Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

7vee eskarilaisen nukkumisesta

Vierailija
10.02.2015 |

Vaeltaa aamuyöstä meidän sänkyyn. Ei haittaa minua, ei miestäni, sänkyyn mahtuu. Kaikki on virkeitä herätessään. Lapsi havahtuu aamuyöstä milloin mihinkin, vessahätään, kylmiin jalkoihin, muuten vaan. Me emme edes välttämättä huomaa lapsen tuloa.

Nyt kuulin että tämä on iso ongelma ja täytyisi opettaa nukkumaan koko yö omassa sängyssä. Jaksanko vaivautua kun meille tämä ei ole ongelma. Onko se muiden mielestä? Kasvaako lapsi kieroon tästä syystä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teille ei ole ongelma, jatkatte kuten nytkin. Mitä se muille kuuluu? Ja ei, ei kasva kieroon. 

Vierailija
2/14 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpöhöpö

Meidän 3 luokkainen tulee viereen melkein joka yö. Saa tulla - koskaan en ole kieltänyt tai vienyt takas omaan sänkyyn. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän kasvaa kieroon jos kodin ilmapiiri huono siksi, että pakotetaan lapsi pysymään omassa sängyssä. Ajatelkaa nyt: pienet lapset on perheen ainoat jotka eivät saa nukkua turvallisesti toisen ihmisen läheisyydessä (toisin kuin aikuiset jotka saavat nukkua toisen ihmisen lämmössä).

Vierailija
4/14 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä poika teki noin 10 v asti tätä, ja itsestään loppui. Minusta ei kannata tehdä numeroa, iso pieni mies.

Vierailija
5/14 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä perheessä jokainen syö omalta lautaseltaan, istuu yksin vessassa ja nukkuu omassa sängyssään... Vaikka yhdessä ollaan niin tietty määrä yksitysyyttä pitää olla. Aikuisten sänky on aikuisia ja parisuhdetta varten. Aikuisten sänky ei ole lapsen paikka. Lapsi pitää opettaa kunnioittamaan toisten yksityisyyttä ja toisia ihmisiä. Vaikka joitain haluaa niin sitä ei välttämättä saa koska toisia on kunnioitettava..

Jos vanhemmat eivät opeta lasta kunnioittamaan omaa yksityisyyttään niin miten lapsi oppii kunnioittamaan vieraidenkaan yksityisyyttä?? Tosin tänäpäivänä ei tunnu haittaavan se että ihmiset eivät kunnioita mitään eikä ketään. Kun asia ei haittaa niin sen opettamiseenkaan ei vaivaa nähdä vaikka pitäisi...

Vierailija
6/14 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 14:21"]

Mun mielestä perheessä jokainen syö omalta lautaseltaan, istuu yksin vessassa ja nukkuu omassa sängyssään... Vaikka yhdessä ollaan niin tietty määrä yksitysyyttä pitää olla. Aikuisten sänky on aikuisia ja parisuhdetta varten. Aikuisten sänky ei ole lapsen paikka. Lapsi pitää opettaa kunnioittamaan toisten yksityisyyttä ja toisia ihmisiä. Vaikka joitain haluaa niin sitä ei välttämättä saa koska toisia on kunnioitettava..

Jos vanhemmat eivät opeta lasta kunnioittamaan omaa yksityisyyttään niin miten lapsi oppii kunnioittamaan vieraidenkaan yksityisyyttä?? Tosin tänäpäivänä ei tunnu haittaavan se että ihmiset eivät kunnioita mitään eikä ketään. Kun asia ei haittaa niin sen opettamiseenkaan ei vaivaa nähdä vaikka pitäisi...

[/quote]

No ei hyvänen aika. Se, että lapsi saa aamuyöstä tulla VANHEMPIENSA viereen köllöttelemään ei sulje pois sitä että lapselle voi opettaa että vieraita ihmisiä kohdellaan eri tavalla. 

Eikö lapsi saa tulla syliinkään, koska äiti tarvii yksityisyyttä.... Kylmää.

Vierailija
7/14 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan hämärästi itse omasta lapsuudesta, heräsin joskus öisin, kun minua pelotti, välillä se johtui jostain ohjelmasta ym pelottavasta kohtauksesta ja se yksi ja sama pelonaihe saattoi piinata monena yönä peräkkäin, tämä oli sellaista ajottaista, välillä useammin, välillä oli pitkiäkin taukoja ettei pelottanut, enkä edes herännyt. Muistan että olisin ollut vanhimmilani ehkä n. 8-10v kunnes se loppui. Minua välillä kiellettiin tulemasta, välillä äiti vei minut takaisin sänkyyni, välillä vain käski mennä takaisin, eikä edes tullut katsomaan että saunko uudestaan unta. Muistan että se oli ahdistavaa ja pelottavaa ja siitä syntyi itselleni häpeää. Olen liki 30v ja olen koko ikäni ollut huono nukkuja, pelkään pimeää ja välillä olen joutunut herättämään mieheni mukaani vessaan (sijaitsee alakerrassa) en tiedä johtuuko se siitä lapsuuden kokemuksesta ja tuntemuksesta, mutta edelleenkin voin palauttaa mieleeni sen pelon ja häpeän mitä silloin koin. Joten minä ainakin suosittelen sinulle, että anna lapsesi tulla viereesi, ei hän siinä kuitenkaan ole kuin pienen hetken ja usko pois, lapsesi kokee äärimmäistä turvaa ja läheisyyttä saadessaan olla teidän vieressä nukkumassa niin kauan, kuin kokee sitä tarvitsevansa!

Vierailija
8/14 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpö höpö että meidän poika ei osaa kunnioittaa, ollaan puhuttu näin jälkikäteen ja poika sanoi että oli niin ihana mennä äidin viereen kun oli herännyt aamuyöstä ja oli viileää omassa sängyssä. minusta osaa kunnioittaa toisia ja toisten yksityisyyttä, huuhaata.

Vierailija
9/14 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me jatketaan samaan malliin :) krooh vaan! En usko myöskään että kasvaa kieroon, vääristää meidän parisuhdetta, tunkeutuu isompana kenenkään yksityisyyttä häiritsemään. Muistaa toivottavasti mieluummin sen lämmön ja turvan, kuin kylmän ja pelon ja jännityksen.

ap

Vierailija
10/14 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 14:23"]

[/quote]

No ei hyvänen aika. Se, että lapsi saa aamuyöstä tulla VANHEMPIENSA viereen köllöttelemään ei sulje pois sitä että lapselle voi opettaa että vieraita ihmisiä kohdellaan eri tavalla. 

[/quote]

Jos äiti tarvitsee yksityisyyttä niin ei silloin saa tulla.. Se on aivan normaalia että aikuiset eivät ole kokoaikaa käytettävissä. Hätätilanteet ovat asia erikseen ja todellisia sellaisia on hyvin harvoin.  Sänky on lepoa ja aikuisilla parisuhteen hoitoa varten. Ei sitä lastakaan mennä herättämään yöllä kun haluaa seuraa. Jos tämä on aikuiselta ennenkuulumatonta että lapsi herätetään huvikseen yöllä niin kyllä se pitäisi olla sama lapsellekin. Lapselle pitää opettaa että muita kohdellaan juuri samalla tavalla kuin itseäänkin toivoisi kohdeltavan. En tiedä yhtään lasta joka haluaisi että yöunia häiritään turhanpäiten.

Olen omalle lapselleni alusta asti opettanut että yöllä ei herätetä ellei ole aivan pakko ja todella painavasta syystä. Mitään haittaa ei ole ollut paitsi että kaikki ovat nukkuneet yönsä hyvin ja heränneet jo monta vuotta virkeinä ylös. Virkeinä sitten jaksaa touhuta yhdessä eikä kukaan ole äreä kun kaikkin nukkuvat hyvin.

Uni on ihmisen yksi tärkeimpiä asioita. Unenpuute on nopein keino ihmisellä jopa mielenterveyden menettämiseen. Uni on aikuiselle välttämättömyys, lapselle aikuisen herättäminen ei ole välttämättömyys.  

Vierailija
11/14 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 14:41"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 14:23"]

[/quote]

[/quote]

Jos äiti tarvitsee yksityisyyttä niin ei silloin saa tulla.. Se on aivan normaalia että aikuiset eivät ole kokoaikaa käytettävissä. Hätätilanteet ovat asia erikseen ja todellisia sellaisia on hyvin harvoin.  Sänky on lepoa ja aikuisilla parisuhteen hoitoa varten. Ei sitä lastakaan mennä herättämään yöllä kun haluaa seuraa. Jos tämä on aikuiselta ennenkuulumatonta että lapsi herätetään huvikseen yöllä niin kyllä se pitäisi olla sama lapsellekin. Lapselle pitää opettaa että muita kohdellaan juuri samalla tavalla kuin itseäänkin toivoisi kohdeltavan. En tiedä yhtään lasta joka haluaisi että yöunia häiritään turhanpäiten.

Olen omalle lapselleni alusta asti opettanut että yöllä ei herätetä ellei ole aivan pakko ja todella painavasta syystä. Mitään haittaa ei ole ollut paitsi että kaikki ovat nukkuneet yönsä hyvin ja heränneet jo monta vuotta virkeinä ylös. Virkeinä sitten jaksaa touhuta yhdessä eikä kukaan ole äreä kun kaikkin nukkuvat hyvin.

Uni on ihmisen yksi tärkeimpiä asioita. Unenpuute on nopein keino ihmisellä jopa mielenterveyden menettämiseen. Uni on aikuiselle välttämättömyys, lapselle aikuisen herättäminen ei ole välttämättömyys.  

[/quote]

Nojoo, aikuinen ei kuitenkaan vaurioidu jos "joutuu" yöllä hetkeksi heräämään. Jokaisella on näköjään omat prioriteettinsa. Meillä lapsi saa tulla kun siltä tuntuu vanhempien luo. Mikään ei ole sen tärkeämpää kuin se että lapsella on turvallinen ja luottavainen olo että vanhemman saa kiinni kun niin haluaa. 

Vierailija
12/14 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota... Mä saatan herättää mun miehen yöllä jos mulla on asiaa. Saati että mun lapsella olisi kylmä tai hätä... Mutta näin ollaan erilaisia!

Vierailija
13/14 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 14:56"]

Tuota... Mä saatan herättää mun miehen yöllä jos mulla on asiaa. Saati että mun lapsella olisi kylmä tai hätä... Mutta näin ollaan erilaisia!

[/quote]

Saa olla kyllä todella tärkeää asiaa että sen takia saa yöllä herättää. Lähinnä orastava tulipalo tai vesivahinko tulisi mieleen. Minä en kyllä miehenä keskellä yötä rupea puhelemaan mistään koska asiat eivät siittä kuitenkaan muutu miksikään ennen aamua.

Aamulla virkeänä se asiakin näyttää aivan erilaiselta kuin yöllä väsyneenä. Jos lapsella on kylmä niin ottaa lisää peittoa päälle. Lapsikin oppii omatoimisuutta eikä vain vinkumaan tekemättä itse asioille mitään. Kyllä se aikuinen siittä "vaurioituu" mikäli ei saa nukkua öitään. Lapsia jotka saavat herättää vanhempansa milloin huvitta tuntuu huvittavan vähän joka yö. Lapset jotka eivät saa herättää vanhempia huvikseen eivät myöskään tunnu tarvitsevan sellaista.

Se on ihan mihin lapsensa opettaa. Saahan erilaisia "tarpeita" lapselle vaikka millä mitalla jos niistä asioista tekee tarpeita.. Mutta kun ei tee niin ei niistä myöskään tule tarpeita.

Vierailija
14/14 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä pian 9v. nukkuu lähes joka yö meidän vanhempien välissä. Välillä sinne änkeää myös 4v. eli aika ahdasta on mutta sopu sija antaa =) Kaikki nukkuvat hyvin ja heräävät aamuisin virkeänä.

En ole koskaan ajatellut, että tuo olisi jotenkin omituista.