Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin lääkärillä migreenin takia, lääkäri kysyi mt-tiedoista

Vierailija
19.11.2021 |

Mulle on aiemmin diagnosoitu migreeni ja kävin nyt lääkärillä. Joskus 4v sitten oon ollut päivysttksessä itsetuhoisuuden takia ja lääkäri oli lukenut siitä omakannasta ja kysyi yhtäkkiä tossa tilanteessa siitä. Onko tää yleistä?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo kovin yleistä. Itselläkin on fyysisen terveyden kans ollut ongelmia ja lääkärit ei oo kaivellut vuosia vanhoja mielenterveystietoja.

Vierailija
2/16 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että ei. Harvemmin lääkärit alkaa puhuu muuta kuin siitä vaivasta minkä takia tullut vastaanotolle. Mut tos on outoa et vuosia sitten ollut mielenterveysongelmia ja nyt kyselee niistä - varsinkin kun aihe on varmasti sensitiivinen eikä liity migreeniin millään tavalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus, stressi ja masennus voivat pahentaa migreeniä. Siksi on hyvä kartoittaa migreenin taustalla mahdollisesti olevia syitä.

Vierailija
4/16 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mulla ikinä sotkettu fyysisiä ja psyykkisiä ongelmia keskenään. Pitkä hoitotausta mt-jutuissa (sisältää mm. osastojakson) mutta ei sitä ole ikinä nostettu esiin jos olen jonkin fyysisen jutun takia mennyt lääkäriin. Melko harvoin on tosin tarvetta lääkärille fyysisten vaivojen takia mutta itsekin olen esim. migreenin takia käynyt.

Vierailija
5/16 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistus, stressi ja masennus voivat pahentaa migreeniä. Siksi on hyvä kartoittaa migreenin taustalla mahdollisesti olevia syitä.

Se on kuitenkin eri asia tiedustella onko tällä hetkellä stressiä kuin nostaa yhtäkkiä esiin joku vuosia vanha päivystyskäynti joka ei liittynyt migreeniin.

Vierailija
6/16 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lääkäri. Aivan asiaa kysynyt.

Vierailija
7/16 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mulla ikinä sotkettu fyysisiä ja psyykkisiä ongelmia keskenään. Pitkä hoitotausta mt-jutuissa (sisältää mm. osastojakson) mutta ei sitä ole ikinä nostettu esiin jos olen jonkin fyysisen jutun takia mennyt lääkäriin. Melko harvoin on tosin tarvetta lääkärille fyysisten vaivojen takia mutta itsekin olen esim. migreenin takia käynyt.

Minulla on, valitettavasti ovat sitten sivuuttaneet fyysiset ongelmat tyystin ja jouduin itse huomauttamaan etten tullut vastaanotolle psyykkisten ongelmien vuoksi. Oli muutenkin todella hidasjärkinen lääkäri että oikein jäin ihmettelemään kuin tuollainen on edes lääkäriksi ryhtynyt, ei sitten lääkinnyt fyysistä ongelmaa jonka syystä jouduin vielä sairaalahoitoon myöhemmin ja oli hengenlähtö lähellä. Eikä valitettavasti ollut ainut lääkäri joka on näin toiminut.

Vierailija
8/16 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo kovin yleistä. Itselläkin on fyysisen terveyden kans ollut ongelmia ja lääkärit ei oo kaivellut vuosia vanhoja mielenterveystietoja.

Ainoastaan oman kokemuksen perusteella väität ettei ole yleistä?

Tiesitkö että esim Lahdessa kun soitat mistä tahansa asiasta lääkäriin niin kysytään että haluatko vastata kyselyyn. Ja siinä kysytään sitten mm mielialasta ja masennuksesta.

Vierailija
9/16 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain ensimmäiset migreenikohtaukseni jo ennen kouluikää kirkkaana välkkyvistä valoista esimerkiksi keväällä ja kesällä. Ei muistu mieleen, että siihen aikaan olisi ollut ahdistusta, stressiä tai masennusta niin pienen asian kuin ehkä lähinnä jäätelön loppumisen vuoksi. Siihen aikaan ostettiin pikkulapsille jäätelöpuikkoja ja hyvä, etten saanut mieleeni tikkuja kun yritin saada kaiken maun irti kerran viikossa saadusta jäätelöpuikosta.

Makeanhimo kuuluu tosin kyllä migreenin ennakko-oireisiin.

Vierailija
10/16 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin lääkäriin sellaisten fyysisten ongelmien vuoksi, jollaisia ei ole koskaan aiemmin ollut, edes masentuneena tai ahdistuneena. Ensin kysyttiin onko ollut masennusta tai ahdistusta ja sanoin, että oli joskus, mutta kauan sitten. Onneksi edes jotain tutkimuksia tehtiin silti, mutta koska niillä tutkimuksilla ei löytynyt vastausta, kaikkea ollaan taas laittamassa ahdistuksen piikkiin, huolimatta siitä että en ole ahdistunut.

Vaikka oikea vastaus olisikin ahdistus, mitä epäilen, nämä fyysiset ongelmat vaikuttavat silti elämääni ja on täyttä paskaa, että niille ei tarvitse tehdä mitään, koska niiden on päätetty johtuvan pään sisällöstä. Ne ovat silti todellisia ongelmia.

Vierailija
11/16 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän onneani, että sain vihdoin diagnoosin erääseen harvinaiseen somaattiseen sairauteeni - vaikkakin diagnoosi viivästyi yli 10v, kun oireet muka liittyivät psyykkisiin diagnooseihini terveyskeskuslääkäreiden mielestä. Suomessa ei kannata sairastua.

Vierailija
12/16 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni voi johtua hormoneista, ilmanpainevaihtelusta, lämpötilavaihteluista, stressistä, rasituksesta, lihaskireydestä ja muusta ärsykkeestä. Harvemmin kellekään tulee migreeni depression, paniikkihäiriön tai vaikkapa skitsofrenian seurauksena.

Ei sillä ole mielenterveyden kanssa tekemistä kuvantamisissa ja kokeissa.

Toki jos se migreeni menee niin pahaksi ja sietämättömäksi, että alkaa aiheuttaa mielenterveyshäiriöitä kun olo usein lamaantunut eikä pysty elämään normaalia elämää.

Vierailija
13/16 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain ensimmäiset migreenikohtaukseni jo ennen kouluikää kirkkaana välkkyvistä valoista esimerkiksi keväällä ja kesällä. Ei muistu mieleen, että siihen aikaan olisi ollut ahdistusta, stressiä tai masennusta niin pienen asian kuin ehkä lähinnä jäätelön loppumisen vuoksi. Siihen aikaan ostettiin pikkulapsille jäätelöpuikkoja ja hyvä, etten saanut mieleeni tikkuja kun yritin saada kaiken maun irti kerran viikossa saadusta jäätelöpuikosta.

Makeanhimo kuuluu tosin kyllä migreenin ennakko-oireisiin.

Mulla tulee joko tosi makean tai tosi suolaisen himo, vaihtelee.

Vierailija
14/16 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että kysyi, kun hullut ovat nykyään vapaalla jalalla joka paikassa.

Vierailija
15/16 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähimenneisyydessä on itsetuhoisuutta, tulee asia ottaa puheeksi.

Vierailija
16/16 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lähimenneisyydessä on itsetuhoisuutta, tulee asia ottaa puheeksi.

Eikä pidä. Lääkärikäynnit on niin lyhyitä, ettei siinä meinaa keritä käydä läpi sitä varsinaista ongelmaakaan.