Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pummilla matkustaminen

Vierailija
08.02.2015 |

Kertokaapas ajatuksianne ja kokemuksianne pummilla matkustamisesta. Kuinka usein olet sitä tehnyt? Missä kulkuvälineissä? Oletko koskaan jäänyt kiinni? Hyväksytkö pummilla matkustamisen vai pidätkö sitä varastamisena?

Itse matkustin pummilla viimeksi pari kuukautta sitten. Mulla oli matkakortilla Lähiseutu2-kautta ja Helsingin sisäinen arvolippu ja matkustin bussilla Mellunmäestä Tikkurilaan tällä yhdistelmällä. Reitin ensimmäinen pysäkki oli Helsingissä ja loput Vantaan puolella. Juuri ennen kuin olin jäämässä pois bussista, tarkastajat nousivat kyytiin (kyllä, bussiin!) mutta en saanut tarkastusmaksua.
Olen myös joskus mennyt muutaman kerran Vantaan sisäisellä yhden pysäkin verran Helsingin puolelle (juurikin Mellunmäkeen). Silloin eivät tarkastajat ole iskeneet.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan usein vahingossa pummilla, kun en muista tai ehdi heti käydä ostamassa kausikorttiin lisää aikaa.

Vierailija
22/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana kuljin jatkuvasti pummilla kun piti olla niin siisti teini. Siis joskus 13-17-vuotiaana. Kerran jäin kiinni ja silloin sakko taisi olla alle viisikymppiä eli ei paljon kirpaissut. Tuolloin kuljin lähinnä junalla.

Nyt vanhempana olen mennyt pari kertaa pummilla, esimerkiksi mennyt bussilla pysäkille joka on juuri ja juuri Vantaan puolella, eli periaatteessa pitäisi seutulippu ostaa. Sama homma junalla. Pari kertaa on tullut mentyä vahingossa, muutama viikko sitten matkustin bussilla Pitskusta Itikseen ja koko matkan ajan luulin että kortilla oli vielä aikaa. Paluumatkalla totuus selvisi :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:59"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:38"]En matkusta pummilla, en uskalla. Tiedän erään, joka matkustaa säännöllisesti pummilla junalla Kirkkonummelta Espooseen. Kuulemma tarkastajat osuu kohdalle niin harvoin, että vaikka sais kerran, pari vuodessa sakot, se kannattaisi verrattuna lipun hintaan. Itse toivoisin lisää tarkastajia juniin. Busseissa ne taas on ihan turhia, kun matkakorttia muutenkin heilutellaan kuskin silmän alla. [/quote] Bussissakin voi mennä pummilla. Voi esim. käyttää jonkun muun matkakorttia, matkustaa Vantaan sisäisellä Helsinkiin asti ja 550:ssa kyytiin saa nousta keskiovesta ilman lipun näyttämistä jos on kausilippu. ap

[/quote]

Mut on se huomattavasti vaikeempaa kuin junassa tai ratikassa, jossa vain painellaan kyytiin ilman mitään kortin näyttämisiä. Ja kuntien rajalla ne tarkastajat usein iskee, jos ovat iskeäkseen. Esim. Lepuskissa nousevat kyytiin sakottamaan niitä, jotka yrittää Espoon sisäisellä Helsinkiin asti.

Vierailija
24/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:05"]

Matkustan usein vahingossa pummilla, kun en muista tai ehdi heti käydä ostamassa kausikorttiin lisää aikaa.

[/quote]

Mä lataan aina perjantaihin, enkä esim. kuun loppuun viikonpäivästä riippumatta. Sitten on aikaa muistaa ladata, jos työt on seuraavan kerran maanantaina. Paitsi kun menivät muuttamaan sen, ettei Ärrällä enää voinut ostaa kaupungin alennuksella, vaan pitää aina mennä yhteispalvelupisteeseen lataamaan. Mä laitan aina kalenteriin muistutuksen, että lataa matkakortti.

Vierailija
25/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoon busseissa on aika usein laukkuja jotka matkustaa pummilla. Ja omistaja istuu vieressä, liekö niilläkään lippuja.

Vierailija
26/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:05"]

[/quote]

Mä lataan aina perjantaihin, enkä esim. kuun loppuun viikonpäivästä riippumatta. Sitten on aikaa muistaa ladata, jos työt on seuraavan kerran maanantaina. Paitsi kun menivät muuttamaan sen, ettei Ärrällä enää voinut ostaa kaupungin alennuksella, vaan pitää aina mennä yhteispalvelupisteeseen lataamaan. Mä laitan aina kalenteriin muistutuksen, että lataa matkakortti.
[/quote]
Ihan hyvä idea. No, ei tuo haittaa - ehkä joku 10 matkaa menee pummilla mutta maksetaan kiltisti jos jäädään kiinni. Toisaalta pidän lippua voimassa vuodessa muutamana viikkona, jolloin en sitä kyllä tarvitsisi, eli tuota kautta tulee tuettua HSL:aa.

Vierailija
27/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 18:23"]

Espoon busseissa on aika usein laukkuja jotka matkustaa pummilla. Ja omistaja istuu vieressä, liekö niilläkään lippuja.

[/quote]

Mitä hemmettiä, emmä tienny et laukullekin pitää ostaa oma lippu? Onks se saman verran kuin lastenlippu? Vai riippuuko laukun koosta?

:D

Vierailija
28/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran sain samana päivänä 2 sakkoa metrossa ja yhden junassa.Että sellainen työmatka.Onneks nyt on auto enkä asu muutenkaan Hesassa/Vantaalla.

Vierailija
29/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus teininä matkustin pummilla ja yhden kerran jäin kiinni. Nousi järkyttävä haloo, kun tarkastajat eivät suostuneet uskomaan etunimeäni oikeaksi, vaan väittivät että valehtelen. Nimeni on vähän erikoinen ja harvinaisempi, mutta ihan suomalainen normaali nimi kyllä. Jouduin sitten ties kuinka pitkään väittelemään tarkistajan kanssa samalla, kun ratikka jatkoi matkaansa ja jouduin todella kauas määränpäästäni. Jossain vaiheessa mua alkoi naurattamaan se väitteleminen ja siitähän se tarkastaja suuttui vielä enemmän. Ei ollut alaikäisenä henkkareitakaan. Sen jälkeen en ole pummilla matkustanut. :D

Vierailija
30/61 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

todellakin unohdin (vaikka väliäkö tuolla) leimata matkakorttini metroon mennessä. Kun tarkastajat sitten tulivat, päätin käyttää siskojen kanssa keksimäämme metodia, eli sanoin tarkastajalle, että unohdin lompakon kotiin, joten matkakorttini on siellä. Tarkastaja tietenkin pyytää henkkareita, mutta kun lompakko on kerta kotona, niin eihän niitä ole. Joten sitten piti kirjoittaa henkilötiedot sellaiseen pieneen paperilappuun, ja annoin sitten siskoni henkilötiedot, koska tiedän, että hänellä on aina kausikortti. Ensi viikolla siskoni menee mitätöimään sakon. Myönnän itsekin, että todella typerää, mutta pitipä kokeilla. Onko kokemuksia? Toivottavasti tarkastajat eivät ole ottaneet minusta kuvaa? Tosin olemme kohtalaisen samannäköisiäkin...

Vierailija
31/61 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotietojen menemisen jälkeenhän julkinen liikenne on ilmaista. Sakon voi sijoittaa lähimpään roskakoriin.

Vierailija
32/61 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:55"]HSL:n nykyisillä hinnoilla ymmärrän erittäin hyvin jos joku menee liputta. Varsinkin jos parin pysäkinvälin takia pitäisi ostaa kallis seutulippu niin kukapa sellaista ostaisi. Itse saan opiskelijahinnalla liput joten ostan aina sellasen mutta jos pitäisi maksaa täysi hinta niin menisin varmaan ilmaiseksi.

Pummit on 1 syy hintojen nousee. Haloo idari.

Kuinkahan paljon maksaa tarkastajien palkat?

Ja palkat pitää maksaa, on pummeja sitten 1 tai 100.

Sitäpaitsi niillä sakoillahan kustannetaan tätä järjestelmää eli maksetaan tarkastajien palkkoja.

Vierailija
33/61 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metrossa on helppo mennä ilman lippua.

Vierailija
34/61 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menen pummilla töihin. Satanen on niin paljon tonnin palkasta.

Vierailija
35/61 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenvaunut vaan mukaan saa kätevästi ruokatavarat tuotua

Vierailija
36/61 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:55"]

Voi olla, että jos on säännöllisesti ostanut kautta mutta juuri silloin kortti ei olisi voimassa, tarkastaja ei välttämättä sakottaisi. Varsinkaan jos iäkkäämpi ihminen kyseessä ja valittelee, että voi ei, nyt onkin päässyt kortti vanhentumaan.

Ei siinä mitkään selitykset auta. Sakko tulee, sanoit mitä tahansa. Useamman kerran oon nähnyt mummelin itkemässä kun on oikeasti ilmeisesti unohdus käynyt (tuskin joku mummeli edes menisi tarkoituksella pummilla ja alkaisi valehtelemaan tarkastajille) ja on saanut tarkastusmaksun.

Toisaalta jos kyseessä on oikeasti muistisairas, jolla on asiasta lääkärintodistus, sakon saisi kumottua toimistossa.

Itse en koskaan matkusta pummilla. Kerran harkitsin, ja ostin kuitenkin lipun. Ja juuri silloin iski tarkastajat. Häpeäisin todella, jos ei olisi näyttää lippua. Tuntisin itseni köyhäksi tarkastajien rinnalla.

Vierailija
37/61 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Landelainen kysyy, miksi tosi moni ei leimaa ratikkaan tullessaan? Eikö matkakortti just pidä leimata? Moni vaan tulee kyytiin ja jää hengailee.

Vierailija
38/61 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut Hesän ratikoissa matkattua pummilla. Koskaan ei käry käynyt. Kerran metroon mennessä oikeesti unohdin ostaa lipun. Muistin sen vaunussa. Kaveri jolla oli kk- kortti varmisti että onhan mulla lippu koska tarkastajat nousi vaunuun. Otettiin jalat alle , niin teki myös eräs jannu. Metro lähti heti joten ei juossu tarkastajat perään. Tää jannu sanoi että otti jalat alle rohkaistuneena meidän äkkilähdöstä. Meillä oli korkokengät ja hameet päällä joten juokseminen ei ollut nopeaa.

Vierailija
39/61 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän lähijunia keskimäärin ehkä kolme tai neljä kertaa viikossa. Ehkä yhdessä kymmenestä matkustuskerrasta minulla on lippu. En ole mikään ihan köyhä, mutta jostain syystä silti en osta lippuja. Säästösyistä. Onhan se typerää tietenkin minulta ja tiedostan sen. Viimeksi sakko on tullut melkein vuosi sitten ja vaikka nyt tulisi peräkkäin useampikin sakko niin jäisin silti voitolle. Ratikkaa varten en ole varmaan ikinä ostanut lippua. Metroon mennessä välillä ostan ja välillä en. Busseihin taas ei yleensä pääse ilman lippua. Aina kyllä kiltisti sakot maksan koska tiedän että olen ne ansainnut ja ihan tietoisesti riskin ottanut.

Vierailija
40/61 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa kuin heinänteko. Jos jäätte kiinni niin valehtelette henkilötietonne. Voi harjoitella jo kotona..

Terveisin 20 vuotta liputta matkustanut henkilö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme