Jauhemaksapihvit raskaana, moka
Menin sitten viikolla 12 syömään töissä 1,5 jauhemaksapihviä, kun jotenkin kuvittelin että sitä saisi pienissä määrin syödä. Kuulin, että saattoivat kuitenkin olla broilerin maksasta tehtyjä, en tiedä auttaako asiaa. Nyt olen etsinyt tietoa sallituista retinoidimääristä ja tuntuisivat ylittävän heittämällä. Kamala morkkis, muuten en ole maksaan koskenut, mutta töissä en vain jotenkin ajatellut asiaa. Olen ollut tosi tarkka kaikissa rajoituksissa ja sitten mokasin näin, ahdistaa..
Kommentit (12)
Joo ja ei pauku lääkäreiden asettamat rajat yli.
Älä stressaa, tuo määrä ei vaikuta yhtään mihinkään...
On eri asia käyttää jatkuvasti, en ottaisi stressiä..
Reilu 20v sitten, äitini odottaessa minua, raskaana olevia käskettiin syömään raakaa maksaa aika suuriakin määriä päivittäin mikäli heidän rauta-arvonsa olivat laskeneet aneemiseksi.
.
En siis millään jaksa uskoa että muutama jauhemaksapihvi (joissa siis maksan osuuskaan ei ole järin suuri) raskauden aikana aiheuttaisi mitään ongelmia.
.
Minun uskomukseni eivät tosin ole absoluuttista faktatietoa, mutta sinuna en asiaa murehtisi :).
Itellekki kävi ekaa odottaessa alkuraskaudessa noin, en jotenkin vaan heti muistanu kaikkia sääntöjä. Ei tietääkseni käynyt kuinkaan.
Yhtä huolta tuntuu olevan koko raskausaika. Luin jostain, että ehdoton riskiraja kertasaannille on 7500 (joku arvo) ja tuo nyt todennäköisesti ylittää sen. Normaali vuorokausiraja (sekään ei jatkuvana) on 3000.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:19"]Yhtä huolta tuntuu olevan koko raskausaika. Luin jostain, että ehdoton riskiraja kertasaannille on 7500 (joku arvo) ja tuo nyt todennäköisesti ylittää sen. Normaali vuorokausiraja (sekään ei jatkuvana) on 3000.
[/quote]
Ei luultavasti ylitä, koska yksittäisenä kerta annoksena tuo yläräjä häämöttää ku syö puolipakettia maksalaatikkoa. Epäilen ettei noissa pihveissä niin paljon maksaa ollu.
Itse söin töissä 2 pv ennen plussausta maksakastiketta... Voi luoja minkälainen paniikki siitä kehkeytyi :(...luin epämuodostumista ja vaikka mistä. Mutta tosiaan... Ennen maksaa on suositeltu jopa raskaana oleville ja paniiikki siitä sitten hiipui. Ja tuolla tuo terve 5v viipottaa :)
Maksapihveissä on ymmärtääkseni ainakin 2-4 kertaa suurempi määrä maksaa kuin maksalaatikossa. Enpä tätäkään tiennyt ennen. Tietysti en osaa arvioida pihvien kokoa grammoina, ei ainakaan mitään valtavia olleet.
Tein saman mokan ja edelleen murehdin lopputulosta, loppuraskaus meneillään..
Ei se yksi kerta maata kaada