Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tummapaahtoinen kahvi on niin kitkerää?

Vierailija
25.02.2015 |

Ostin vaihtelun vuoksi tummapaahtoista kahvia. Yleensä juon vaaleapaahtoista. Laitoin poroja normaalisti, kolme mitallista kolmeen kuppiin.

Silti kahvista tuli kitkerää kuin myrkky. :-/ Keitin vedenkeittimellä vielä vähän vettä ja sekoitin kahvin sekaan. Hieman siedettävämmäksi maku tuli, mutta ei se kitkeryys siitä mihinkään häviä. Yäh! Eihän tätä juo erkkikään!

Miten sais tuon kitkeryyden pois? Pitääkö vaan laittaa normaalia vähemmän poroja?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupaisa piirre suomalaisten peruskahvien markkinoinnissa on aina ollut se, että suosituimpia kehusanoja ovat täyteläinen, pehmeä ja voimakas. Yhtä totta kuin olisi "Etelä-Pohjanmaa - alppihiihtäjän unelma!".

Vierailija
2/44 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:03"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:57"]

Ostin vaihtelun vuoksi tummapaahtoista kahvia. Yleensä juon vaaleapaahtoista. Laitoin poroja normaalisti, kolme mitallista kolmeen kuppiin. Silti kahvista tuli kitkerää kuin myrkky. :-/ Keitin vedenkeittimellä vielä vähän vettä ja sekoitin kahvin sekaan. Hieman siedettävämmäksi maku tuli, mutta ei se kitkeryys siitä mihinkään häviä. Yäh! Eihän tätä juo erkkikään! Miten sais tuon kitkeryyden pois? Pitääkö vaan laittaa normaalia vähemmän poroja?

[/quote]

Mitä kahvia juot normaalisti? Mitä ostit nyt? Itse olen pitänyt juhlamoskan tummasta ja siitä brazilista. Kumpikaan ei kyllä kitkerää ole. Jotain lidlin halpiksia olen joskus maistanut, ne ovat olleet kitkeriä.
[/quote]
Juhla mokkaa, Kulta Katriinaa, Saludoa juon normaalisti. Nyt ostin Kulta Katriinan tummempipaahtoista. Luulin että se tummapaahtoisuus olisi tarkoittanut sitä, että kahvin maku olisi ollut tummempi ja "syvempi". En ajatellut sen tarkoittavan kitkeryyttä. Ap
[/quote]

Tuo Brazil on mielestäni todella pehmeä... Monet tummat on, pitää vain löytää ne oikeat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:27"]Mun mielestä hyviä tummapaahtoja on esim. Pauligin Mundo, ja Arvid Nordquistin Reko. Ainakin noissa Arvid Nordquistin kahveissa on paketin takana aika hyvin kuvailtu ko. kahvin makua ja paahtoa, kannattaa katsoa mikä niistä voisi olla itselle sopiva. Mutta ei tosiaan kannata ottaa heti niitä 5/5-paahtoisia.
[/quote]

Jep, Reko on myös pehmeä. -38-

Vierailija
4/44 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:42"]En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa tätä keskustelua lukiessa. T. kahvihifistelijä

Siis täällä on "faktat" niin pielessä, niin pielessä.
[/quote]
No olisitko sitten niin kiltti, että kertoisit meille muillekin nämä "oikeat faktat"?

Vierailija
5/44 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:48"]

Tämä on suomalaisten paahtimoiden kanta. Muu kahvia juova maailma on sitä mieltä, että vain hyvät pavut kestävät riittävän paahdon. Suomalaisten paahtimoiden ajattelussa on selvä bisneslogiikka: mitä enemmän papua paahtaa, sitä enemmän siitä haihtuu vettä ja sitä vähemmän jää myytävää. Kannattaa myydä vettä kahvin hinnalla!

[/quote]

Ei kai se kahvi juurikaan märemmäksi jää? Enemmän voi jäädä itse tuotetta kyllä kun ei hajoa niin pahasti se papu. Ja tummempia paahtojahan nähtävästi kuorrutetaan sokerilla etelä-euroopassa ja amerikoissa?

Vierailija
6/44 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:12"]

Juhlamokan ja Kulta Katriinan tummapaahtoiset on hirveitä.

[/quote]

Sano kahvihifisti kun pallejaan nuoli. Vai miten se sanonta meni?

Vierailija
7/44 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kahviteollisuudessa raha puhuu, ei hyvä maku. Ja kansa juo vaikka kuravettä kun halvalla saa. Jännää miten vähän laatu kiinnostaa vaikka Suomessa juodaan älyttömästi kahvia.

Vierailija
8/44 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummapaahtoinen kahvi voi olla kitkeräksi paahdettua, mutta ei sen tarvitse sitä olla. Tietysti jos on tottunut suomalaiseen 1-paahtoon, niin suora loikka tummaan 5-paahtoon voi olla pieni shokki. Sen olen kyllä huomannut, että tummat versiot Pauligin suosikkimerkeistä tosiaan ovat hiukan äkäisiä maultaaan. Suosittelen kokeilemaan pienpaahtimoiden, esim. Cafetorian ja Moccamestarien tuotteita.

Vierailija
9/44 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi aivot haloo. johtuisikohan vaikka siitä, että se on TUMMApaahtoista, eli voimakkaammin paahdettua. voisikohan makukin muuttua silloin?

Vierailija
10/44 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:57"]

Ostin vaihtelun vuoksi tummapaahtoista kahvia. Yleensä juon vaaleapaahtoista. Laitoin poroja normaalisti, kolme mitallista kolmeen kuppiin. Silti kahvista tuli kitkerää kuin myrkky. :-/ Keitin vedenkeittimellä vielä vähän vettä ja sekoitin kahvin sekaan. Hieman siedettävämmäksi maku tuli, mutta ei se kitkeryys siitä mihinkään häviä. Yäh! Eihän tätä juo erkkikään! Miten sais tuon kitkeryyden pois? Pitääkö vaan laittaa normaalia vähemmän poroja?

[/quote]

Mitä kahvia juot normaalisti? Mitä ostit nyt? Itse olen pitänyt juhlamoskan tummasta ja siitä brazilista. Kumpikaan ei kyllä kitkerää ole. Jotain lidlin halpiksia olen joskus maistanut, ne ovat olleet kitkeriä.

Vierailija
11/44 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:03"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:57"]

[/quote]

[/quote]
Juhla mokkaa, Kulta Katriinaa, Saludoa juon normaalisti. Nyt ostin Kulta Katriinan tummempipaahtoista. Luulin että se tummapaahtoisuus olisi tarkoittanut sitä, että kahvin maku olisi ollut tummempi ja "syvempi". En ajatellut sen tarkoittavan kitkeryyttä. Ap

Vierailija
12/44 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpiskahvien kuten Pirkan ym. tummapaahto on kitkerää ja pahaa. Laadukkaissa kahvimerkeissä se sen sijaan on täyteläistä ja terävää

Vierailija
13/44 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkerän maineessa on ainakin ruotsalainen ns. Skånerost. Se on sekä tummaa että kitkerää. Mahdollisesti suomalaiset suurpaahtimot ovat hakeneet sieltä oppia, kun ovat tummempia versioita kehitelleet. Mutta jos löydät kaupasta Gran Palomar -merkkistä Lohjalla paahdettua kahvia, osta. Se on vahvaa, tummaa ja pehmeää.

Vierailija
14/44 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen vaaleat paahdot ovat kitkerämpiä, mutta aromit ja vivahteet vaihtelevat tietysti paljon. Aina uudenlaiset maut vaativat vähän totuttelua. Minäkin suosittelen kokeilemaan pienpaahtimoiden kahveja, esimerkiksi Kaffa.

Vierailija
15/44 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Kiitos vinkeistä. Pitääkin kokeilla noita muitakin kahvimerkkejä. ;-) Ap

Vierailija
16/44 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:03"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:57"] Ostin vaihtelun vuoksi tummapaahtoista kahvia. Yleensä juon vaaleapaahtoista. Laitoin poroja normaalisti, kolme mitallista kolmeen kuppiin. Silti kahvista tuli kitkerää kuin myrkky. :-/ Keitin vedenkeittimellä vielä vähän vettä ja sekoitin kahvin sekaan. Hieman siedettävämmäksi maku tuli, mutta ei se kitkeryys siitä mihinkään häviä. Yäh! Eihän tätä juo erkkikään! Miten sais tuon kitkeryyden pois? Pitääkö vaan laittaa normaalia vähemmän poroja? [/quote] Mitä kahvia juot normaalisti? Mitä ostit nyt? Itse olen pitänyt juhlamoskan tummasta ja siitä brazilista. Kumpikaan ei kyllä kitkerää ole. Jotain lidlin halpiksia olen joskus maistanut, ne ovat olleet kitkeriä. [/quote] Juhla mokkaa, Kulta Katriinaa, Saludoa juon normaalisti. Nyt ostin Kulta Katriinan tummempipaahtoista. Luulin että se tummapaahtoisuus olisi tarkoittanut sitä, että kahvin maku olisi ollut tummempi ja "syvempi". En ajatellut sen tarkoittavan kitkeryyttä. Ap

[/quote]

Halvalla ei saa hyvää. Hyvin tummaksi paahdettu kahvi voi olla kitkerää, riippuu kyllä merkistäkin. Kulta Katriinan sivuilla kerrotaan, että kyseessä on aivan sama kahvi kuin Kulta Katriina, mutta tummemmaksi paahdettuna. En ole maistanut ko. kahvia, mutta jotenkin kuulostaa siltä, että tuotekehitys on jäänyt puolitiehen. 

Vierailija
17/44 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:01"]

voi aivot haloo. johtuisikohan vaikka siitä, että se on TUMMApaahtoista, eli voimakkaammin paahdettua. voisikohan makukin muuttua silloin?

[/quote]

Vai oikein "voimakkaammin paahdettua". Varsinainen elämänkoululaisen kommentti. Sinulle olisi turha selittää mitään paahtoprosessin aikana tapahtuvista kemiallisista reaktioista.

Vierailija
18/44 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ap taas!

Nyt oon juonu 4 päivää tätä tummapaahtoista kahvia. Nyt on näköjään makuaisti tottunut kitkerämpään makuun koska nyt juodessani kyseistä kahvia kiinnitin huomiota siihen, että eihän tää oo enää kitkerää nähnytkään. Tosi hyvää kahvia!

Tottumiskysymys näköjään! ;-)

Vierailija
19/44 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löfbergsin kahvit on kanssa hyviä. Minun suosikkini on Kharisma. Niitä saa ainakin K-Marketista.

Vierailija
20/44 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon keittimestäkin millaista kahvia saa aikaan. Ostin uuden muka-laadukkaan keittimen ja keitin sillä aiempaa suosikkikahviani, tuli juomakelvotonta useista yrityksistä huolimatta. Kaikista vaaleimmat paahdot onnistuvat jotenkin mutta ne todellakin maistuvat "pannunpesuvedelle" eikä sellaista voi tarjota kenellekään. Jatkan siis vanhan keittimen sekä perkolaattorin käyttöä ja säästän Moccamasteriin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan