Lähihoitajat on perseestä! t. lähihoitaja
Kaikki ovat kateellisia toisilleen jostain? Koska puhuvat koko ajan toisistaan+ asiakkaista paskaa!
Kahvitunnit ovat tärkein tapahtuma elämässä, jos sattuu vain yhtään olemaan ylimääräistä aikaa. (Tätä aikaa ei voi myöskään viettää esim. vanhuksen kanssa) Ja tiedän ettei aina ole aikaa, mutta työpaikassani pikkukylän vuodeosastolla sitä on.. esim. Vuoron vaihdossa raportti saattaa kestää 2h!!!
Pakko myöntää, etten itse kehtaa myöntää olevani lähihoitaja ja alan vaihdos edessä. Tuntemieni lähihoitajien äo, ei todellakaan ole suurempi kuin kengännumero! Täällä varsinkin toteutuu stereotypia kananperse tukkaisesta, lihavasta tupakoitsijasta ja ed hardyyn pukeutuvasta lähihoitajasta.
Onko muilla lähihoitajilla samanlaisia huomioita?
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:42"]Tuu meille töihin, meillä on reilua ja rempseää porukkaa :)
Laita oma asenteesi kuntoon. Jospa sillä vähemmän älykkäälläkin työkaverilla vois olla sulle jotain annettavaa? Nosta kissa pöydälle ja puhu asioista? aluksi voit saada mullistelua ja paskaa niskaan mutta myöhemmin jopa kiitosta. Mitä ne työkavereiden läskit ja kananpersetukat sua häiritsee? keskity olennaiseen! Terveisin lähihoitaja, joka nauttii työstään ja suhtautuu kaikkiin ihmisiin avoimesti
[/quote]
Ehkä omassakin asenteessa voisi olla parantamista, olen tällä hetkellä osaston "uusin" työntekijä (2v) lukuunottamatta, epäsäännöllisiä sijaisia joilla mielestäni parempi asenne työhön. Olen vaan alkanut turhautumaan tekemään yksin töitä ja tällä tarkoitan inhimillistä läsnäoloa potilaan kanssa, eikä vain omaan napaan tuijottamista.
Kaikista puhutaan pahaa ja myrkytetään ilmapiiri (myös potilaiden). Vähätellään ja haukutaan potilaita yms.. Kyllä se kieltämättä alkaa syömään "miestä"
Ap
[/quote]
kysy työkavereiltasi onko tuommonen juoruaminen heidän mielestään ammatillista käytöstä? keskustele esimiehen kanssa? ei kuulosta hyvältä..
[/quote]
Keskusteltu, ei muutosta
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:46"]Niin WT-ammatti.
[/quote]
Ja kas kun sekin täytyy vain jonkun tehdä! Ei pyöris yhteiskunta ilman lähäreitä, siivoojia, kaupan kassoja jne...
No eipä ole. Meillä ei ole yhtään kananpersetukkaa ja vaan yksi taitaa tupakoida, muttei työajalla. Kaikki meistä puhuu sujuvasti kotimaisen lisäksi ainakin kahta kieltä ja tuntee potilaslain pilkulleen. Kahvitunneilla puhutaan mukavia ja ketään ei haukuta. Autetaan toisiamme ja työkaveriin voi luottaa. Me kyllä joudutaan tekemään paljon tiimityötä lääkäreiden ja muiden hoitohenkilökuntalaisten kanssa, joten vuorovaikutustaidot on ehdottomat.
lisäkouluttaudu esim. hammashoitajaksi? ehkä siellä parempi työilmapiiri? ja tarviiko muista niin välittää, ovat mitä ovat mutta oman työnsä voi hoitaa kuten haluaa.
Osaa ne sairaanhoitajatkin puhua pahaa toistensa selän takana, istua tauolla tunnin. Ja olla valittavia laiskiaisia. Mutta nämä riippuu ihan työilmapiiristä, työnkuvasta (poliduuni, vuodeosasto) ja kertoisitko missä ihmeen paikassa on kahden tunnin rapsoja??
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:09"]
No eipä ole. Meillä ei ole yhtään kananpersetukkaa ja vaan yksi taitaa tupakoida, muttei työajalla. Kaikki meistä puhuu sujuvasti kotimaisen lisäksi ainakin kahta kieltä ja tuntee potilaslain pilkulleen. Kahvitunneilla puhutaan mukavia ja ketään ei haukuta. Autetaan toisiamme ja työkaveriin voi luottaa. Me kyllä joudutaan tekemään paljon tiimityötä lääkäreiden ja muiden hoitohenkilökuntalaisten kanssa, joten vuorovaikutustaidot on ehdottomat.
[/quote]En epäile lähihoitajien ammattitaitoa, mutta en oikein usko kovin monen puhuvan sujuvasti kolmea kieltä, kun se ei oikein työnkuvaan liity. Olen kuitenkin ollut sairaanhoitajakoulutuksessa ja siellä monelle englantikin tuotti melkoista tuskaa ja olin kielissä luokan paras...ja yksi koko AMK:n historian parhaita kuulemma opettajan mukaan. Humanistialalla voisi olla vähän toisin.
-Mies 29v-
Kun viimeksi kävin palvelutalolla, niin siellä oli kyllä yksinkertaisen ja vihaisen oloinen vanhempi hoitaja, joka oli luultavasti lähihoitaja...tai lähes varmasti oli. Mutta siellä oli myös ihana nuori tyttö, joka oli vielä ehkä alle 20 ja kuulemma opiskelija. Kuulosti pirteältä ja empaattiselta. Harmi etten saanut enempää aikaa hänen kanssaan ja ehkä vähän säälin häntä, kun kaikki muut olivat 80kg+ keski-ikäisiä naisia, jotka voisivat olla vaikeita typykälle...mutta toisaalta ei saisi tuomita ulkonäön ja iän perusteella.
-Mies 29v-
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:09"]
[/quote]En epäile lähihoitajien ammattitaitoa, mutta en oikein usko kovin monen puhuvan sujuvasti kolmea kieltä, kun se ei oikein työnkuvaan liity. Olen kuitenkin ollut sairaanhoitajakoulutuksessa ja siellä monelle englantikin tuotti melkoista tuskaa ja olin kielissä luokan paras...ja yksi koko AMK:n historian parhaita kuulemma opettajan mukaan. Humanistialalla voisi olla vähän toisin.
-Mies 29v-
[/quote]
No meillä on pakko puhua. Kuuluu työnkuvaan. Ruotsinkielisiä on palveltava ruotsiksi ja kuten varmaan jo av.ta lukeneena tiedät on mamuja aikalailla. Englantia joutuu puhumaan useimmin, kun ruottia. Olen kyllä antanut palvelua myös alkeellisella espanjan kielentaidollanikin.
Jaaa-a... Meillä ainakin kotihoidossa on töissä fiksuakin porukkaa, paljon sellaisia, jotka ovat olleet hyviä koulussa, mutta päätyneet lähihoitajaksi kutsumuksesta. Osa opiskelee/aikoo opiskella eteenpäin, sairaanhoitajaksi/sosionomiksi. Ja lihavia hoitajia porukassamme on tasan yksi. Muut ovat hoikkia/normaalipainoisia/pyöreitä. Tupakoijia n. puolet. Suurin osa todella mukavia ja empaattisia. Toki isoon joukkoon mahtuu myös "munapäitä", mutta heitä on joka työpaikassa yksi tai useampi.
Niin ja palkkaus on n. 2300e/kk ja siitä kun lähtee verot, käteen jää n. 1900e. Ihan ok palkka. Toki isompikin saisi olla työmäärään ja vaativuuteen nähden, mutta...pääasia, että on töitä :)
Hyvää iltaa kaikki kanssasisaret!
Lueskelin vain muutaman kommentin tätä palstaa ja alkoi mennä hieman törkyjen puolelle mutta tässä olisi minun kokemus asiasta. Olen tehnyt hoikkana, kauniina ja positiivisean lähärinä sijaisuuksia ja keikkoja eri toimipisteissä juuri sen takia että olen päässyt tarkastelemaan erilaisia ilmapiirejä työpaikoilla. Näin olen siis laittanut jalkani oven väliin jotta olen voinut valita mieluisimman paikan itselleni.
Paljon on tultu nähtyä laidasta laitaan. Pahimpiin paikkoihin mennessä jo ovelta on aistinut tulehtuneen ilmapiirin. Avaimia olen joskus saanut odottaa 1,5 tuntia että joku on viitsinyt antaa ne minulle. Sijaiset otetaan ylipäätään eri tavalla vastaan eri paikoissa. Joissain mestoissa minulle on huudettu naama punaisena eikä ole päästetty lähtemään kotiin koska ikäviä potilaita ei vakkari porukka ole halunnut hoitaa. Välillä siis vaki poppoo on istunut vain toimistolla koko työpäivän ja laittanut keikkarin raatamaan ylitöitä myöten. Niin paljon erilaisia persoonia on tullut tavattua. Ja tuo ylipainoisuus on muuten totta, helposti yli puolet lähihoitajista ovat ylipainosia. Muutama viikko sitten eräs potilashan kommentoi myös että olen osaston ainut normaalipainoinen hoitsu, ihmetteli vielä että miten nuo paksut naiset jaksavat tehdä töitä. :D Ehkä nämä ylipainoiset ovatkin niin katkeria ja vihaisia itselleen että sitten purkavat kiukkunsa viattomiin potilaisiin tai työkavereihin. Vanhainkodeissa oli pahimmat rääväsuu tädit.
Ja siis kiertelin vuosia ja sitten löysin erään kultasuoni mestan johon laskin ankkurini. Meillä on myös miehiä hoitajina tasapainottamassa porukkaa. Työssä ei ole kiirettä, melkein päivystystä puolet työvuorosta toimistolla, muutoin pikaisia potilas-käyntejä. Ilmapiiri on hyvä ja huumoria riittää. Töihin on aina mukava mennä.
Sanomani on siis kaikille: KIERTÄKÄÄ PAIKKOJA JA TEHKÄÄ KEIKKAA!!!! Niin löydätte ne helmet! Lähihoitajana kun se on ammatillinen etuus että näin voi tehdä! On varaa valita!
Aiemminkin kommentoin, että sama asia on myös työpaikallani. Sijaisia tuntuvat myös siellä pompottelevan.. Tuntuu että sijaisilla on myös parempi työmotivaatio ja varsinkin vastavalmistuneilla löytyy vielä intoa. Itse koen heidät paremmiksi työntekijöiksi, kuin työhönsä kyllästyneet vakkari akat.
T.Ap
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 21:13"]
Aiemminkin kommentoin, että sama asia on myös työpaikallani. Sijaisia tuntuvat myös siellä pompottelevan.. Tuntuu että sijaisilla on myös parempi työmotivaatio ja varsinkin vastavalmistuneilla löytyy vielä intoa. Itse koen heidät paremmiksi työntekijöiksi, kuin työhönsä kyllästyneet vakkari akat. T.Ap
[/quote]
Mä oikeen toivon aina että nää katkerimmat sairastuvat ja saadaan uutta verta eli innokkaita keikkareita duuniin.. Menee niin paljon helpommin heidän kanssa työt ja töissä on jopa hauskaa!!
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 00:19"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:42"]Tuu meille töihin, meillä on reilua ja rempseää porukkaa :)
Laita oma asenteesi kuntoon. Jospa sillä vähemmän älykkäälläkin työkaverilla vois olla sulle jotain annettavaa? Nosta kissa pöydälle ja puhu asioista? aluksi voit saada mullistelua ja paskaa niskaan mutta myöhemmin jopa kiitosta. Mitä ne työkavereiden läskit ja kananpersetukat sua häiritsee? keskity olennaiseen! Terveisin lähihoitaja, joka nauttii työstään ja suhtautuu kaikkiin ihmisiin avoimesti
[/quote]
Ehkä omassakin asenteessa voisi olla parantamista, olen tällä hetkellä osaston "uusin" työntekijä (2v) lukuunottamatta, epäsäännöllisiä sijaisia joilla mielestäni parempi asenne työhön. Olen vaan alkanut turhautumaan tekemään yksin töitä ja tällä tarkoitan inhimillistä läsnäoloa potilaan kanssa, eikä vain omaan napaan tuijottamista.
Kaikista puhutaan pahaa ja myrkytetään ilmapiiri (myös potilaiden). Vähätellään ja haukutaan potilaita yms.. Kyllä se kieltämättä alkaa syömään "miestä"
Ap
[/quote]
Miksi teet töitäsi yksin? Miksi et mene puhumaan esimiehellesi? Miksi leikit täällä suuri äänisesti marttyyria?
Ihan on omasta asenteestasi kiinni miten sua työpaikallasi kohdellaan. Jos sinä katot muita lähäreitä nenääsi pitkin, niin voin luvata ja vamnoa ettei sinuakaan kuninkaallisena pidetä.
Mä olen entinen lähihoitaja. Työtä rakastaisin tehdä ja halu olisi kova päästä tekemään sitä työtä, mutta en voi.
Ja kerrohan, miten helvetissä kenenkään vaatetus kertoo jostain ammattitaidosta tms?! Ei sillä ole pskankaan merkitystä! Oletko kenties kateellinen kun sulla ei ole Ed Hardyn hupparia, vai miksi juuri tuo piti nostaa esiin? Olisiko parempi esim Karl Kanin huppari?
Samoin hiusmalli. Mitä silläkään on merkitystä? Jos sulla on pitkät ja blondatut hiukset niin kaikillako pitäis sit semmoset olla? Vaan siks, et se miellyttäis enemmän sun silmääs?!
Jos noik pienistä asioista häpeät ammattiasi niin ehkäpä onkin parempi, että lähdet jonnekin semmoiseen työhön mikä sopii enemmän sun arvolles. Tekstejäsi lukiessa ekana tuli mieleen lokakaivon tyhjentäjä. Toisena tuli ihan mäkkärin hampparin vääntäjä. Metronsiivojaki ois sulle ihan omiaan.
[/quote]
En esitä marttyyriä, enemmänkin avauduin huonon työpäivän jälkeen. Tämä ulkonäköasia on enemmänkin, sarkastisen humoristisesti tyyliin kirjoitettu yleisistä stereotypiosta, kosikien lähihoitajia.. En siis ole kateellinen ed hardyn hupparista ja karl kanin hupparin, voi luokitella samaan kategoriaan.. Esimiehen kanssa keskustelu ei ole tuottanut tulosta..
Taisi kalikka kalahtaa, kun noin kovaa suutuit ;)
Ap
[/quote]
Suutuin? Ehkäpä kuvittelet itestäsi piikkusen nyt liikoja. :D
En vaan voi sietää kategoriointia, etenkään noin kärkästä. Ihan yhtälailla sinäkin siihen samaan "pskasakkiin" sitten kuulut. Olethan lähäri. ;)
Mulle on ihan sama mitä musta ajatellaan. Pukeudun niihin vaatteisiin mistä Minä tykkään. Ja tukkanikin leikkautan semmoiseksi mistä Minä tykkään. Jos nämä asiat sinun tai jonkun muun "täydellisen" ihmisen elämää haittaa niin bruu*fucking*huu! ;)
En myöskään hyväksy sitä, miten kaltaisesi "täydellinen pikku prinsessa" onkaan eksynyt niin kamalan noloon ammattiin kuin lähihoitaja. Kuvittelitko istuvasi seksikkäässä hoitsumekossa tissit esillä oapereita pyöritellen ja komeille lääkäreille lirkutellen?! :D
Tais vaa elämä kolauttaa pikkusta vähän liian lujaa märällä rievulla nassuun ja nyt puretaan pahaa oloa ku lekurit ei vilkase päinkään ja kaikki on mukamas niin huonosti.
Lopeta se vinkuminen turhasta ja hanki työ joka on sun arvovallalles parempi.
[/quote]
No aika tunteisiin näyttää ottavan! :D En sanonut ettei lähihoitajan työ olisi arvokasta, vaan miten työ toteutetaan. Sekö mielestäsi on oikeudenmukaista ja ihmisten hyvää kohtelua, ettei potilaille edes puhuta hoitotoimenpiteiden yhteydessä, vaan pidetään työtä liukuhihnatyönä ja oma napa on tärkein.. Sinä taidat tässä olla se "pikku prinsessa" joka ei ymmärrä todellisuutta.
Ja ei työ ei todellakaan ole sitä mitä odotin. Odotin työssäni potilaiden inhimillisempää kohtelua, toisen ihmisen elämän kunnioittamista ja eettisten arvojen tapaan työskentelyä..
AP
Voisitteko hoitaa tämän keskustelun jollain hoitajien palstalla. Antaa taas epäammattimaisen kuvan koko ammattikunnasta
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 09:27"]Voisitteko hoitaa tämän keskustelun jollain hoitajien palstalla. Antaa taas epäammattimaisen kuvan koko ammattikunnasta
[/quote]
Mut täällähän ne kaikki lähärit on..
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:26"]
Toivottavasti varsinkin nuoret tajuavat selvittää kuinka huonosti palkattu ala.
[/quote]
Pienissä maalaiskaupungeissa ja -kunnissa ihan hyvin palkattu ala ja töitä riittää. Maaseudulla nyt ei talot, sähkö ja vesi paljon mitään maksakaan ja puutarhassa kasvaa kaikenlaista.
Pärjää oikein hyvin tuolla palkalla n. 1700€/kk, kun mieskin ansaitsee enemmän.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:48"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:42"]Tuu meille töihin, meillä on reilua ja rempseää porukkaa :)
[/quote]
Ap
[/quote]
Miksi teet töitäsi yksin? Miksi et mene puhumaan esimiehellesi? Miksi leikit täällä suuri äänisesti marttyyria?
Ihan on omasta asenteestasi kiinni miten sua työpaikallasi kohdellaan. Jos sinä katot muita lähäreitä nenääsi pitkin, niin voin luvata ja vamnoa ettei sinuakaan kuninkaallisena pidetä.
Mä olen entinen lähihoitaja. Työtä rakastaisin tehdä ja halu olisi kova päästä tekemään sitä työtä, mutta en voi.
Ja kerrohan, miten helvetissä kenenkään vaatetus kertoo jostain ammattitaidosta tms?! Ei sillä ole pskankaan merkitystä! Oletko kenties kateellinen kun sulla ei ole Ed Hardyn hupparia, vai miksi juuri tuo piti nostaa esiin? Olisiko parempi esim Karl Kanin huppari?
Samoin hiusmalli. Mitä silläkään on merkitystä? Jos sulla on pitkät ja blondatut hiukset niin kaikillako pitäis sit semmoset olla? Vaan siks, et se miellyttäis enemmän sun silmääs?!
Jos noik pienistä asioista häpeät ammattiasi niin ehkäpä onkin parempi, että lähdet jonnekin semmoiseen työhön mikä sopii enemmän sun arvolles. Tekstejäsi lukiessa ekana tuli mieleen lokakaivon tyhjentäjä. Toisena tuli ihan mäkkärin hampparin vääntäjä. Metronsiivojaki ois sulle ihan omiaan.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:46"]Niin WT-ammatti.
[/quote]
Tervetuloa hoitoon!