Tuleeko lähihoitajan työstä vielä valttikortti? Miten povaisit ammatin tulevaisuutta?
Itse luin lähihoitajaksi 20 vuotta sitten. Sittemmin luin yliopistossa alaa joka ei työllistänyt. Hoitajana minulle on kertynyt runsaasti työkokemusta vuosikymmenten aikana. Olen ollut erilaisissa paikoissa töissä, sekä terveys- että sosiaalipuolella. Tällä hetkellä palkkani on erittäin hyvä, työ on kevyttä ja kivaa. Ei harmita yhtään että aikoinaan tämänkin ammatin hankin.
Kommentit (4)
Onhan se jo nyt valtti hyvälle ja kokeneelle työntekijälle. Hän voi suunnilleen määritellä palkkansa ja työmääränsä, koska kysyntä on niin kovaa. Eri asia on se, että kuinka kauan kokenut ja osaava työntekijä jaksaa tehdä töitä osaamattomien ja kielitaidottomien sekä evvk tyyppien kanssa. Näitä on valitettavasti rantautunut tälle alalle enenevässä määrin työkkärin ja oppilaitosten pakottamana.
Entistä enemmän raskasta työtä, vähemmän työntekijöitä, palkka ei nouse.
Ei kannata
Valtion talous tulee sakkaamaan lähivuosina niin pahasti että säästöjä haetaan kaikesta. Julkinen terveydenhuolto ajetaan alas ja tilalle tulee amerikan malli. Huoltosuhde tulee romahtamaan koko maassa.
Lähihoitajan ammatti tulee olemaan aina. Nimike toki voi muuttua, mutta ihmisten hoitamista tulee olemaan aina.
Useinmiten lähihoitajasta tulee mieleen vanhusten hoito. Mutta hammashoitajat, lastenhoitajat, vammaisten hoitajat, mielenterveyshoitajat ovat koulutukseltaan lähihoitajia ( olleet jo 25 vuotta), mutta erikoistuneet omalle alalleen.
Näitä tarvitaan yhä enemmän.