Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuorelle opiskelupaikka??

Vierailija
10.02.2015 |

Meidän poika kirjoittaa ylioppilaaksi nyt keväällä ja opiskelupaikkaa pitää nyt miettiä. Hänellä varmasti suunnitelmia enkä äitinä nyt puutu niihin. Mietin vaan mihin se poika nyt voisi tai kannattaisi hakea. Kaikki numerot 9-10, paitsi matikka,kemia ja fysiikka 5 ja ruotsi, englanti 7.

Kaikilla aloilla kun sitä matikkaa tarvitsee... Itse olin aikanaan samassa tilanteessa mutta pääsin humanistiselle alalle ja olen tutkija. Tiedän myös ettei tälläisestä urasta kannata enää haaveilla.

Vinkkejä siis?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekonomi tai tradenomi ?

Vierailija
2/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humanistisen puolen pääsykokeissa varmaan pärjäisi. Työllistymisen kannalta ehkä ei kuitenkaan paras vaihtoehto.

Keskiasteen oppilaitoksiin pääsee helpommin kuin yliopistoon - olisi siellä jotain häntä kiinnostavaa?

Sairaanhoitaja/ensihoitaja? Poliisi?

Onko musiikki tai taideaineet vahvoja? Voisiko sieltä löytyä hänen alansa? Teatterikoulu? Sibeliusakatemia?

Liikuntaa opiskelemaan Jyväskylään? Tällä alalla myös amk tasoista opetusta.

Riippuu aika paljon hänen kiinnostuksen kohteistaan ja luonteestaan ja siitä, mille alalle hänellä olisi ominaisuuksia. Vaikea ehdotella tuntematta henkilöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:52"]Humanistisen puolen pääsykokeissa varmaan pärjäisi. Työllistymisen kannalta ehkä ei kuitenkaan paras vaihtoehto.

Keskiasteen oppilaitoksiin pääsee helpommin kuin yliopistoon - olisi siellä jotain häntä kiinnostavaa?

Sairaanhoitaja/ensihoitaja? Poliisi?

Onko musiikki tai taideaineet vahvoja? Voisiko sieltä löytyä hänen alansa? Teatterikoulu? Sibeliusakatemia?

Liikuntaa opiskelemaan Jyväskylään? Tällä alalla myös amk tasoista opetusta.

Riippuu aika paljon hänen kiinnostuksen kohteistaan ja luonteestaan ja siitä, mille alalle hänellä olisi ominaisuuksia. Vaikea ehdotella tuntematta henkilöä.
[/quote]

Poliisiksi nyt ei ainakaan työllisty.

Vierailija
4/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä yoista tulee. Ne merkkaa loppupeleissä, kun haetaan korkea koulutukseen niin lähtöpisteinä vaikuttaa. Lukeehan paljon? Enkusta tuskin c tulee, koska taso kova ja monet 8 oppilaat saavat sen. Matikka vai ruotsi? Onneksi fys/kem ei ole pakko kirjoittaa. Kirjottaahan vahvoja aineita ylimääräisinä? Äikässä on siis vahvoilla. Liikunnan opettaksi, pt, tms olisi varmaan hyvä jos liikasta tykkää. Onneksi ei yo tulokset niin paljon haittaa jos joku tökkii, koska pelkällä pääsykokeellakin voi päästä sisään :)

Vierailija
5/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajaksi? Itse olen surkea matikassa ja kielissä ja opiskelen nyt luokanopeksi.

Vierailija
6/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sen pojan kannattaisi pitää välivuosi ja miettiä itse mitä haluaa tehdä.

Vierailija
7/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:01"]

Riippuu mitä yoista tulee. Ne merkkaa loppupeleissä, kun haetaan korkea koulutukseen niin lähtöpisteinä vaikuttaa. Lukeehan paljon? Enkusta tuskin c tulee, koska taso kova ja monet 8 oppilaat saavat sen. Matikka vai ruotsi? Onneksi fys/kem ei ole pakko kirjoittaa. Kirjottaahan vahvoja aineita ylimääräisinä? Äikässä on siis vahvoilla. Liikunnan opettaksi, pt, tms olisi varmaan hyvä jos liikasta tykkää. Onneksi ei yo tulokset niin paljon haittaa jos joku tökkii, koska pelkällä pääsykokeellakin voi päästä sisään :)

[/quote] 

Mulla oli enkku 8 ja kirjoitin L. Ei se taso niin kova ole, porukkaa vaan harmittaa kun luulevat osaavansa englantia vaikkeivat osaa. Sitten pettyvät kun eivät saakaan kirjoituksista sitä mitä odottivat. Itse olin tunneilla laiska joten numero huono sen vuoksi,

Vierailija
8/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:04"]

Ehkä sen pojan kannattaisi pitää välivuosi ja miettiä itse mitä haluaa tehdä.

[/quote]

Miksi välivuosi? Sillä perusteella, että äiti(?) ei tiedä, mihin lapsensa kannattaisi hakea? Kuten aloittajakin mainitsi, lapsella itsellään lienee jo omat mielikuvansa siitä, mihin haluaa hakea. Ja eikös tässä nyt puhuta kuitenkin jo täysi-ikäisestä ihmisestä? En oikeastaan edes ymmärrä, miksi kukaan muu vatvoo asiaa päässään kuin täysi-ikäinen itse yksityisesti lähipiirinsä kanssa. 

Mitä tulee työllistymismahdollisuuksiin niin eipä nuo kummoiset ole monellakaan alalla tällä hetkellä. Enempi kannustaisin nuorta ihmistä opiskelemaan sitä, mitä haluaa oikeasti opiskella kuin hankkimaan itselleen väkisin ammatin, jota ei halua päivääkään tehdä. Luultavasti vain keskeyttää opinnot ja se kostautuu, kun yrittää hakea uuteen koulutukseen.

Vierailija
9/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekonomiksi pankkiin töihin tekemään ennusteita. Eihän ne nykyisetkään osaa laskea ja ennusteetkin menevät päin vittua.

Vierailija
10/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajaksi, joko luokan- lastentarhan- tai mieluisen aineenopettajaksi. Sitten on AMK-alat, jos hoitotyö sairaanhoitajana ei nappaa, niin miten olisi fysioterapeutti, toimintaterapeutti tai hammasteknikko/suuhygienisti?

Vierailija
11/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valitsee väärän alan, esimerkiksi ryhtyy psykiatriseksi sairaanhoitajaksi, vaikkei rakasta sitä työtä, niin huonostihan siinä käy. 

Kannattaa valita ammatti sen mukaan mikä tulee luonnostaan ja käyttää vähän järkeä siihen päälle. Puhdas järkiratkaisu jää harmittamaan tavalla tai toisella. 

Vierailija
12/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi on vahvempi kuin matikka ja ruotsin kirjoittaa. Matikasta juuri ja juuri päässyt läpi niin mikään kaupallinen ala ei varmaan käy?

Humanistiselle alalle haluaisi mutta se työllistyminen..

ap

Vierailija
13/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:31"]

Ruotsi on vahvempi kuin matikka ja ruotsin kirjoittaa. Matikasta juuri ja juuri päässyt läpi niin mikään kaupallinen ala ei varmaan käy?

ap

[/quote]

Voisiko mennä Ruotsiin opiskelemaan? Paremmat työmarkkinat siellä. 

Vierailija
14/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:31"]Ruotsi on vahvempi kuin matikka ja ruotsin kirjoittaa. Matikasta juuri ja juuri päässyt läpi niin mikään kaupallinen ala ei varmaan käy?

ap
[/quote] Pakotat sen sitten suoraan aineen opettajalinjalle, eli jos haluaa vaikka historiaa ja yhteiskuntaoppia tai äidinkieltä ja filosofiaa niin sitten jompa kumpaa opeksi ja toinen toiseksi opetettavaksi aineeksi. Heti hakemaan koulunkäytiasvustajan sijaisuuksia, että saa CVseen kokemusta koulussa työskentelystä

Vierailija
15/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:31"]Ruotsi on vahvempi kuin matikka ja ruotsin kirjoittaa. Matikasta juuri ja juuri päässyt läpi niin mikään kaupallinen ala ei varmaan käy? Humanistiselle alalle haluaisi mutta se työllistyminen..   ap [/quote] Pakotat sen sitten suoraan aineen opettajalinjalle, eli jos haluaa vaikka historiaa ja yhteiskuntaoppia tai äidinkieltä ja filosofiaa niin sitten jompa kumpaa opeksi ja toinen toiseksi opetettavaksi aineeksi. Heti hakemaan koulunkäytiasvustajan sijaisuuksia, että saa CVseen kokemusta koulussa työskentelystä

[/quote]

Aineenopettajaksi ei ainakaan kannata opiskella. Joko erityisopettaja tai luokanopettaja. Mieluiten ensin mainittu.