Poikaystävä tahtoo abortin
Tarvitsisin paljon nyt apua, pääni on aivan sekaisin. Kellekkään läheiselleni en ole kertonut raskaudestani, ainoastaan poikaystävälleni.
Olemme jo monta viikkoa epäileet poikaystävän kanssa, että saattaisin olla raskaana. Tällöin poikaystäväni sanoi että on tukenani tapahtui mitä tapahtui tai päätän mitä tahansa. Olen koko ajan sanonut hänelle että abortti on varmaan ainoa mahdollisuus nykyisessä tilanteessani.
Nytkun raskaus on vahvistunut, 7+2, poikaystäväni ei nää muita vaihtoehtoa kuin abortin ja sanoo ettei tahdo isäksi näin nuorena. Täytän tänä vuonna 21 ja hän on vuoden vanhempi.
Minä taas olen raskauden vahvistuttua alkanut toivomaan että voisin pitää lapsen, mutta taloudellinen tilanteeni on todella huono, varsinkin jos jään yh-äidiksi niinkuin varmasti jäisinkin. Valmistun tänä keväänä, ja asun tällä hetkellä asunnossa jonka vuokraan minulla ei ole varaa yksin ja kämppikseni muuttaa pois tässä kuussa. Laskettu aikani on syyskuussa, ja en yhtään tiedä missä ja miten elättäisin lapseni.. tuntuu että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin abortti, mutta en todellakaan haluaisi sitä. Tuntuu myös että olen epäreilu poikaystävääni kohtaan, jos pidän lapsen ja pakotan hänet isäksi, sillä hän varmasti kuitenkin osallistuisi lapsen elämään vaikka lapsen pitäminen johtaisi eroon.
Tahtoisin nyt jonkun ulkopuolisen mielipiteen asiaan, mahdollisia neuvoja ja kokemuksia, kun en tahdo kellekään ystävälleni tai perheelleni asiasta vielä puhua.
Kommentit (16)
Tee niin kuin sinusta tuntuu parhaalta. Eräs ystäväni teki abortin sinun ikäisenäsi poikaystävän ja äidin painostuksesta, ja katuu sitä kovasti. :( Onko sinulla sukulaisia keneltä saisit apua jos päätät pitää lapsen? Vanhempia, joiden luona voisit vaikka asua jos tilanne niin vaatii?
Oletko jo ollut neuvolaan yhteydessä? Varaa aika sinne ja kerro avoimesti tilanteestasi. He ovat nähneet paljon vastaavia tapauksia ja osaavat kertoa vaihtoehdoista. Siellä tunnetaan myös kelan käytännöt, eli he voivat kertoa mitä tukia saisit yksinhuoltajana. Neuvolan ensimmäinen aika on kiireetön 1,5 tunnin aika ja sen voi käyttää tuohon jutteluun. Uskon että keskustelu ulkopuolisen kanssa selkiyttää tilannetta omassa mielessäsi, ja teet parhaan mahdollisen valinnan.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:08"]Tee niin kuin sinusta tuntuu parhaalta. Eräs ystäväni teki abortin sinun ikäisenäsi poikaystävän ja äidin painostuksesta, ja katuu sitä kovasti. :( Onko sinulla sukulaisia keneltä saisit apua jos päätät pitää lapsen? Vanhempia, joiden luona voisit vaikka asua jos tilanne niin vaatii?
[/quote]
Sitä pelkäänkin että tulen katumaan :/ ainoat sukulaiset joilta uskon apua saavani ovat isovanhempani, mutta en heitä haluaisi rasittaa sillä he ovat jo niin vanhoja, vaikka mielellään he auttaisivat.
Vanhempien luona asuminen ei ole vaihtoehto, ehkä lapsen syntymään asti, mutta sen jälkeen ei enää.
Minulla ei ole omaa kokemusta, mutta olin juuri ystäväni tukena kun hän teki abortin noilla samoilla viikoilla. Lääkkeellinen keskeytys on aika helppo ja ystävälleni ei ainakaan tullut mahdottomia kipuja tms. Noilla viikoilla toimenpide on vielä helppo. Ikävuodet 20-30 ovat erityislaatuisia siitä syystä että silloin muututaan oikeasti aikuisiksi ja löydetään se oma elämä. Lapsi muuttaa paljon.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:10"]Oletko jo ollut neuvolaan yhteydessä? Varaa aika sinne ja kerro avoimesti tilanteestasi. He ovat nähneet paljon vastaavia tapauksia ja osaavat kertoa vaihtoehdoista. Siellä tunnetaan myös kelan käytännöt, eli he voivat kertoa mitä tukia saisit yksinhuoltajana. Neuvolan ensimmäinen aika on kiireetön 1,5 tunnin aika ja sen voi käyttää tuohon jutteluun. Uskon että keskustelu ulkopuolisen kanssa selkiyttää tilannetta omassa mielessäsi, ja teet parhaan mahdollisen valinnan.
[/quote]
Minulla on ensi viikolla aika neuvolaan, minun pitikin aloituksessa kysyä että pystyykö siellä tällaisista asioista jutella mutta unohdin. Hyvä että asia selvisi :)
Mun veljentyttö 18 v sai puoli vuotta sitten vauvan. Raskaus oli yllätys ja hänellä meni välit isäänsä hetkeksi. Mutta nyt on kaikki hyvin..olemme saaneet sukuun ihanan pikku-ukkelin!!
Itse tein abortin sinun iässäsi. Olin raskaana ukkomiehelle..hän sanoi että jos lapsi syntyy ei ole missään tekemisissä kanssani. Se oli rankkaa..masennuin pahasti. Mutta se oli oikea päätös, mutta vaikutti suuresti elämäön ja mieleen. Ehkä olisin ollut onbellisempi jos en ois tehnyt aborttia?
Suomessa ei kukaan kuole nälkään tai joudu asumaan lapsen kanssa kadulla. Sinuna en miettisi taloudellista selviytymistä, mutta henkistä sitäkin enemmän.
Älä murhaa lastasi. Kyllä yhteiskunta huolehtii kaikista. Abortoi poikaystäväsi jos ei halua ottaa vastuuta.
Kannataa todella miettiä millaiset tukiverkot sinulla on. Kuka voi hoitaa lasta, jos sinun pitää mennä lääkäriin, haluat kampaajalle, kaverin synttäreille, baariin, jumppaan tai työhaastatteluun? Ja haluatko elää tukirahoilla?
Näitä saa lukea täältä joka päivä! Onko koulussa enää ollenkaan ehkäisyvalistusta?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:37"]Näitä saa lukea täältä joka päivä! Onko koulussa enää ollenkaan ehkäisyvalistusta?
[/quote]
voi kyllä on, vahinkoja vaan sattuu.
T. Kumi hajosi ja jälkiehkäsy otettu, tässä sitä silti ollaan.
Äitiyslomalla/vanhempainvapaalla voit syventää koulutustasi osa-aikaisesti mikä auttaisi CV aukon kanssa myöhemmän työllistymisen suhteen. Eihän siinä ole mitään takeita myöskään, että saat työpaikkaa tai uutta kämppistä vaikka kuinka abortoisit. Sitten vaan olet tehnyt abortin "turhaan". Sosiaalitoimisto kyllä auttaa löytämään kohtuuhintaisen asunnon. Tukien varaanhan sinä joutuisit, mutta kyse ei selvästikkään ole mistään elämäntapavalinnasta tukiloisena, joten en tekisi ristimerkkejä suuntaasi tai syyttäisi paskaksi ihmiseksi.
Poikaystävälläsi on oikeus mielipiteeseensä. Hän tuntee itsensä parhaiten, ja jos hän sanoo, ettei hänestä ole vielä isäksi, niin sillä lailla se sitten on. Jos minä olisin sinä, tekisin abortin.
Paras ratkaisu oli pitää lapsi ja olla vaatimatta isyyden tunnustamista. Näin saat olla itse äiti mutta et "pakota poikaystävää isäksi".
Ota tosiaan neuvolaan yhteyttä. Abortti vastoin omaa tahtoasi on kyllä väärin, siihen et voi suostua.
Kyllä sä kämpän saat. Mut toi että vasta valmistut on huono, eläisit vaan tuilla.