Meneekö vähän yli, jos luopuu esim. luottokampaajasta kampaajan rokottamattomuuden takia?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Uudet virus muunnokset syntyvät vain rokottamattomissa. Nyt jo pelätään, että pian syntyy virus muunnos, joka ei välitä vasta-aineista eikä rokotuksista. Tämän vuoksi kaikki voitava on tehtävä, ettei meille käy kuten dinosauruksille.
Viruksen kiertävät mutaatiot syntyvät rokotetuissa, joiden rokotteet vuotavat. Normaalia viruksen evoluutiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jonotan leikkausta, joka ei ole minulle elintärkeä mutta jonka viivästyessä elämäni on tarpeettoman hankalaa. Itsekkäiden rokottamattomien vuoksi saan odotella leikkaustani vielä varmaan vuoden pari.
Onko ne rokottamattomat siellä leikattavana vai miten nämä edes liittyvät toisiinsa?
Tiesitkö, että vuonna 2017 laskettiin, että 10% väestöstä aiheuttaa 70-80% terveydenhuoltokuluista. Miksei silloin kiihotettu kansanryhmää vastaan tällä tavalla?
Ihmiset leikkausjonosta edeltäni pääsevät leikkaukseen vain silloin, kun teho-osastolla on tilaa.
Rokottamattomat joutuvat koronaan sairastumisensa vuoksi teho-osastolle ja viettävät siellä tyypillisesti kolme kertaa kauemmin kuin muut tehohoitoa tarvitsevat. Eli jokainen rokottamaton teholle joutuva vie paikan kolmelta muulta tehohoitoa tarvitsevalta.
Teho-osastolla ei ole tällä hetkellä enää tilaa eli ei-kiireellisten leikkausten jonot pitkälti seisovat. Niitä kun ei tehdä silloin, kun on riski että joku jäisi ilman tarvitsemaansa hoitoa.
Kyllä tässä on varsin selkeä syy-yhteys rokottamattomuuden ja leikkausjonojen seisomisen välillä. Asiastahan on ollut uutisiakin eli ei ole vain minun kertomani varassa.
Rokottamattomuus on valinta jolla on seurauksensa myös niille, jotka eivät koronaan sairastu. On siis varsin hyvä syy olla rokottamattomuuttaan mainostavien itsekkyydestä harmistunut.
Nyt on kuule pandemia, ja sun leikkaus vaan sitten odottaa vuoroaan. Ihme minä-minä - ajattelua. Kokeellista rokotetta ei kenenkään tarvitse sun leikkauksen takia ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jonotan leikkausta, joka ei ole minulle elintärkeä mutta jonka viivästyessä elämäni on tarpeettoman hankalaa. Itsekkäiden rokottamattomien vuoksi saan odotella leikkaustani vielä varmaan vuoden pari.
Onko ne rokottamattomat siellä leikattavana vai miten nämä edes liittyvät toisiinsa?
Tiesitkö, että vuonna 2017 laskettiin, että 10% väestöstä aiheuttaa 70-80% terveydenhuoltokuluista. Miksei silloin kiihotettu kansanryhmää vastaan tällä tavalla?
Ihmiset leikkausjonosta edeltäni pääsevät leikkaukseen vain silloin, kun teho-osastolla on tilaa.
Rokottamattomat joutuvat koronaan sairastumisensa vuoksi teho-osastolle ja viettävät siellä tyypillisesti kolme kertaa kauemmin kuin muut tehohoitoa tarvitsevat. Eli jokainen rokottamaton teholle joutuva vie paikan kolmelta muulta tehohoitoa tarvitsevalta.
Teho-osastolla ei ole tällä hetkellä enää tilaa eli ei-kiireellisten leikkausten jonot pitkälti seisovat. Niitä kun ei tehdä silloin, kun on riski että joku jäisi ilman tarvitsemaansa hoitoa.
Kyllä tässä on varsin selkeä syy-yhteys rokottamattomuuden ja leikkausjonojen seisomisen välillä. Asiastahan on ollut uutisiakin eli ei ole vain minun kertomani varassa.
Rokottamattomuus on valinta jolla on seurauksensa myös niille, jotka eivät koronaan sairastu. On siis varsin hyvä syy olla rokottamattomuuttaan mainostavien itsekkyydestä harmistunut.
Ensinnäkin sairaaloissa on aivan takuulla tilaa, eikä kenenkään hoitoja tarvitse koronan takia siirtää, koronapotilaat kun on erikseen. Koronapotilaita on ollut paljon enemmänkin ja silloin vakuuteltiin että tilaa riittää. Toiseksi, miten se on rokottamattoman vika jos sairaaloissa ei osata priorisoida? Jättäköön hoitamatta sen rokottamattoman koronapotilaan jos tila uhkaa loppua. Ei ole mitään syytä tällaiseen panikointiin ja hulluuteen. Antakaa ihmisten olla rauhassa.
Etkö ollenkaan seuraa uutisia? Eri sairaaloiden tehohoidosta vastaavat lääkärit ovat tulleet yksi toisensa jälkeen julkisuuteen kertoen nimenomaan rokottamattomien koronapotilaiden aiheuttamasta tilanteesta ja vedonneet ihmisiin että he ottaisivat koronarokotteen. Tässä ei siis olla kenenkään yhden ihmisen anonyymien mielipiteiden varassa.
Suomessa priorisoidaan niin, että hengenvaaran aiheuttavat sairastumiset menevät hoitotarpeen kartoituksessa ohitse kaikista muista. Siinä ei katsota ovatko rokottamattomia koronapotilaita vai sydäninfarktin saaneita. Lainsäädäntö ei muunlaista valintaa mahdollista.
Itävallassa tilanne meni jo niin huonoksi, että teholle päästetään enää ne, joilla todennäköisyys jäädä henkiin on suurin. Eli jos edellä teho-osastolle on pyrkimässä sinua todennäköisemmin hoidosta selviäviä niin jäät itse kuolemaan tavalliselle sairaalaosastolle.
Tuollaisen tilanteen välttämiseksi olen itse tehnyt sen valinnan, että en käytä julkisesti koronarokotuksia vastustavien yrittäjien palveluita kun he pahentavat tilannetta. Eli jos siis olisin aloittajan tilanteessa niin vaihtaisin luottokampaajaani, niin hankalaa kuin se joskus onkin.
Sori vaan, mutta sinulle on valehdeltu ja olet onnistuneen pelottelun ja propagandan uhri. Meillä on ollut paljon enemmänkin koronapotilaita teholla ja silloin vakuuteltiin että tilat riittää kyllä eikä mitään hoitoja tarvi siirtää. Silloin ei vain ollut vielä rokotteita, joten ei tarvinnut pelotellakaan. Tällä siis pyritään luomaan vihaa ja pelkoa ja painetta rokottamattomia kohtaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_koronaviruspandemian_aikajana
Mulla oli luottokampaaja, jolla kävin pitkään ja jonka kanssa ystävystyinkin. Pandemian puhjettua kävi nopeasti ilmi, ettei henkilöä kiinnosta ollenkaan ehkäistä taudin leviämistä. Ei käytä maskia, ei ole missään vaiheessa välttänyt turhia sosiaalisia kontakteja, ei kerrassaan mitään pyrkimystä noudattaa suosituksia. Ainoa huoli, jonka on ilmaissut on omista tuloista. Etsin uuden kampaamon ja tärkeimpänä kriteerinä nimenomaan koronaan vastuullisesti suhtautuminen. Löysinkin tosi kivan paikan ja sieltä hyvän kampaajan. On käsien pesupiste, maskipakko ja rajattu asiakasmäärä.
Kampaajille tulee usein terve järki.
Minäkin ihmettelin vielä viime talveen asti ihmisiä jotka eivät pidä maskeja. Oudoksuin naapurin virolaista rouvaa joka ei koskaan käyttänyt maskia eikä ottanut rokotetta. Mutta niin se vaan lopulta meni etten itsekkään ottanut piikkiä.
Live and let die.
Ei mene yli, vaan on aivan oikea ratkaisu.
Mistä tiedät onko rokottamaton vai ei?
Mun luottokampaaja käyttää maskia, niinkuin minäkin, eikä kumpikaan tiedä toistensa rokotuksista koska niistä ei puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee. Mitä sinun kampaajan henkilökohtaiset terveysasiat sinulle edes kuuluu?
Jos kampaaja ottaa asian itse esille.
Luopuisin kampaajasta ihan sillä perusteella, että puhuu asioista, jotka eivät kuulu asiakaspalvelutilanteisiin.
Menisin mielelläni rokottamattomalle. Sairastin koronan muutama kuukausi sitten, joten uusi tulisi todennäköisesti lievänä ja saisin kätevästi tehostusta vastustuskykyyn.
Olen saavuttanut Kampaajani kanssa niin tiiviin yhteyden että rokotus-issue ei suhdettamme katkaise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee yli. Rokotehan ei estä koronatartunnan saamista tai levittämistä muille, vaan suojaa pelkästään rokotteen ottajaa vakavammalta koronatartunnalta. Eli en ymmärrä, miten parturikampaaja ja koronarokotus oikeastaan liittyvät toisiinsa?
Sherlock, rokote pienentää myös omalla kohdalla riskiä tartuttaa tautia muihin, eli rokottamaton parturikampaaja levittää tautia huomattavasti tehokkaammin kuin rokotettu.
Rokotetut tartuttaa enemmän. Itsekin sain kahdesti rokotetulta koronan. He eivät huomaa tartuntaa ja levittävät sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee yli. Rokotehan ei estä koronatartunnan saamista tai levittämistä muille, vaan suojaa pelkästään rokotteen ottajaa vakavammalta koronatartunnalta. Eli en ymmärrä, miten parturikampaaja ja koronarokotus oikeastaan liittyvät toisiinsa?
Sherlock, rokote pienentää myös omalla kohdalla riskiä tartuttaa tautia muihin, eli rokottamaton parturikampaaja levittää tautia huomattavasti tehokkaammin kuin rokotettu.
KAKSI koronarokotetta saaneet ihmiset tartuttavat tehokkaasti virusta samassa kotitaloudessa asuviin, selviää tuoreesta brittitutkimuksesta. Tartunnan saaminen oli kuitenkin epätodennäköisempää, jos lähikontakti kotona oli itsekin rokotettu koronavirusta vastaan.
Toisin sanoen rokottamattoman kampaajan palveluksia ei kannata käyttää, jos perheeseen kuuluu riskiryhmäläisiä.
Ei kannata käyttää minkään kampaajan palveluksia.
Vierailija kirjoitti:
Rokottamaton kampaaja jää todennäköisesti kipeänä kotiin potemaan sitä koronaa kun taas rokotettu kampaaja tulee töihin oireettomana/lieväoireisena ja levittää sitä muihin ihmisiin jopa niihin riskiryhmäläisiin.
Eli käyttäisin mieluiten rokottamatonta kampaajaa koska hän ei ole kipeänä töissä enkä halua levittää koronavirusta riskiryhmäläsiin tai todella iäkkäisiin ihmisiin.
Kampaajat harvemmin jäävät kotiin sairastamaan kovin pienestä, koska se tarkoittaa ansionmenetystä. Luottaisin enemmän rokotettuun kampaajaan, koska häntä sentään se rokote jonkun verran suojaa sekä tartunnalta, että pienentää riskiä tartuttaa muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kuule pandemia, ja sun leikkaus vaan sitten odottaa vuoroaan. Ihme minä-minä - ajattelua. Kokeellista rokotetta ei kenenkään tarvitse sun leikkauksen takia ottaa.
Minä en ole suinkaan ainoa joka odottelee jonossa "kiireettömään" leikkaukseen pääsyä itsekkäiden rokottamattomien tukkiessa teho-osastot. Se että leikkaus on "kiireetön" ei tarkoita että se olisi turha. Osa näistä kiireettömistä leikkauksista on sellaisia, että esimerkiksi käveleminen ei oikein onnistu ennen leikkaukseen pääsemistä. Sappikivienkin kanssa pärjää kituuttaen ja seuraavaa varsin kivuliasta kohtausta peläten. Samassa jonossa ovat esimerkiksi kaikki naisten sterilisaatiot. Mutta kun vaiva ei ole hengenvaaraa aiheuttava niin se on kiireetön ja sen kanssa odotellaan teho-osastolle joutuvien rokottamattomien koronapotilaiden määrän vähenemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokottamaton kampaaja jää todennäköisesti kipeänä kotiin potemaan sitä koronaa kun taas rokotettu kampaaja tulee töihin oireettomana/lieväoireisena ja levittää sitä muihin ihmisiin jopa niihin riskiryhmäläisiin.
Eli käyttäisin mieluiten rokottamatonta kampaajaa koska hän ei ole kipeänä töissä enkä halua levittää koronavirusta riskiryhmäläsiin tai todella iäkkäisiin ihmisiin.
Kampaajat harvemmin jäävät kotiin sairastamaan kovin pienestä, koska se tarkoittaa ansionmenetystä. Luottaisin enemmän rokotettuun kampaajaan, koska häntä sentään se rokote jonkun verran suojaa sekä tartunnalta, että pienentää riskiä tartuttaa muita.
Höpöhöpö. Rokotettu levittää koronaa myös ja valtaosa rokottamattomista sairastaa koronan lievänä :)
Rokotettu kampaaja levittää koronaa kaikista eniten, toivottavasti rokotettu kampaaja ei leikkaa riskiryhmäläisen hiuksia.
Rokottamaton ihminen jää kotiin sairastelemaan koronan sekä influenssan :)
Vierailija kirjoitti:
Jätän käymättä paikoissa, joissa vaaditaan koronapassi. Se on minun valintani. Rauhallinen talvi tulossa.
Koronapassi siis toimii kohdallasi juuri aiotulla tavalla vähentäen altistumista niille rokottamattomille, jotka tautia helpoiten levittävät.
Vierailija kirjoitti:
Älkää menkö kipeänä töihin niin ette tartuta muita ihmisiä. En minä mene koskaan töihin jos mulla on flunssaa tai mahatautia.
T:rokottamaton
Älkää sairastuko koronaan rokottamattomina niin ette päädy kuormittamaan tehohoitoa. Eli siis jos ei ole rokotetta niin FFP2 suojaimet käytössä ja vältetään riskitilanteita.
Rokottamattomina älkää menkö sairaalaan mahdollisten koronaoireiden vuoksi vaan antakaa luonnonvalinnan tapahtua kohdallanne.
Olen saanut flunssan kampaajalta, joka työskenteli selkeästi sairaana pärskien... ennen korona-aikaa. Vaihdoin liikettä.
En sano että olisi epänormaalia. Korona ei ole leikinasia! Paitsi, ota huomioon että kampaajan rokottamattomuus ei vaikuta sinuun. Rokote ymmärtääkseni vaikuttaa pelkästään rokotetun omaa taistelua koronaa vastaan. Rokotettu voi edelleen levittää tautia?
Kysytkö kampaajaltasi myös muista sairauksista? Esim. Eihän sulla ole noroa ollut 3 viikon sisään? Hepatiittia? Oletko ollut ulkomailla? Eihän sulla ole täitä? Entä iho-ongelmia? Oletko desinfioinut sakset?
Jos olet rokottautunut itse ja suojaudut parhaasi mukaan, eikö tuo tunnu vähän yliampuvalta?
Mieti miten paljon todennäköimpää on kuolla jotenkin muuten kuin rokottautuneena koronaan.. ota rauhallisesti ja jätä kampaajasi rauhaan. Nauti uudesta kampauksesta. Pakkohan ei ole jutella ollenkaan.