Hei luomuintoilijat?
Kertoisitteko minulle, miksi lannoitteet ovat paha asia?
En ole koskaan ymmärtänyt mitä pahaa on keinolannoitteissa, joissa annetaan kasville lisää ravinteita, joita maassa jo muutenkin on, mutta joista on puutetta.
Kasvi kasvaa paremmin ja mehukkaammaksi.
Kommentit (7)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:53"]
Luomu tarkoittaa muutakin. Aika oleellista on esim. sekin, ettei käytetä kemiallisia torjunta-aineita.
[/quote]
Se onkin joidenkin torjunta-aineiden kohdalla asiallista, mutta miksi lannoitteet ovat luomutuotannossa kielletty, se oli tämän avauksen pointti. Kukaan ei tunnu tietävän vastausta.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:56"]
Ota itse selvää.
[/quote]
Ette siis tiedä?
En tiiä. Ite en ole luomuintoilija mutta syön luomu banaaneja. Oon allerginen banaanille ja yritän siedättää itseäni. Valitsin luomun koska siinä on vähemmän kemikaaleja kuin normaalissa ja täten en herkkänä saa siitä (kait) niin helposti ylimääräisiä oireita. Muuten en syö luomua kuin vanhempieni luona. Maidossa on ainakin selkeä makuero, luomu maistuu paremmalta.
Lannoitteet eivät ole kiellettyjä luomutuotannossa, kunhan käytetään luonnonlannoitusta. Pyrimme pärjäämään viljelykierrolla (palkokasvit tuottavat luonnollisesti typpeä maahan) ja lisälannoitusta saa lannasta. Ravinteet ovat siis eloperäisessä muodossa. Maan kunnosta pitää pitää huolta, jotta pieneliöt viihtyvät siinä ja kuohkeuttavat maata.
Eihän sillä oikeastaan olisikaan Suomen luomutuotannossa, jos käytettäisiin kotimaisia, Siilinjärven apatiitista jalostettuja lannoitteita. Mun sivistynyt arvaus on sellainen, että joissain tapauksissa lannoitteita on tehty ulkomailla sellaisesta fosforiraaka-aineesta, joka on saattanut sisältää myös raskasmetalleja, todennäköisesti kadmiumia haitallisia määriä. Typpi erotetaan lannoitteisiin ilmasta ja se on aina puhdasta, kaliumillakaan tuskin on näitä ongelmia.
Torjunta-aineistakin sen verran, että kun nykyaikaisia rikkakasvien torjunta-aineita käytetään ruokalusikallinen, eli n. 10-15 grammaa hehtaarille (10 000 m2:lle) ja ruokasuolakin on ihmiselle toksisempaa, niin nuo torjunta-aineetkaan eivät tietyissä tapauksissa ole mikään ongelma.
Luomu tarkoittaa muutakin. Aika oleellista on esim. sekin, ettei käytetä kemiallisia torjunta-aineita.