Lähihoitajat on perseestä! t. lähihoitaja
Kaikki ovat kateellisia toisilleen jostain? Koska puhuvat koko ajan toisistaan+ asiakkaista paskaa!
Kahvitunnit ovat tärkein tapahtuma elämässä, jos sattuu vain yhtään olemaan ylimääräistä aikaa. (Tätä aikaa ei voi myöskään viettää esim. vanhuksen kanssa) Ja tiedän ettei aina ole aikaa, mutta työpaikassani pikkukylän vuodeosastolla sitä on.. esim. Vuoron vaihdossa raportti saattaa kestää 2h!!!
Pakko myöntää, etten itse kehtaa myöntää olevani lähihoitaja ja alan vaihdos edessä. Tuntemieni lähihoitajien äo, ei todellakaan ole suurempi kuin kengännumero! Täällä varsinkin toteutuu stereotypia kananperse tukkaisesta, lihavasta tupakoitsijasta ja ed hardyyn pukeutuvasta lähihoitajasta.
Onko muilla lähihoitajilla samanlaisia huomioita?
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:09"] No eipä ole. Meillä ei ole yhtään kananpersetukkaa ja vaan yksi taitaa tupakoida, muttei työajalla. Kaikki meistä puhuu sujuvasti kotimaisen lisäksi ainakin kahta kieltä ja tuntee potilaslain pilkulleen. Kahvitunneilla puhutaan mukavia ja ketään ei haukuta. Autetaan toisiamme ja työkaveriin voi luottaa. Me kyllä joudutaan tekemään paljon tiimityötä lääkäreiden ja muiden hoitohenkilökuntalaisten kanssa, joten vuorovaikutustaidot on ehdottomat. [/quote]En epäile lähihoitajien ammattitaitoa, mutta en oikein usko kovin monen puhuvan sujuvasti kolmea kieltä, kun se ei oikein työnkuvaan liity. Olen kuitenkin ollut sairaanhoitajakoulutuksessa ja siellä monelle englantikin tuotti melkoista tuskaa ja olin kielissä luokan paras...ja yksi koko AMK:n historian parhaita kuulemma opettajan mukaan. Humanistialalla voisi olla vähän toisin. -Mies 29v- [/quote] No meillä on pakko puhua. Kuuluu työnkuvaan. Ruotsinkielisiä on palveltava ruotsiksi ja kuten varmaan jo av.ta lukeneena tiedät on mamuja aikalailla. Englantia joutuu puhumaan useimmin, kun ruottia. Olen kyllä antanut palvelua myös alkeellisella espanjan kielentaidollanikin.
[/quote]Ruotsia puhutaan vain muutamassa peräkylässä ja virkamiesruotsi kuuluu vain sairaanhoitajalle, ei lähihoitajalle. Aika outoa, jos sinne on Espanjasta asti tullut hoidettavia...espanjaksi.
-Mies 29v-
[/quote]
Kyllä se virkamiesruotsi kuuluu lähäreillekin.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:09"] No eipä ole. Meillä ei ole yhtään kananpersetukkaa ja vaan yksi taitaa tupakoida, muttei työajalla. Kaikki meistä puhuu sujuvasti kotimaisen lisäksi ainakin kahta kieltä ja tuntee potilaslain pilkulleen. Kahvitunneilla puhutaan mukavia ja ketään ei haukuta. Autetaan toisiamme ja työkaveriin voi luottaa. Me kyllä joudutaan tekemään paljon tiimityötä lääkäreiden ja muiden hoitohenkilökuntalaisten kanssa, joten vuorovaikutustaidot on ehdottomat. [/quote]En epäile lähihoitajien ammattitaitoa, mutta en oikein usko kovin monen puhuvan sujuvasti kolmea kieltä, kun se ei oikein työnkuvaan liity. Olen kuitenkin ollut sairaanhoitajakoulutuksessa ja siellä monelle englantikin tuotti melkoista tuskaa ja olin kielissä luokan paras...ja yksi koko AMK:n historian parhaita kuulemma opettajan mukaan. Humanistialalla voisi olla vähän toisin. -Mies 29v- [/quote] No meillä on pakko puhua. Kuuluu työnkuvaan. Ruotsinkielisiä on palveltava ruotsiksi ja kuten varmaan jo av.ta lukeneena tiedät on mamuja aikalailla. Englantia joutuu puhumaan useimmin, kun ruottia. Olen kyllä antanut palvelua myös alkeellisella espanjan kielentaidollanikin.
[/quote]Ruotsia puhutaan vain muutamassa peräkylässä ja virkamiesruotsi kuuluu vain sairaanhoitajalle, ei lähihoitajalle. Aika outoa, jos sinne on Espanjasta asti tullut hoidettavia...espanjaksi.
-Mies 29v-
[/quote]
Helsingissäkin on ruotsinkielisiä palvelutaloja ja osastoja mitkä ovat ruotsinkielisille. Ja kyllä niissäkin on paljon lähihoitajia töissä. Idiootti :D
Mies29v taitaa elää tynnyrissä. Mitä se siellä palvelutalossa tekee?
Tervetuloa Helsinkiin töihin ! Maalle nyt kannata jäädä ! Teen hoitotyötä "akuutilla" ja välillä keikkaa osastosihteerinä.
Olen lähihoitaja ja vielä ylpeä siitä. Miksi en olisi ? Uskomatonta tekstiä ihmiset suustansa päästelevät! Kaikilla aloilla näitä pönttöjä riittää ! Ja missä maailman kolkassa annetaan " rapsoja" ? Varmaan Lieksassa? Akuutit asiat suullisesti, loput luetaan. Voi taivas!!!
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:24"] [quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:09"] No eipä ole. Meillä ei ole yhtään kananpersetukkaa ja vaan yksi taitaa tupakoida, muttei työajalla. Kaikki meistä puhuu sujuvasti kotimaisen lisäksi ainakin kahta kieltä ja tuntee potilaslain pilkulleen. Kahvitunneilla puhutaan mukavia ja ketään ei haukuta. Autetaan toisiamme ja työkaveriin voi luottaa. Me kyllä joudutaan tekemään paljon tiimityötä lääkäreiden ja muiden hoitohenkilökuntalaisten kanssa, joten vuorovaikutustaidot on ehdottomat. [/quote]En epäile lähihoitajien ammattitaitoa, mutta en oikein usko kovin monen puhuvan sujuvasti kolmea kieltä, kun se ei oikein työnkuvaan liity. Olen kuitenkin ollut sairaanhoitajakoulutuksessa ja siellä monelle englantikin tuotti melkoista tuskaa ja olin kielissä luokan paras...ja yksi koko AMK:n historian parhaita kuulemma opettajan mukaan. Humanistialalla voisi olla vähän toisin. -Mies 29v- [/quote] No meillä on pakko puhua. Kuuluu työnkuvaan. Ruotsinkielisiä on palveltava ruotsiksi ja kuten varmaan jo av.ta lukeneena tiedät on mamuja aikalailla. Englantia joutuu puhumaan useimmin, kun ruottia. Olen kyllä antanut palvelua myös alkeellisella espanjan kielentaidollanikin. [/quote]Ruotsia puhutaan vain muutamassa peräkylässä ja virkamiesruotsi kuuluu vain sairaanhoitajalle, ei lähihoitajalle. Aika outoa, jos sinne on Espanjasta asti tullut hoidettavia...espanjaksi. -Mies 29v- [/quote] Kyllä se virkamiesruotsi kuuluu lähäreillekin.
[/quote]No ei kuulu. Ammattiopistoissa on järjestään matalammat kielitaitovaatimukset kuin korkeakouluissa ja vaadittu taitotaso ei vastaa virkamieskielen tasoa.
-Mies 29v-
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:24"] [quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:09"] No eipä ole. Meillä ei ole yhtään kananpersetukkaa ja vaan yksi taitaa tupakoida, muttei työajalla. Kaikki meistä puhuu sujuvasti kotimaisen lisäksi ainakin kahta kieltä ja tuntee potilaslain pilkulleen. Kahvitunneilla puhutaan mukavia ja ketään ei haukuta. Autetaan toisiamme ja työkaveriin voi luottaa. Me kyllä joudutaan tekemään paljon tiimityötä lääkäreiden ja muiden hoitohenkilökuntalaisten kanssa, joten vuorovaikutustaidot on ehdottomat. [/quote]En epäile lähihoitajien ammattitaitoa, mutta en oikein usko kovin monen puhuvan sujuvasti kolmea kieltä, kun se ei oikein työnkuvaan liity. Olen kuitenkin ollut sairaanhoitajakoulutuksessa ja siellä monelle englantikin tuotti melkoista tuskaa ja olin kielissä luokan paras...ja yksi koko AMK:n historian parhaita kuulemma opettajan mukaan. Humanistialalla voisi olla vähän toisin. -Mies 29v- [/quote] No meillä on pakko puhua. Kuuluu työnkuvaan. Ruotsinkielisiä on palveltava ruotsiksi ja kuten varmaan jo av.ta lukeneena tiedät on mamuja aikalailla. Englantia joutuu puhumaan useimmin, kun ruottia. Olen kyllä antanut palvelua myös alkeellisella espanjan kielentaidollanikin. [/quote]Ruotsia puhutaan vain muutamassa peräkylässä ja virkamiesruotsi kuuluu vain sairaanhoitajalle, ei lähihoitajalle. Aika outoa, jos sinne on Espanjasta asti tullut hoidettavia...espanjaksi. -Mies 29v- [/quote] Kyllä se virkamiesruotsi kuuluu lähäreillekin.
[/quote]No ei kuulu. Ammattiopistoissa on järjestään matalammat kielitaitovaatimukset kuin korkeakouluissa ja vaadittu taitotaso ei vastaa virkamieskielen tasoa.
-Mies 29v-
[/quote]
Mene nukkumaan. Olet yksi tampio.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:15"]Osaa ne sairaanhoitajatkin puhua pahaa toistensa selän takana, istua tauolla tunnin. Ja olla valittavia laiskiaisia. Mutta nämä riippuu ihan työilmapiiristä, työnkuvasta (poliduuni, vuodeosasto) ja kertoisitko missä ihmeen paikassa on kahden tunnin rapsoja??
[/quote]
Sitä rapsa asiaa ihmettelin itsekkin, olen aiemminkin ollut eri osastoilla ja tosiaan suurimmissa osassa käytössä ns. Hiljainen raportti. En voi paikkakuntaa sanoa, ettei kukaan tunnista, mutta pieni paikkakunta alle 6000 asukasta. Ei tosiaan iso sairaala.. Mutta rapsa täällä, tarkoittaa enemmänkin juoru taukoa.. (Kaikki tietävät toisensa.)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:42"]Tuu meille töihin, meillä on reilua ja rempseää porukkaa :)
Laita oma asenteesi kuntoon. Jospa sillä vähemmän älykkäälläkin työkaverilla vois olla sulle jotain annettavaa? Nosta kissa pöydälle ja puhu asioista? aluksi voit saada mullistelua ja paskaa niskaan mutta myöhemmin jopa kiitosta. Mitä ne työkavereiden läskit ja kananpersetukat sua häiritsee? keskity olennaiseen! Terveisin lähihoitaja, joka nauttii työstään ja suhtautuu kaikkiin ihmisiin avoimesti
[/quote]
Ehkä omassakin asenteessa voisi olla parantamista, olen tällä hetkellä osaston "uusin" työntekijä (2v) lukuunottamatta, epäsäännöllisiä sijaisia joilla mielestäni parempi asenne työhön. Olen vaan alkanut turhautumaan tekemään yksin töitä ja tällä tarkoitan inhimillistä läsnäoloa potilaan kanssa, eikä vain omaan napaan tuijottamista.
Kaikista puhutaan pahaa ja myrkytetään ilmapiiri (myös potilaiden). Vähätellään ja haukutaan potilaita yms.. Kyllä se kieltämättä alkaa syömään "miestä"
Ap
[/quote]
Miksi teet töitäsi yksin? Miksi et mene puhumaan esimiehellesi? Miksi leikit täällä suuri äänisesti marttyyria?
Ihan on omasta asenteestasi kiinni miten sua työpaikallasi kohdellaan. Jos sinä katot muita lähäreitä nenääsi pitkin, niin voin luvata ja vamnoa ettei sinuakaan kuninkaallisena pidetä.
Mä olen entinen lähihoitaja. Työtä rakastaisin tehdä ja halu olisi kova päästä tekemään sitä työtä, mutta en voi.
Ja kerrohan, miten helvetissä kenenkään vaatetus kertoo jostain ammattitaidosta tms?! Ei sillä ole pskankaan merkitystä! Oletko kenties kateellinen kun sulla ei ole Ed Hardyn hupparia, vai miksi juuri tuo piti nostaa esiin? Olisiko parempi esim Karl Kanin huppari?
Samoin hiusmalli. Mitä silläkään on merkitystä? Jos sulla on pitkät ja blondatut hiukset niin kaikillako pitäis sit semmoset olla? Vaan siks, et se miellyttäis enemmän sun silmääs?!
Jos noik pienistä asioista häpeät ammattiasi niin ehkäpä onkin parempi, että lähdet jonnekin semmoiseen työhön mikä sopii enemmän sun arvolles. Tekstejäsi lukiessa ekana tuli mieleen lokakaivon tyhjentäjä. Toisena tuli ihan mäkkärin hampparin vääntäjä. Metronsiivojaki ois sulle ihan omiaan.
[/quote]
En esitä marttyyriä, enemmänkin avauduin huonon työpäivän jälkeen. Tämä ulkonäköasia on enemmänkin, sarkastisen humoristisesti tyyliin kirjoitettu yleisistä stereotypiosta, kosikien lähihoitajia.. En siis ole kateellinen ed hardyn hupparista ja karl kanin hupparin, voi luokitella samaan kategoriaan.. Esimiehen kanssa keskustelu ei ole tuottanut tulosta..
Taisi kalikka kalahtaa, kun noin kovaa suutuit ;)
Ap
Helsingissä asiakkaina voi olla ruotsinkielisiä, ja jos hoitaja käyttää kieltä työssä saa kielilisää.Englanti ja ruotsi ammattisanastoineen kuuluu lähihoitajien koulutukseen, helppoa yo-taustaisille.
Englantia ja espanjaa voi potilas puhua jos on tullut vaikka suomalaisen puolison mukana Suomeen. Kyllä niitä joka vuosi vastaan tulee useitakin hoitotilanteissa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:23"]
No ei kuulu. Ammattiopistoissa on järjestään matalammat kielitaitovaatimukset kuin korkeakouluissa ja vaadittu taitotaso ei vastaa virkamieskielen tasoa.
-Mies 29v-
[/quote]
Rakas -Mies 29v- ammattikorkeakouluissa annettu virkamiesruotsin opetus, eikä oppilaiden ruotsin taso vastaa virkamieskielen tasoa. Se on sitä hädin tuskin yliopistossakaan jossa nyt kuitenkin täytyy jopa osata puhua sitä svenskaa eri tilanteissa, esitelmöidä tieteellinen esitelmä oman alan ruotsilla ja suoriutua pilkuntarkoista kirjallisista kokeista.
Olen kuullut kahdeltakin sairaanhoitajaystävältäni, että AMKin virkamiesruotsin koe oli ollut opettajan kanssa epämuodollinen keskustelu työharjoittelupaikassa tehdyistä töistä: "jag gaav injektiuuun" ja opettaja oli auttanut puheessa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:23"]
No ei kuulu. Ammattiopistoissa on järjestään matalammat kielitaitovaatimukset kuin korkeakouluissa ja vaadittu taitotaso ei vastaa virkamieskielen tasoa.
-Mies 29v-
[/quote]
Rakas -Mies 29v- ammattikorkeakouluissa annettu virkamiesruotsin opetus, eikä oppilaiden ruotsin taso vastaa virkamieskielen tasoa. Se on sitä hädin tuskin yliopistossakaan jossa nyt kuitenkin täytyy jopa osata puhua sitä svenskaa eri tilanteissa, esitelmöidä tieteellinen esitelmä oman alan ruotsilla ja suoriutua pilkuntarkoista kirjallisista kokeista.
Olen kuullut kahdeltakin sairaanhoitajaystävältäni, että AMKin virkamiesruotsin koe oli ollut opettajan kanssa epämuodollinen keskustelu työharjoittelupaikassa tehdyistä töistä: "jag gaav injektiuuun" ja opettaja oli auttanut puheessa.
[/quote]Anteeksi, mutta virkamieskieli määritellään käytännön todellisuuden mukaan eli sen mukaan, millaisia testit ovat. Ei se tarkoita hyvää kielitaitoa, vaan B1-tasoa. Lähihoitajan kielitaitovaatimukset ovat enintään A2-tasoa eli astetta matalammat, koska kyse on toisen asteen koulutuksesta.
-Mies 29v-
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:23"]
-Mies 29v-
[/quote]
[/quote]
Eipä vaan mun AMK:ssa noin vain.päästy läpi. Eräskin opiskelukaveri kävi ruotsinkurssit läpi vissiin 6 kertaa ennen kuin ylsi vaaditulle tasolle. Ja.kyllä.opintoihin ja tentteihin kuului ijant laajat suulliset ja kirjalliset tentit. Suullinen oli natiiviopettajan kanssa ja.kesti vartin. Ja jokainen piti vielä oman alan esitelmän 15-30 minuuttia. No.en ookaan saikku. Mut sun kannattais paremmin perehtyö ennen kuin tulet suoltamaan palstalle soopaa!
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:55"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:23"] No ei kuulu. Ammattiopistoissa on järjestään matalammat kielitaitovaatimukset kuin korkeakouluissa ja vaadittu taitotaso ei vastaa virkamieskielen tasoa. -Mies 29v- [/quote] Rakas -Mies 29v- ammattikorkeakouluissa annettu virkamiesruotsin opetus, eikä oppilaiden ruotsin taso vastaa virkamieskielen tasoa. Se on sitä hädin tuskin yliopistossakaan jossa nyt kuitenkin täytyy jopa osata puhua sitä svenskaa eri tilanteissa, esitelmöidä tieteellinen esitelmä oman alan ruotsilla ja suoriutua pilkuntarkoista kirjallisista kokeista. Olen kuullut kahdeltakin sairaanhoitajaystävältäni, että AMKin virkamiesruotsin koe oli ollut opettajan kanssa epämuodollinen keskustelu työharjoittelupaikassa tehdyistä töistä: "jag gaav injektiuuun" ja opettaja oli auttanut puheessa. [/quote] Eipä vaan mun AMK:ssa noin vain.päästy läpi. Eräskin opiskelukaveri kävi ruotsinkurssit läpi vissiin 6 kertaa ennen kuin ylsi vaaditulle tasolle. Ja.kyllä.opintoihin ja tentteihin kuului ijant laajat suulliset ja kirjalliset tentit. Suullinen oli natiiviopettajan kanssa ja.kesti vartin. Ja jokainen piti vielä oman alan esitelmän 15-30 minuuttia. No.en ookaan saikku. Mut sun kannattais paremmin perehtyö ennen kuin tulet suoltamaan palstalle soopaa!
[/quote]
No mitähän soopaa siinä oli? Jos sekä Helsingissä, että eräässä toisessa kaupungissa sairaanhoitajilla on tuo taso, ei se todellisuus siitä miksikään muutu. MInkään muun alan AMK-tutkintoihin kuuluvien ruotsinkurssien sisällöistä tai opetuksestahan minä en mitään tiedä. Paitsi tradenomien, joka oli eräässä oppilaitoksessa ihan sama homma. Riippuu paljon opettajasta.
Miten lähihoitaja voi olla tyhmä jos pitää osata lääkelaskut?
En ymmärrä tätä ihme nokittelua. Pääasia on kuitenkin se, että asiakkaat/ potilaat tulevat kohdatuiksi ja tarpeiden mukaan avustetuiksi. Hoitajan työ on raskasta ilman, että joku itsensä ylentävä ( anteeksi ), pissii siihen hiileen, mihin kaikkien pitäisi puhaltaa! Tämä toisten haukkuminen ja arvostelu on jotakin käsittämätöntä. Tukekaa hoitajat toisianne ja sillä luotte sen hyvän hoidon ilmapiirin.
T. ensiksi ihminen, jolla hoitajan pätevyys
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:24"]
-Mies 29v-