Miten pääsen eroon vauvakuumeesta? :(
Vähän aikaa sitten ajattelin etten edes harkitse lapsen hankintaa 10 vuoteen. Lähipiirissä moni on raskaana tai tuore äiti.
Olen siis vasta reilu parikymppinen ja opiskelen. Ei siis mikään hyvä aika hankkia lasta. En muutenkaan olisi valmis. Olenkin yrittänyt järkeillä asiaa mutta tuntuu että pää on pehmennyt:(
Kommentit (16)
Jep sama juttu, ikää 20v :( menee hermo..
Mullakin oli,mut meni ohi nopeasti ohi..onneksi
Kyllä se menee ohi, pitää vain keskittyä muihin elämän jännittäviin juttuihin; harrastuksiin, opintoihin, ystäviin, matkusteluun (jos sellainen kiinnostaa). Tarpeeksi kauan kun keskittyy muihin elämän osa-alueisiin, niin kyllä se vauvakuume hellittää.
Minun mielestä on hienoa, että osaat oilla rehellinen itsellesi ja todeta ettet ole valmis, ja että pidät järkevänä käydä ensin koulut, tehdä töitä yms. Moni vanhempikaan ihminen ei ole noin kypsä, vaan tehdään kuumeissaan lapsia huonoihin parisuhteisiin, päihdeongelmaisille miehille, huonoon rahatilanteeseen jne. Sen kummemmin ihmisten päätöksiä tuomitsematta, haluan vain sanoa, että mahtava lukea, kun joku todella ymmärtää kuinka iso vastuu lapsi on!
Minulla aikanaan helpotti kun aloin rakentaa "pohjaa" lapselle. Eli aloin panostaa parisuhteeseemme (teimme yhdessä kaikenlaista mitä ei lapsen kanssa voi tehdä), aloin laittaa rahaa säästöön, kuntoilin ja kokeilin uusia harrastuksia, panostin koulunkäyntiin hurjasti. Samalla mielessäni ajattelin, että sitten muutaman vuoden päästä kun on jo ura käynnistynyt, rahaa säästössä, nuoruudesta nautittu kahdestaan, niin sitten on lapsen hyvä tulla. Toki on pariskuntia, joille lapsen on hyvä tulla jo nuorenakin, mutta suurin osa ei ole valmiita esim parikymppisinä parin vuoden seurustelun jälkeen. Ironisesti sen tosin ymmärtää todella vasta paljon vanhempana, kun suhdettakin on takana jo useita vuosia.
Onhan ne vauvat kyllä söpöjä, mutta ajatelkaa sitä yövalvomista, niskaan asti ulottuvia kurakakkoja keskellä yötä, hampaat tulee niin kiukuttaa, uhmaiät...
Mulla on reilu 2v. Ja 11 kk ikäiset tytöt, en ole käynyt kolmeen kuukauteen missään muualla kuin kaupassa, yöunet on max 5 joka yö.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:17"]Onhan ne vauvat kyllä söpöjä, mutta ajatelkaa sitä yövalvomista, niskaan asti ulottuvia kurakakkoja keskellä yötä, hampaat tulee niin kiukuttaa, uhmaiät...
Mulla on reilu 2v. Ja 11 kk ikäiset tytöt, en ole käynyt kolmeen kuukauteen missään muualla kuin kaupassa, yöunet on max 5 joka yö.
[/quote]
Sitten olen minä, joka on saanut nukkua koko reilun vuoden. 8 viikkoisena vauva alkoi nukkua 8h yöunia ja 4kk iässä 10-14h unia. Yhtäkään yötä ei olla valvottu ja ikää 1,5 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:17"]Onhan ne vauvat kyllä söpöjä, mutta ajatelkaa sitä yövalvomista, niskaan asti ulottuvia kurakakkoja keskellä yötä, hampaat tulee niin kiukuttaa, uhmaiät... Mulla on reilu 2v. Ja 11 kk ikäiset tytöt, en ole käynyt kolmeen kuukauteen missään muualla kuin kaupassa, yöunet on max 5 joka yö. [/quote] Sitten olen minä, joka on saanut nukkua koko reilun vuoden. 8 viikkoisena vauva alkoi nukkua 8h yöunia ja 4kk iässä 10-14h unia. Yhtäkään yötä ei olla valvottu ja ikää 1,5 vuotta.
[/quote]
Voi vitsi, mä voisin vaikka vähän maksaakin et mun tuleva vauva olis tällainen! :D
No miksei voisi jo tehdä lasta? Jos alkaa liikaa miettiä niin ikinä ei ole hyvä aika. Itse odotan kolmatta eikä minulla ole vielä ammattia, mutta haluan kyllä vielä joskus opiskella ja päästä töihin
Itsellä alkoi vauvakuume myös jo nuorena, esikoisen sain lopulta 23-vuotiaana (hyvä että jaksoin edes tuohon ikään odottaa) ja mielestäni tuo oli meillä tosi hyvä elämäntilanne saada lapsi, vaikka se uran luominen myöhästyikin hieman. Meillä oli suuret säästöt perinnön takia joten siinä mielessä en ollut samalla lähtöviivalla monen muun nuoren äidin kanssa. Vaikka raha ei lapsia onnelliseksi tee niin lapsen kasvattaminen taloushuolien keskellä ei varmasti ole kovin mukavaa tai helppoa. Suosittelisin miettimään hyvin realistisesti että onko teillä varaa lapseen. Noin nuorena pystyt varmaan odottamaan vielä vuoden tai pari ja säästämään samalla? :)
Minullakin on ollut aina vauvakuume ja sainkin ensimmäisen lapsen 19 -vuotiaana. Rahasta on kyllä tiukkaa, mutta en vaihtaisi elämääni erilaiseksi
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:17"]Onhan ne vauvat kyllä söpöjä, mutta ajatelkaa sitä yövalvomista, niskaan asti ulottuvia kurakakkoja keskellä yötä, hampaat tulee niin kiukuttaa, uhmaiät... Mulla on reilu 2v. Ja 11 kk ikäiset tytöt, en ole käynyt kolmeen kuukauteen missään muualla kuin kaupassa, yöunet on max 5 joka yö. [/quote] Sitten olen minä, joka on saanut nukkua koko reilun vuoden. 8 viikkoisena vauva alkoi nukkua 8h yöunia ja 4kk iässä 10-14h unia. Yhtäkään yötä ei olla valvottu ja ikää 1,5 vuotta.
[/quote]
Voi vitsi, mä voisin vaikka vähän maksaakin et mun tuleva vauva olis tällainen! :D
[/quote]
Ollut kieltämättä huolestuttavan helppo tapaus :D Varmaan hyvitystä vaikeasta raskaudesta! Arvatkaapa pelottaako mahdollinen seuraava lapsi, kun ensimmäinen ollut näin superhelppo.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:52"]
No miksei voisi jo tehdä lasta? Jos alkaa liikaa miettiä niin ikinä ei ole hyvä aika. Itse odotan kolmatta eikä minulla ole vielä ammattia, mutta haluan kyllä vielä joskus opiskella ja päästä töihin
[/quote]
No voi herranjestas, ei kai sitä ole mitään järkeä tehdä lasta, vain koska haluaa. Onko se jotain. Jos kerta itsekin sanoo, ettei koe itseään tarpeeksi kypsäksi, ja kokee myös arvokkaaksi että käyn ensin koulut ym. Ihan ok tuo sinun valintasi, olettaen että mene joskus töihinkin, mutta kertoo kyllä karmaisevaa totuutta siitä, kuinka heppoisena päätöksenä lapsentekoa pidetään, jos siihen halutaan kannustaa nuorta kouluttamatonta ihmistä, joka ei itsekään koe itseään tarpeeksi kypsäksi.
Vauvakuume täälläkin. Mä olen 35v, joten hirveän kauaa ei enää viitsisi "odotella". Suhteessa ei ole seksiä, joten se kuumeilu on ihan turhaa... :( Onneksi kuitenkin jo kaksi lasta on, mutta hirveä vauvakuume vaivaa koko ajan.
Vauvan tekeminen ei edes oikeastaan auta vauvakuumeeseen. Se vain pahenee siitä. Ne on niin ihania, että sitten tarvii saada lisää.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:52"]
[/quote]
Kuulostat serkultani. Opiskellut ei ole vieläkään ja eläkeikään 15 vuotta jäljellä. Mutta on ne lapset niin ihania <3
Mulla kans vauvakuume, olen 23-vuotias... Ensin pitäisi opiskella itseä kiinnostava ammatti ja tehdä niitä töitä jonkin aikaa. Ja oma asunto olisi myös kiva ennen kuin alkaa yrittämään vauvaa. Yritän saada järjen tunteiden edelle. :D