Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistan vielä kun tv:ssä oli kolme kanavaa

Vierailija
10.02.2015 |

Mikroaaltouuni tuli meille ja se oli sitten kummallinen uutuuskapistus. Hintarallista ostettiin erivärisiä kumilenkkejä ja niitä piti olla ranteessa monta.

Muistan myös edelleen kavereiden puhelinnumerot ulkoa kun niitä sai aina olla veivaamassa puhelimella.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken kaikkiaan elämä oli silloin parempaa kun ei ollut kaikenmaailman someja ja miljoonia eri kanavia ja jatkuva infoähky. Puhelimetkaan eivät kulkeneet koko ajan mukana, ja todella hyvin pärjäsi.

Vierailija
42/57 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 06:51"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 06:48"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:13"]Muistan kun meillä näkyi vain yksi kanava. [/quote] Sama tääällä. Se mikä tässä muistossa on erityisesti jäänyt mieleen, että jo silloin tuli aamu-uutiset ja jotain muutakin ohjelmaa. Sitten aamu-tv katosi ja tuli takaisin vasta vuosikymmeniä myöhemmin. Välillä epäilyttää, että onko tämä muistikuva edes oikein... Onko muilla vastaavaa muistoa? Ohjelma-aikojen ulkopuolella tuli testikuvaa.

[/quote]

Minä en muista aamu-uutisia. Meillä näkyi vain yksi kanava, mutta silloin oli jo kaksi kanavaa. Se oli joissain televisioissa, ettei ollut kuin yksi kanava. Tämä muisto on 60-70-lukujen vaihteesta. 

[/quote]

Meillä sama. Meillä oli silloin 1962 - ennen minun syntymääni - ostettu His Masters Voice -merkkinen telkkari, josta sai näkymään vain yhden kanavan. Ennen vuotta 1971 sillä ei ollut paljoakaan väliä, koska Eurajoen linkkitorni ei tarjonnut meille satakuntalaisille kuin sen yhden ainokaisen kanavan, näin olen jostakin joskus aikuisiällä lukenut. Mutta siis vuodesta -71 alkaen TV2 olisi näkynyt meillä, jos telkkarista olisi sen saanut viritettyä. Minulla olikin tapana käydä parinsadan metrin päässä asuvan setäni luona katsomassa mm. Columboa ja Perhe on pahin -sarjaa, koska ne tulivat kakkoselta eivätkä siis meillä näkyneet. Asia korjaantui vasta sitten, kun His Masters Voice meni siihen kuntoon, että sen kuva alkoi pyöriä, ja isä vihdoin suostui ostamaan uuden Asa-merkkisen mustavalkotelkkarin. Se tapahtui vasta vuonna -75, ja se telkkari oli meillä vain kaksi vuotta ennen kuin siirryttiin sitten väriaikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:58"]Ja ohjelmat loppui varmaan klo 22 iltaisin. Muistan kun oli vain 2 kanavaa :)
[/quote]

Mäkin muistan kun oli vain kaksi.

Vierailija
44/57 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan runon:
laitteissa on jotain vikaa,
Korjataan kai tuota pikaa,
Malttakaa siis aikaa vähän,
Lähetys ei pääty tähän.
Tuo siis tuli, kun oli häiriö ja lähetys poikkaistiin

Vierailija
45/57 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:13"]

Muistan kun meillä näkyi vain yksi kanava.

[/quote]

Niin minäkin:)

Vierailija
46/57 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 08:07"]

Oliks nelonen aluksi joku PTV? Meillä katottiin Kettua lauantaisin saunan jälkeen ja tykkäsin ysärillä Onnenpyörästä ja siitä Ruutu- tietovisasta. Voi sitä ihnettä kun veli osti rippirahoillaan huoneeseensa telkun jossa oli kaukosäädin. Äitin kanssa aina makoiltiin sen sängyllä ja vaihdettiin kanavia kun se ei ollut kotona.

[/quote]

Suurimmissa kaupungeissa oli omia paikalliskaapelitelevisioita, jotka joskus 90-luvun alkupuolella yhdistyivät PTV-nimen alle. Saiko Nelonen sitten sen lähetystaajuuden? Minunkin muistikuvissani nimittäin on, että jotain tekemistä PTV:llä ja Nelosella keskenään oli.

Vierailija
47/57 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä Nelonen on vieläkin vähän "uusi" kanava :D

Vierailija
48/57 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:19"]Mun mielestä Nelonen on vieläkin vähän "uusi" kanava :D
[/quote]

Ihana

Vierailija
49/57 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmoneeeeen- koko illan ilo!

Ai se oli hienoo kun saatiin kolmonen viritettyä eka kerran ja päästiin kattoon batmania ja star trekkiä.

Vierailija
50/57 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiyöllä Maamme-laulu.

Vierailija
51/57 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun lastenohjelmissa kuului taustalla vierasta kieltä koko ohjelman ajan. Päälle oli puhuttu suomea. Ja smurffeisss laulettiin alkulaulu ruotsiksi.

Vierailija
52/57 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun päivällä tv:stä näkyi virityskuva.

Vierailija
53/57 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en muista nelosen tuloa mitenkään, mut kolmosta yritettiin kattoa kääntämällä antenni Kuopioon päin. Pakkasella sai jopa värit näkyviin. Parasta oli kun sai katsottua Hyviä Herroja, Huomenta Suomea ja Frank Pappa Showta. Tunnarikin oli pyörivä kolmio ja ohjelmat juonsi pelkkä miesääni.

Vierailija
54/57 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. MItä siitä sitten?

Vierailija
55/57 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kanavaa riitti ihan hyvin. Ohjelmat ei olleet huonompia kuin nykyään. Oltiin myös paljon ulkona, kun tv ei ollut koko ajan auki ja tietokonetta ei ollut nähtykään.

Vierailija
56/57 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kerrostaloon tuli kolmonen näkyviin paljon myöhemmin kuin muihin taloihin siinä korttelissa, koska vanhat jäärät olivat sitä mieltä, että kaksi kanavaa ja puoli yhdeksän uutiset on kaikki, mitä kenenkään tarvitsee nähdä.

Vierailija
57/57 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin lapsi 90-luvulla,olikohan silloin kolme vai neljä kanavaa?Ohjelmat ainakin oli parempia kuin nykyään.Ja tuntui että korvalappustereot ja videonauhuri oli ihan huipputeknologiaa! Kaipaan vanhoja,yksinkertaisempia aikoja :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi