Mistä tietää milloin äidin univelka alkaa olla vaaraksi?
Lapsi ei oletettavasti vielä nuku 6 kuukauteen paremmin. Olemme tämän asian kanssa okei mutta äitinä alan uupuu. En uskalla jättää lasta miehelleni yöksi. Minulla on huimausta, pahoinvointia, migreeniä ja sekavaa oloa päivittäin. Tänä aamuna olin kuulevinaan jonkun puhuvan vaikka olemme kaksin :( olo on humalainen ja ankea. En uskalla kertoa kellekään miten uupunut olen. Googletin uupumuksesta ja vastaan tuli heti tositarina samoista lähtökohdista. Äiti oli pakotettu 3kk ajaksi mielisairaalaan eroon vauvasta. Pelästyin :( voimia saan lapsesta ja läheisyydestä. Kaikesta huolimatta jaksaa ojentaa kädet halaukseen ja hymyillä :)
Kommentit (11)
Kuulostaa tutulta. Yksikin yö tosiaan helpottaisi oloa edes hetkeksi, vaikka tiedän myös ettei se riitä jatkuvan univelan korjaamiseen. Itse olen nukkunut jo vuosia huonosti ja lopulta fysiikka kerta kaikkiaan petti, jouduin sairaalaan fyysisten oireiden vuoksi. En tiedä kuinka paljon jatkuva valvominen asiaan vaikutti, mutta luulen, et sillä oli suuri vaikutus. Tästä toivuttuani olen pyrkinyt ottamaan rennommin ja lepäämään enemmän, jos se on mahdollista. Niin, itse en tosiaan koskaan pyytänyt apua, vaikka olisin valvonut jo vuorokausia putkeen ja vaikka olin niin väsynyt, että itku tuli. Mutta nyt ymmärrän, ettei kukaan läheisistäni ehkä edes tiennyt miten loppu todellisuudessa olin, koska en sitä kertonut. Sydän siis petti lopulta. Pyydä oikeasti apua, jos vain joltain voit sen tehdä?
Voimia!
Pelkään lähinnä psyyken kestävyyttä. Olen fyysisesti aika kestävä vaikka onkin ollut paljon vaivoja lähiaikoina. Öisin kärsin pahasta ahdistuksesta kun keho huutaa unta.
Minkä ikäinen lapsi? Miksi et uskalla jättää miehelle? Oletko yh? Miksi lapsi nukkuu huonosti? Allergiaa? Refluksia? Unikoulua? Nyt sun pitäisi nukkua yö tai pari hyvin, jotta jaksat levänneenä miettiä, miten tilannetta voisi helpottaa pidemmällä tähtäimellä.
Anna lapsi oikeasti miehelle hoidettavaksi edes yhdeksi yöksi. Teet hallaa itsellesi ja lapsellesi ja pahimmassa tapauksessa voit joutua väsymyksen takia psykoosiin.
Muistan tuon vauva ajan hyvin. Tsemppiä kamalasti. Olin itse ihan loppu monta kuukautta, mutta kun vauva alkoi lähestyä yhtä vuotta alkoi olokin jo helpottua. Meillä vaan vauva oli heräilevää sorttia. Ei siihen mikään muu auttanut, kuin heräillä sen kanssa ja muistaa, että tämä aika menee joskus vielä ohi. Nuku aina kun vauva nukkuu, jos et pysty, niin lepää ainakin! Tee jotain itselle mielekästä jaksamisen mukaan tietenkin. Kyllä se siitä. Pikkulapsen äidillä voi tuntemuksia olla kaikenlaisia. Jos kuitenkin olet iloinen lapsestasi ja jaksat huolehtia hänestä, niin asiat varmaan ihan ok. Muista huolehtia itsestäsi myös! Voimia! :)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:27"]
Anna lapsi oikeasti miehelle hoidettavaksi edes yhdeksi yöksi. Teet hallaa itsellesi ja lapsellesi ja pahimmassa tapauksessa voit joutua väsymyksen takia psykoosiin.
[/quote]
Juuri näin, hiljattain synnyttäneet ja valvoneet äidit eivät ole harvinaisia psykoosipotilaita. Uniongelmat pitää ottaa vakavasti heti.
Tässä ei nyt päästä eteenpäin ennen kuin ap kertoo, onko isä kuvioissa ja onko jotain syytä, miksi ei uskalla antaa isälle. Ei myöskään tiedetä vauvan ikää. Normaalilla järjellä varustetulle, turvalliselle miehelle lapsi pitää pystyä antamaan tuossa tilanteessa ja muutenkin. Aggressiiviselle alkoholistille tuskin kukaan on ehdottomassa.
Ok, on aika uskaltaa jättää isälleen. En vain yksinkertaisesti jaksa selventää koko tilannetta mutta kiitos ohjeista. Pelkään että vauus itkee koko yön kun olen poissa. 7 kk ikäinen.
Tiedän tunteesi tuosta ettei tahtoisi millään jättää hoitoon, olen yh ja minulle oli vaikea ajatus olla erossa lapsesta. Luojan kiitos itse en kertaakaan ole vielä tämän 10kk äitiyden aikana tuntenut väsymystä, olen todella onnekas, mutta henkistä uupumusta on ollut senkin edestä ja välillä on ollut ihan pakko ottaa aikaa itselleen.
Mitä sitten, vaikka lapsi itkisi koko yön? Hän ei kuole siihen, etkä sinäkään, ei myöskään lasta yöllä hoitava henkilö. Kaikille on vain ja ainoastaan etu, että saat levättyä edes yhden yön!
Minua ahdistaa ajatus siitä että vauva ikävöi ja mahdollisesti pelkää kun äitiä ei olekaan vieressä.
Aika nukkua yksi yö putkeen! Varo ja tarkista ettet unohda kauppaostoksia hihnalle ja vauvaa kauppaan. Pois av:lta, sillä tämä valvottaa! Pimennä koti ja yritä ensihätään nukkua vähän!