Kuinka paljon leikitte lastenne kanssa?
Useista viesteistä huomaan, että aika moneen lapsen uhmakkaaseen käytökseen on syynä se, että lapsi ei saa tarpeeksi huomiota. Olen päiväkodissa töissä ja huomaan kyllä lapset, joiden kanssa ei kotona leikitä ja ne joiden kanssa leikitään. Eli lapset joiden kanssa leikitään jaksavat leikkiä hoidossakin itsekseen pitkiä aikoja ja osaavat huomioida muut. Mutta ne joiden kanssa ei leikitä ja joiden vanhemmat ovat kiireisiä, ovat jatkuvasti kärttämämässä tekemistä eivätkä osaa omaaloitteisesti leikkiä mitään! Itsekin syyllistyn välillä siihen, että työpäivän jälkeen ei jaksaisi keskittyä lapseen ja hänen tekemisiinsä, mutta yritän joka päivä leikkiä kuitenkin jonkin verran. Toki on tärkeää, että lapsi leikkii myös itsekseen. Mutta monille vanhemmille olisi hyvä tutustua lapseensa leikin kautta, vaikka kiireisiä ovatkin :)
Kommentit (2)
Hmm... Minusta toi homma menee kyl toisinpäin.
Ne joiden kanssa leikitään kotona,eivät osaa leikkiä yksinään.
Näin ainakin mun tuttavapiirissä ja myös meillä.
Meillä tyttö on tottunut, että aina joku leikittää, niin ei osaa/viitsi keksi itse mitään tekemistä. Meillä tosin tyttö on 3 vuotias ja niin myös suurin osa tuttavien lapsisa...
Itsekin olen siinä onnellisessa asemassa, että teen vain osapäivätyötä eli aikaa jää lapsellekin :)