjoihin ja kansiin - ei välttämättä ole viimeinen kerta näille murusille...
Tuo tukan leikkaaminen on oikeasti ihan kauhea asia. MUN TUKAN NYRHI KERRAN KAMPAAJA ja mulle se oli ihan kauhea paikka. Ei tosiaankaan ollut olo että joku napsaisi "vain" hiuksia, vaan olo oli sellainen että muhun on fyysisesti kajottu ja koskemattomuutta loukattu. Ihan kuin mun identiteettiinkin olis kajottu. Itkin silmät päästäni tapahtuman jälkeen. Itsellä on pitkät hiuset ollut aina ja kampaajalle silloin sanoin että tasottaa hieman latvoja (hiukset ylettyivät puoleen selkään). Kampaaja oli varmaankin jo eläkeikää lähestyvä rouva, hinta edullinen ja ajattelin hänen tietty osaavan hiusten tasoituksen. Hän aloitti keskeltä takaraivoa ja ajattelinkin siinä että aloittaapa oudosta paikasta, ei edestä kerännyt osaa hiuksista klipsillä päälaelle niin kuin muut kampaajat yleensä teki. En kuitenkaan kiinnittänyt huomiota ennen kuin viereisessä tuolissa istuva asiakas sanoi, että nyt lähtee kyl reilusti tukkaa (oli kuullut että pyysin tasoitusta). Katsoin lattialle jossa oli noin 30 senttisiä hiustupsuja!!!! Kun takaraivolta oli tukka leikattu jo lyhyeksi, niin eihän siinä voinut muuta kuin jatkaa. Tukka oli niin lyhyt ettei sitä saanut edes hiuslenksulla kiinni! Kampaaja selitti, että hänestä malli sopii paljon paremmin ja näytän nyt nuoremmalta (ja paskat. Ja miksi 22v edes haluaisi näyttää nuoremmalta). Itkuhan siinä tuli niin etten pystynyt juuri edes puhumaan. Leikkauksesta ei veloitettu mitään, mutta eihän se korvannut menetystä. Hiukset oli vanhassa pituudessa vasta parin vuoden kasvattamisen jälkeen. Edelleenkään en pysty katsomaan edes kuvia siltä ajalta ilman että katkera viha iskee.
Mä olin kuitenkin kampaamossa jossa pitikin hiuksiin koskea vaikka tulos olikin katastrofi, niin voin vain kuvitella kuinka kauheaa on kun ei ole antanut lupaa koskea hiuksiin ja ne tärvellään noin. Tyttö on varmasti järkyttynyt, enkä osaa edes arvata kuinka paljon. Voimia!
Heippa!!
Onpa oikeasti ihanaa, että täällä olette jaksaneet meitä muistaa, tuntuu oikeasti hirmu hyvältä! En ole mikään vakiopalstailija, joten pahoittelut, että päivityksiä on saatu odotella..
Rikostutkinnan osalta en kaiken varalta uskalla/halua asioita kertoa, muuta kuin sen, että kyllä poliisi todellakin otti asian tosissaan, ja jonkinlaisia korvauksia tulemme/tyttäreni tulee saamaan. Tytölle laitettiin kampaajalla pidennykset, mutta lopulta se oli laiha lohtu - koulussa on ollut aika helvettiä, nämä molemmat kiusaajat vältelleet häntä ja tyttö pahoilla mielin tullut kotiin. Toisen tytön äitiin olen ollut yhteydessä ja hän pyysi anteeksi lapsensa puolesta mutta samalla itki omia henkk.koht ongelmiaan = antoi ymmärtää että tarpeeksi on kestämistä jo ennen tätäkin, sanoi että voi maksaa tyttöni kampaamokäynnin yksinään mutta en nyt siihen pystynyt sitten(= en halunnut vaatia, etenkin kun hänen tyttönsä ei ole tämä "pomo"), toinen äiti lähinnä haistatteli puhelimessa.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:24"]Heippa!!
Onpa oikeasti ihanaa, että täällä olette jaksaneet meitä muistaa, tuntuu oikeasti hirmu hyvältä! En ole mikään vakiopalstailija, joten pahoittelut, että päivityksiä on saatu odotella..
Rikostutkinnan osalta en kaiken varalta uskalla/halua asioita kertoa, muuta kuin sen, että kyllä poliisi todellakin otti asian tosissaan, ja jonkinlaisia korvauksia tulemme/tyttäreni tulee saamaan. Tytölle laitettiin kampaajalla pidennykset, mutta lopulta se oli laiha lohtu - koulussa on ollut aika helvettiä, nämä molemmat kiusaajat vältelleet häntä ja tyttö pahoilla mielin tullut kotiin. Toisen tytön äitiin olen ollut yhteydessä ja hän pyysi anteeksi lapsensa puolesta mutta samalla itki omia henkk.koht ongelmiaan = antoi ymmärtää että tarpeeksi on kestämistä jo ennen tätäkin, sanoi että voi maksaa tyttöni kampaamokäynnin yksinään mutta en nyt siihen pystynyt sitten(= en halunnut vaatia, etenkin kun hänen tyttönsä ei ole tämä "pomo"), toinen äiti lähinnä haistatteli puhelimessa.
ap
[/quote]
Kurjaa tytöllesi, mutta onneksi veitte asian eteenpäin
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:24"]Heippa!!
ap
[/quote]
No jos on haistatteleva äiti niin mitä voi lapsestakaan odottaa. Toivottavasti tyttäresi löytää parempia ystäviä.
Ap, mikä teillä on tilanne nyt, miten tyttösi jakselee?
Sepä näiden kiusaamisten ratkomisissa onkin: sen sijaan että asianosaisia saatettaisiin vastuuseen, hyssytellään, kun pelätään että asiat menevät vielä pahemmiksi. Tämähän on kiusatun kannalta varsin yleistä: kukapa haluaa "kannella", kun joku tulee kostamaan ja kiusataan entistä pahemmin? Jotenkin vain toivoisin, että vanhemmat eivät menisi tuohon mukaan, vaan puuttuisivat asiaan. Minusta on paljon parempi saada aloittaa puhtaalta pöydältä ja löytää uusia kavereita kuin kärsiä kiusaavien kavereiden keskellä peläten, että kiusataan vielä enemmän.
Hienoa ap, että tilanne on selkiämässä. :) Ymmärrän että tilanne on juuri nyt ikävä, kun vältellään (toisaalta parempi että pysyvät kaukana, kun ovat saksilla hiuksissa kiinni). Uskon kuitenkin vakaasti, että tästä on suunta vain ylöspäin ja tyttäresi tulee löytämään parempia ystäviä. Minä löysin aikanani ystäväni rinnakkaisluokilta ja uudesta, toisessa kaupungissa tapahtuvasta harrastuksesta.
Todella hyvä juttu että poliisi tutkii asiaa, varsinkin jos toisen hyökkääjän äiti hyppii silmille ja toinen taas yrittää nyyhkytarinallaan saada uhrin ja vanhempansa tuntemaan syyllisyyttä. Että pistää vihaksi tuollaiset pirut! Voimia teidän tytölle, toivottavasti saa pian uusia ystäviä. Ja vaikka humaani ihminen ja äiti olenkin, en voi muuta toivoa kuin että toivottavasti niitä saksijoita aletaan kiusaamaan rankasti.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:36"]
Eipä asia kuulu koululle, koska sattui koulun loputtua. Ota yhteyttä toisten tyttöjen vanhempiin. Opettajalle ilmoittaisin, jotta osaa katsella kiusataanko tyttöä myös koulussa.
[/quote]
Kuuluu koululle, koulumatkat on koulun vastuulla. Yhteys rehtoriin, heti.
valopää pahoinpitelyn määritelmä ei ole se, että tulee verta ja mustelmia. Tai, että satuu fyysisesti....niinkuin vaikka syöpähoito - siinä meni se toinen idioottimainen argumenttisi.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 23:14"]
AP TÄSSÄ (anteeksi huutaminen, joku pyysi jotta vastaukseni erottuisi)
Tyttö ei tänään mennyt kouluun, kirjoitin jo eilen illalla opelle wilma-viestin jossa kerroin tapahtuneen, hän vaikutti hyvin järkyttyneeltä, sanoi että tottakai voi tyttö olla pois niin kauan kun katsomme tarpeelliseksi mutta muistutti että kynnys varmasti nousee päivä päivältä tulla kouluun :(
Ope oli valmis sopimaan keskustelun minun ja muiden tyttöjen vanhempien kesken jos haluan - vielä en halunnut, juurikin siksi kun mieheni oli sitä mieltä, että rikosilmoituksen kannalta parempi, etteivät ehdi keksiä mitään sepityksiä. Rikosilmoitus siis tehtiin myös tänään asiasta. ap
[/quote]
Hienoa ap! Joutuvat nyt kiusaajat oikeasti selittämään tekosiaan virkavallalle - ja miettimään itsekin, mitä tuli tehtyä. Näin sen pitää mennä: rikoksesta joutuu kantamaan seuraukset. Toivottavasti säikähtävät niin, että miettivät vastaisuudessa edesottamuksiaan tarkemmin.
Toivottavasti tyttösi toipuu. Hän on varmaan vielä järkyttynyt... :/
Tsemppiä teille. Tulethan vielä päivittämään tilannetta?