Miljoona! Mihin päädyit sos. turva-asiassa?
Hei!
Kyselit täällä muutama vko sitten neuvoja koskien Suomen sos. turvassa pysyminen. Meillä on aivan vastaavanlainen tilanne. Eli olemme muuttamassa toistaiseksi ulkomaille ja mieheni solmii paikallisen työsopimuksen (suomal. työnantaja tosin, niinkuin taisi teilläkin olla). Minä jään kotiin hoitamaan 3-vuotiasta lastamme. Olen myös itse pähkäillyt tätä pysyminen Suomen sos. turvassa/ siirtyminen paikalliseen sos. turvaan asiaa...
Meillä asia tärkeä myös siksi, että toinen lapsi on haaveissa (niinkuin taisi teilläkin olla), ja suosisin mm. Suomessa synnyttämistä. Lisäksi tietysti saisimme lapsilisän, mikä ei nyt niin hääppöinen ole, mutta jotain silti.
Olisi kiinnostavaa kuulla mihin te päädyitte tässä asiassa!
:) terkuin & onnea muuttoon, Sensajatar
Kommentit (8)
Mutta näyttää todennäköiseltä, että emme " kelpaa" kelalle. Ainakin näin arveli miehen työnantajan puolelta joku, joka on perehtynyt noihin soppareihin. Ajattelin kyllä selvittää kelan puolelta vielä, mutta en ole ehtinyt.
Kannattaa muuten tsekata lainmuutos vuodelta 2005, jonka mukaan voisi olla oikeutettu sos.turvaan, jos tosiaan on suomalainen yhtiö, vaikkakin paikallinen sopimus.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/301204152609MH?openDocument
Kiitos tiedoista. Onkohan meidän miehillä sama työnantaja, kun jotenkin vaikuttaa niin tutulta tuo teidän tapaus..? Niin samanlaiselta kuin meidän... Me muutamme EU-maahan, te muistaakseni kauemmaksi.
terkut, Sensajatar
p.s. itse alan kallistua siihen, että siirrymme suosiolla lapsemme kanssa ko. maan sos. turvaan. Menetämme Suomen lapsilisän, mutta toisaalta, kun lapsemme on jo yli 3 -v, niin emme saa enää kotihoidontukea. Ja mahdollisen toisen lapsen syntyessä ja mahdollisesti sitten myöhemmin Suomeen palatessamme, olen ymmärtänyt, että alkaisimme kuitenkin saada kotihoidontukea taas (mahdollisesti jonkun karenssiajan jälkeen). Ainoa asia, joka mietityttää, on mahdollinen synnytys toisessa maassa, jos siis tulisin raskaaksi. No, tuskinpa sitäkään kannattaa etukäteen pähkäillä..
Kiitos sinullekin MilliaN! Tilanteemme eroaa teidän tilanteesta, sillä mieheni tosiaan solmii paikallisen sopparin (vaikka suomalainen työnantaja).
ja tarkastaa, mitä miehen sopimus sanoo siltä osin. Meillä esim. synnytys ei tule kuulumaan vakuutuksiin, vaikka kaikki muu lääketieteellinen hoito kuuluu. Toisaalta, EU-maissa lähtökohta on kelan kannaltakin ihan eri, luulisin?
Siis, kun muutamme EU-maahan, saamme ko. maan sosiaaliturvan mukaanlukien mahdollisen raskauden seurannan ja synnytyksen. Lisäksi saamme mieheni työnantajalta sairausvakuutuksen. Tuo raskaudenseuranta- ja synnytys-asia on minulle enemmän henkinen kynnys, kun moiset on saanut kokea ihan koti-Suomessa ja omalla äidinkielellä..
Itse palasin perheineni Suomeen niin että olimme miehen kanssa kummatkin olleet ulkomaalaisen työnantajan palveluksessa, kirjoilla ulkomailla ja heidän sos.turvansa varassa. Kun palasimme ei Kelassa ollut mitään karenssia vaan sain lapsilisät ja hoitorahan muuttopäivästä alkaen. Kela oli yllättävän joustava siinä suhteessa.
mina voin vastailla omasta kokemuksestani.
Asumme USassa miehen tyokomennuksen vuoksi eli han on Suomalaisen yhtion lahetettyna tyontekijana ( ei siis paikallisella sopimuksella). Han pysyy Suomen sosiaaliturvassa juuri sen takia, etta on lahetetty tyontekija ja maksaa osan veroina suomeen ( siis sos. kulut). Mina aviopuolisona pysyn myos Suomen sosiaaliturvassa ja olen oikeutettu samoihin etuisuuksiin kuin olisin oikeutettu Suomessakin. Eli olen raskaana (la lokakuussa) ja saan normaalin aitiyspaivarahan ja lapsi tulee saamaan lapsilisat. Kotihoidontukea tanne emme tule aitiyspaivarahan loputtua saamaan, mutta kasittaakseni senkin voi Eu-maissa saada.
Iso ero on siis paikallisen ja lahetetyn tyontekijan valilla. Jos tulee paikallisella sopimuksella, eika siis maksa sos.kuluja Suomeen, ei ole myoskaan oikeutettu Suomen sos.turvaan. Jos mina olisin mennyt taalla itse toihin, olisin menettanyt Suomen etuudet ja vastuu sosiaalikuluista olisi siirtynyt paikalliselle tyonantajalleni.
Muuttaessa teimme KELAn ilmoituksen maasta poistumisesta ja saimme myohemmin paatoksen Suomen sosiaaliturvassa pysymisesta. Palattuamme ilmoittaudumme takaisin muuttaneiksi ja paasemme valittomasti takaisin KELA:n " kirjoihin" Jos on paikallisella sopimuksella ulkomailla toissa, on joku karenssiaika ennenkuin voi palattuaan kayttaa taas kunnallisia terv. palveluita, tukia, ym.
Virallinen muuttoilmoitus on ymmartaakseni pakko tehda (meillakin osoite on tosin valiaikainen kun olemme taalla vain 2 vuotta, mutta silti. Kotikunta Suomessa pysyy samana vaikka taalla nyt asummekin). Me molemmat aiomme tuoda esim verovapaat autot tullessamme ja sitahan ei voi tehda jos ei ole asunut yli 12kk virallisesti ulkomailla. Eli vaikka tekee valiaikaisen osoitteenmuutoksen, niin paikallisella sopimuksella lahteminen tiputtaa pois sos.turvasta. Ymmarrettavaa kyllakin, kun ei maksa Suomeen mitaan, niin ei sitten valtio tarjoa sos.turvaakaan.
Toivottavasti tasta oli apua,
terkuin Millian