Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuolenko proteiinin puutteeseen, jos en käytä lihankorvikkeita?

Vierailija
18.11.2021 |

No okei, tuskin kuolen, mutta menetänkö ihan hirveästi proteiininlähteitä, kun lopetin lihan (nauta, sika, linnut jne) syönnin? Käytän edelleen juustoa ja maitotuotteita ja yritän syödä kalaa edes pari kertaa viikossa. Olen tuskaillut noiden nyhtökauran, soijarouheen, tofun ja mifun kanssa,mutta en vaan kykene syömään niitä. Tänäänkin tein kolme erilaista testiruokaa, mutta ne ei millään maistu. Linsseistäkin olen yrittänyt tehdä ruokaa, mutta parhaimmilta nekin maistuvat ihan sellaisenaan keitettynä 😄 Kasvisruuasta siis tykkään ihan sellaisenaan, mutta proteiininlähteet mietityttää.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proteeinia on yllättävän paljon esim. jo täysjyväviljassa (13%). Eli kunnon pasta-annoksessa saa jo hyvän siivun päivän tarpeesta. Fitnesbuumin myötä ihmisillä on mennyt yli koko protskuhössötys. Monipuolisesti ja kasvispainoitteisesti kannattaa toki jokaisen syödä.

Proteiini on vain yleisnimike aminohapoille. Välttämättömiä aminohappoja on 20.

Vierailija
22/41 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka rupee kasvissyöjiksi, mutta ei viitsi ottaa edes perusasioita ravitsemuksesta selville. Ei tarvitse olla ennustaja todetakseen, että tulet kärsimään erilaisista puutoksista tuon ruokavaliosi vuoksi.

Tuskinpa nyt sentään prosessoitujen lihankorvikkeiden syömätttömyydestä puutostauteja tulee.

Veikkaan että moisia tuotteita syömättömät kasvissyöjät syövät usein silti monipuolisemmin kuin erilaiset makkaran-pizzan ym ystävät.

En syö mitään prosessoituja lihankorvikkeita, hyi, mutta eiköhän lakto-ovo-vege ruokavaliolla hyvin pärjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka rupee kasvissyöjiksi, mutta ei viitsi ottaa edes perusasioita ravitsemuksesta selville. Ei tarvitse olla ennustaja todetakseen, että tulet kärsimään erilaisista puutoksista tuon ruokavaliosi vuoksi.

Ap.hän EI ole ryhtynyt kasvissyöjäksi, vaan syö yhä kalaa ja munia + maitotuotteita.

Vierailija
24/41 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihassa ei ole mitään korvaamatonta eikä muuten juusto ja maito kuulu kasvissyöntiin.

Kyllä se voi kuulua kasvissyöntiin aivan hyvin. Lokeroi halutessasi itsesi, muut eivät sun lokeroita kaipaa.

Vierailija
25/41 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin paniikkivegaaniuden kun huomasin että mulla alkaa olla kaikenlaisia autoimmuunioireita. Varoitusmerkkejä oli jo vuosia vaikka en edes syönyt erityisen epäterveellisesti. Oikean käden turvonnut ja kipeä nivel oli viimeinen niitti. Myös pikkusormi oireili jo. Sain pikkusormen käytännössä kivuttomaan kuntoon alle viikossa ja nyt toivon että toi paha nivel kykenis myös paranemaan. Viime viikonlopun liha-ja sokerimässääjäiset isänpäivän tiimoilta sai viimeistään tajuamaan miten paljon ja nopeasti ruoka vaikuttaa. Nivel oli alkuviikon tosi kipeä. Nyt takana kaksi päivää täysvegaaniutta alkuviikon takkuamisen jälkeen ja ero kivussa on umpiselvä.

Vierailija
26/41 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihassa ei ole mitään korvaamatonta eikä muuten juusto ja maito kuulu kasvissyöntiin.

Sitä yhtä B-vitamiinia saa vaikka pilleristä mutta maksaa kannattaisi välillä syödä, muuten lihaa ei tarvita ravintoaineiden takia. Proteiinia saa kymmenistä lähteistä ilman lihaa.

Vierailija
27/41 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa nyt sentään prosessoitujen lihankorvikkeiden syömätttömyydestä puutostauteja tulee.

Veikkaan että moisia tuotteita syömättömät kasvissyöjät syövät usein silti monipuolisemmin kuin erilaiset makkaran-pizzan ym ystävät.

En syö mitään prosessoituja lihankorvikkeita, hyi, mutta eiköhän lakto-ovo-vege ruokavaliolla hyvin pärjää.

Mistä repäisit tuon prosessoidut lihankorvikkeet mukaan tuohon? Kritisoin sitä, että ruvetaan kasvissyöjiksi vaikka ei tiedetä edes perusasioita ravitsemuksesta ja monipuolisen ruokavalion koostamisesta. Makkaroista ja pitsoista ym ei ole puhunut kukaan muu kuin yksin sinä.

Vierailija
28/41 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä muka sanotaan, että juusto ja maito ei kuuluisi kasvissyöntiin?

Vierailija
29/41 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se voi kuulua kasvissyöntiin aivan hyvin. Lokeroi halutessasi itsesi, muut eivät sun lokeroita kaipaa.

Juustoa syön kalsiumin ja proteiinin takia, en ole kasvisfanaatikko.

Vierailija
30/41 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinia on lähes kaikessa ruuassa lehtisalaatista lähtien. Karin ja Rick Dinan The Raw Food Nutrition Handbook on raamattuni tässä asiassa. Hanki sinäkin jokin hyvä tiedonlähde. Finelilläkin pääsee apuun mutta itse suosin kirjoja. Elvira Krebberilläkin on teoksissaan selkeää dataa.

Kasviproteiineilla eläessä puutetta saattaa tulla lähinnä lysiinistä. Sitä saat spirulinasta tai kananmunista, jos et ole ehdottomaksi vegaaniksi ryhtymässä. Jos maitoa ja kalaakin käytät, sulla ei ole mitään hätää.

Em. kirjassa on proteiininsaannin yhtenä esimerkkinä 2000 kCal päivämenu, joka koostuu seuraavista aineista: cantaloupemeloni, lehtikaali, mango, banaani, kukkakaali, tomaatti, kesäkurpitsa, sitruuna ja appelsiini sekä se proteiiniksi mielletty osuus: 110 g siemeniä, manteleita ja pähkinöitä. Tästä kaikesta kertyy 70 g täydellistä proteiinia (20 g enemmän kuin WHO:n suositus) ja kaikki muutkin tarvittavat ravintoaineet.

Käytän itse hampun/ kurpitsan/ auringonkukan/ chian siemeniä, pähkinöitä, papuja, manteleita, tattaria, ituja jne. En soijaa tai mitään näitä keinolihoja, kasvijuustoja tms.

Jopa syömällä 2500 kCal edestä bataattia saisit päivän proteiinit. Näin teoreettisena esimerkkinä.

Hyvin koostetulla kasvisruualla minä ainakin sain krooniset sairaudet kuriin joten väitän, että kyllä näin voi elää, joskus paljon paremmin kuin sekaruualla.

Vierailija
31/41 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä muka sanotaan, että juusto ja maito ei kuuluisi kasvissyöntiin?

Eläinperäiset ei tietääkseni kuulu mutta en niitä vastusta.

Vierailija
32/41 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisista erilaisista puutoksista ihminen alkaa kärsimään, kun jättää punaisen lihan ja linnut pois ruokavaliosta? Jos käytössä on siis edelleen maitotuotteet ja kala, ehkä kananmunatkin.

Jos tietämys ravitsemuksesta on tuota luokkaa, niin varmasti tulee kärsimään. Heti ensimmäisenä tulee tietenkin mieleen nämä perinteiset, rauta ja b12.

Minun läheiseni on kärsinyt B12:n puutteesta vuosia, vaikka syö paljonkin lihaa. Nykyään hän hakee B-vitamiiniruiskeen säännöllisesti. Joten ei pidä ilkkua toisten puutostiloille.

D-vitamiiniakin olisi jokaisen näillä leveysasteilla otettava purkista.

Vierailija
33/41 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä munat surkastuu varsinkin soija tuotteista ja muutenkin muuttuu neitimäiseksi, koska estrogeenejä enemmän, kuin laki sallii.

Vierailija
34/41 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä repäisit tuon prosessoidut lihankorvikkeet mukaan tuohon? Kritisoin sitä, että ruvetaan kasvissyöjiksi vaikka ei tiedetä edes perusasioita ravitsemuksesta ja monipuolisen ruokavalion koostamisesta. Makkaroista ja pitsoista ym ei ole puhunut kukaan muu kuin yksin sinä.

Ding dong. Jokainen ryhtyköön syömään mitä haluaa sun huolenpidosta viis. On naurettavaa, miten aina ollaan muka huolestuneita kasvissyöjistä, mutta jos syö pizzaa ja makkaraa, niin niistä varmasti saa paljon ravinteita.

Vierailija
35/41 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisista erilaisista puutoksista ihminen alkaa kärsimään, kun jättää punaisen lihan ja linnut pois ruokavaliosta? Jos käytössä on siis edelleen maitotuotteet ja kala, ehkä kananmunatkin.

Jos tietämys ravitsemuksesta on tuota luokkaa, niin varmasti tulee kärsimään. Heti ensimmäisenä tulee tietenkin mieleen nämä perinteiset, rauta ja b12.

Näitä saa viljoista, pavuista ja maitotuotteista. Millä tietämyksellä itse oikein kommentoit?

Ihan sillä tietämyksellä mitä jokaisella on mahdollisuus nykypäivänä hankkia. Kasviperäiset lähteet ovat melko huonoja lähteitä noille molemmille, imeytymisen kannalta siis. Varsinkin kasveista peräisin oleva rauta imeytyy paljon huonommin kuin lihasta ja sisäelimistä peräisin oleva hemirauta. Maitotuotteet taas tehokkaasti estävät raudan imeytymistä ylipäätään. Nää on ihan perusasioita mielestäni.

Vierailija
36/41 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lihankorvikkeet ole mitään välttämättömiä. Itsekään en kovin monesta pidä. Kaurajauhista soijaa, tofua ja quarnia käytän joskus. B12 syön joskus purkista, vaikka syönkin kalaa, maitotuotteita ja kananmunia.

Vierailija
37/41 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha on lihaa kirjoitti:

Miehellä munat surkastuu varsinkin soija tuotteista ja muutenkin muuttuu neitimäiseksi, koska estrogeenejä enemmän, kuin laki sallii.

Estrogeeneista huolissaan olevien kannattaa alkaa vegaaneiksi, koska lihassa ja maitotuotteissa niitä vasta onkin.

Vierailija
38/41 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ding dong. Jokainen ryhtyköön syömään mitä haluaa sun huolenpidosta viis. On naurettavaa, miten aina ollaan muka huolestuneita kasvissyöjistä, mutta jos syö pizzaa ja makkaraa, niin niistä varmasti saa paljon ravinteita.

Eikö sun päähän muuta mahdu kuin nuo pizzat ja makkarat?

Vierailija
39/41 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut kasvissyöjä yli 20 vuotta ja pääasiallisesti käytän linssejä, papuja ja pähkinöitä proteiinina. Noita varsinaisia lihankorvikkeita en ole koskaan ostanut. Ei asuinmaassani edes myydä niitä. Tofuakin olen nähnyt vain yhdessä kaupassa ja se oli sekä kallista että ällöttävää. Jos jostain saisin extra firmiä, niin voisin kyllä joskus käyttää. Mutta tuo oli löllöä sisältä, vaikka kuinka yritin kuivata ja puristella.

Terveenä olen toistaiseksi pysynyt. Harrastan kestävyysjuoksua ja siinä kyllä huomaa aika helposti, jos on jotain vikaa.

Vierailija
40/41 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällai ihan ysittäisen monipuoisen ruoka-aineen heitän, että kokeile kik-herneitä. Niistä monet tykkää, eikä tarvi välttämättä kovin maustaakaan, koska niiden oma maku on aika mukava. Niissä on hyvin proteiinia ja muitakin ravintoaineita ja hivenaineita. Ovat myös monikäyttöisiä, sopii ruokaisiin salaatteihin, patoihin, kastikkeisiin, pihveihin, falafel-pulliin. Kikhernejauhoja leivontaan, leivitykseen...Ootko kokeillu falafelia? Kebeb-paikoista saa, monesti tosi hyvää.

kik-kerneitä voi ostaa kuivattuina, jolloin pitää liottaa yön yli (vähintään 8 h) ja keittää runsaassa vedessä kypsiksi n. tunti. (Nää maistuu parhailta.) Saa myös säilykkeenä käyttövalmiina. Aika edullisiakin on molemmat. Vinkki: keitä kerralla isompi määrä isossa kattiassa ja pakasta osa rasioihin mitä et heti käytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi