Pikkulapselle teetä?
Oletteko antaneet pienille lapsillenne teetä? Siis ei mitään rooibosta tai hopeateetä tai muita valeteitä vaan ihan tavallista mustaa pussiteetä?
Itse juon aina aamupalalla kupin teetä, ja kun liki 2-vuotias lapsemme on alkanut kärttää, olen antanut ensin maistaa lusikallisen ja tänään tein hänelle oman kupillisen. Mustaa pussiteetä, sokeria, maitoa. Lapsi veteli teen suurella nautinnolla kertasiemauksella. En huomannut hänessä sen kummempaa muutosta paitsi että vatsa toimi. Lapsella tulee kakka kerran pari viikossa, joten ehkä nyt olisi ollut muutenkin sellainen päivä. Hän myös nukkui ihan hyvin päiväunia ja leikki normaalisti.
Voiko tuon ikäiselle antaa aamupalajuomaksi teetä jatkossakin, vai onko siitä jotain terveydellistä haittaa? Lapsi juo muuten vain maitoa tai vettä. Kahvia hän ei saa, mehuista hän ei pidä. Kokista emme anna, mutta saunajuomaksi hän saa jaffaa. Kofeiinia ei siis tule muista lähteistä kuin tuosta teestä.
Kommentit (24)
Sokeri ainakin pois! Enkä kyllä muutenkaan usko että esim. kofeiini on kovin hyvästä 2-vuotiaalle.
Mikset anna jotain kofeiinitonta teetä/"valeteetä"?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:22"]
[/quote]
Meillä ei ole sellaisia valeteitä enkä viitsi lapsen takia erikseen ruveta ostamaan. Ja mistä sitä tietää, mitä niistä punapensaan lehdistä oikeasti erittyy. Ajattelin, että teen itselleni omaa pussiteetäni ja sen jälkeen laitan teepussini lapsen kuppiin ja liottelen hänelle omat teet. Tulee siitä vähän laihempaa kyllä, mutta eihän se laihemmuus ainakaan haitaksi ole. Jotain lämmintä on aamulla kiva juoda, mutta ei tuo lapsi kaakaostakaan välitä.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 06:54"]Sokeri ainakin pois! Enkä kyllä muutenkaan usko että esim. kofeiini on kovin hyvästä 2-vuotiaalle.
[/quote]
Voi herttileijaa. Minä olen saanut kahvia 1 vuotiaasta lähtien, eikä ole vaurioittanut mitenkään. Ja tuskin tuota sokeria lapataan lusikkakaupalla. Jotain rajaa näihin höyrähtämisiin.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 07:22"]
[/quote]
Meillä ei ole sellaisia valeteitä enkä viitsi lapsen takia erikseen ruveta ostamaan. Ja mistä sitä tietää, mitä niistä punapensaan lehdistä oikeasti erittyy. Ajattelin, että teen itselleni omaa pussiteetäni ja sen jälkeen laitan teepussini lapsen kuppiin ja liottelen hänelle omat teet. Tulee siitä vähän laihempaa kyllä, mutta eihän se laihemmuus ainakaan haitaksi ole. Jotain lämmintä on aamulla kiva juoda, mutta ei tuo lapsi kaakaostakaan välitä.
[/quote]
No tee noin, mutta jätä lisäämättä se sokeri.
No mutta jätä nyt edes se sokeri pois. Mitä järkeä opettaa lapsi juomaan jotain sokerijuomaa joka aamu. Jos pitää teestä niin juota laihaa teetä maidolla, ilman sitä sokeria. Nyt ei oo varmaankaan vielä ehtinyt tottua siihen sokeriin. Sokerin käyttö kun on ihan tottumuskysymys. Itse en käytä mitään sokeria tai muuta makeutusta teehen.
Joo, sokeri ehdottomasti pois. Mieheni opettelee juuri pois teen makeuttamisesta sokerilla, kun on niin huonoksi hampaat mennyt siitä. Hän on siis juonut teetä sokerilla pikkulapsesta asti.
Se valeteehän on juuri sellaista, että on kuumaa vettä, sokeria ja maitoa. Kuka sellaista joisi?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 06:40"]Vielä 90-luvun loppupuolella ollessani päivähoidossa, muistan tarhassa saadun aamiaisen olleen herkkuani; teetä maidolla ja hunajalla sekä sämpylää maustekurkulla ja kananmunaviipaleilla.
Itse siis voisin ajatella pienellekin lapselle annettavan teetä kohtuudella :)
[/quote]
Vielä viime keväänä oli päiväkodissa teetä
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 06:54"]Sokeri ainakin pois! Enkä kyllä muutenkaan usko että esim. kofeiini on kovin hyvästä 2-vuotiaalle.
[/quote]
Voi herttileijaa. Minä olen saanut kahvia 1 vuotiaasta lähtien, eikä ole vaurioittanut mitenkään. Ja tuskin tuota sokeria lapataan lusikkakaupalla. Jotain rajaa näihin höyrähtämisiin.
[/quote]
Samat sanat!!! Mitähän hirveetä se tee ja sokeri sille lapselle tekevät??
Anna mennä vaan jos lapsi tykkää. Mun lapset on juoneet teetä 1-vuotiaasta saakka. Terveitä ja hyvinvoivia muksuja.
Enpä ole ikinä ajatellut, että joku antaisi pikkulapselle teetä tai kahvia. Aikuisten kofeiinijuomia mielestäni molemmat.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:28"]
Enpä ole ikinä ajatellut, että joku antaisi pikkulapselle teetä tai kahvia. Aikuisten kofeiinijuomia mielestäni molemmat.
[/quote]
Ajattele, Kiinassa juovat jopa janoon! Sekä lapset että aikuiset.
Ennäe mitää syytä koukuttaa lasta kofeiiniin. Silloin tällöin voi tietysti antaa mutta joka-aamuiseen teekuppiin ei minusta ole tarvetta. Tai anna edes vihreää teetä tai muuta vähäkofeiinista.
Tuo Englantihan on teen suurkuluttajamaa. Olisiko täällä jotain sikäläistä av-mammaa tai muuten asiasta tietävää, annetaanko siellä pikkulapsille teetä ja missä mittakaavassa?
Tiedän, että ainakin Lähi- ja Keski-idässä juodaan teetä pienistä kupeista joko sokerilla tai ilman monta kuppia päivässä ja annetaan myös ihan pienille lapsille.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:56"]
Onko pakko mättää lapsen teehen sokeria? Älytöntä toimintaa keneltä tahansa vanhemmalta, sokeria lapset saavat muutenkin ihan liikaa. Eihän se monen mielestä ole mitenkään pahaksi, ylipainon tai sairauksien kanssa asialla ei ole mitään tekemistä, muuten vain sattumalta korreloi suoraan liiat kalorit ja paino.
[/quote]
Lapsemme paino kulkee miinuskäyrällä, on käsketty lihottaa, mutta sulan voin lisääminen aterioihin tuntuu minusta ällöltä. Sokeria hän saa lähinnä maidosta ja hedelmistä, ei hän karkkia tai mehuja tai vanukkaita tms. saa. Minusta hippunen sokeria teen joukkoon ei ole pahaksi. Itsellenikin se tekee nautinnollisen aamuhetken.
Taas kerran ihmettelen, miten meistä vanhoista sukupolvista on ollenkaan tullut kunnon ihmisiä, kun olemme juoneet kahvia ja teetä ihan pikkuisista lähtien. Niin pienestä kuin muistan olen juonut kahvia, johon tietysti sekoitettiin sokeria ja maitoa. Iän myötä maidon määrä tietenkin väheni kunnes loppui kokonaan siinä 15-vuotiaana. Siitä lähtien olen juonut mustaa klahvia. Sokerikin jäi pois opiskeluaikana.
Teetäkin sain lapsena, ihan oikeaa haudutettua, mutta jostain syystä minulla teehen on aina liittynyt sairaus. Eli kun olin kipeä, sain teetä. Maitoa siihen ei muuten koskaan sekoitettu, ripaus sokeria kylläkin. Aikuisena sokerikin jäi pois, mutta harvoin tulee teetä juoduksi, yleensä kipeänä!
Joskus kun halusimme papan kanssa herkutella illalla, kuumensimme vettä ja sekoitimme siihen siirappia eli joimme piitimeä tai piittinää. Hui kauhea, siirappihan on melkein pelkkää sokeria! Niin ja tukkani ei koskaan muuttunut mustaksi, vaikka jotkut pelottelivatkin, kun olin pieni. Blondi mikä blondi!
Meidän lapset juuri noin 2v maisteli teetä ja kahvia, mutta enää eivät halua ollenkaan.
Onko pakko mättää lapsen teehen sokeria? Älytöntä toimintaa keneltä tahansa vanhemmalta, sokeria lapset saavat muutenkin ihan liikaa. Eihän se monen mielestä ole mitenkään pahaksi, ylipainon tai sairauksien kanssa asialla ei ole mitään tekemistä, muuten vain sattumalta korreloi suoraan liiat kalorit ja paino.
Oma 5v lapseni maistelee mielellään vihreää teetä, mutta en anna sitä hänelle päivittäin. Ehtii tuo oppia myöhemminkin teeholistiksi. Limsaa ei anneta lapselle, turhaa sokerin mättöä sekin.
Venäläiset juottavat pikkulapsille hyvin makeutettua teetä, mustaa teetä siis eikä siellä varmastikaan mietitä kofeiinin määriä tässä asiassa yhtään.
Vielä 90-luvun loppupuolella ollessani päivähoidossa, muistan tarhassa saadun aamiaisen olleen herkkuani; teetä maidolla ja hunajalla sekä sämpylää maustekurkulla ja kananmunaviipaleilla.
Itse siis voisin ajatella pienellekin lapselle annettavan teetä kohtuudella :)