Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys ja miehen painostus, miten päästä yli

Vierailija
19.11.2021 |

Vauva on jo reilun vuoden ikäinen, mutta tuntuu etten pääse kunnolla yli miehen käytöksestä synnytyksen jälkeen. Ollaan puhuttu keskenään, olen ottanut asian puheeksi neuvolassa ja käyty pariterapiassa, mutta jotenkin vieläkin ajoittain junnaan tuossa ajassa ja suren tapahtuneita asioita.

Synnytyksen jälkeen imetyksessä oli isoja haasteita. Maito ei meinannut millään nousta, ja mies painosti minua jotta saisin imetyksen onnistumaan. Omasta mielestään kannusti, mutta minusta se tuntui painostamiselta ja äitiyden arvostelulta.

Mies oli siis lukenut juttuja imetyksen ylivertaisuudesta korvikkeeseen nähden ja oli sitä mieltä, että minun tulee vain jaksaa vauvan hyvinvoinnin takia. Teimme syöttöpunnituksia ja vietin ensimmäisen kuukauden kokonaan joko vauvassa tai pumpussa täysin kiinni, mutta maitoa ei tullut kuin muutamia grammoja.

Olin lopuksi aivan poikki, kun käytin yölläkin tehopumppaukseen ne muutamat tunnit kun vauva nukkui. En käytännössä nukkunut ensimmäisenä kuukautena kuin yksittäisiä tunteja, sillä kaikki aika kului vauva rinnalla, tuttipulloja desinfioidessa ja pumppaillessa. Vauva siis ei saanut rinnoista juuri mitään, joten oli pakko imetyksen jälkeen antaa korviketta ja pumpata, jotta maidontuotanto tehostuisi.

Jossain kohtaa kaikki juomani neste oli alkoholitonta olutta ja imetysteetä, jota tein puolentoista litran limsapulloihin jääkaappiin. Mies myös arvosteli syömisiäni; ei meinannut antaa lupaa syödä sushia raskausajan tauon jälkeen, kun oli lukenut että se ei olisi vauvalle hyväksi.

En pystynyt nauttimaan vauvasta, sillä olin niin rikki ja lopulta kun päätin lopettaa imetyksen, siitä tuli iso riita, koska miehen mielestä olisi pitänyt vielä yrittää vauvan takia.

Koska mies hoki ajattelevansa vain vauvan parasta, aloin mielessäni uskoa että olen aivan surkea äiti ja sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, johon syön vieläkin lääkkeitä. Enkä osaa nukkua kunnolla ilman rauhoittavaa lääkitystä.

Mies on jälkikäteen myöntänyt olleensa liian ehdoton ja on sanonut minun olevan hyvä äiti, mutta en jotenkin osaa päästää kunnolla irti noista asioista.

Näen välillä unia siitä, että minulla on vauva ja rinnoistani tulee maitoa. Pelottaakin, että jos saamme toisen lapsen ja imetys ei onnistu silloinkaan, tipahdan takaisin tuohon synkkyyteen.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe, jssap

Vierailija
2/27 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on jonkinlainen trauma, koska nuo asiat palaavat mieleen. Miehen on ehkä helppoa nyt jälkikäteen sanoa, että ”olisi pitänyt…”. Kuitenkaan ei ole mitään takeita, että hän osaisi jatkossakaan tukea oikealla tavalla.

Mikähän siinä on, että monet miehet ovat tuollaisia, että yrittävät päättää asioita naisen puolesta ”lapsen parhaan” varjolla. Kuitenkin kyseessä on naisen oma keho. Olisikohan motiivina ollut vain se, että imetys on hänen itsensä kannalta helpompaa kuin korvike, koska korviketta joutuisi myös mies antamaan.

En usko, että sinussa on pelkästään vika kun et osaa päästää irti. Jokin sydämessäsi vaan tietää, ettei asia ole loppuunkäsitelty. Ehkä mies ei ole vieläkään osoittanut kunnolla ymmärtävänsä tilannetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva sai tarpeelliset vasta aineet ja kaikki ok

Se on se hyväjuttu ei niinkään se ruokinta sinänsä.

Aika vähäinen määrä äidinmaitoa riittää

Rankan urakan kyllä teit

Vierailija
4/27 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ja sinä olette yhdessä toimineet aivan oikein, äidinmaito on parasta ravintoa vauvalle, vaikka sitä saisi vain vähän, se sisältää niitä vastaaineita mitkä juuri sun vauvalle sopii parhaiten, luovuttajan maidossa ne eivät täsmää niin justiinsa ja korvikkeessa niitä ei oo lainkaan.

Miehen on hyvä antaa osallistua, kaikki ruoka ei oo suositeltavaa imettäessä, se on kuitenkin vaan yks hetki elämästä minkä tinkii tietyssä asioissa ja kaikki se on oman lapsen etu.

Masennus on tosi yleistä synnytyksen jälkeen, se voi tulla kenelle tahansa. Kun masennus on kerran ollut, on mahdollista että se uusiutuu.

Imetyksen sujuvuutta ei voi ennakoida, siihen vaikuttaa moni asia.

Vierailija
5/27 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet selkeästi antanut kaikkesi, ja ymmärrän että imetyksen haluaa onnistuvan. Aina asioihin ei kuitenkaan voi itse vaikuttaa, mutta ainakin itse tietää yrittäneensä parhaansa. Lapselle kuitenkin tärkeintä on äidin läheisyys, rakkaus ja huolenpito, näistä lapsenne on tuskin jäänyt paitsi.

Itselläni ei ollut vaikeuksia imettää, mutta pystyn samaistumaan tuohon, että et pystynyt nauttia vauvasta. Minulla tämä oli tilanne esikoisen kanssa ensimmäisinä kuukausina, sillä kaikki oli uutta ja olin muuten vain epävarma tuoreena äitinä ja pelkäsin tekeväni asioita väärin. Kuukausien kuluessa onneksi kuitenkin tajusin, että tämä kuuluu asiaan. Tuskin on yhtäkään tuoretta äitiä, joka ei olisi syyllistynyt itseään asiasta X tai tuntenut olonsa riittämättömäksi syystä Y. Nyt toisen lapsemme ollessa vauva olen voinut nauttia äitiydestä aivan eri tavalla koska tiedän, ettei vauva mene rikki vaikka asiat eivät sujuisikaan oppikirjan mukaan. Pääasia on, että vauvalla on turvallinen ja rakastava koti.

Olet paras äiti lapsellesi ja tiedät omat ja lapsen tarpeet paremmin kuin kukaan muu. Isällä ei pitäisi olla oikeutta arvostella tällaisia asioita, onneksi on sentään jälkikäteen tajunnut myöntää typerän käytöksensä. Vaikka eihän se tietenkään saa tehtyä vahinkoa tekemättömäksi. Toivon, että saatte puhuttua asioista vielä ennen mahdollisen toisen lapsen tuloa, jotta kumpikaan ei joudu pettymään jos imetys ei sujuisikaan.

Kaikkea hyvää sinulle ap!

Vierailija
6/27 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelen että jätätte lapset tähän yhteen, kehitys on vasta alkamassa, teillä tulee vielä lukuisia vaiheita mihin joudutte hakemaan yhdessä vastauksia. Jos menneet asiat aiheuttaa noin kovasti stressiä pahoin pelkään että useampi lapsi voi romuttaa mielenterveyden, jokaisella perheen lapsella on omat haasteensa.

Vierailija
7/27 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ei kyllä kuuluisi manageroida sinun tissejäsi ja maidontuotantoa. Pöljä äijä, ei ihme ett sua potuttaa edelleen.

Vierailija
8/27 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan idioottia käytöstä, olisi imettänyt itse jos kerran tahdosta vaan on kiinni.

Vierailija
9/27 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ukko imettänyt itse, kun kerran oli niin asiantuntija. Mikä esti? Ai biologia, paskat taisi olla vaan ukolla motivaation puute.

Vierailija
10/27 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on aiheuttanut sinulle kunnon stressin ja se on voinut vaikuttaa lopulta siihen ettei maitoa ole noussut riittävästi.

Korvike on tänä päivänä ihan sopiva ravinto laadullisesti.

Vierailija
11/27 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ap:lla oli noin ihana ja tukea antava mies. Meilläkin äiti meinasi jokaisen lapsen kohdalla lopettaa imetyksen melko pian, kuukauden tai kahden jälkeen, mutta mun tuella saivat onneksi äidinmaitoa mahdollisimman pitkään, noin 1-vuotiaaksi. Toki saivat loppupuolella imetystä jo kiinteitä ruokia myös.

Jos olisin nainen niin mielelläni imettäisin. Moni nainen tekee imetyksestä turhaan liian hankalaa, ongelmat olisivat usein helposti ratkaistavissa rentoutumalla ja kuuntelemalla maalaisjärkeä.

Vierailija
12/27 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies oli samanlainen, painosti pumppaamaan jatkuvasti imetyksen lisäksi, vaikka kivut oli kovat jo imettäessä ja pumppaamalla ei tullut ulos juuri mitään. No, paremmin sitä vauvalle herui kuin pumpulle, kun ei se ollut sopivankokoinen, mutta eihän se mies tätä tajunnut. Lisäksi kielsi antamasta vauvalle tuttia, kun ”se voi sotkea imetyksen”, joten lapsi huusi noin 10h päivässä (joista 6h illalla koliikki takia) eikä nukkunut kuin max 2 h pätkiä ekat 6 kk. Lopetin imetyksen kokonaan, kun vauva oli 7 kk. Kyllä näitä takapenkkiäitejä siis löytyy.

Vierailija
13/27 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, taas yksi akka nyrkin ja hellan välissä kotiarestissa rajoittavassa vankilassa, jota miehen sorto, alistaminen ja epätasa-arvo aitaa, huoh!

Vierailija
14/27 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiselta mieheltä paita pois ja vauva rinnalle ja imemään.  

Sitten katotaan rupeaako sitä maitoa tulemaan..

Vierailija
15/27 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi ei kyllä kuuluisi manageroida sinun tissejäsi ja maidontuotantoa. Pöljä äijä, ei ihme ett sua potuttaa edelleen.

Yksinkö se mies on parisuhteessa?

Vierailija
16/27 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme ukkoja. En ole koskaan ennen kuullut, että miehet puuttuu imetykseen. Itse en suostuisi tohon hetkeäkään, saisi ukko aika huutia.

Vierailija
17/27 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ap:lla oli noin ihana ja tukea antava mies. Meilläkin äiti meinasi jokaisen lapsen kohdalla lopettaa imetyksen melko pian, kuukauden tai kahden jälkeen, mutta mun tuella saivat onneksi äidinmaitoa mahdollisimman pitkään, noin 1-vuotiaaksi. Toki saivat loppupuolella imetystä jo kiinteitä ruokia myös.

Jos olisin nainen niin mielelläni imettäisin. Moni nainen tekee imetyksestä turhaan liian hankalaa, ongelmat olisivat usein helposti ratkaistavissa rentoutumalla ja kuuntelemalla maalaisjärkeä.

Minä olen nainen ja itsekin olisin niin mielelläni imettänyt, mutta kun sitä maitoa ei tullut tarpeeksi vaikka tein kaiken ja sain lääkkeetkin. Siinä on kuule vaikea rentoutua, kun imetyksen jälkeen lapsi pulauttaa maidot pois ja huomaat, että se on täynnä verihyytymiä. Itkuksi meni minulla.

Vierailija
18/27 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys on paras ja helpoin tapa ruokkia vauva, JOS se lähtee sujumaan. Et ap todellakaan ole ainoa jolla ei sujunut! Kuule kautta aikojen on vauvoille keitelty vaikka minkälaisia liemiä ja ihan kunnon kansalaisia on kasvanut. Nykyään on hyvät korvikkeet valmiina kaupassa. Ihan älytöntä kiusata ja syyllistää äitejä imetyksestä. Vauva on imeväinen vain pienen hetken, minusta on paljon tärkempää opettaa terveelliset ruokatavat jotka toivottavasti kestää aikuisuuteen.

Vierailija
19/27 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetä miestä ja voit lirauttaa lämmintä rintamaitoa kahvin sekaan. Oma maito kulkee hyvin mukana🐄

Vierailija
20/27 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies oli samanlainen, painosti pumppaamaan jatkuvasti imetyksen lisäksi, vaikka kivut oli kovat jo imettäessä ja pumppaamalla ei tullut ulos juuri mitään. No, paremmin sitä vauvalle herui kuin pumpulle, kun ei se ollut sopivankokoinen, mutta eihän se mies tätä tajunnut. Lisäksi kielsi antamasta vauvalle tuttia, kun ”se voi sotkea imetyksen”, joten lapsi huusi noin 10h päivässä (joista 6h illalla koliikki takia) eikä nukkunut kuin max 2 h pätkiä ekat 6 kk. Lopetin imetyksen kokonaan, kun vauva oli 7 kk. Kyllä näitä takapenkkiäitejä siis löytyy.

Vauvanne taisi itkeä nälkäänsä. Jos vaikka mies olisi antanut iltaisin pullosta korviketta, sinä olisit saanut nukkua ja rentoutua niin maidontulokin olisi ehkä pysynyt paremmin yllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi