Oman hevosen hoito kun on kipeä
Moi! Mulle ollaan hankkimassa lähiaikoina oma hevonen kokemusta on ratsastuksesta, hoidosta ym. 4,5 vuotta eli osaan perusjutut sairauksist ym. Mutta tässä kipeenä on tullut mietittyä, että mitä sitten tekee jos on kipeä ja oma hevonen seisoo täyshoitotallissa ilman liikuttajaa/hoitajaa?? Yritän miettiä tälläisiä asioita mitä voi tapahtua/tapahtuu, että osaa sitten varautua!:) Ps. olis kiva jos moni jolla on oma heppa/poni vastais siihen, että mitä te teette jos ootte kipeitä ettekä pääse oman hepan luo??
Kommentit (15)
Ei se hevonen kärsi siitä jos on kolme lepopäivää, pääsee kuitenkin laitsalle ilmeisesti päivisin?
Eikös täysihoitotallissa houdu perushoito eli kuivikkeiden vaihto, ruokinta ja harjauskin? Päivä menee ehkä niin, mutta kannattaa ottaa tallilla hengailevista tytöistä joku varahoitajaksi. Innokkaita tarjokkaita on yleensä kyllä runsaasti, jos talli on iso. Varahoitaja saa ratsastaa sitten niinä päivinä, joina et itse ehdi - sellaisia on viikossa muitakin kuin vain sairauspäivät!
Jos hevonen on täysihoitotallilla ei se kuole, jos sitä ei käy liikuttamassa kipeänä ollessa. Pieni loma tekee hevosellekkin hyvää, mutta jos sairastelet usein kannattaa etsiä joku luottohenkilö joka hoitaa hevosen silloin kun et itse pysty. Tallinomistaja voi varmasti tilapäisesti auttaa, mutta jonkun luotettavan avun hankkiminen esimerkiksi vuokraajan ottaminen voisi olla hyvä idea, ettei hevonen turhaudu seisottamiseen.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 08:54"]
Ei se hevonen kärsi siitä jos on kolme lepopäivää, pääsee kuitenkin laitsalle ilmeisesti päivisin?
[/quote]
Joo pääsee tarhaan päiväksi. -ap
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 08:54"]
Eikös täysihoitotallissa houdu perushoito eli kuivikkeiden vaihto, ruokinta ja harjauskin? Päivä menee ehkä niin, mutta kannattaa ottaa tallilla hengailevista tytöistä joku varahoitajaksi. Innokkaita tarjokkaita on yleensä kyllä runsaasti, jos talli on iso. Varahoitaja saa ratsastaa sitten niinä päivinä, joina et itse ehdi - sellaisia on viikossa muitakin kuin vain sairauspäivät!
[/quote]
Hoituu kaikki muut paitsi ei harjaus tai liikutus ym hoito. Tallinpitäjältä voi voi varmaankin kysyä siinä apua:) ja tallille mihin vien oman hevosen on yksityistalli eli pelkkiä vuokrapaikkoja omille hevosille eli ei pyöri tallityttöjä-onneksi! -ap. Ps. Kyllä aijon aikaa hankkia ja runsaasti että ei varmaankaan tule päiviä (muutakun sairauspv:t) jolloin en pääsisi tallille.
Kuinka vanha oot? 4,5 vuotta kuulostaa aika vähältä, itse olen harrastanut hevosia lähemmäs 11 vuotta enkä vielä harkitsekaan hevosen hankkimista t:18-vuotias
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:52"]Kuinka vanha oot? 4,5 vuotta kuulostaa aika vähältä, itse olen harrastanut hevosia lähemmäs 11 vuotta enkä vielä harkitsekaan hevosen hankkimista t:18-vuotias
[/quote]
Mielestäni ikää ja kokemusta tärkeämpi on sitoumus hoitaa hevosta ympäri vuoden säästä riippumatta ja rahoituksen järjestäminen. Kaikki muu on opetettavissa, ei se hevosen pito mitään ydinfysiikka ole.
Sinne mennään kipeänäkin jos ei ole luotettavaa ihmistä jonka voit palkata hoitamaan sairausaikana.
Eikö sun mies voisi hoitaa sitä silloin , tai jos ei ole , hanki siksi aikaa :
Ja jos ei mies suostu auttamaan hepan hoidossa , niin , JÄTÄ SE SIKA !
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 09:52"]Kuinka vanha oot? 4,5 vuotta kuulostaa aika vähältä, itse olen harrastanut hevosia lähemmäs 11 vuotta enkä vielä harkitsekaan hevosen hankkimista t:18-vuotias
[/quote]
Oon 14-vuotta, ja en ole kumminkaan niitä jotka miettivät 10 vuotta "olenko valmis?". Haluan ruveta kisaamaan ja kehittymään enemmän joten siksi olen hankkimassa hevosta.
No kun olet noin nuori, niin mielestäni vanhempiesi pitäisi huolehtia hepasta kun olet kipeä/et muuten pääse. Näin tehtiin minun nuoruudessani, eikä kaikki vanhemmat tosiaankaan olleet mitään hevosihmisiä.
Mulla oli hevonen 6 vuotta. Sain sen vähän nuorempana kuin sinä, ja aika saman verran kokemusta alla. Heppa oli täyshoitotallilla kans, mutta liikutuksesta erittäin tarkka, vaikka tarhasi lähes kellon ympäri talvisin. Pidin kahta tyttöä varalla, jos tarvisin apua. Lisäksi tallinomistajan kanssa oli diili, että voi juoksuttaa sitä jos en kerkiä. Vaikka harrastus olikin rakas, 7krt viikossa monien vuosien ajan on oikeesti todella rankkaa, joten vapaapäivä esim kerran kahdessa viikossa oli ihanaa. Varsinkin kun vanhempana ihan oikeasti tulee muitakin menoja. Valitettavasti jouduin kuitenkin luopumaan hevosesta sen äkillisen sairaskohtauksen vuoksi. Mutta kannattaa miettiä noita vuokraajia/hoitajia, kun kerran löytää muutaman hyvän, hommasta tulee aika paljon mukavampaa.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 10:38"]Mulla oli hevonen 6 vuotta. Sain sen vähän nuorempana kuin sinä, ja aika saman verran kokemusta alla. Heppa oli täyshoitotallilla kans, mutta liikutuksesta erittäin tarkka, vaikka tarhasi lähes kellon ympäri talvisin. Pidin kahta tyttöä varalla, jos tarvisin apua. Lisäksi tallinomistajan kanssa oli diili, että voi juoksuttaa sitä jos en kerkiä. Vaikka harrastus olikin rakas, 7krt viikossa monien vuosien ajan on oikeesti todella rankkaa, joten vapaapäivä esim kerran kahdessa viikossa oli ihanaa. Varsinkin kun vanhempana ihan oikeasti tulee muitakin menoja. Valitettavasti jouduin kuitenkin luopumaan hevosesta sen äkillisen sairaskohtauksen vuoksi. Mutta kannattaa miettiä noita vuokraajia/hoitajia, kun kerran löytää muutaman hyvän, hommasta tulee aika paljon mukavampaa.
[/quote]
Ok! Etin sitten varmaankin jonkun varahoitajan:) Kiitos viestistäsi. -ap
hoitaja tyttö jostain.. jos ei muuta..
itsellö hevoset omassa pihassa niin mentävä on vaikka oksu lentäis kaaressa -,-
Silloin tehdään heposesta metwurstia. Joten ei passaa olla kipeänä.