Testamentti vai mitä?
Olen ostamassa avomieheni kanssa asuntoa. Hänellä on yksi lapsi.
Meille kaupitellaan lainaturvaa kupsahtamisen varalta niin, että turva maksaisi puolet jäljellä olevasta lainasta veks.
Jos leikitään että asunnosta on lainaa 100 teur ja toinen kupsahtaa, niin vakuutus maksaisi lainan siis 50 teuriin. Jos jäljelle jään minä, niin voiko avomieheni lapsi vaatia asunnosta puolikasta/sitä vastaavaa summaa? Vai miten se menee ilman testamenttia? Testamentilla (laki)osuus saadaan tietenkin puolitettua, sen ymmärrän ja varmaan minun asumisoikeutenikin säilytettyä.
Laina olisi yhteisvastuullinen.
Kommentit (3)
Kiitos, näin ymmärrän. Mutta jos vakuutus maksaa yhteisvastuullisesta lainasta puolet ja asuntoa ei myydä vaikka ikinä, niin mitäs sitten tapahtuu? Pitääkö sittenkin maksaa lapselle jotain?
Hitto, pitääkö tässä nyt mennä naimisiin, että saisi perittyä toisensa jollain järkevällä perintövero%:lla aikanaan.
Joka tapauksessa lapsi perii isänsä omaisuuden. Jos olette naimisissa saat oikeuden jatkaa asumista nykyisessä asunnossa, jos ette, käytännössä otat lainaa jolla maksat perijän osuuden tai myytte asunnon ja jaatte rahat.
Jos miehesi kuolee ja mitään testamentteja ei ole, lapsi perii hänet. Jos omistatte asunnon puoliksi, lapsi perii puolet siitä. Jos ette ole naimisissa, sinulla ei ole lesken oikeutta jäädä asumaan asuntoon muuta kuin niin, että maksat lapselle hänen osuutensa eli ostat häneltä puolikkaan asunnosta.