Onko Nordeassakin mahdollista ottaa maksuton lyhennysvapaa asuntolainaan?
Kommentit (18)
Nurmijärven Nordeassa ei ainakaan.
Nordeassa se on lyhennysjouston nimellä ja on ilmainen.
On, niillä on tosi hyvä uusi palvelu Joustolaina tms. Juuri otettiin se meille. Suosittelen
Mitä se joustolaina tarkoittaa?
Ap.
Nordeassa voi itse käydä verkkopankissa muuttamassa maksuerän summaa. Korkojen verran on pakko maksaa. Ilmaista on.
Ainakin näissä Nordean uudemmissa lainoissa (meillä vuodelta 2013) on lyhennysjousto leivottuna sisään. Käytännössä tarkoittaa sitä, että mitään sopimusta ei tarvitse itse tehdä vaan siellä on 10% alkuperäisen lainan summasta lyhennysjoustoa. Voit siis itse päättää, että jätät vaikka heinäkuussa maksamatta lainanlyhennyksen kun on kesälomamenoja tai joulukuussa, kun ostat joululahjoja. Toinen vaihtoehto on sitten vaikka olla 2 vuotta lyhentämättä lainaa.
Tuo siis Nordealla ihan leivottuna sisään ja näet sen kyllä omasta nettipankistasi, jos se sinulla on. Voit säätää kuukausierää tällöin itse. Korot toki pitää aina maksaa.
Itse harkitsen lyhennysjouston käyttöä vakavasti, kunhan saan lainan puoleen asunnon hinnasta ja/tai osakekurssit laskevat.
Lyhennysvapaahan on tietty pankkien etu, mutta se voi olla myös asiakkaan etu, jos sen käyttää hyvin:
http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/kommentti+pankit+loysivat+yhteisen+lehman/a1047289
Meillekin tulossa lyhennysjousto. Taloudellinen tilanne heittelee, mutta lainanlyhennys ykkössijalla. Siksi toi lyhennysjousto kuulosti paremmalta kuin lyhennysvapaa.
Ei kannata ottaa. Maksat vain kahta enemmän kun korot nousee
Etkö osaa kysyä pankista, voisit saada varmempaa tietoa?
Meillä käytettiin tuota joustoa noin puolen vuoden ajan, että sain opinnot suoritettua nopeasti loppuun ja pääsin töihin. Toisen kerran käytetään varmaan siihen, että vauva voidaan hoitaa kotona vähän pidempään kuin vain sen 9kk.
Joo, sen yhden kerran voi sitä jotain lyhennysjoustoa käyttää. Kun se on käytetty aikoja sitten niin eipä saa enää maksuttomasti. Just kysyttiin. Lainaa noin 30 000 e eli jäljellä pieni hippunen alkuperäisestä, vakityö, ei ongelmia lyhennyksissä koskaan. Lapset pieniä ja koska vähän enää maksettavaa niin mietittiin, voisiko ottaa enemmän aikaa perheelle hetkeksi lyhennysvapaan turvin. Nordean lyhennysvapaa maksaisi 200 e.
Meille sanottiin ettei lyhennysvapaata kannata ihan kuukaudeksi kahdeksi ottaa juuri tuon 200€:n maksun takia.
Nordeassa se on ollut mahdollista ennen tätä OP-buumiakin, mutta mitä järkeä on pidentää takaisinmaksuaikaa, kun normaalisuunnitelmallakin selviää, vaikka perheen tulotaso tilapäisesti heitteleekin.Jos tarvitsee vaihtaa autoa uudempaan esim. asuntolainan luotolla, niin eiköhän ole aika katsella omia kulutustottumuksia? Auton vaihto voi odottaa hetken, jos entiselläkin pääsee.
Lyhennysjoustoa voi käyttää niinkin, että pitää lainanmaksusta syksyllä taukoa ja ostelee osinko-osakkeita. Keväällä sitten tekee ylimääräisiä lyhennyksiä osingoilla. Tuon lyhennysjoustonhan saa takaisin käyttöön, kun kirii maksuohjelmassa kiinni. Jos lyhennysjousto alun perin on 20000€ ja käyttää sitä niin, että jäljellä on 15000€, niin tekemällä ylimääräisiä lyhennyksiä sen lyhennysjouston saa takaisin sinne 20000 euroon. Tämä on oikein hyvä apuväline osakesäästäjälle. Asuntolainan jouston avulla on helppo irrottaa ylimääräistä rahaa sijoituksiin ja sitten osingoista maksella takaisin.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:28"]
Nordeassa se on ollut mahdollista ennen tätä OP-buumiakin, mutta mitä järkeä on pidentää takaisinmaksuaikaa, kun normaalisuunnitelmallakin selviää, vaikka perheen tulotaso tilapäisesti heitteleekin.Jos tarvitsee vaihtaa autoa uudempaan esim. asuntolainan luotolla, niin eiköhän ole aika katsella omia kulutustottumuksia? Auton vaihto voi odottaa hetken, jos entiselläkin pääsee.
[/quote]
No kaikki ei asu asunnoissaan loppuikää. Ei kaikilla ole tarkoituksenakaan maksaa sitä koko lainaa koskaan pois. Itse olemme asuneet nykyisessä kodissa viitisen vuotta, joista pari vuotta on ollut lyhennysvapaata. Nyt myymme talon pois. Oli halpaa asumista. Minusta tämä suomalainen tapa, että oikeasti maksetaan ihan loppuun asti ne 25 vuoden lainat on oikeastaan tosi outo.
Kaikkissa lainoissa on joustoa puoleen tai toiseen kun vain neuvottelee. Voi maksaa vähemmän tai enemmän. Voi yhdistellä lainoja tai ottaa lisää lainaa.
Pankillehan on vain hyvä jos ihmiset maksaa vain korkoja välillä sillä silloinhan pankki saa enemmän niitä korkoja. Varsinkin kun tulevaisuudessa taas korot nousee niin hyvä ettei kaikki asiakkaat ole maksaneet lainoja pois pienellä korolla ;) Pankki haluaa aina omansa ja vähän lisää...
Vanhaan lainaan saa maksuttomasti Nordeassa lyhennysjouston. Se tarkoittaa, että max 10% lainan nykyarvosta saa lyhennysvapaata ilman eri hakemusta. Lyhennyssummaa voi siis itse muokata kuukausittain verkkopankissa. Voi myös maksaa joinain kuukausina enemmän kiriäkseen jo käytettyä lyhennysjoustoa takaisin.
On. Maksuttomuus on tosin vain korvien välissä. Laina tulee kalliimmaksi mitä pidemmälle lyhennyksiä lykkää.