Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa on HUUTAVA työvoimapula, ja samaan aikaan valtava joukko työttömiä elää eri työttömyystuilla. Miksi heitä ei saada töihin?......

Vierailija
19.11.2021 |

Ala toisensa jälkeen on antanut julkisuuteen hätähuutonsa, miten koko toiminta on sortumispisteessä kun työvoimaa ei ole.

Samaan aikaan meillä on _valtava_ määrä työttömiä tuilla eläjiä. Jotain täytyy muuttaa systeemissä, ja pian

Kommentit (849)

Vierailija
621/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian hyvät tuet! Tämä on ainoa syy.

Irtisanomisia on tulossa, työmarkkinatuki 660 jos 2 lasta, jos puoliso tienaa 1600 netto niin muita tukia ei tule.

Vierailija
622/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää eniten vanhemmat (suurta ikäluokkaa) ja suku. Olen siis akateeminen, pitkä ura keskijohdossa joka päättyi irtisanomiseen perhevapaalla, haen töitä (joka päivä teen 3-4h työnhakua) ahkerasti ja käyn haastatteluissa.

Joka paikkaan on 100-250 hakijaa.

Mutta mun vanhemmat… argh. Jäkättävät miten laiska olen kun en vaan mene töihin, kertovat miten telkkarissa sanottiin että töitä saa kun vaan soittaa tai kävelee firmaan, miten naapurin Peran tyttö (tarjoilija) sai kolmesta paikasta töitä, ja miten nyt on huutava pula työntekijöistä ja kaikille on töitä kun vaan haluaa. Ja siis ne jotka ei töitä saa on vaan laiskoja kun ei hae.

Just tuli kahdet pakit taas haastattelun jälkeen ja itkettää, sitten kuuntelet boomeri-mäkätys ja haukkumista siihen päälle. En jaksa. Ja kyllä, olen yrittänyt muutamaan kertaan selittää niille asiaa mutta ne ei HALUA kuulla. On kivempi ilkkua, pilkata ja vittuilla omalle lapselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun poika ainakaan saa muuta kuin 80 % asumistukea (itselle maksettavaksi jää muutama kymppi) ja sairauspäivärahan. Toimeentulotukea ei saa, koska hänellä on pari tonnia säästössä, töissä ollessaan säästi. Ei halua tuhlata niitä, vaan pitää pesämunana, jos taas kykenisi töihin ja saisi palkkaa ja voisi säästää omaan kämppään. (Pojalla ei ole mt-ongelmia, vaan fyysinen sairaus, joka rajoittaa koko loppuelämän töitä, ei parane). Mielellään hän tekisi osa-aikatyötä, mutta huonosti on tarjolla sellaista, mihin fyysinen toimintakyky riittää osa-aikatyönä, eikä työnantajat halua sairasta, kun terveitäkin on. 

On harhaa luulla, että kaikki maksetaan kaikille valmiiksi. 

Nostaa pois tililtä ja hakee parin kuukauden päästä toimeentulotukea.

Ja näitä neuvoja jaellaan täällä forumilla niiden samojen ihmisten toimesta, jotka seuraavassa aloituksessa huutavat jotain mamuista). Jep jep.

Vierailija
624/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomisia on tulossa, työmarkkinatuki 660 jos 2 lasta, jos puoliso tienaa 1600 netto niin muita tukia ei tule.

Mökin omistajalla ei ole oikeutta toimeentulotukeen eikä lainat ole laskuja.

Vierailija
625/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökin omistajalla ei ole oikeutta toimeentulotukeen eikä lainat ole laskuja.

Yli vuosi sitten tuli uudistus, että yhtiölaina/remonttivastike ei ole enää lasku toimeentulotuessa.

Vierailija
626/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopulinen kirjoitti:

Päättäjät ovat omalla esimerkillään muuttaneet suhtautumiseni yhteiskuntaan, aloin minäkin ajamaan vain omia etujani ja suunnittelen huolellisesti kuinka saan vapaa-aikaa järjestettyä mahdollisimman paljon.

Käyn työssä ainoastaan vain sen verran että saan ansiosidonnaiset päivärahat nollattua ja ei puhettakaan että olisin kevät-/kesäkaudella työssä: touko-, kesä-, heinä- ja elokuu ovat ehdottomia lomakuukausia minulle, kesä Suomessa on niin lyhyt.

Aikoinaan sopeutumisrahaa itselleen järjestäneet kansanedustajat avasivat silmäni totaalisesti, kuinka voi olla mahdollista että politiikot esim. Tanja Karpela ja kaiken maailman Arto Bryggaret nostavat yli kymmenen vuotta kansan rahoja ja eivät muka työllisty, kyllä Artsillekin kunnalta varmaan joku urheilukentän jäädyttäjän paikka olisi löytynyt jos vain työhaluja olisi.

Tai kun Susanna Koski ehdotti että työttömät voisivat mennä keräämään risuja metsään päivärahaa vastaan, kuinkas sitten kävikään kun ei tullut valituksi uudelleen eduskuntaan, ei mennyt susanna risuja keräämään vaan nosti sopeutumisrahaa sujuvasti hänkin.

Elämä on tässä ja nyt, voin ilman huonoa omaatuntoa kulkea ja katsoa mitä elämä tuo tullessaan.

TODELLA HYVÄ KIRJOITUS JOHON YHDYN TÄYSIN. Itsekin teen aivan samaa, teen sitä mikä sopii minulle ja minun elämään. Olen osa-aikamyyjänä ja saan liitosta loput, Kelan asumistuet päälle. En rasita itseäni, saan itseasiassa enemmän kuin moni kokoaikatyötä tekevä käteen. Aukaiskaa ihmiset silmät. Miksi me elätämme täällä näitä entisiä kansanedustajia, ottakaa omanne, lopettakaa se lampaana oleminen. Tanja Karpela saa sopeutumiseläkettä vaikka on yrittäjä, HALOO. Oksettava ämmä, tuossa oikein näkee miksi aikanaan kiipi sinne eduskuntaan. Rahaa rahaa rahaa helppoa rahaa.

Ennen koronaa oli Taloussanomissa juttu, että kaupan alalta irtisanotaan 25000 seuraavan 10 vuoden sisällä.

Vierailija
627/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopulinen kirjoitti:

Päättäjät ovat omalla esimerkillään muuttaneet suhtautumiseni yhteiskuntaan, aloin minäkin ajamaan vain omia etujani ja suunnittelen huolellisesti kuinka saan vapaa-aikaa järjestettyä mahdollisimman paljon.

Käyn työssä ainoastaan vain sen verran että saan ansiosidonnaiset päivärahat nollattua ja ei puhettakaan että olisin kevät-/kesäkaudella työssä: touko-, kesä-, heinä- ja elokuu ovat ehdottomia lomakuukausia minulle, kesä Suomessa on niin lyhyt.

Aikoinaan sopeutumisrahaa itselleen järjestäneet kansanedustajat avasivat silmäni totaalisesti, kuinka voi olla mahdollista että politiikot esim. Tanja Karpela ja kaiken maailman Arto Bryggaret nostavat yli kymmenen vuotta kansan rahoja ja eivät muka työllisty, kyllä Artsillekin kunnalta varmaan joku urheilukentän jäädyttäjän paikka olisi löytynyt jos vain työhaluja olisi.

Tai kun Susanna Koski ehdotti että työttömät voisivat mennä keräämään risuja metsään päivärahaa vastaan, kuinkas sitten kävikään kun ei tullut valituksi uudelleen eduskuntaan, ei mennyt susanna risuja keräämään vaan nosti sopeutumisrahaa sujuvasti hänkin.

Elämä on tässä ja nyt, voin ilman huonoa omaatuntoa kulkea ja katsoa mitä elämä tuo tullessaan.

TODELLA HYVÄ KIRJOITUS JOHON YHDYN TÄYSIN. Itsekin teen aivan samaa, teen sitä mikä sopii minulle ja minun elämään. Olen osa-aikamyyjänä ja saan liitosta loput, Kelan asumistuet päälle. En rasita itseäni, saan itseasiassa enemmän kuin moni kokoaikatyötä tekevä käteen. Aukaiskaa ihmiset silmät. Miksi me elätämme täällä näitä entisiä kansanedustajia, ottakaa omanne, lopettakaa se lampaana oleminen. Tanja Karpela saa sopeutumiseläkettä vaikka on yrittäjä, HALOO. Oksettava ämmä, tuossa oikein näkee miksi aikanaan kiipi sinne eduskuntaan. Rahaa rahaa rahaa helppoa rahaa.

Ennen koronaa oli Taloussanomissa juttu, että kaupan alalta irtisanotaan 25000 seuraavan 10 vuoden sisällä.

Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, mieti kuinka paljon partureita ja kahviloita loppuu.

Vierailija
628/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopulinen kirjoitti:

Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, mieti kuinka paljon partureita ja kahviloita loppuu.

Toivoa sopii, että ei ole työntekijöillä asuntolainaa.

Itse en käy parturissa, puoliso värjää ja leikkaa hiukset.

Vierailija
629/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopulinen kirjoitti:

Toivoa sopii, että ei ole työntekijöillä asuntolainaa.

Itse en käy parturissa, puoliso värjää ja leikkaa hiukset.

Täytyy olla vakituinen työpaikka, että pystyy maksamaan 100 euroa parturille väristä ja leikkauksesta.

Vierailija
630/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin vihervasemmistohallitus jakaa vastikkeetonta rahaa, on turha valittaa työntekijäpulasta.

Olen samaa mieltä, kaikki yritystuet tulisi suuryhtiöillä lakkauttaa heti. Silja Line tehnyt tappiota 10 vuotta putkeen ja sysäämme sille silti tukirahoja. Kumman hiljaiseksi vaan Kokoomuslaiset menee heti kun puhe siirtyy yritystukiin. Yhtäkkiä rikkaiden sikariherrojen tuet onkin kuulemma liian tärkeitä yhteiskunnalle.

Vierailija
631/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin vihervassarisilakan töihin.

Älykästä ja monipuolista kommentointia taas hommalaiselta aiheeseen mitenkään liittymättä.

Vierailija
632/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne vain huononee tämän vihervasurihallituksen kanssa.

Liikkuminen kallistuu = töihinmeno kallistuu.

Valitonvelka kasvaa = erilaiset verot ja työnantajamaksut kasvavat.

Ei hyvältä näytä.

Juuri käsiteltiin tätä rokotuspakkoa ja koronapassia eduskunnassa. Persut ilmoittivat, että velanotto saa heidän puolestaan jatkua, kunhan vaan koronapassia ei oteta käyttöön. Mitäs tästä sanotte, te valtiovelan takia itkijät?

Pitäisikin ottaa kaikki lainaraha mitä irti saa ja laittaa investointeihin.

Mut HUOM! Ma mu jen ottaminen ei ole investointi. Eikä 4. rokoteannos.

Se nenärokote on. Tai kaasun kehittäminen ympäristöystävälliseksi polttoaineeksi. Tai kehittää akkuja.

Investoida maatalouteen koska kiinalaiset haluaa ostaa suomalaista possua koska se on terveellistä. Mut ei noista puhuta.

?? Paitsi ehkä juuri täällä?

Vierailija
633/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdään nollasopimuksia, soitetaan 2 h ennen työvuoroa, että tänään on hiljaisempi päivä, että ÄLÄ TULE töihin! Siivoojat pitää tehdä päivän aikana työtä neljässä paikassa. Mstks'-ajasta ei makseta. Verottaja ei hyväksy omalla autolla ajoa. 14 h työpäivää, 7 h maksettu, 70 km ajoa. Miten elät? Mikäli otetaan työvoima ulkomailta niin heille ei pidä maksaa esimerkiksi asumistukea vaan pitää tulla toimeen palkalla!

Nollatuntisopparilaiset täydentää huonoja päiviä hakemalla Osa-aikaistamistukea, eli sama Työttömyyslappu Kelalta paitsi merkkaat ne päivät jolloin olit töissä. Ja saat osittaisen työttömyystuen sen mukaan. Esim 28 tuntia viikossa niin saat 150-200 euroa siihen päälle. Jos siinä on vielä palkkatuki päälle niin Kela käytännössä maksaa yli 70% nollatuntisopparilaisen palkasta.

Ja sitten nämä samat pohatat jotka surutta pistävät valtion maksamaan omien työntekijöidensä palkat täällä itkee työttömistä että voi kuinka kauhea menoerä he ovat Suomen yhteiskunnalle. Jokaikinen osa-aikaissopimus on käytännössä valtion rahaa yrityksen kirstuun. Ainoastaan kokoaikaistyöläiset saavat aitoa palkkaa.

Vierailija
634/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vituttaako vihervassarielämäntapatyötöntä?

Ei nyt varsinaisesti ja veroja olen maksanut muutaman kymmenen tuhatta vuoteen.

Vierailija
635/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita avoimia työpaikkoja. En kuitenkaan halua hakea esim. hampurilaispaikkaan töihin, koska tunnen itseni ja tiedän, että jonain päivänä saisin todennäköisesti raivokohtauksen ja alkaisin huutaa asiakkaalle tai jotain. Mielestäni olisi vastuutonta hakea sellaista työpaikkaa. Haen mieluummin sellaista työtä, josta todennäköisesti selviän kunnialla ja joutumatta vaikeuksiin.

Olin vuosia sitten ihan hyvässä työpaikassa, määräaikainen tosin, palkka ihan ok ja työnantajassa ei mitään vikaa. Mutta asiakkaiden takia joka ilta nukkumaan mennessä toivoin, että kuolisin seuraavana yönä. Minusta ei vaan ollut raskaaseen asiakaspalveluun, jossa saa koko ajan paskaa niskaan muiden tekemisestä. Nykyään on työ, jossa asiakkaiden kanssa tarvitsee olla tekemisissä vain vähän. 

Vierailija
636/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei edelleenkään tajua kuinka paljon Suomessa on viime vuosikymmenten aikana karsittu työpaikkoja. On kokonaisia aloja, jotka suunnilleen romahtivat.

Esim. kirjapainoala muuttui aikoinaan todella rankasti kun digitekniikka tuli. Digitekniikalla tarvittiin vain murto-osa uuteen tekniikkaan perehtyneitä, joten tuhannet perinteiselle kirjapainoalalla vuosia tai vuosikymmeniä töitä tehneet ammattilaiset joutuivat työttömiksi. Digitekniikka osoittautui kuitenkin kalliiksi investoinniksi, joten jos hommaa ei saatu toimimaan tarpeeksi tehokkaasti, meni uuteen satsanneet firmat äkkiä konkkaan, eikä niitä harvojakaan työpaikkoja enää ollut. Ennen Suomessa oli valtavasti kirjapainoja, mutta nykyisin voidaan joutua painamaan kirjoja tai muita tuotteita ulkomailla. Ennen vanhaan alalla oli kymmeniä tuhansia ihmisiä.

Toinen ala on vaate- ja tekstiiliala. Nykynuoren on vaikea kuvitella että 1980-luvulle asti saattoi Suomessa kävellä kauppaan kuin kauppaan ja löytää hyvälaatuisia, kohtuullisen edullisia suomalaisille suunniteltuja Suomessa valmistettuja vaatteita. Alalla töissä oli parhaimillaan pelkästään teollisuuden puolella 40 000 työntekijää.

Samoin kenkäteollisuus porskutti meillä 1980-luvulle asti. Oli satoja yrityksiä. Nyt taitaa olla enää yhden käden sormilla laskettava määrä valmistjia Suomessa ja osa heistäkin valmistuttaa kengät ulkomailla. En edes tiedä kuinka moni alalta jäi työttömäksi.

Pankkeja oli ennen vieri vieressä ja jokaisessa kymmeniä virkailijoita. Nyt asiakkaat palvelevat itse itseään netissä. Paljon virkailijoita on jäänyt vuosien aikana työttömäksi.

Siihen päälle vaikka julkisen sektorin työpaikat; niitä on karsittu kymmeniätuhansia myös viime vuosikymmeninä. Se, tarkoittaa, että monilla aloilla ei ole enää niitä asiantuntijoita joita tarvittaisiin, kun työtehtävät ovat kasvaneet ja monimutkaistuneet. Myös näiltä aloilta työttömäksi jäänyt on edellisten tapaan vaikeassa asemassa, koska muita työnantajia ei usein ole maassa.

Yllättävän vähän koko tästä rumbasta on puhuttu julkisesti vaikka se on tapahtunut meidän yli nelikymppisten työelämässä olevien silmien edessä.

Vierailija
637/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ottaa kupaan paikalisessa

Citarisssa hylyttäjiä 9.ekun päiväplkalla

Homissa Citarrinkaupiaat miljoonamiehiä

Kuin Tarja oli työminesterinä loi orjaduunarit

Yhdessä Sokomksen kanssa

Vierailija
638/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yhteiskuntaopin tunneilla opetettu? Suomessa on paljon rakennetyöttömyyttä. Johtuu siitä, että ihmisiä ei voi ottaa millä tahansa koulutuksella töihin, kun siivooja ei käy lääkäristä eikä lääkäri siivoojasta.

Vierailija
639/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ottaa kupaan paikalisessa

Citarisssa hylyttäjiä 9.ekun päiväplkalla

Homissa Citarrinkaupiaat miljoonamiehiä

Kuin Tarja oli työminesterinä loi orjaduunarit

Yhdessä Sokomksen kanssa

Kuka mitä häh? Onks toi edes suomea?

Vierailija
640/849 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopulinen kirjoitti:

Kiipi eduskuntaan? Eiköhän hän päätynyt eduskuntaan ihan saman kaavan kautta kuin muutkin; hän sai vaaleissa riittävästi kannatusta. Katsos kukaan ei kiivi eduskuntaan ilman että äänestäjät itse sitä haluavat. Vai millä metodilla ajattelit että sellaiset hahmot kuin Tony Halme, Teuvo Hakkarainen tai Ano Turtiainen olisivat siisteihin sisätöihin kiipineet, heillä on riittävästi kannatusta vapaissa vaaleissa. 

Kansa saa juurikin sellaiset päättäjät joita itse on äänestänyt. Paitsi että Tanja Karpelalla kuitenkin on ihan oikea koulutus (AMK), niin onhan hän nyt kuitenkin lisäksi huomattavasti kivempi katsella...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä