Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen yliherkkä "erityisherkille"

Vierailija
11.02.2015 |

Lähipiirissäni näyttää tämän vuoden villitys olevan erityisherkkyys. Aivan varmasti on erityisherkkiä ihmisiä ja elämä voi olla paikoitellen haastavaa, mutta oikeasti: niin se on meille muillekin.

Yliherkistyn aiheelle kun erityisherkkä käyttää herkkyyttään tekosyynä, esimerkiksi töissä. Työtoverini on päättänyt, ettei hänen tarvitse tavata muutamaa asiakastamme, koska "saa heistä pahaa energiaa". Kyseiset asiakkaat ovat vaativia, mutta tuovat rahaa. Mutta koska minä en saa heistä pahaa energiaa, joudun minä hoitamaan heidät.

Tuttavapiiristäni löytyy myös ihmisiä, jotka tappelevat pienistä asioista vastaan, koska ovat erityisherkkiä. Yksi on herkkä palloilulajeille. Päätimme siis parin kaverin kanssa lähteä keilaamaan ja pyysimme häntä mukaan. Keilailu ei hänelle sopinut, sillä hän ei pelaa palloilulajeja. Mutta kun menimme ilman häntä keilaamaan, saimme kuulla pitkään siitä, kuinka emme huomioineet hänen erityistarpeitaan.

Toinen tuttavani näkee taas ihmisten väliset suhteet ja hänen yliluonnollinen kykynsä antaa hänelle oikeuden kommentoida asioita, jotka eivät oikeastaan hänelle kuulu. Kerran sain kuulla pitkän analyysin siitä kuinka selvästi minun ja erään toisen tuttavani välillä säkenöi jokin tähtiin kirjoitettu intohimoinen rakkaus. Tätä samaa analyysiä olivat kuuntelemassa sekä minun että tuon toisen tuttavani puolisot. Valitettavasti emme ole vieläkään tunnistaneet tätä vuosisadan rakkaustarinaa vaan entiset parisuhteemme ovat jatkuneet onnellisesti ennallaan.

Yliherkäksi minut tekee erityisherkkyydellään ratsastavien henkilöiden tapa kohottaa itsensä muiden yläpuolelle neurologisen eroavaisuutensa vuoksi. Se, että näkee toisten auroja tai tarvitseen aikaa itselleen tai liikuttuu kaunista musiikkia kuullessaan ei tarkoita sitä, että olisi millään tavalla meitä tavallisia talliaisia parempi tai saisi sen vuoksi erityiskohtelua.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:11"]

Erityisherkät voisi käpertyä sikiöasentoon, työntää peukalon suuhun ja näivettyä peloissaan pois häirittsemästä normaaliälyisten elämää[/quote]

Kommenttisi on paitsi asiaton myös epälooginen. Erityisherkkyydellä ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Ei ainakaan niin että erityisherkkyys=normaalia alempi älykkyys kuten sinä ilmeisesti kuvittelet.

Vierailija
22/37 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:27"]

Termin pitäisi olla vammaisherkkä, niin itsediagnoosit vähenisivät merkittävästi.

[/quote]?? Voisitko vähän täsmentää? Herkkä vammaisille? Millä tavalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:56"]

Lähipiirissäni näyttää tämän vuoden villitys olevan erityisherkkyys. Aivan varmasti on erityisherkkiä ihmisiä ja elämä voi olla paikoitellen haastavaa, mutta oikeasti: niin se on meille muillekin.

Yliherkistyn aiheelle kun erityisherkkä käyttää herkkyyttään tekosyynä, esimerkiksi töissä. Työtoverini on päättänyt, ettei hänen tarvitse tavata muutamaa asiakastamme, koska "saa heistä pahaa energiaa". Kyseiset asiakkaat ovat vaativia, mutta tuovat rahaa. Mutta koska minä en saa heistä pahaa energiaa, joudun minä hoitamaan heidät.

Tuttavapiiristäni löytyy myös ihmisiä, jotka tappelevat pienistä asioista vastaan, koska ovat erityisherkkiä. Yksi on herkkä palloilulajeille. Päätimme siis parin kaverin kanssa lähteä keilaamaan ja pyysimme häntä mukaan. Keilailu ei hänelle sopinut, sillä hän ei pelaa palloilulajeja. Mutta kun menimme ilman häntä keilaamaan, saimme kuulla pitkään siitä, kuinka emme huomioineet hänen erityistarpeitaan.

Toinen tuttavani näkee taas ihmisten väliset suhteet ja hänen yliluonnollinen kykynsä antaa hänelle oikeuden kommentoida asioita, jotka eivät oikeastaan hänelle kuulu. Kerran sain kuulla pitkän analyysin siitä kuinka selvästi minun ja erään toisen tuttavani välillä säkenöi jokin tähtiin kirjoitettu intohimoinen rakkaus. Tätä samaa analyysiä olivat kuuntelemassa sekä minun että tuon toisen tuttavani puolisot. Valitettavasti emme ole vieläkään tunnistaneet tätä vuosisadan rakkaustarinaa vaan entiset parisuhteemme ovat jatkuneet onnellisesti ennallaan.

Yliherkäksi minut tekee erityisherkkyydellään ratsastavien henkilöiden tapa kohottaa itsensä muiden yläpuolelle neurologisen eroavaisuutensa vuoksi. Se, että näkee toisten auroja tai tarvitseen aikaa itselleen tai liikuttuu kaunista musiikkia kuullessaan ei tarkoita sitä, että olisi millään tavalla meitä tavallisia talliaisia parempi tai saisi sen vuoksi erityiskohtelua.

[/quote]

Nuo esimerkkisi eivät ole erityisherkkiä sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan ihan vaan pölvästejä ihmisiä. Sitä en ymmärrä, miksi annat työkaverisi kävellä ylitsesi?

Vierailija
24/37 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:11"] Erityisherkät voisi käpertyä sikiöasentoon, työntää peukalon suuhun ja näivettyä peloissaan pois häirittsemästä normaaliälyisten elämää. [/quote] Sinäkö normaali älyinen? En jaksa uskoa. Kiitos nauruista. Todistetusti normaalia älykkäämpi ja herkkä. [/quote] Normaalia älykkäämmät tietävät, miten normaaliälyinen kirjoitetaan.

[/quote]

Et tiedä älykkyydestä oikeastaan mitään. Ota selvää asioista. Pilkun nussiminen ei ole mitään älykkyyttä nähnytkään.
[/quote]
Kuulostat siltä, että olet käynyt läpi elämän kovan koulun.

Vierailija
25/37 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaas kun kerron. Minulla tuli oire. Tunsin äänet kipuna. Normaalit tuolin siirtelyt yms. tunsin kipuna. Sitä on vaikea uskoa ellei ole kokenut. Itselläni syynä oli pienen pieni kasvain päässä. jos olisin silloin sanonut jollekin, että älä siirrä tuolia, koska minua sattuu, olisin saanut hullun leiman. Tämän kokemuksen jälkeen uskon, että pienet poikkemat aivoissa voivat aiheuttaa vaikka mitä. Olen siis kokemuksen avulla oppinut, että elämässä voi olla jotain minulle outoa ja silti loogista.

Vierailija
26/37 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:16"]

Erityisherkkyys on jotain ihan muuta kuin ap:n kuvailemat tapaukset. Se liittyy neurobiologiaan ym. ja oireet ovst jitain ihan muuta. Energiat ja yliluonnolliset kyvyt ovat sitten jotain muuta. Vähän kuin laittaisit yhdysmerkin astronomialle ja astrologialle!

[/quote]Tässäpä se kiteytetysti sanottiin :)

Vierailija
27/37 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:17"]

Minua ahdistaa oikeasti erityisherkät eli nämä, jotka vouhkaavat hajusteista eli ovat niille yliherkkiä. Kaiken huippu oli kansalaisadressi asiasta, ei yksilön oikeutta hajusteisiin voi kieltää millään lailla tai hyökätä kimppuun jossain päiväkodin/koulun naulakolla, jos lapsesi vaatteet tuoksuvat erillaisilta.Toinen juttu ovat sitten nämä, jotka löytävät muka hometta kaikkialta sieltäkin, missä sitä ei edes ole. Unohdetaan, että lapsiperheita riivaavat normaalit kausiflunssat siinä missä muitakin.

[/quote]

Yksilön oikeus lisääntymisvaarallisiin ja ravintoketjussa kertyviin aineisiin? Kirjoituksesi on tosi tökerö. Hajusteyliherkät todella kärsivät vahvoista hajuista ja saavat fyysisiä oireita. Lisäksi hajusteiden todellisista vaikutuksista kaikkiin eliöihin, mukaanlukien hajuja hölväävät tollot ihmiset! ei ole varmuutta, mutta ne ovat mahdollisesti hormonihäiritsijöitä eli yksi potentiaalinen tekijä mm. miesten feminisoitumisessa ja lapsettomuusongelmissa.

Hajuista kärsii moni ja haittavaikutukset voivat olla hyvinkin laajat, kukaan ei kärsi hajusteettomuudesta. Mutta kun minäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäMINÄ!

Vierailija
28/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea tämä teksti aiheesta: https://maailmasisallani.wordpress.com/2014/11/11/erityisherkkyys-paivan-puheenaihe/

Toki termiä käytetään väärin, mutta kyseessähän on oikeastaan vain toteamus, että jopa viideosa ihmisistä on synnynnäisesti selvästi herkempiä kuin muut. Myös eläimissä on "erityisherkkiä" (säikympiä, harkitsevampia) suunnilleen samassa suhteessa. Jos viidesosa on erityisen herkkiä, ei liene mikään ihmekään, että yhtäkkiä tästä puhutaan niin paljon. Toki noin suureen joukkoon mahtuu myös kaikenlaisia turhasta kitisijöitä. He varmasti ovat myös erityisherkkiä, muttei se tarkoita, että erityisherkkyys sinänsä olisi jotain huuhaata. Sanana se on ehkä vähän harhaanjohtava, mutta ilmiö on ihan yhtä todellinen kuin vaikka se, että osa ihmisistä on perusolemukseltaan sosiaalisempia kuin toiset.

Vierailija
29/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:56"]

[/quote]Oikeasti erityisherkät eivät pidä melua itsestään!

Vierailija
30/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:17"]

Minua ahdistaa oikeasti erityisherkät eli nämä, jotka vouhkaavat hajusteista eli ovat niille yliherkkiä. Kaiken huippu oli kansalaisadressi asiasta, ei yksilön oikeutta hajusteisiin voi kieltää millään lailla tai hyökätä kimppuun jossain päiväkodin/koulun naulakolla, jos lapsesi vaatteet tuoksuvat erillaisilta.Toinen juttu ovat sitten nämä, jotka löytävät muka hometta kaikkialta sieltäkin, missä sitä ei edes ole. Unohdetaan, että lapsiperheita riivaavat normaalit kausiflunssat siinä missä muitakin.

[/quote]

Yksilön oikeus lisääntymisvaarallisiin ja ravintoketjussa kertyviin aineisiin? Kirjoituksesi on tosi tökerö. Hajusteyliherkät todella kärsivät vahvoista hajuista ja saavat fyysisiä oireita. Lisäksi hajusteiden todellisista vaikutuksista kaikkiin eliöihin, mukaanlukien hajuja hölväävät tollot ihmiset! ei ole varmuutta, mutta ne ovat mahdollisesti hormonihäiritsijöitä eli yksi potentiaalinen tekijä mm. miesten feminisoitumisessa ja lapsettomuusongelmissa.

Hajuista kärsii moni ja haittavaikutukset voivat olla hyvinkin laajat, kukaan ei kärsi hajusteettomuudesta. Mutta kun minäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäMINÄ!

[/quote]

Minä itse taas ihmettelen ihmisiä, jotka ehdoin tahdoin haluavat käyttää aineita, jotka on todettu vaaralliseksi ihmisille. Toki niitä saavat käyttää ja sitä kautta vaikuttaa omiin lapsiin ja lapsenlapsiinkin. Mutta se, että joku haluaa ehdoin tahdoin työskennellä homeisessa rakennuksessa, käyttää hajusteellisia pesuaineita ja jopa sellaisia aineita, joissa on todettu syöpää aiheuttavia tekijöitä.

No onhan niitäkin, jotka raivoisasti tappelevat oikeudesta tupakoida joka paikassa. Kaikki, jotka eivät siedä tupakanhajua, eivätkä halua elää tupakansavuisissa huoneissa, ovat heidän mielestään typeriä, erityisherkkiä nillittäjiä.

Vierailija
31/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkkyydessä ei minua muu ärsytä kuin se, että erityisherkät ja "erityisherkät" ovat usein aggressiivisia ei-erityisherkkiä kohtaan. En kyllä itse tahtoisi olla erityisherkkä, koska siitä tulee mieleen pehmo, joka itkee kaikesta.

Vierailija
32/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse herkkä ihminen, ja jollain tasolla minuakin ärsyttää, että erityisherkkyydestä on tehty niin suuri ilmiö. Itse en ole koskaan tehnyt herkkyydestäni numeroa, mutta se on asia, jota lähemmin minua tuntevat eivät voi olla vuosien saatossa huomaamatta. En pidä itseäni mitenkään erityisenä, olen vain sattunut syntymään tälläiseksi. Enkä kyllä yleensä vaadi mitään erityiskohtelua piirteeni vuoksi.

Herkkyys ei ole sairaus, vaikka se voikin tehdä sairaaksi. Toisaalta herkkä ihminen saa myös helpommin positiivisia kokemuksia pienemmällä ärsykkeellä kuin monet muut. Itse pidän herkkyyttä lahjana, vaikka pahimmillaan se onkin vienyt minut syvään masennukseen. Vastakohtana on kuitenkin se, että ajoittain koen valtavaa mielihyvää kun aistin ympärillä kauneutta, värejä ja positiivista energiaa, joka kumpuaa välillä todella pienistäkin lähteistä.

Vierailija
33/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla ei ole näemmä mitään tietoa siitä, mitä erityisherkkyydellä tarkoitetaan ja käyttää sitten sanaa epämiellyttävistä ihmisistä puhuessaan. Ei herkkää, mutta typerää.

Vierailija
34/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 10:36"]

Ap:lla ei ole näemmä mitään tietoa siitä, mitä erityisherkkyydellä tarkoitetaan ja käyttää sitten sanaa epämiellyttävistä ihmisistä puhuessaan. Ei herkkää, mutta typerää.

[/quote]

Hei, kyllä epämiellyttävätkin ihmiset voivat olla erityisherkkiä. Jos heitä on viidesosa väestöstä niin mukaan mahtuu varmasti myös niitä v-mäisiä nillittäjiä. :) Ei se herkkyys kenestäkään pyhimystä tee.

t. Itsekin herkkä

Vierailija
35/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy, miksi tästä on "tehty" näin iso juttu, on mediassa.

Herkkyys on aihe, joka koskettaa monia, mutta josta ennen ei ole kauheasti puhuttu julkisuudessa (ei ainakaan positiiviseen sävyyn). Nyt kun siitä puhutaan, moni tietysti kiinnostuu ja tunnistaa jutuista itsensä tai tuttunsa.
Siitä seuraa, että herkkyysaiheisia juttuja luetaan paljon. Lehdet keräävät klikkailuja ja julkaisevat yhä uusia juttuja erityisherkkyydestä. Osa "uutisista" on ihan tyhjänpäiväisiä listoja, mutta sellaistahan tämä someaika tuppaa olemaan. Kunhan klikkauksia tulee, niin kaikki on hyvin.

Sinänsä on kyllä kiva ja hieno asia, että herkkyydestä puhutaan. Enemmän kyllä kaipaisin laadukasta keskustelua ja pohdintaa kuin selfhelp-testejä ja naistenlehtien kiiltokuvatyttökuvia

Vierailija
36/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meitä nyt niin paljon ole, 10-20%, ei luulisi olevan vaivaksi asti. En ole kyllä itse kellekään kertonut että olen erityisherkkä. Hyödyn ja kärsin siitä suunnilleen yhtä paljon niin ammatissani kuin yksityiselämässä.

Vierailija
37/37 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ollut herkkä. En kyllä valita tästä muille. Erityisherkkyys-käsitteeseen tutustuminen auttoi oivaltamaan joitain uusia juttuja itsestä ja nyt pystyn paremmin säätelemään vireystasoani. Se EI tarkoita, että laistaisin velvollisuuksistani tai vaatisin muilta huomiota, vaan että esim. tiedän miten saan itseni rauhoittumaan ennen nukkumaanmenoa tai miten välttää ylireagoimista stressaavissa tilanteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi