Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi teeveden täytyy olla kylmää?

Vierailija
08.02.2015 |

Siinäpä se tulikin. Irroittaako lämminvesi putkistoista kaikki bakteerit messiin vai, niinkuin jostain luin? Mutta eikö ne kuole teeveden kiehuessa?? T. Tietämätön

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin vesi sisältää huomattavasti enemmän bakteereja, mutta harvemmin niin paljon että siitä sairastuisi. Suositus käsittääkseni juontaa juurensa siihen aikaan kun käytettiin yleisemmin kupariputkia joista lämpimään veteen imeytyi kuparia ja kuparista voi saada myrkytyksen.

Vierailija
2/9 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:08"]

Lämmin vesi sisältää huomattavasti enemmän bakteereja, mutta harvemmin niin paljon että siitä sairastuisi. Suositus käsittääkseni juontaa juurensa siihen aikaan kun käytettiin yleisemmin kupariputkia joista lämpimään veteen imeytyi kuparia ja kuparista voi saada myrkytyksen.

[/quote]

Keitetty teevesi on aika lämmintä. Miksei siihen tule myrkkyä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse asiassa käytän aina kylmää vettä ruoanvalmistukseen tai juomiseen. Sämpylätaikinan nestekin on kylmä vesi, mutta sitten kohotan taikinan siten, että kulho on altaassa lämpimässä vedessä.

Syynä tuo, että kylmän veden olen kuullut olevan parempilaatuista. Asun tosin itse 1960-luvun kerrostalossa, joka vielä odottaa putkiremonttia. Sitä en tiedä, että onko tossa omassa toiminnassani muuten järkeä. Näinköhän on muitakin, jotka toimivat samoin?

Vierailija
4/9 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä tee pitäisi hauduttaa 70'c asteessa, kuumemmassa siitä vissiin tulee liian kitkerää.

Vierailija
5/9 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, kyllä me laitetaan kattilaan aina tulikuumaa vettä, jotta kiehumisaika lyhentyisi. Ja todellakin nopeasti se näin toimiessa tuleekin ja menee vähemmän sähköä.

Vierailija
6/9 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikös ne bakteerit kuole siellä vedenkeittimessä, kun se teevesi kiehahtaa? Itsekin ihmetellyt samaa. 

Vierailija
7/9 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 19:16"]Jaa, kyllä me laitetaan kattilaan aina tulikuumaa vettä, jotta kiehumisaika lyhentyisi. Ja todellakin nopeasti se näin toimiessa tuleekin ja menee vähemmän sähköä.
[/quote]
Tätä olen myös itse
Ap

Vierailija
8/9 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen pohtinut itsekin ja pikagooglauksella muutkin http://www.martat.fi/ruoka/ruokanurkka/2005-03-12-02-08-30kylma-vai-kuuma-vesi-hanasta-ruuanlaittoon/

Olisi mielenkiintoista tietää, että mitä asiantuntijat nykyisin suosittaisivat ja onko tuo vain urbaanilegendaa.

Vierailija
9/9 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos putket ovat nykyisin muovia, voiko niistä irrota jotain? Eihän teflonpannutkaan ole oikein hyväksi.