Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikkulapselle teetä?

Vierailija
09.02.2015 |

Oletteko antaneet pienille lapsillenne teetä? Siis ei mitään rooibosta tai hopeateetä tai muita valeteitä vaan ihan tavallista mustaa pussiteetä?

Itse juon aina aamupalalla kupin teetä, ja kun liki 2-vuotias lapsemme on alkanut kärttää, olen antanut ensin maistaa lusikallisen ja tänään tein hänelle oman kupillisen. Mustaa pussiteetä, sokeria, maitoa. Lapsi veteli teen suurella nautinnolla kertasiemauksella. En huomannut hänessä sen kummempaa muutosta paitsi että vatsa toimi. Lapsella tulee kakka kerran pari viikossa, joten ehkä nyt olisi ollut muutenkin sellainen päivä. Hän myös nukkui ihan hyvin päiväunia ja leikki normaalisti.

Voiko tuon ikäiselle antaa aamupalajuomaksi teetä jatkossakin, vai onko siitä jotain terveydellistä haittaa? Lapsi juo muuten vain maitoa tai vettä. Kahvia hän ei saa, mehuista hän ei pidä. Kokista emme anna, mutta saunajuomaksi hän saa jaffaa. Kofeiinia ei siis tule muista lähteistä kuin tuosta teestä.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juotatte 2 vuotiaalle sokerilimpparia??

Ja miksi teehen sokeria eikä esim.hunajaa? Teetä on kyllä omatkin juoneet jo pienestä, tosin siinä ehkä 1/3 osa teetä ja 2/3 osaa maitoa.

Vierailija
22/24 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso mikä on lapsen painon mukaan raja, paljonko kofeiinia on turvallista saada päivässä. Itse en enää noita muista, mutta siinä parivuotiaana esikoinen alkoi pyytää teetä ja annoin pieneen lasten mukiin mustaa teetä maidolla, laskeskelin silloin että kofeiinimäärän pitäisi olla hyvin niiden sallittujen rajojen sisällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 23:41"]

Miksi juotatte 2 vuotiaalle sokerilimpparia?? Ja miksi teehen sokeria eikä esim.hunajaa? Teetä on kyllä omatkin juoneet jo pienestä, tosin siinä ehkä 1/3 osa teetä ja 2/3 osaa maitoa.

[/quote]

Desin verran jaffaa pari kertaa viikossa saunan lauteilla ei mielestäni ole liikaa limsaa, varsinkaan kun mitään mehuja meillä ei juoda. Lapsi rakastaa jaffaa. Hunajaa meillä ei ole, koska se on pahaa ja vihloo hampaisiin (minulla siis).

Vierailija
24/24 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin noita kofeiinin suositusrajoja. Niiden mukaan suositeltava määrä on 2,5 mg x lapsen painokilo. Kymmenkiloisen lapsen suositusraja olisi siis 25 mg. Kahden desin teemukillisessa on 30 mg kofeiinia (kahvimukillisessa 100 mg). Parivuotiaalle voisi siis ilmeisesti antaa vaikkapa puoli kuppia teetä päivittäin tai kupillisen joka toinen päivä, niin ei ainakaan ylitä suosituksia. Taikka sitten vaihtoehtoisesti laittaa päivittäiseen kupilliseen maitoa sekaan niin, että sitä teetä itsessään on vain puolet tai kaksi kolmannesta siitä mukista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme