Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pummilla matkustaminen

Vierailija
08.02.2015 |

Kertokaapas ajatuksianne ja kokemuksianne pummilla matkustamisesta. Kuinka usein olet sitä tehnyt? Missä kulkuvälineissä? Oletko koskaan jäänyt kiinni? Hyväksytkö pummilla matkustamisen vai pidätkö sitä varastamisena?

Itse matkustin pummilla viimeksi pari kuukautta sitten. Mulla oli matkakortilla Lähiseutu2-kautta ja Helsingin sisäinen arvolippu ja matkustin bussilla Mellunmäestä Tikkurilaan tällä yhdistelmällä. Reitin ensimmäinen pysäkki oli Helsingissä ja loput Vantaan puolella. Juuri ennen kuin olin jäämässä pois bussista, tarkastajat nousivat kyytiin (kyllä, bussiin!) mutta en saanut tarkastusmaksua.
Olen myös joskus mennyt muutaman kerran Vantaan sisäisellä yhden pysäkin verran Helsingin puolelle (juurikin Mellunmäkeen). Silloin eivät tarkastajat ole iskeneet.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitti pummilla matkustaa kun ne on niin hitaita ja haisee pahalle

Vierailija
2/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meen melkeen aina ratikalla pummilla. Viimeeksi meinasin saada sakon 10 vuotta sitten. Olin tällöin kuitenkin vasta 15, ja sanoin etten osaa henkilötunnustani, jolloin tarkastaja myi minulle lipun eurolla. En kyllä ihan oikeasti tiennyt silloin hetuani.

Nykyään matkustan aina etuosan ovien vieressä. Jos tarkajat ovat paikalla, niin ovien auetessa vain ripeästi ulos. Tähän mennessä on toiminut. Kokemusta on tosin vain muutamasta iskusta. Joskus kännissä ostan lipun, jos en jaksa olla jatkuvalla kytiksellä ovensuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en enää viitsi ottaa riskiä, mutta aiemmin Pitäjänmäki Leppävaara yhteyden matkustin junalla maksamatta. Mäkkylästäkin, jonne kävelee meiltä jo 15 minuuttia, maksaa seutulipun ja matka kestää pari minuuttia. Mäkkylä on siis Pitskun ja Leppävaaran välissä. Seutulippu maksaa n 5€.

Vierailija
4/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En matkusta pummilla, en uskalla. Tiedän erään, joka matkustaa säännöllisesti pummilla junalla Kirkkonummelta Espooseen. Kuulemma tarkastajat osuu kohdalle niin harvoin, että vaikka sais kerran, pari vuodessa sakot, se kannattaisi verrattuna lipun hintaan. Itse toivoisin lisää tarkastajia juniin. Busseissa ne taas on ihan turhia, kun matkakorttia muutenkin heilutellaan kuskin silmän alla.

Vierailija
5/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän olevani snobi, mutta kun mulla on niin paljon oikeasti köyhiä tuttuja, joilla kaikki rahat menee johonkin päihteisiin, ja joutuvat sitten matkustamaan pummilla, haluan erottua heistä ja maksan aina matkani. Maksaisin varmaan kyllä muutenkin, ei tässä aikuisena oikeasti viitsi kytätä jotain tarkastajia ja luikkia niitä pakoon, ei helv...

Vierailija
6/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse matkusta pummilla, mutta eniten rasittavat sitten ne, jotka matkustavat ja kitisevät sakot saatuaan.

"Tarkastaja-paskat sakotti mua junassa liputta matkustamisesta!" = "Rikoin tietoisesti sääntöjä ja nyt mua vituttaa, kun mua rangaistaan siitä!"

Vierailija
7/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työmatkaseteleitä ja ostankin aina matkakortille aikaa. Poikkeusena on kesäloma. Kesälomalla yritän pyöräillä paljon, joten lomalla ollessani en ostaa aikaa ja näin ollen matkustan kerran pari viikossa pumilla spåralla keskustaan ja takaisin. Kertaakaan en ole tarkastajiin törmännyt.  

Vierailija
8/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:30"]Mä meen melkeen aina ratikalla pummilla. Viimeeksi meinasin saada sakon 10 vuotta sitten. Olin tällöin kuitenkin vasta 15, ja sanoin etten osaa henkilötunnustani, jolloin tarkastaja myi minulle lipun eurolla. En kyllä ihan oikeasti tiennyt silloin hetuani.

Nykyään matkustan aina etuosan ovien vieressä. Jos tarkajat ovat paikalla, niin ovien auetessa vain ripeästi ulos. Tähän mennessä on toiminut. Kokemusta on tosin vain muutamasta iskusta. Joskus kännissä ostan lipun, jos en jaksa olla jatkuvalla kytiksellä ovensuussa.
[/quote]
Olin kerran odottamassa ratikkaa siinä steissin edessä ja yhteen ratikkaan nousi tosi monta tarkastajaa, yksi kustakin ovesta. En tiiä miten siinä ois voinut päästä pakenemaan. Kerran tulin metrolla Mellunmäestä ja jäin pois steissillä. Alhaalla oli lipuntarkastajia mutta ne tarkastivat liput vain niiltä jotka tulivat portaita alas eli metrosta tulleilta ei tarkistettu.
Isälleni kävi taannoin niin että hän oli unohtanut ostaa lisää kautta korttiinsa ja matkusti ratikassa. Tarkastajat tulivat ja isä luuli jo jääneensä kiinni mutta silloin tarkastajat käräyttivät ratikan perältä pummeja ja menivät arpomaan niitä sinne jolloin isä pääsi pois. Hahhah.
-ap

Vierailija
9/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan lähes aina pummilla, sakot saan n. kerran kahteen vuoteen. Tulee halvemmaks.

Vierailija
10/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSL:n nykyisillä hinnoilla ymmärrän erittäin hyvin jos joku menee liputta. Varsinkin jos parin pysäkinvälin takia pitäisi ostaa kallis seutulippu niin kukapa sellaista ostaisi. Itse saan opiskelijahinnalla liput joten ostan aina sellasen mutta jos pitäisi maksaa täysi hinta niin menisin varmaan ilmaiseksi.

Vierailija
11/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että jos on säännöllisesti ostanut kautta mutta juuri silloin kortti ei olisi voimassa, tarkastaja ei välttämättä sakottaisi. Varsinkaan jos iäkkäämpi ihminen kyseessä ja valittelee, että voi ei, nyt onkin päässyt kortti vanhentumaan.

Vierailija
12/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pummien takia yömetro lopetettiii et kiitti vaa perkeleesti.

Vierailija
13/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodesta 2004 vuoteen 2007 matkustin ainoastaan pummilla, kun asuin ensin spåra linjan ja sitten junaradan varrella. En ole koskaan jäänyt kiinni.

Vierailija
14/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:55"]

Voi olla, että jos on säännöllisesti ostanut kautta mutta juuri silloin kortti ei olisi voimassa, tarkastaja ei välttämättä sakottaisi. Varsinkaan jos iäkkäämpi ihminen kyseessä ja valittelee, että voi ei, nyt onkin päässyt kortti vanhentumaan.

[/quote]

Ei siinä mitkään selitykset auta. Sakko tulee, sanoit mitä tahansa. Useamman kerran oon nähnyt mummelin itkemässä kun on oikeasti ilmeisesti unohdus käynyt (tuskin joku mummeli edes menisi tarkoituksella pummilla ja alkaisi valehtelemaan tarkastajille) ja on saanut tarkastusmaksun.

Vierailija
15/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä tietoisesti matkustaisi pummilla. En edes yhtä pysäkinväliä. Jos joskus olen niin huonossa fyysisessä kunnossa, etten kykene kävelemään sitä yhtä pysäkinväliä (puhun nyt Helsingin ratikka- ja bussipysäkeistä) niin saanen silloin varmaankin jonkin invalidialennuksen korttiini.

Vierailija
16/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:38"]En matkusta pummilla, en uskalla. Tiedän erään, joka matkustaa säännöllisesti pummilla junalla Kirkkonummelta Espooseen. Kuulemma tarkastajat osuu kohdalle niin harvoin, että vaikka sais kerran, pari vuodessa sakot, se kannattaisi verrattuna lipun hintaan. Itse toivoisin lisää tarkastajia juniin. Busseissa ne taas on ihan turhia, kun matkakorttia muutenkin heilutellaan kuskin silmän alla.
[/quote]
Bussissakin voi mennä pummilla. Voi esim. käyttää jonkun muun matkakorttia, matkustaa Vantaan sisäisellä Helsinkiin asti ja 550:ssa kyytiin saa nousta keskiovesta ilman lipun näyttämistä jos on kausilippu.
ap

Vierailija
17/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:55"]HSL:n nykyisillä hinnoilla ymmärrän erittäin hyvin jos joku menee liputta. Varsinkin jos parin pysäkinvälin takia pitäisi ostaa kallis seutulippu niin kukapa sellaista ostaisi. Itse saan opiskelijahinnalla liput joten ostan aina sellasen mutta jos pitäisi maksaa täysi hinta niin menisin varmaan ilmaiseksi.
[/quote]

Pummit on 1 syy hintojen nousee. Haloo idari.

Vierailija
18/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:45"]

En itse matkusta pummilla, mutta eniten rasittavat sitten ne, jotka matkustavat ja kitisevät sakot saatuaan.

"Tarkastaja-paskat sakotti mua junassa liputta matkustamisesta!" = "Rikoin tietoisesti sääntöjä ja nyt mua vituttaa, kun mua rangaistaan siitä!"

[/quote]

Juurikin näin. En nyt jaksa moralisoida (kirjaimellisesti) vapaamatkustajan ongelmalla, koska tietyllä tavalla pummien määrä joukkoliikenteessä on joukkoliikenneviranomaiselta tietoinen valinta. Prosenttiosuutta seurataan ja säädellään tarkastuskampanjoilla. Metroportit, kuljettajan lippukontrolli ja muut keinot aiheuttavat myös kustannuksia. Pääkaupunkiseudun runkobusseissa tietääkseni jatkossakin pyritään avorahastukseen, koska on laskettu, että pummeissa menetetty lipputulo korvautuu ajoaikojen nopeutumisella.

Silti tarkastustoiminta on tarpeen ja useimmiten itsekannattavaa. Pummilla matkustaminen on tietyllä tavalla lottoamista. Jos saa pikavoiton matkustettuaan tietoisesti liputta, on rähjääminen yhtä lapsellista kuin suuttuminen lottopalloille.

Vierailija
19/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:51"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:30"]Mä meen melkeen aina ratikalla pummilla. Viimeeksi meinasin saada sakon 10 vuotta sitten. Olin tällöin kuitenkin vasta 15, ja sanoin etten osaa henkilötunnustani, jolloin tarkastaja myi minulle lipun eurolla. En kyllä ihan oikeasti tiennyt silloin hetuani. Nykyään matkustan aina etuosan ovien vieressä. Jos tarkajat ovat paikalla, niin ovien auetessa vain ripeästi ulos. Tähän mennessä on toiminut. Kokemusta on tosin vain muutamasta iskusta. Joskus kännissä ostan lipun, jos en jaksa olla jatkuvalla kytiksellä ovensuussa. [/quote] Olin kerran odottamassa ratikkaa siinä steissin edessä ja yhteen ratikkaan nousi tosi monta tarkastajaa, yksi kustakin ovesta. En tiiä miten siinä ois voinut päästä pakenemaan. Kerran tulin metrolla Mellunmäestä ja jäin pois steissillä. Alhaalla oli lipuntarkastajia mutta ne tarkastivat liput vain niiltä jotka tulivat portaita alas eli metrosta tulleilta ei tarkistettu. Isälleni kävi taannoin niin että hän oli unohtanut ostaa lisää kautta korttiinsa ja matkusti ratikassa. Tarkastajat tulivat ja isä luuli jo jääneensä kiinni mutta silloin tarkastajat käräyttivät ratikan perältä pummeja ja menivät arpomaan niitä sinne jolloin isä pääsi pois. Hahhah. -ap

[/quote]

Yksi per ovi ei ole paljoa. Oikea taktiikka on voimalla ulos heti kun ovi aukeaa. Eivät ne jää muutenkaan ratikasta poistuvia tarkastamaan. Jos ja kun itse jään kiinni, en ala vinkumaan sakosta. Väitän olevani voitolla melko paljon vaikka käry nyt kävisikin.

Vierailija
20/61 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:59"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 17:55"]

[/quote]

Ei siinä mitkään selitykset auta. Sakko tulee, sanoit mitä tahansa. Useamman kerran oon nähnyt mummelin itkemässä kun on oikeasti ilmeisesti unohdus käynyt (tuskin joku mummeli edes menisi tarkoituksella pummilla ja alkaisi valehtelemaan tarkastajille) ja on saanut tarkastusmaksun.

[/quote]

Sakot voi saada toimistossa peruttua, jos sinne menee jonkun lääkärinlausunnon kanssa, et kärsii muistisairaudesta. Tietty se sitten vaatii, että oikeasti kärsii muistisairaudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi