Kirkollisveron määrä voi tulla monelle yllätyksenä
Kun vielä kuuluin kirkkoon yllätyin kun sain veroehdotukseni. Minulta meni silloin kirkollisveroa lähes 400 euroa vuodessa. Tämä siis jo vuonna 2008. Olen laskenut, että olen säästänyt 13 vuoden aikana jo yli 6000 euroa rahaa kun en maksa kirkollisveroa. Kirkko on muutoinkin täysin tyhjänpäiväinen laitos.
Kommentit (61)
Eikö tuon verotuskäytäntöasian voisi viedä johonkin EU-oikeuteen? Sehän on täysin syrjivä. Joko verotusoikeus pitäisi olla jokaisella järjestöllä tai sitten ei kellään. Ei voi olla niin, että se on muutamalla järjestöllä.
Kirkollisvero ei ole mitään mutta kertokaa miten tuosta yle propaganda verosta pääsee eroon
Vierailija kirjoitti:
Yllätyin paljon maksan kunnallisveroa. Kirkkovero oli kärpäsen kakka.
Ihanaa vantaalaisena maksaa ne saakelin pation kukkaruukut jotka nyt siellä ruostuu.
Saisiko irtisanoa itsensä jotenkin kunnasta?
Flytta till Grankulla. Vi har det lågsta kommunalskatt.
Vierailija kirjoitti:
Kirkollisvero ei ole mitään mutta kertokaa miten tuosta yle propaganda verosta pääsee eroon
Muuta maasta ja luovu kansalaisuudesta. Kun et YLEn propagandaa kestä niin ehkä Venäjä, Kiina tai Pohjois-Korea olisivat mukavampi ympäristö sinulle.
Haluan kuulua kirkkoon, koska se on instituutio, joka puolustaa kristillisiä arvoja; lähimmäisen rakkautta ja pitää yllä sielunhoidollisia palveluja. Vaikka kaikki kirkon jutut eivät ole omasta mielestäni oikeita, ne ovat kuitenkin suurimmaksi osaksi.
Kun lapsi syntyy, niin hänet merkitään samaan seurakuntaan (kirkkoon) missä vanhemmatkin ovat jo jäseninä. Sen pitää olla niin, että ihminen tullessaan täysi-ikäiseksi 18-vuotiaana, itse voi päättää onko seurakunnan jäsen vai ei.
Kirkollisvero on prosenttipohjainen ihmisen tulojen mukaan peritty muiden verojen mukana. Onko sellainen ihminen parempi seurakunnan jäsen, joka maksaa enemmän kirkollisveroa?
Kirkkojen ja lukuisien uskontokuntien ja lahkojen pitää itse periä jäseniltään maksua, silloin ne toimisivat oikeudenmukaisesti.
Kirkoille ei enää tarvitse maksaa valtion rahoista satoja miljoonia siitä, että ne ylläpitävät omaa henkilörekisteriään eli kirkonkirjoja. Valtion ylläpitämästä digi- ja väestötietorekisteristä saa kaikki tarvittavat tiedot ihmisistä ja heidän vanhemmistaan ja sukulaisistaan.
Kirkko ylläpitää hautausmaat. Kuka maksaa hautausmaat kirkkoon kuulumattomille, omaisetko?
🇺🇦🇮🇱
Tulkaa vaan joulukirkkoon kaikki kirkosta eronneet, on maksettu valmiiksi.
Kaffepulla kirjoitti:
Kirkko ylläpitää hautausmaat. Kuka maksaa hautausmaat kirkkoon kuulumattomille, omaisetko?
Valtio maksaa kirkolle hautausmaiden ylläpidosta. Siksi kirkkoon kuulumattomien hautaus on tasan saman hintaista kuin kirkkoon kuuluvien.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi syntyy, niin hänet merkitään samaan seurakuntaan (kirkkoon) missä vanhemmatkin ovat jo jäseninä. Sen pitää olla niin, että ihminen tullessaan täysi-ikäiseksi 18-vuotiaana, itse voi päättää onko seurakunnan jäsen vai ei.
Kirkollisvero on prosenttipohjainen ihmisen tulojen mukaan peritty muiden verojen mukana. Onko sellainen ihminen parempi seurakunnan jäsen, joka maksaa enemmän kirkollisveroa?
Kirkkojen ja lukuisien uskontokuntien ja lahkojen pitää itse periä jäseniltään maksua, silloin ne toimisivat oikeudenmukaisesti.
Kirkoille ei enää tarvitse maksaa valtion rahoista satoja miljoonia siitä, että ne ylläpitävät omaa henkilörekisteriään eli kirkonkirjoja. Valtion ylläpitämästä digi- ja väestötietorekisteristä saa kaikki tarvittavat tiedot ihmisistä ja heidän vanhemmistaan ja sukulaisistaan.
Tässä on sekin jännä yksityiskohta, että alaikäisellä voi kyllä olla omia tuloja, joiden käytöstä hän saa itse päättää, MUTTA hän ei saa itse päättää siitä, vähennetäänkö tuloista kirkollisvero! Tämän päättävät vanhemmat, koska alaikäinen ei saa ilman vanhempian lupaa erota kirkosta.
Eikö ole aika kummallista?
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos. Miksi oletat että haluaisin tulla?
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtään lohduttaa niin olen tänä vuonna saanut korvaamatonta henkistä tukea kirkolta ja sen työntekijöiltä elämäni pahimmassa kriisissä. Jos jätätte verot maksamatta niin lahjoittakaa pliis osa esim. Mieli ry:lle. Tai käyttäkää johonkin muuhun teille tärkeään yhteiskunnalliseen asiaan. Kiitos :)
Tämä! Monilla tuppaa unohtumaan että kirkko tekee myös paljon sellaista hyvää joka ei liity uskontoon.
Itse olen seurakunnalla töissä niin en oikein voi erota kirkosta :D En tosin hengellisissä tehtävissä, selvyyden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Haluan kuulua kirkkoon, koska se on instituutio, joka puolustaa kristillisiä arvoja; lähimmäisen rakkautta ja pitää yllä sielunhoidollisia palveluja. Vaikka kaikki kirkon jutut eivät ole omasta mielestäni oikeita, ne ovat kuitenkin suurimmaksi osaksi.
Kukaanhan ei ole kieltämässä keneltkään kirkkoon kuulumista.
Mutta jäsenyyden pitäisi perustua aitoon vapaaehtoisuuteen ja läpinäkyvään jäsenmaksulaskutukseen. Siis lasku kirjeenä tai sähköpostiin ja jos ei maksa, niin sitten jäsenyys päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka joku seurakunta olisi joskus satoja vuosia sitten saanut maata ilmaiseksi, kirkon rakentamiseksi, nykyisin seurakunnat saavat maata ostamalla, aivan kuten muutkin.
Aiemmin kunta ja seurankunta olivat käytännössä sama asia. Paljon meidän yhteistä maata on siten päätynyt kirkon omistukseen. Tämä vääryys pitäisi korjata ja palauttaa maat kunnille.
Silti aina kunnan ja seurakunnan maat ovat olleet erikseen. Keskiajalla kirkot ja luostarit saivat paljon maita lahjoituksina ja myös testamenttien kautta, mutta toistuvasti kuninkaat palauttivat liiat maat ja varallisuudet kruunulle, valtion talouden vaatiessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka joku seurakunta olisi joskus satoja vuosia sitten saanut maata ilmaiseksi, kirkon rakentamiseksi, nykyisin seurakunnat saavat maata ostamalla, aivan kuten muutkin.
Mihin seurakunnat tarvitsevat maata?
Seurakunnat ovat myyneet paljon maitaan pois, jotta saisivat rahaa kirkkojen ylläpitoon, joka on kallista.
Seurakunnat voivat ostaa tai vuokrata maata sosiaalista asuntotuotantoa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnat ovat myyneet paljon maitaan pois, jotta saisivat rahaa kirkkojen ylläpitoon, joka on kallista.
Seurakunnat voivat ostaa tai vuokrata maata sosiaalista asuntotuotantoa varten.
Jaa. Valtio kuitenkin maksaa kaikkien historiallisesti merkittävien kirkkojen ylläpidon.
Vierailija kirjoitti:
Yllätyin paljon maksan kunnallisveroa. Kirkkovero oli kärpäsen kakka.
Ihanaa vantaalaisena maksaa ne saakelin pation kukkaruukut jotka nyt siellä ruostuu.
Saisiko irtisanoa itsensä jotenkin kunnasta?
Tätä kutsutaan muuttamiseksi. Miksi et muuttaisi Kauniaisiin?
Oikeasti kunnallisvero on aika vinha asia. Erityisesti pienissä maaseudun muuttotappiokunnissa joissa jokainen asukas maksaa parhaimmillaan 3 euroa vuodessa pelkästään kunnanjohtajan päiväkahvitteluista. Sitten kun tuohon päälle lisätään kaikki oikeat kunnan palvelut, niin lopputulos on jäätävä kunnallisveroprosentti ja olemattomat palvelut.
Minä lopetin kirkollisveron maksamisen vuonna 2006. Silloin veroehdotuksessani luki että olin maksanut vuonna 2005 yli 400€ kirkollisveroa enkä ollut käynyt kertaakaan kirkossa. K
irjoitin siitä hetkestä alkaen eroanomuksen kirkkoon.
En ole siis maksanut vuoden 2007 alusta tähän päivään kirkollisveroa.
Eli 24 vuotta x 400€ =9600€ vähintään olen säästänyt. Jopa enemmänkin koska palkkani on noussut tuosta vuodesta 2007 joten oikea summa on varmaan jotain 12 000€.
Käsi ylös joka ei olisi valmis ottamaan yli kymppitonnia puhtaana käteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos. Miksi oletat että haluaisin tulla?
On siellä tunkua muutenkin. Ah, kauneimmat joululaulut että miten ihana jouluinen mieli siitä tuleekaan.