Tuoksuton työpaikka= tuoksut sallitu vapaasti. Pesuaine haisee ja ihmisten kosmetiikat.
Täyttyykö tuo lupaus ikinä? Ei ainakaan meillä.
Ihan työpaikan pesuainekin tuoksuu!!
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Joka sairautta ei tarvitse ottaa huomioon.
Varsinkaan näitä mieleen liittyviä.
Nämä määräilijät ovat varmasti vihreitä tai demareita, koska heillä on tämä ”kielletään kaikki” - moodi päällä koko ajan.
https://tttlehti.fi/voidaanko-hajusteet-kieltaa-tyopaikalla/
Työnantaja ei voi määrätä millä työntekijä itsensä tai vaatteensa pesee. Meilläkin on töissä näitä hörhöjä, jotka yrittävät määrätä kaikkien muiden pyykinpesuaineista, shampoista jne.
Moni hajusteyliherkkä on irtisanottu heikentyneen työkyvyn vuoksi. Oikea toimenpide. Olen työskennellyt eri virastoissa, kukaan ei ole valittanut tuoksuista. Pysyköön kotona, ellei kestä normaalia työelämää. Pahempiakin sairauksia on. Ette saa myötätuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaanko työssä hajuvettä? Joka työaamu pystyn haistamaan, onko työkaverini saapunut töihin ennen minua.
Omaan hajuveteen tottuu ja sitä joutuu näköjään lisäämään koko ajan.
Tätä minäkin ihmettelen, että miksi töihin pitää kaataa päälleen pullollinen hajuvettä. Omassa työpaikassani voimakkaiden hajusteiden käyttäminen on kielletty (ihan ymmärrettävää elintarviketeollisuudessa), mutta silti siellä on näitä tyyppejä, jotka "tuoksuvat" vielä minuutteja poistumisensa jälkeen..
Pitäisikö jokaisen ostaa vain ja ainoastaan tuoksuttomia dödöjä, pesuaineita, saippuoita sekä olla käyttämättä hajuvesiä?
Huoh, eiköhän tuossa mennä jo liian pitkälle.
Ostan sen hajuisia saippuoita ja pesuaineita, sekä dödöjä joita haluan. Hajusteellisia rasvoja en pysty atooppisen ihon takia käyttämään, mutta hajuvesiä käytän joka päivä, kuitenkaan koko pulloa suihkuttamatta kerralla.
Jos häiritsee, että joku tykkää tuoksua niin mieti joku sellainen ammatti jota voit rauhassa tehdä vain omassa kodissa. Mikään paikka tai työpaikka ei siltikään ole kokonaan täydellisesti hajusteeton, vaikka siellä olisikin seinällä tai vessassa "ethän tuoksu liikaa?" - lappu.
Ulkona kulkee paljon autoja, enkä minäkään siitä hajusta pidä, mutta kukas kaupassa jne käy ellen minä ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikallani, eräs keski- ikäinen eukko lotraa hajuvettä niin, että päivät menee aivastellessa. Imelä, vastenmielinen lemu koko ajan. Pomo ei uskalla tälle boomerille sanoa mitään. Pakko ottaa loparit, kun ei voi tehdä töitä hajun tähden.
No etkö voi itse sanoa hänelle, ihan ystävällisesti? Miten aiot pärjätä seuraavassa työpaikassa? Hajuallergisten ajatus, että hajut pitää saada pois maailmasta on epärealistinen, enemmän pitäisi siedättää itseään, sitenhän muitakin allergioita tänä päivänä hoidetaan. Ja lakata pyörittämästä päässään noita liioittelevia myrkkykemikaali-ajatuksia, varmasti osa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
https://tttlehti.fi/voidaanko-hajusteet-kieltaa-tyopaikalla/
Työnantaja ei voi määrätä millä työntekijä itsensä tai vaatteensa pesee. Meilläkin on töissä näitä hörhöjä, jotka yrittävät määrätä kaikkien muiden pyykinpesuaineista, shampoista jne.
Tämän pitäisi olla sanomattakin selvää. Ihmisillä on syitä miksi käytetään esim tiettyä pesuainetta tai tiettyä rasvaa. Ihmisiin jää myös hajua esim vauvan hoitotuotteista ja syödystä ruuasta.
Ja olen itsekin herkkä hajuille. En vain koe, että koko maailman tarvitsisi pyöriä napani ympärillä vaan keksin omia tapoja selvitä arjesta. Kyllä mä voin kiertää kauempaa sen ihmisen, joka haisee vauvan talkilta, koska joutuu sitä lapsensa vaippaihottumaan käyttämään. Tai sen joka haisee koiralta koska omistaa koiran.
Oma lukunsa ovat toki ne toimiston rouvat, joiden hajuveden haistaa käytävän toisesta päästä tai käsirasvan lemu leijailee käytävällä vielä vartti sen jälkeen kun tyyppi on hävinnyt työhuoneeseensa. Nämä eivät mielestäni ole ok ja niistä kyllä valittaa toimistolla nekin, jotka hajuihin ei pahemmin reagoi.
Ihmeellisiä kommentteja täällä osa. Jos työpaikalla on pyydetty, että ei käytettäisi hajustettuja tuotteita ja parfyymejä, niin eikö tällaista kehotusta sitten ihan hyvin voi noudattaa. Mitä haittaa siitä on kellekään, jos tulee toimistolle ilman hajusteita? Nyt jotkut ehkä ajattelevat, että "mutta minä tykkään parfyymeistäni ja minä kyllä saan käyttää omia tuoksutuotteitani miten haluan!". Eikö tässä kuitenkin voisi ajatella asiaa myös oman navan ulkopuolelta, että kaikilla olisi hyvä olla? Hajusteita voi sitten käyttää vapaa-ajalla.
Itselleni muistuu mieleen, kun olin sairaalassa muutamia viikkoja ja eräs hoitaja käytti jotain aivan karmivaa ja vahvaa hajuvettä, joka jäi huoneeseen leijumaan pitkiksi ajoiksi. Sairaalat tietääkseni pitäisi olla hajusteettomia. Mutta niin vain oli tämäkin hoitaja kai ajatellut, että hänellä kyllä on oikeus käyttää hajuvettään, vaikka lemu sitten saikin jo valmiiksi huonovointiset potilaat yökkimään entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä kommentteja täällä osa. Jos työpaikalla on pyydetty, että ei käytettäisi hajustettuja tuotteita ja parfyymejä, niin eikö tällaista kehotusta sitten ihan hyvin voi noudattaa. Mitä haittaa siitä on kellekään, jos tulee toimistolle ilman hajusteita? Nyt jotkut ehkä ajattelevat, että "mutta minä tykkään parfyymeistäni ja minä kyllä saan käyttää omia tuoksutuotteitani miten haluan!". Eikö tässä kuitenkin voisi ajatella asiaa myös oman navan ulkopuolelta, että kaikilla olisi hyvä olla? Hajusteita voi sitten käyttää vapaa-ajalla.
Itselleni muistuu mieleen, kun olin sairaalassa muutamia viikkoja ja eräs hoitaja käytti jotain aivan karmivaa ja vahvaa hajuvettä, joka jäi huoneeseen leijumaan pitkiksi ajoiksi. Sairaalat tietääkseni pitäisi olla hajusteettomia. Mutta niin vain oli tämäkin hoitaja kai ajatellut, että hänellä kyllä on oikeus käyttää hajuvettään, vaikka lemu sitten saikin jo valmiiksi huonovointiset potilaat yökkimään entisestään.
Outoa minustakin, että jollekin on elintärkeää itseilmaisua saada marinoida itsensä jossain voimakkaan tuoksuisessa aineessa. Hajustettuja deodorantteja ja voiteita yms. en kieltäisi, koska ne harvoin tuoksuvat metrien päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikallani, eräs keski- ikäinen eukko lotraa hajuvettä niin, että päivät menee aivastellessa. Imelä, vastenmielinen lemu koko ajan. Pomo ei uskalla tälle boomerille sanoa mitään. Pakko ottaa loparit, kun ei voi tehdä töitä hajun tähden.
No etkö voi itse sanoa hänelle, ihan ystävällisesti? Miten aiot pärjätä seuraavassa työpaikassa? Hajuallergisten ajatus, että hajut pitää saada pois maailmasta on epärealistinen, enemmän pitäisi siedättää itseään, sitenhän muitakin allergioita tänä päivänä hoidetaan. Ja lakata pyörittämästä päässään noita liioittelevia myrkkykemikaali-ajatuksia, varmasti osa ongelmaa.
Hajusteallerginen saa siedätyksestä vain astman, eli tilanne vain pahenee. Muutenkin tuo "liioittelevia myrkkykemikaali-ajatuksia" on ihan samaa asennetta kuin 40 vuotta sitten maitoallergisten kohtaama asenne. Ei maidolle voi olla allerginen, ei siitä mitään oireita tule, pitää vain siedättää!
Työpaikoilla yleisessä käytössä olevat pesuaineet pitäisi saada kyllä hajusteettomiksi. Vähentäisi sitä hajukakofoniaa reilusti. Muutenkin pitäisi käyttää hajusteettomia pesuaineita ja erikseen laittaa yhtä tuoksua, muuten päätyy tuoksumisen sijaan haisemaan hyttysmyrkky-kissanpissalle. Ja sitä yhtä hajustetta olisi syytä vaihdella muutaman viikon välein, jotta oma nenä sen haistaa tuoksun pienestäkin määrästä.
Lisäksi osalla meistä, minä siis kuulun näihin, on iholla jotain tiettyä bakteeria, joka tiettyjen hajusteiden kanssa jouduttuaan tekemisiin alkaa haisemaan sille kissanpissalle. Kaikilla ihmisillä tätä ei ole, ja jos kirppikseltä ostan vaatteen, se ei haise aluksi, mutta jos se on pesty hajustetulla pesuaineella aiemmin, minun päällä se alkaa haisemaan kissanpissalle. Hajustejäämät kuluu aikanaan pois, mutta inhottaa haista kammottavalle aluksi. Vaatteen edellisellä omistajalla ei ole ollut tätä ongelmaa. Pidänkin kirppisvaatteita ensin pitkään kotona ja pyrin pesemään ja tuulettamaan niitä paljon alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa minustakin, että jollekin on elintärkeää itseilmaisua saada marinoida itsensä jossain voimakkaan tuoksuisessa aineessa. Hajustettuja deodorantteja ja voiteita yms. en kieltäisi, koska ne harvoin tuoksuvat metrien päähän.
"Oikeaoppinen" parfyymienkaan käyttö ei tuoksu metrien päähän, vain halausetäisyydelle (joka toivottavasti toteutuu aniharvoin työpaikalla). Ehkä tässä olisi parannuksen paikka, pitäisi saada yleiseen tietoon paitsi tuoksujen annostelu, myös se, että tuoksua pitäisi vaihdella, jotta välttyy aistien turtumiselta (olfactory adaptation). Ei siis pullollista Opiumia niskaan ja bussiin, mikä on se klassinen kauhukuva. Aiemman kirjoittajan ehdotus, missä kaikki muut käytetyt tuotteet ovat tuoksuttomia, jotteivät ne riitele hajuveden kanssa, on oleellinen sekamelskan välttämisessä.
Minulla on pari ns. tuoksuherkkää työkaveria. En käytä hajuvesiä, mutta kylläkin huuhteluainetta pyykkiin ja hajustettua deodoranttia. Työkaverit ovat joskus vähän osoittavat mieltään kun kuulemma on liikaa tuoksuja. Minä en sano mitään, vaikka heistä lähtevää hienhaju on aika kuvottava. Lisäksi toinen haisee jatkuvasti valkosipulin ja vanhan viinan yhdistelmälle ja toinen haisee huonosti pyyhitylle pyllylle. Ei minullakaan aina ole niin helppoa.
Ja vielä: suuri osa hissien ja bussien ja ehkä työpaikkojenkin tuoksumisesta, jos kyse on parfyymeista eikä pesuaineista, tulee siitä, että monella on tapana ruiskauttaa tuoksu viimeisenä pisteenä laittautumisen päälle, pahimmillaan juuri ennen kuin juoksee ulos ovesta. Näin se voimakas ensituoksu on siellä rapussa ja kanssamatkustajan nenässä, eikä jää kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Monessa työpaikassa sosiaalisissa tiloissa lappu tulethan tuoksutta.
Näin on, mutta harmi kun moni aikuinenkaan ei noudata tuota.
Mitä kansainvälisemmäksi työpaikka käy, niin sitä vaikeampaa tuo on. Kulttuurierot jne.
Hiki haisee myös. Samoin ruoka taukohuoneessa
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla on kans kokemuksia hoitajista joilla on ollut paljon hajusteita töissä! Yks mies haisi siis niin sikana partavedelle että meinasin pökrätä. Se haju jäi leijumaan huoneeseen pitkäksi aikaa. Olin silloin neurologisella osastolla ja ökät oli muutenkin kurkussa niin eipä tehnyt hyvää ne ylimääräiset tuoksut! Myös kotihoidossa on ollut sairaanhoitajia joiden hajuvedet jää omaan kämppään leijailee, tosi mukavaa.
Työpaikalla on eräs nainen, joka aina suureen ääneen voivottelee milloin deodoranttini hajua, milloin huuhteluaineen tuoksua vaatteissani.
Itse käy tupakalla vartin välein.
Voin tupakoimattomana sanoa, että jos jokin haju on ällö, niin se löyhkä minkä röökaaja levittää ympärilleen.
Rikkaan ihmisen valitusta kun on asiat liian hyvin.