Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

suuttuisitteko jos anoppi ei haluaisi hoitaa lapsenlastaan?

Vierailija
09.02.2015 |

Itse suutuin, mutta nyt tajuan, että eihän anopeilla ole mitään lakisääteistä velvollisuutta auttaa lapsenlapsen hoidossa jos ei halua. Eikä anoppi ole lapsiamme hoitanutkaan enkä tosin ole pyytänytkään. Jotenkin sitä automaattisesti luulee, että saisi apua. Onneksi meillä oli mahdollista saada pariksi tunniksi lastenhoitaja viikossa kun mies oli yrittäjä ja aina töissä.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole suuttunut. Enkä myöskään siitä, ettei oma äitinikään halua hoitaa lapsiamme. Ymmärrän heitä, tavallaan, en itsekään tykkää lastenhoidosta, perässä juoksemisesta, ja olen aika satavarma, että kun olen itse mummu, hoidan mahdollisia lapsenlapsiani harvoin.

Eri asia on sitten se, että haluaa pitää yhteyttä lapsenlapsiin. Anoppi ja äitini tykkäävät kyllä molemmat, jos käymme lasten kanssa heillä. Eivät vaan halua itselleen sitä hoitovastuuta ja juosta vilkkaiden lastenlasten perässä. Ymmärrän sitäkin, itseäkin välillä totaalisesti väsyttää lasten perässä juokseminen.

Tietenkin, myönnän että toisaalta olen tosi katkera niille, joiden äidit ja anopit hoitavat lapsia niin että itse pääsevät jo esim. vauva- ja taaperovuonna itsekseen lenkille, salille, kampaajalle tms tai jopa saavat olla ÖITÄ ilman lapsia!! Osa kavereistanikin tuntuu katsovan minua vähintäänkin kieroon, kun minulla ei koskaan ole lapsille lastenhoitajaa ja kieltäydyn tämän vuoksi esim. illanvietoista. Luulevat, että on vain tekosyy, koska itse ovat niin tottuneita siihen, että tottakai äidit/anopit hoitaa. Yhden kaverin äiti on usein ottanut kaverin pienet lapset luokseen jopa VIIKOKSI kerrallaan, siis useita kertoja vuodessa! :O

Meillä ei ole edes mitään MLL:ää tms. tahoa, josta saisi edes ostettua sitä lapsenvahtiapua. Eikä suvun teinityttöjä kiinnosta, kysyin parilta, mutta kun saavat rahaa vanhemmiltaan ilman että tarvii mitään tehdä, niin miksi vaivautua lastenhoitajaksi.

No, tulipa avautuminen ja meni off topic. Mutta näillä mennään.

Vierailija
22/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:53"]Miten ap on voinut suuttua, vaikka ei koskaan ole edes pyytänyt?

Minä en suuttuisi, vaikka olisin pyytänyt, anoppi sen verran iäkäs, että paniikkia olis ollut puolin ja toisin :)
[/quote]oikaisu. Siis en ole pyytänyt sen yhden kerran jälkeen. Siis yhden kerran pyysin...loukkaannuin enkä pyytänyt enää. Lieneekö syynä se, että on joutunut hoitamaan toista lastenlasta (erotapaus) tosi paljon. Eli ymmärrän häntä, mutta olisi voinut ehkä selittää tarkemmin että miksei halua yleisesti hoitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole suuttunut. Mutta onhan se hieman erikoista että hän hoitaa tyttärensä lapsia vuorokaudet ympäri ja meidän lasta nolla minuuttia. On niin loppuunajettu ja täystyöllistetty ettei edes huomaa miten häntä käytetään hyväksi.

Vierailija
24/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hieman loukkaantunut siitä, että anoppi ei auta. Mieheni veljen lapsia hän hoitaa ainakin kerran viikossa. Hän ei jaksa enää auttaa meidän lapsen kanssa. Lisäksi tuntuu siltä, että ensimmäiset lapsenlapset olivat anopille jotenkin ihmeellisiä ja erityisiä ja meidän lapsi joka on heidän kolmas lapsenlapsensa, ei enää olekaan niin tärkeä ja ihmeellinen. Se satuttaa.

Vierailija
25/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suututtaisi mutta säälittäisi. Olisi iso menetys nimenomaan isoäidille. Hänen elämänsä on kovin tyhjää tylyn miehen kanssa. Lapsenlapset tuovat iloa. Varsinaista houtamista ei kylläkään ole montaa tuntia lastemme elämässä ollut, mutta kyläilemme ja mummo leikkii mielllään ja herkkuja tarjoaa. 

Vierailija
26/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en suuttunut enkä suutu, koska anoppi on itsekin vielä työelämässä eikä sen kuulu meidän lapsia vahtia omien töidensä lisäksi

Vierailija
27/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei siitä suuttua voi, mutta hieman oudolta se kyllä toki tuntuisi.

Vierailija
28/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en sitä eukkoa lapseni lähelle halua.

Vierailija
29/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:18"]En tietenkään. Ei kenenkään ole toisten lapsia velvollisuutta hoitaa. Anoppi on jo omat lapsensa aikanaan hoitanut. Meillä ei ole koskaan isovanhemmilta apua saatu, tosin jo ihan siitä luonnollisesta syystä että välimatkaa on satoja kilometrejä.
[/quote]

En minäkään painostaisi ketään lasta hoitamaan jos ei halua. Mutta se näissä nykyajan mummoissa on outoa, kun itse ovat lapsensa muilla aikanaan hoidattaneet, mutteivät ymmärrä tai halua auttaa jos oma lapsi pyytää apua. Silkkaa itsekkyyttä, siihen toki oikeus mutta ei mitenkään arvostettavaa toimintaa.