Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön, miksi et opiskele sote -ammattia?

Vierailija
20.11.2021 |

Varmat työpaikat olisi odottamassa nyt ja jatkossakin. Ihan kaikista sote -ammattilaisista on huutava pula.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioikaa että oikeaa tulosvastuullista ja henkilöjohtamista edellyttävästä insinöörin työstä maksetaan lähtöpalkkana vastavalmistuneelle ALLE 3000 euroa/kk.  Sairaanhoitaja EI OLE lääkäri. Siinä se suuri ero.

Varmaankin sellainen ihminen joka ujostelee ja on arka ihmisten kanssa ei taida pitkään menestyä sotessa lähihoitajanakaan? Ei sinne voi mennä jos ihmiset ei kertakaikkiaan kiinnosta. Taitaa olla soveltuvuuskokeet jo nykyään, välillä poistivat ne jotta TE voi pakottaa karenssilla työttömiä lähihoitajakoulutukseen vaikkei olisi edellytyksiä persoonana menestyä työssä ja jälki oli rumaa koulutusalaan pettyneille kun ala aloi näyttää likaista puoltaan.

Tietenkään ei ole yhteiskunnallisesti kestävää että työttömyyttä pidetään keinotekoisestikkin varttimiljoonassa työttömässä aina vaan jotta sos.toimi ja te-pysyy työllistettynä kun minusta aina on kannattavampaa tehdä verokortilla työtä ja jos sitä ei ole niin hakeutua itse paremmin työllistävälle alalle koulutuksen avulla.

Vierailija
62/79 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiset joilla on kutsumus ja koulutus jne vaihtavat alalta pois, niin miksi joku jolla ei ole kumpaakaan edellisistä vaihtaisi alalle heidän tilalleen? Se on jälkimmäisille vielä huonompi diili.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas se nähdään, miten työttömiä ei työ kiinnosta. Ainakaan niin kauan kuin valtio jakelee tukiaisia.

Ainakin ton kommunisti valtion saisi kaadettua jos ihmiset ei maksaisi yhtään veroja.       Eikä keskuspankki antaisi  taikarahaansa valtioille miljardeja koko aikaa.

Vierailija
64/79 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkä ei kestä, eikä pää verta.

Vierailija
65/79 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään järkeä ku saan jo ihan tarpeeksi rahaa tukina ja vapaus tehdä mitä haluan. Jos systeemi on huono, niin mielummin hyväksikäytä, kuin ruoki sitä. Hajotkaa vaan sinne töihinne.

Juuri kaltaistesi takia ihmiset alkavat vähitellen suhtautua koko sosiaalitukijärjestelmään vierovasti ja haluavat sinne leikkauksia. Sinä menet vielä sinne töihin, tai itket ja menet. Takapuolen pesu odottaa, samoin ainainen sosiaalinen läsnäolo. Ei auta selitykset miten on introvertti.

Kuule päinvastoin käy. Tälläkin hetkellä meillä on vahvasti vasemmalla oleva hallitus. Minä saan koko ajan enemmän ja töissä käyviä taas verotetaan enemmän. En myöskään usko, että edes oikeisto lähtisi paljon tukia leikkaamaan. Poliitikot elävät kaikki niin lyhytnäköisesti ja ainoa mikä kiinnostaa on oman puolueen kannatus. Leikkauksilla saa tunnetusti huonosti kannatusta. Joten edelleen hajoo sä sinne töihis kun mä nautin sun kustantamasta vapaudesta, eikä edes hävetä.

Vierailija
66/79 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni sairaanhoitajaksi ja fysio-, toiminta- ynnä muiksi terapeuteiksi on vaikea päästä opiskelemaan. Lähäriksi taas on suhteellisen helppo päästä opiskelemaan, mutta työ on sitten mitä on, ja monen kroppa ei kestä sitä eläkeikään asti.

Mä olen nyt tehnyt melkein 10 vuotta lähihoitajan työtä vanhupuolella, ikää mulla on vähän yli 40v. Tiedän, että en tule jaksamaan tätä työtä henkisesti eläkeikään asti. On työ fyysisestikin raskasta, mutta henkinen kuormittavuus on suurta muistisairaiden parissa. Hain nyt syksyn haussa sairaanhoitajan monimuotokoulutukseen, mutta tällä hetkellä olen ensimmäisellä varasijalla. Sairaanhoitajana olisi laajemmat työllistymismahdollisuudet. Lähihoitajana tällä paikkakunnalla töitä on pääasiassa vanhuspuolella.

Vierailija
67/79 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän pitäisi saada yhteiskuntaan joku ihmisten painonkontrollointijärjestelmä, koska läskistymisen myötä sote-ala tulee liiskaantumaan ylikuorman alle, kun kehopositiiviset alkavat sairastumaan ihrakuormansa uuvuttamina.

Vierailija
68/79 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä sen just näkee, että tukia maksetaan liikaa. Jos ne olisivat alemmat, tyypit jonottaisivat sote-alalle. Alalla on myös tehtäviä, joihin ei tarvitse pitkää koulutusta, esimerkiksi henkilökohtaisen avustajan työt. Niillä pääsee työn syrjään kiinni. Jos ei yksinään elätä, niin yhdistää siihen vaikkapa postinjakoa tms.

No just, miksi joidenkin pitäisi tehdä kahta työtä elääkseen?

Mieluummin jaetaan esim sinun työsi ja palkkasi kahteen, jolloin saadaan a) lisää töitä ihmisille b) vähemmän uupumusta.

Pärjäisin puolellakin työajalla ja palkalla. Perustaisin firman ja myisin osaamistani. Tosin hommaani ei tulla ihan noin vaan. Alallani pitää osata ainakin seuraavat asiat: PowerBI, Python tai R, SQL, Pilvilaskenta, tietoturvaa, Mifid II ja muutama muu pikku juttu. Osaajia ei kasva joka oksalla.

Vierailija
69/79 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt pääsykokeista läpi ja lopulta koko kurssi peruutettiin.

Vierailija
70/79 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sillä alalla vajaakuntoiselle +50v:lle kovastikin töitä tarjolla?

Vierailija
71/79 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä opiskelisin moista skeidaa

Vierailija
72/79 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni sote ammatti ja nyt teen keikkaa, kun vakituista työpaikkoja ei ole avoinna siltikään vaikka kyttään mol.fi sivua.

Pari vakituista paikkaa on ollut viimeisen kahden kuukauden sisällä ja molempiin yli 40 hakemusta.

Vierailija
73/79 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyystuet pois ja rahat lähihoitajille.

Vierailija
74/79 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en halua. 

Vierailija
75/79 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan tulevaisuudessa jaetaan työt ja palkat puoliksi. Suurin osa on jo nyt työuupuneita.

Tässä on varmasti iso osa tulevaisuudetta.

Vierailija
76/79 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain soveltuvuustestistä niin surkeat pisteet että mua ei huolittu alan koulutukseen. Ei sinne voi väkisin mennä.

Vierailija
77/79 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain soveltuvuustestistä niin surkeat pisteet että mua ei huolittu alan koulutukseen. Ei sinne voi väkisin mennä.

Mun tuttu heitettiin sieltä pihalle Sora lainsäädännön nojalla. Että ei ihan kaikkien juttu ole, vaikka jotkut pitääkin sotealaa jonain yleisenä "kaatopaikkana".

Vierailija
78/79 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä teitä alapeukuttajia.

Itseä ainakin työttömyys söi niin paljon että opiskelin nöyränä sote-alan ammatin, toki siinä kesti ja oli taloudellisia haasteita mutta pääsin töihin jo ennen valmistumista ja nyt on hyvä vakipaikka, käteen jää n. 2000 kuussa. Valmistumisesta viisi vuotta, entinen työttömän elämä tuntuu tosi kaukaiselta muistolta!

Eikä kaikki sotetyö ole fyysisesti raskasta kolmivuoroa, rajoitteensa kun tietää niin jo opiskelujen aikana voi suunnata esim. harjoittelut (eli jalkaa oven väliin) sellaisiin paikkoihin, joissa voisi olla töissä. Itse olen päiväkodissa ja pienryhmässä, kun en meteliä liiaksi siedä.

Sama, kolmessa vuodessa pääsi kokopäivätöihin. Nyt tienaan 4000e/kk ja on kivaa raskaan työn vastapainoksi suunnitella lomia, matkoja, remppailla kotia, miettimättä pikkurahasta. Mulla on ihan siisti sisätyö, olen etäillyt kotoa nyt kaksi vuotta,

Ihan kuin sote-alalla olisi kauhea työvoimapula niissä töissä, joita voi etänä tehdä ja palkka on suomalaista keskiarvoa parempi. 

Sinä olet ollut onnekas (tai olet provo), mutta älä viitsi leikkiä tyhmää. 

Vierailija
79/79 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä teitä alapeukuttajia.

Itseä ainakin työttömyys söi niin paljon että opiskelin nöyränä sote-alan ammatin, toki siinä kesti ja oli taloudellisia haasteita mutta pääsin töihin jo ennen valmistumista ja nyt on hyvä vakipaikka, käteen jää n. 2000 kuussa. Valmistumisesta viisi vuotta, entinen työttömän elämä tuntuu tosi kaukaiselta muistolta!

Eikä kaikki sotetyö ole fyysisesti raskasta kolmivuoroa, rajoitteensa kun tietää niin jo opiskelujen aikana voi suunnata esim. harjoittelut (eli jalkaa oven väliin) sellaisiin paikkoihin, joissa voisi olla töissä. Itse olen päiväkodissa ja pienryhmässä, kun en meteliä liiaksi siedä.

Minä ymmärrän. Sote-ala vaatii jonkinlaista kutsumusta, ja ne, joilla se on, ovat jo töissä. Sitä paitsi suurin tarve on just niihin raskaimpiin töihin. On lapsellista tulla tänne selittämään, kuinka jokainen työtön voi opiskelujen jälkeen valita kevyen toimistohomman, jossa ei tarvitse nähdä potilaita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi