Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi rivitalo eikä omakoti?

Vierailija
09.02.2015 |

Kertokaa ajatuksianja kokemuksia. On kokemusta kyllä vuokralaisena rivitalossa asumisesta ja siinä ei ollutkaan muuta vikaa kuin vuokra.

Omistusasunnossa se ei olekaan niin selvää. Rivitalon saisi pienituloisenakin melko helposti (ainakin lainan osalta), mutta ne hoitovastikkeet :(

Jos hoitovastike on noin 400€, niin 15v lainan aikana maksaa jo muhkean summan niiden muodossa. Sama ongelma on tietenkin kerrostalo-asumisessa.

Rivitalo kiinnostaisi, mutta miten saan itselleni perusteltua lisämaksut?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Minä (AP) en ole pihanmöyrijä, jos olisi omakotitalo, siinä olisi sellainen golfkenttä-nurmikko korkeintaan parilla pienellä puskalla. Pidän sellaisista.

Meidän perheessä ei myöskään ole remontti-reiskaa, ei ketään kiinnostaisi edes seinien maalaaminen. Vuokra-rivitalossakin lehtien haravointi oli aina tuskaa. Nurmikko sentään leikattiin 2-3 kertaa kesässä.

Tästä päätellen rivitalo olisi se meidän juttu. Vain nuo hoitovastikkeet :(  

Okt-asujilta kuulee aika ristiriitaisia kommentteja asumiskuluista. Toiset sanovat, että juoksevia kuluja ei ole käytännössä yhtään ja toiset sanovat kiinteistön ylläpitoon menevän satasia kuussa.

Ovatko näin suuret erot juuri kirjoittajan 8 minitsemaa nuukuutta? Suurin osa välttää kaikkea kulua ja kehuu halpuutta talon mädäntyessä alle?

Mitä tasoa rivitaloissa yleensä hoitovastikkeet ovat? Aloitusviestissä mainitsemani 400€ on repäisti ihan oikeasta elämästä, suoraan myynti-ilmoituksesta. Kyseessä oli halvahkolla alueella oleva noin 100 neliön rivitalo.

Vierailija
2/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viiden asunnon rivariyhtiö. Kaikki tulee superhyvin toimeen toistensa kanssa. Meitä on kaksi pariskuntaa, kaksi mummoa ja yksi poikamies tässä talossa. Ainut huono asia on tämä hiljaisuus. Koko ajan niiiiin hiljaista, että välillä tulee mietittyä onko naapurin mummelit vielä elossa.
meillä on edullinen vastike (230), kaikki lumityöt ym isännöinti pelaa hyvin, takapihalta pääsee suoraan metsään ja lenkkipolulle. välillä unohtaa asuvansa rivarissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:14"]

Okt-asujilta kuulee aika ristiriitaisia kommentteja asumiskuluista. Toiset sanovat, että juoksevia kuluja ei ole käytännössä yhtään ja toiset sanovat kiinteistön ylläpitoon menevän satasia kuussa.

Ovatko näin suuret erot juuri kirjoittajan 8 minitsemaa nuukuutta? Suurin osa välttää kaikkea kulua ja kehuu halpuutta talon mädäntyessä alle?

[/quote]

Ei omakotitalo koskaan kuluitta ole, jos joku väittää niin, hän ei ole laskenut lämmityskuluja, kiinteistöveroja, vesi- ja jätevesimaksuja (tai kaivontyhjennyksiä), kiinteistövakuutusta jne. Joskus toki lämmitys ja vesi/jätemaksut voi toki olla maksettavana vastikkeen lisäksi taloyhtiöasunnossakin. Remppakuluihin omakotitalossa vaikuttaa nuukuuden muodon lisäksi talon ikä ja se, miten siitä aikaisemmin on pidetty huolta. Uusi omakotitalo ei noin kymmeneen vuoteen vaadi paljonkaan tekemistä - jos se siis on tehty valmiiksi alunperin. SIinä ostat vähän ruohonleikkuribensaa ja kesäkukkia kesällä, lumikolan ja hiekoitushiekkaa talvella, muutaman rullan ikkunatiivistettä ja tuubin saniteettisilikonia kerran vuodessa. TÄmän jälkeen alkaa tulla vähitellen ulko- ja sisämaalausta, pintojen uusimista, jne, vähitellen sitten myös kalliimpia vanhentuneen tekniikan vaihtamista siihen, mikä aikanaan on ajanmukaista, jne. Uuden talon ylläpitokulut ovat siis halvemmat - toisaalta silloin yleensä vielä maksat pankkilainaa. Vanhasta talosta ostohinta on pienempi tai rakentajan pankkilaina maksettu, mutta ylläpito- ja päivityskulut jonkun verran korkeammat.

Taloyhtiöt eivät yleensä tee voittoa. Ei niiden vastikkeissa siis ilmaa ole. Mutta, niissäkin näkyy sama ilmiö kuin yllä: uuden talon hoitovastikkeet voi olla pienet, mutta päälle tulee isot pankkilainat tai rahoitusvastikkeet, vanhemmissa taloyhtiöissä hoitovastike riippuu jatkuvan ylläpitorempan tarpeesta ja lämmityskuluista, jotka usein on korkeammat kun eristettä on vähemmän ja julkisivu/putkiremontit nostavat rahoitusvastikkeet uudestaan.

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:14"]

Mitä tasoa rivitaloissa yleensä hoitovastikkeet ovat? Aloitusviestissä mainitsemani 400€ on repäisti ihan oikeasta elämästä, suoraan myynti-ilmoituksesta. Kyseessä oli halvahkolla alueella oleva noin 100 neliön rivitalo.

[/quote]

Hoitovastikkeeet liikkuvat siinä 3,5-4,5 euron paikkeilla neliötä kohti. Lähempänä viittäkin euroa voi olla.  Vastikkeet eivät yleensä riipu siitä, onko alue sinänsä kallista vai halpaa, koska rakennuksen ylläpito on saman hintaista. Toki esim keskustan baarikadun varrella ylläpitokulut voivat olla tavallista kalliimmat...

Vierailija
4/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omakotitalossa ole mitään sellaisia kuluja, joita ei olisi rivitalossakin.

Vierailija
5/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin että naapurit vaikuttaa tosi paljon siihen kumman muodon valitsisin..

Vierailija
6/15 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän rivariyhtiössä on asiat mallillaan. Päästiin alueelle jolle haluttiin. Omakotitalot täällä on semmoisilla 600 neliön tonteilla ja niin että joka ikkunasta näkee suoraan naapuriin. Hintahan tommosessa on kuitenkin jo 1,5 kertainen rivari osakkeeseen verrattuna. Yhtiömme on uusi, valmistunut 2010, neliöitä asunnossamme 110, vastike 215 €. Metsämaisemat etupuolen ikkunoista, takapihalla ihastelemme naapuriyhtiön autokatoksen seinää. Naapureita näkee harvoin. Vastike riippuu yhtiön kunnosta,asunnon koosta, huoltoyhtiöstä, remonteista yms. Eli osta 60-luvun asunto niin on korkea vastike. Meidän yhtiön tontista maksetaan vuokraa jne.

Vierailija
7/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa maksat kaiken sen itse, mitä asunto-osakeyhtiöissä maksetaan hoitovastikkeen muodossa. Siis jätemaksut, kiinteistöverot jne.

Vierailija
8/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalojen vastikkeissa on suuria eroja, 400 euroa on jo suuren asunnon vastike. Ei se omakotiasuminenkaan ilmaista ole: niillä vastikkeilla kustannetaan asioita, joista omakotiasuja vastaa itse. Lisäksi ostaessa omakotitalosta joutuu maksamaan isomman varainsiirtoveron. Samoin kiinteistövero tulee omakotiasujat itsensä maksettavaksi. Asumismuodot ovat hyvin erilaiset: jos on itse kätevä käsistään, omakotitalo voi olla parempi ratkaisu. Jos taas pitää pienetkin korjaustyöt teettää ulkopuolisella, rivitaloasuminen voi olla parempi ratkaisu.

Vierailija
9/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulut on pitkällä tähtöimellä suunnilleen samat, taloyhtiöddä maksat tasaisesti, omakotitalossa keralla kun remppoja tulee.

rivarin etu on niille ihmisille, jotka esim matkustelee paljon ja haluaa, että asunnon voi helposti jättää omin nokkinensa kuukaudekditai kahdesi, myös talvella, ja joku pitä lämpöjä päällä ja pihaa asutun näköisenä. Omakotitalosa on aina vahdittavaa, ihan uudessakin.

Vierailija
10/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on paritalon puolikas j edullisemmat asumus kustannukset kun ystäväperheellä jotka asuvat rivitalossa ja maksavat vastiketta. Pidän itse tästä asumus muodosta mutta kaikille ei käy sama kun minulle tai perheelleni.

Vierailija
11/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut omakotitalossakin maksamaan samat maksut kuin rivitalossa hoitovastikkeen muodossa. Oleellista on, miten hyvin rivitaloyhtiötä hoidetaan, minkä ikäisiä rakennukset, onko isoja remonttitarpeita jne. Okt:ssa on sama asia, mutta silloin päätät kaikesta itse ja maksat myös.

Rivarissa voi huoltoyhtiö tehdä lumityöt, yhteisten alueiden nurmikon leikkuun jne. Tämä on hyvä ottaa huomioon, jos ei itse voi, halua tai viitsi, että maksamalla hoitovastikkeen kautta tästä pääsee helpommalla. Jos työt tehdään talkoilla ja asukkaille on jaettu työvuorot, tästä voi tulla todellinen taakka.

Vierailija
12/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään rivitalosta paljon. Se on halvempi kuin omakotitalo. Naapurit vahtivat kotia ja talo on asutun näköinen matkoillakin. Hoitovastike ei ole ollenkaan korkea, jos hoitaa pihatyöt itse. Kolaamme lumet vuoroviikoin ja kesällä hoidetaan yhdessä haravoinnit ja nurmikonleikkuut. Jäte- ym. maksut maksetaan yhdessä, tulee halvemmaksi kuin omakotitalossa. Remonttiriski on myös pienempi: jos jotain sellaista hajoaa, minkä korjauttaminen on taloyhtiön vastuulla, ei tarvitse maksaa koko summaa yksin.

Huono puoli: jos sattuu ikävät naapurit, elo voi olla helvetillistä. Meillä on onneksi ollut pelkästään mukavia naapureita.

Vierailija
13/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat haluat asua omakotitalossa loppuelämäsi ja ns. käyttää asunnon loppuun (ei isompaa myyntiarvoa) niin se tulee edullisemmaksi. Mutta jos haluat että talon kuntoa ylläpidetään, joudut tekemään tai teettämään remontteja ja korjauksia, jotka maksavat. Monet omakotiasujat nuukailevat ja siksi vanhemmat talot voivat myyntihetkellä olla melkoisia pommeja.

Vierailija
14/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalossa ei tarvitse tehdä lumitöitä, eikä nurmikon leikkuuta (huoltoyhtiö tekee ne). Silti on oma piha ja terassi. Eihän tässä samaa rauhaa ole kuin omakotitalossa, mutta mulle sopii rivariasuminen hyvin. En haluaisi myös yksin olla vastuussa talon kunnosta ym. omakotitaloon ei kannata muuttaa, jos ei osaa itse tehdä korjauksia ym, muuten voi tulla kalliiksi

Vierailija
15/15 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle rivari on juuri passeli. Meillä on hyvät naapurit ja huoltoyhtiö tekee kaiken. Mitä nyt omalta pihalta ajetaan itse nurmi ja luodaan vähän lunta. Matkustellaan paljon ja kesällä oikeastaan asutaan mökillä, niin rivari huolettomampi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi