Työtön, miksi et opiskele sote -ammattia?
Varmat työpaikat olisi odottamassa nyt ja jatkossakin. Ihan kaikista sote -ammattilaisista on huutava pula.
Kommentit (79)
En sovellu kyseisiin tehtäviin, saisin mielenterveys ongelmia, tosin voisin päästä sairaseläkkeelle...
En ymmärrä teitä alapeukuttajia.
Itseä ainakin työttömyys söi niin paljon että opiskelin nöyränä sote-alan ammatin, toki siinä kesti ja oli taloudellisia haasteita mutta pääsin töihin jo ennen valmistumista ja nyt on hyvä vakipaikka, käteen jää n. 2000 kuussa. Valmistumisesta viisi vuotta, entinen työttömän elämä tuntuu tosi kaukaiselta muistolta!
Eikä kaikki sotetyö ole fyysisesti raskasta kolmivuoroa, rajoitteensa kun tietää niin jo opiskelujen aikana voi suunnata esim. harjoittelut (eli jalkaa oven väliin) sellaisiin paikkoihin, joissa voisi olla töissä. Itse olen päiväkodissa ja pienryhmässä, kun en meteliä liiaksi siedä.
Eivätkö nuo ole juuri niitä kutsumusammatteja?
En tunne kutsumusta.
Olin opiskelemassa alalle mutta jäin äitiyslomalle. En aio palata takaisin, sillä oletan koronarokotteen tulevan pakolliseksi vähintään sote-alan työntekijöille.
Henkilökohtaisen avustajan työkin on ihan hirveää, jos sattuu tiuskiva asiakas kohdalle, niin en tosiaankaan ala mitään sote-alaa opiskelemaan. Ja kehopositiivisten määrä on lisääntynyt räjähdysmäisesti, niin tuolla alalla joutuu nostelemaan ja kääntelemään ja vääntelemään yli 150-kiloisia ihmissikahybridejä, jotka joskus olivat naisia.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö nuo ole juuri niitä kutsumusammatteja?
En tunne kutsumusta.
En minäkään.
Vierailija kirjoitti:
Itseä ainakin työttömyys söi niin paljon että opiskelin nöyränä sote-alan ammatin, toki siinä kesti ja oli taloudellisia haasteita mutta pääsin töihin jo ennen valmistumista ja nyt on hyvä vakipaikka, käteen jää n. 2000 kuussa. Valmistumisesta viisi vuotta, entinen työttömän elämä tuntuu tosi kaukaiselta muistolta!
Eikä kaikki sotetyö ole fyysisesti raskasta kolmivuoroa, rajoitteensa kun tietää niin jo opiskelujen aikana voi suunnata esim. harjoittelut (eli jalkaa oven väliin) sellaisiin paikkoihin, joissa voisi olla töissä. Itse olen päiväkodissa ja pienryhmässä, kun en meteliä liiaksi siedä.
Sama, kolmessa vuodessa pääsi kokopäivätöihin. Nyt tienaan 4000e/kk ja on kivaa raskaan työn vastapainoksi suunnitella lomia, matkoja, remppailla kotia, miettimättä pikkurahasta. Mulla on ihan siisti sisätyö, olen etäillyt kotoa nyt kaksi vuotta,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sovellu alalle.
En minäkään sovellu, mutta olen ollut jo 15 vuotta. Tänne vaan.
Ei kiitos. Opiskelen toista työvoimapula-alaa työkkärin tuella. Ammatinvalintakysymys.
Ja tuskin pääsisin sotelle edes pääsykokeista läpi. Parempi niin, ei kukaan halua mua mummojaan saatikka itseään hoitamaan.
Mitä alaa opiskelet ja millä tuella? Työttömyystuella?
Ansiosidonnaisella erästä teknistä alaa. Työvoimapoliittinen koulutus.
Onpa nyt vaikea kertoa, mitä alaa.
Miten se ala nyt tähän sotekeskusotekeskusteluun liittyy? Mut kun nyt kerran olet niin utelias ja mielesi pahoitit, niin kerrotaan sitten. ❤ kylmätekniikka.
Vierailija kirjoitti:
Jota voisi opiskella, pitäisi olla kyky oppia. Minulta meni vuosikausien koulukiusaamisen takia kaikki into opiskeluun. Ulkoaopiskelusta ei tule mitään, kun jatkuvasti on joku ahdistus ja stressi päällä ja itsetunto ihan nollassa. Ei minun vanhemmatkaan ole mitään huippuoppijoita.
Minä opiskelin sote-ammatin.
Hyvin olen viihtynyt ja jaksanut. Vaikka ryhmäni vanhimmasta päästä olin. Vaarana minullakin oli työttömyys, siis ennen opintoja.
Sain työpaikan jo ennen valmistumista.
Tuolla työpaikoilla on paljon väkeä, jotka sinne eivät varmaan sopisi mutta hyvin porskuttavat menemään. Sanotaan, että pitää tulla toimeen ihmisten kanssa. Eivät asiakkaatkaan aina tule toimeen, välttämättä kenenkään kanssa.
Ja ne läökelaskut on kyllä tosi helppoja, jos vähän keskittyy
En halua lapioida kakkaa, olen mieluummin kelan rahalla. Ohjaajan työtä voisin tehdä.
Hoitajaksi en halua, lääkärin ammatti olisi kiinnostava mutta en osaa matikkaa joten sepäs siitä sitten.
Kädet eivät kestä käsidesillä lotraamista halkeamatta haavoille mikä sulkee monet ovet sotealalla. Ei ole järkeä opiskella alaa jolla ei kuitenkaan voi työskennellä.
Minua totta puhuen kirjaimellisesti oksettaa pissa, kakka sekä vanhusten ja sairaiden tietynlainen ominaistuoksu. Vihaan juoppoja, nistejä ja nautintoaineita käyttäviä odottavia äitejä. Hoitajat ovat aika kädettömiä mm. aggressiivisten potilaiden kanssa. Mt-potilaita pelkään, koska pelkään itse tulevani hulluksi. Lisäksi olen introvertti, ahdistun ihmisten läheisyydestä ja kärsin sos.tilanteiden pelosta ja sotealan ammattilainen tuskin voi pitää pitkää välimatkaa hoidettavaan ihmiseen.
Arvostan todella paljon niitä, jotka sotetyötä tekee, mutta onneksi en ole työtön. Tätä mahdollisuutta joskus työttömänä yritettiin minulle tuputtaa, mutta valitsin matalapalkkaisen rennon ulkotyön, joka ei oikein kelpaa kellekään, ja jossa saan pitää etäisyyden ihmisiin.
Vastaus on se, että suomalaiset ei oo valmiita laittamaan itteänsä likoon ja monilla on epärealistiset odotukset työelämästä, kaikki pitäis saada valmiina. Itse työttömänä opiskelin lähäriksi ja sitä saa itse valita missä työskentelee, on hoitajien markkinat. Rohkeesti alalle nyt ja lopettakaa se kaljanlipitys!
M30
Sota ammatti voisi olla hyödyllisempi. Sodilla saa täystyöllisyyden.
Olen "työttömän" statuksella koska kela ei ole hyväksynyt sairauspäivärahaa mutta olen fyysisesti niin huonossa kunnossa että ei mikään Sote-oppilaitos hyväksyisi opiskelijaksi. Lisäksi on psykoterapia kesken, en ole varma onko sekin mahdollisesti este.
Taas se nähdään, miten työttömiä ei työ kiinnosta. Ainakaan niin kauan kuin valtio jakelee tukiaisia.
Sora lainsäädäntöönkin kannattaa tutstua ennen kuin alkaa työttömiä syyllistää.
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/sora-ratkaisuja-soveltumatt…
Onpa nyt vaikea kertoa, mitä alaa.