Mulla on vähänväliä tunne, että en saa henkeä... :(
Mulla on töissä ihan kauhean stressaavaa (ollut jo 5kk) ja haukkon vähänväliä henkeä, kun ei meinaa happi riittää. Portaiden kävelyn jälkeen on ihan mahdotonta puhua kenellekään hetkeen, kun ahdistaa niin kovin. Sydän tykyttää levossa tosi lujaa ja on vaikea nukkua.
Ja en ole ylipainoinen ja harrastan kestävyysurheilua 4-6 kertaa viikossa, eikä minulla ole astmaa. Voiko tää olla paniikkihäiriö tai joku muu vastaava? Pitäisikö jäädä sairaslomalle vai nauraako lekuri mut pellolle? Kuinkka kauan pitää venyä?
Kommentit (16)
Joo, vatsa kunnossa ja muita "oireita" ei ole. Eli taitaa vain päästä viirata...
Oisko lukko lapaluiden kohdalla? Silloin ei saa loppuun asti vedettyä henkeä ja se rasittaa.
Sano duunissa että nyt pitäis ottaa vähän iisimmin. Jos siellä on vähänkään tolkkua, niin mieluummin vähentävät kuormitusta kuin pakottavat sairaslomalle.
Hyperventilointia? Liittyy usei stressiin ja ahdistukseen. Kokeile auttaisiko paperipussihengitys (googlaa ohjeet) hengenhaukkomiskohtaukseen.
Paniikkia. Nyt pitäisi stressiin saada vähän helpotusta ja elämäntilanne kuntoon.
Mulla tulee samat oireet, kun on pitkittynyt työstressi (työ vie liikaa sekä aikaa että voimavaroja).
Mee työterveyteen, hyperventiloit / paniikkikohtaus.
Mulla samoja oireita ja verenpaineet korkealla. Stressiä...
Voi olla stressiä / lihasjumia, mutta esim. keuhkoveritulppa olisi syytä sulkea pois.
Onko Hb mitattu? Anemiakin tekee tuollaista.
Mulla on ollut samaa. Voi johtua ainakin hyperventiloinnista tai lihasjumeista ylävartalossa. Mulla johtui molemmista.
Kun noita hengitysvaikeuksia oli, se tuntui siltä kuin en olisi voinut vetää keuhkoja täyteen ilmaa. Paras apu silloin oli, kun ei yrittänyt hengittää niin paljon, ja teki hyperventilointiin tarkoitettua hengittelyä (esim. kämmeniin) ja niska- hartiaseudun rentoutusjumppaa.
Mulla noita kesti jopa vuoden, kun en saanut lihasjumeja pysymään poissa. Niitä voi aiheuttaa ainakin huono purenta, huono sänky ja (no kaikkihan tämän tietää) tietokoneen äärellä oleilu.
Voi johtua myös sisäilmaongelmista.
Paniikkikohtaus taitaa olla. Tai sitten hengität pinnallisesti ja huonosti.